Prvi maj (odnosno Valpurgijska noć),
jedan je od dva glavna "satanistička" praznika u godini (drugi je
tzv. Noć veštica, uoči 1. novembra). U Srbiji se Prvi maj redovno praznuje po
nekoliko dana, u orgijastičkoj atmosferi, uz obilato prinošenje žrtava (najčešće
prasića). Izvorno, radi se o paganskim (keltskim) svetkovinama Baltein i
Samhain koje u sebi nisu imale ništa demonsko niti satansko – dok hrišćanski
crnomantijaši nisu došli na vlast (zahvaljujući "svetom" Caru
Konstantinu, čiji se famozni edikt ove godine gromoglasno slavi po Srbiji).
Bilo kako bilo, Srbi vole da slave koješta, a naročito Prvi Maj (Pirot), pa
zato evo jednog prigodnog, ovih dana dodatno aktuelnog teksta.
Naime, još jedan povod za ovo što ispod
sledi jeste najnovija treš-tirada od strane tabloida Telegraf, u kome je pre
neki dan objavljen đubroviti tekstić krcat neistinama, lažima, falsfikatima i
koještarijama, sa senzacionalističkim naslovom: "ORGIJE NA
GROBLJU: Srpski političari u satanističkoj porno-sekti"! Ako vam
je do sada promakla, ova gomila lupetanja i dalje smrdi onlajn, pa se možete
njome načas zabaviti OVDE.
U pitanju je školski primer diskursa
tzv. moralne panike kakvu često
nalazimo u dnevnim novinama zarad svakojakih manipulacija – ovog puta povod su
bili "satanisti" i "sektaši", sutra će biti homoseksualci,
prekosutra ateisti, Jevreji, crnci, ili ko god u datom trenutku bude zanimljiv
papet masterima "javnog mnenja". A narod ko narod, prima se na to
đubre – što se može jasno videti u komentarima ispod linkovanog teksta – i
spremno guta pomije koje mu bezočni drobe.
Zbog toga, u svrhu zabave ali i poduke (kao što ste na ovom blogu već navikli), ovde plasiram svoj
rad pod naslovom "Jezik demonizacije
na primeru romana Znak satane".
Ovaj rad iznesen je na konferenciji JEZIK, KNJIŽEVNOST, POLITIKA, koju je
Filozofski fakultet u Nišu organizovao
21. 04. 2007. a zatim je objavljen i u zborniku radova sa nje. Moji
verniji čitaoci već su mogli da ga, potom, čitaju u zbirci eseja STUDIJA
STRAVE; svi ostali sada to najzad mogu ekskluzivno i na ovom blogu.
JEZIK DEMONIZACIJE NA PRIMERU ROMANA ZNAK SATANE
Apstrakt
Ovaj rad analizira mehanizme demonizacije Drugog iz pozicije vladajućeg sistema vrednosti, a u okvirima popularne kulture. Proučava se način na koji se kroz roman omladinske literature nameće određena ideologija i demonizuje ono što sa njom (navodno) nije u skladu. Zoran Popović, autor romana 'Znak Satane' (Legenda, Čačak, 2002), nastupa sa pozicija tradicionalističkog patrijarhalnog pravoslavnog srpstva, a na njegovom udaru nalaze se neprijatelji u vidu 'sekti', alternativnih pokreta i učenja, alternativne seksualnosti, pa čak i rok muzičara kao predstavnika životnih stilova neusklađenih sa autorovom (tj. vladajućom) paradigmom. U strategije kojima se Popović služi da bi srpskim adolescentima promovisao poželjni svetonazor spadaju: falsifikovanje činjenica, neznanje, neistine, ali isto tako i književni postupci kao što su: građenje likova, struktura zapleta i dijalozi podređeni promovisanju društveno proskribovanih vrednosti. Uzimajući 'satanizam' za svoju glavnu metu, autor ogoljava ideologiju iza koncepta 'normalnog', odnosno pokazuje 'normalnost' kao ideološki konstrukt. Njegova leksika i idejnost pripadaju diskursu 'moralne panike', pa se roman posmatra u svetlu značenja koje tom terminu daje Kenet Tompson u studiji Moralna panika (Clio, Beograd, 2003). Masovna kultura se pokazuje kao polje na kome se posebno očigledno razotkrivaju manipulativni potencijali jezika i književnosti stavljenih u službu samo naizgled ideološki 'naivnih' proizvoda kakav je jedan omladinski roman.
Ovaj rad analizira mehanizme demonizacije Drugog iz pozicije vladajućeg sistema vrednosti, a u okvirima popularne kulture. Proučava se način na koji se kroz roman omladinske literature nameće određena ideologija i demonizuje ono što sa njom (navodno) nije u skladu. Zoran Popović, autor romana 'Znak Satane' (Legenda, Čačak, 2002), nastupa sa pozicija tradicionalističkog patrijarhalnog pravoslavnog srpstva, a na njegovom udaru nalaze se neprijatelji u vidu 'sekti', alternativnih pokreta i učenja, alternativne seksualnosti, pa čak i rok muzičara kao predstavnika životnih stilova neusklađenih sa autorovom (tj. vladajućom) paradigmom. U strategije kojima se Popović služi da bi srpskim adolescentima promovisao poželjni svetonazor spadaju: falsifikovanje činjenica, neznanje, neistine, ali isto tako i književni postupci kao što su: građenje likova, struktura zapleta i dijalozi podređeni promovisanju društveno proskribovanih vrednosti. Uzimajući 'satanizam' za svoju glavnu metu, autor ogoljava ideologiju iza koncepta 'normalnog', odnosno pokazuje 'normalnost' kao ideološki konstrukt. Njegova leksika i idejnost pripadaju diskursu 'moralne panike', pa se roman posmatra u svetlu značenja koje tom terminu daje Kenet Tompson u studiji Moralna panika (Clio, Beograd, 2003). Masovna kultura se pokazuje kao polje na kome se posebno očigledno razotkrivaju manipulativni potencijali jezika i književnosti stavljenih u službu samo naizgled ideološki 'naivnih' proizvoda kakav je jedan omladinski roman.
Roman Znak Satane Zorana Popovića tematizuje motiv sekti u Srbiji. Kroz
zaplet koji ima odlike kriminalističkog romana, Popović o odabranoj tematici
govori koristeći se terminologijom i metodama karakterističnim za diskurs "moralne
panike". Ovaj sociološki termin ustanovio je Stenli Koen, koji je, opisujući
reakcije medija, javnosti i predstavnika društvene kontrole na nerede mladih
tokom šezdesetih u Britaniji, kazao:
Čini se da su društva s vremena na vreme podložna periodima moralne
panike. Određeno stanje, događaj, pojedinac ili grupa javljaju se, a ubzo
potom bivaju označeni kao pretnja društvenim vrednostima i interesima; njihovu
prirodu masovni mediji predstavljaju na stilizovan i stereotipan način;
moralne zabrane uspostavljaju urednici, sveštenici, političari i ostali
desničarski orijentisani ljudi; društveno priznati stručnjaci izriču svoje
dijagnoze i rešenja; predlažu se (a još češće im se pribegava) načini rešavanja
problema; to stanje potom nestaje, potiskuje se, ili se pogoršava i postaje
očiglednije.
(Stenli Koen, cit. u: Kenet
Tompson, Moralna panika (Moral Panics, 1998), Clio, Beograd,
2003. str. 16.)
Iako je termin moralne panike najpre
bio prepoznat u ponašanju medija, diskurs karakterističan za nju može se
prepoznati i drugde, uključujući književnost, film, TV serije, itd. Elementi
koji, prema Koenovoj definiciji, obeležavaju moralnu paniku jesu:
1. Nešto ili neko definiše se kao pretnja određenim opštim vrednostima
ili interesima zajednice.
2. Ovu pretnju mediji prikazuju u lako prepoznatljivoj, stereotipnoj
i senzacionalističkoj formi.
3. Naglo raste zabrinutost javnosti.
4. Javlja se reakcija vlasti ili onih koji utiču na stvaranje javnog
mnjenja.
5. Panika se povlači ili rezultira društvenim promenama.
Podrazumeva se pretpostavka da je
pretnja upućena nečemu što se smatra svetim ili izuzetno važnim za društvo. To
je pretnja samom društvenom poretku, ili idealizovanoj ("ideološkoj")
predstavi jednog njegovog dela, kaže Koen, i nastavlja:
Na tu pretnju i njene uzročnike gleda se kao na zle "narodne
demone" (S. Cohen, 1972), i oni bude snažna osećanja pravičnosti. Veća je
verovatnoća da će se određeni događaji opažati kao velika pretnja i da će
podstaći moralnu paniku ukoliko je društvo, ili neki njegov važan deo, u krizi,
ili prolazi kroz uznemirujuće promene koje dovode do stresa. Verovatno je da će
odgovor na takve pretnje biti zahtev za strožom društvenom regulacijom ili
kontrolom, kao i povratak "tradicionalnim" vrednostima.
(isto, str. 17.)
Svi ovi elementi mogu se prepoznati
i u srpskom miljeu, na primeru učestalih novinskih napisa o sektama i
satanistima koji "kidišu" na temelje pravoslavnog srpstva. U periodu
krize i velikih društvenih promena poljuljan je osećaj identiteta, i otud
pojačana potreba da se ovaj zacementira i zaštiti od realnih i imaginarnih
neprijatelja. Takvo stanje proizvelo je brojne "moralne krstaše" koji
u srpskoj štampi pozivaju u boj protiv sekti, izjednačavajući ih sve zajedno sa
– satanizmom kao oličenjem zla. U tom smislu, paradigmatičan je napis "Osa
nasuprot Luciferu", objavljen u okviru serije tekstova pod zajedničkim
naslovom "Satana protiv Srba", u niškim Narodnim novinama, gde se na afirmativan način piše o udruženju OSA
(Otadžbinska Srpska Akcija):
OSA je najviše angažovana na suzbijanju satanističkih sekti koje su
posebno angažovane na jugu Srbije. Inače, sektama se mogu smatrati sve verske
organizacije koje su se odvojile od Hristove crkve. Sektom se zbog toga može
smatrati i Katolička crkva, koja se otcepila od Pravoslavnog (ortodoksnog)
hrišćanstva.
Ovo udruženje
se bori protiv "planova skovanih protiv Srbije, i ne samo protiv nje, već
i protiv čitavog Pravoslavlja" odnosno "protiv svega lošeg što dolazi
sa strane", a glavni cilj mu je "zaštita duhovnosti, morala,
veroispovesti, tradicije, i uopšte zaštite sveukupnog identiteta srpstva i pravoslavlja"
(Narodne novine, isto,) Već u ovim kratkim navodima moguće je
prepoznati osnovne elemente diskursa moralne panike: osećaj ugroženosti i
pretnje većini od strane manjine, koji poprima razmere ksenofobije (ono što je
loše uvek dolazi "sa strane", "iz uvoza", "sa Zapada"),
senzacionalistički jezik koji se koristi stereotipovima (npr. planovi su "skovani",
sekte "haraju", protiv Srba je sâm "Satana"). Otud
senzacionalistički naslovi, melodramatičan rečnik i namerno pojačavanje onih
elemenata priče za koje se smatra da čine vest, radi buđenja osećanja
društvene i moralne solidarnosti u vremenu promene i nesigurnosti, odnosno
radi jačanja onog što je Emil Dirkem nazvao "kolektivna savest".
Posebno je upečatljiva strategija
demonizacije koja se sastoji u uopštavanju i izjednačavanju svih neprijatelja
tako da svi budu svedeni na jedan isti, satanski činilac. Tako gornji navod
govoreći o sektama njima pripaja epitet "satanistička", stvarajući
samopodrazumevajuću sintagmu (sa implicitnim značenjem: sve su sekte
satanističke). Pravi smisao ovakve strategije vidi se već u sledećoj rečenici,
u kojoj se čak i Katolička crkva "može" smatrati sektom, dok se nešto
dalje izražava zabrinutost što romska populacija (koju autor u tekstu naziva "Ciganima")
sve više odbacuje srpski nastavak prezimena "ić" i priklanja se
Islamu. "Ako se taj proces nastavi, mi ćemo vrlo brzo, kaže N.R. u Srbiji
imati manje od 50 odsto pravoslavaca." Ni nepotpisani autor teksta, niti
njegov sagovornik sakriven iza inicijala, ne objašnjavaju zašto bi u jednom
građanskom društvu procenat bilo koje konfesije bio predstavljan u tako
apokaliptičnim tonovima.
Moguć odgovor na to pitanje je u
tome što jezik moralne panike (i njoj sledstvene demonizacije) implicira
samopodrazumevajuće vrednosti zajednice, a
mediji, ne samo da pokušavaju da se svojoj publici obrate kao
sjedinjenom, prirodnom "subjektu" (obraćajući se njenim članovima
individualno kao "normalnim" zdravorazumskim subjektima koji "ispravno
misle") već, kako Votni navodi, novine se još i trude da stvore
"idealnu publiku nacionalnih porodičnih jedinica, okruženu pretećom
paradom ludaka, stranaca, kriminalaca i perverznjaka".
(Kenet Tompson, isto, str. 89.)
Dakle, u ideološkom smislu, ovaj
diskurs karakterišu: tradicionalizam, oslanjanje na "proverene"
vrednosti ("red, rad i disciplina"), pozivanje na religiju kao na "čuvara
morala i identiteta", konformizam, kolektivizam i status quo kao vrline,
individualizam kao (potencijalni) greh, a svaka promena kao (potencijalna)
opasnost, i paranoično-ksenofobičan odnos prema svemu Drugom, različitom od
pretpostavljene homogenosti grupe.
Jezik koji pogoduje ovakvoj ideologiji odlikuju sledeći postupci.
1) Česta upotreba bezličnih konstrukcija i pasiva (planovi su "skovani",
ali se ne precizira ko ih je i kada skovao, i kako se za njih doznalo).
Razlozi: izbegavanje fakata i preciznih navoda (jer iznete tvrdnje najčešće
nemaju uporište u njima); izlagač nastupa sa autoritarne, apsolutističke
pozicije, kojoj se mora verovati bez činjenica; najzad, ovakvim jezikom, neprijatelj
je učinjen amorfnim, neodređenim, i nepreciznost pogoduje stvaranju utiska
neopipljivosti i straha. U službi ovoga nalazi se i česta upotreba floskula: "tvrdi
se", "smatra se", "kao što se zna", "dobro je
poznato", i sl. Skoro nikada se ne navode autoriteti, referentne studije,
naslovi članak i studija. Onda kada se koriste citati nečijih izjava, iza njih
se kriju inicijali, ili "jedan učesnik", "jedan član sekte"…
2) Stvaranje namerne dvosmislenosti: figurativni jezik koji se,
podsvesno, doživljava doslovno. Npr. sekte "haraju", ali se ne kaže kako
"haraju", niti koji su rezultati njihovog "haranja" i koga
su "poharale"? Razlozi: opasnost po apstraktne vrednosti predstavlja
se kao fizička opasnost.
3) Senzacionalistički izbor reči. Npr. "Satana protiv Srba",
"sledbenici sumanutog učenja", "red đavola" i sl. Razlog:
preuveličavanje ozbiljnosti opasnosti. S ovim u vezi je i sledeće.
4) U središte pažnje se postavljaju najgori vidovi određenog stanja,
koji se zatim žigošu kao tipični i reprezentativni za to stanje. U slučaju
moralne panike povodom sekti i navodnog satanizma, ilustrativni su opisi kao:
"Oni piju krv mačaka, kokošaka i pasa. Onda se prepuštaju nekontrolisanim
seksualnim orgijanjima". (Dejan Vasiljević, "Verske sekte i seks:
Velika Zver", Večernje novosti,
subota, 07.03.1998.) Razlozi: najveće ocrnjivanje neprijatelja, njegovo
svođenje na nivo bestijalnosti, što implicira da je vredan prezrenja (i
uništenja).
5) Loša faktografija, direktno suprotna činjenicama, odnosno:
blatantne neistine koje se, ipak, iznose sa apsolutističkim autoritetom
nespornog fakta. Tako se u navođenom tekstu iz Narodnih novina, tvrdi: "Za propagandu satanističkih ideja u
Srbiji zadužena je izdavačka kuća "Ezoterija", koja, pored ostalog,
izdaje i list Treće oko." List Treće oko, zapravo, izdaje NIP Kompanija
"Novosti" A.D. što se može lako proveriti na sajtu http://www.treceoko.novosti.co.rs
ili – na svakom kiosku…
Svi navedeni elementi diskursa moralne panike mogu se pronaći u
romanu Znak Satane. Fabula je
organizovana oko centralnog motiva "zabludele ovčice". Imajući u vidu
snažno ispoljenu didaktičku nameru romana, motiv "zabludele ovčice"
je prikladan za postizanje naravoučenija o zlu koje će snaći sve one koji
skrenu sa zacrtanog puta. Glavna junakinja je Tanja, tinejdžerka čija je
drugarica Milena zapala u loše društvo, odnosno uvučena je u satanističku sektu
gde su počeli da je ucenjuju i izvlače joj novac. "Kazna za izlazak iz tog
kruga je – smrt", poručuje opis radnje za zadnje korice knjige. Zbog toga
Tanja, prikazana kao detektiv-amater, pokreće svoju istragu o toj sekti, i
okuplja grupu prijatelja koji će joj pomoći da drugaricu izbave. Događaji su
prikazani iz ugla "sveznajućeg naratora", što je najpogodnija
pozicija za prenošenje autoritarnih, neporecivih stavova i komentara, jer
dopušta najmanje prostora za ironijsku distancu ili čitaočevu interpretativnu
slobodu. Sveznajući narator svojim komentarima i sudovima eksplicitno upućuje
čitaoca u poželjnom, nedvosmislenom smeru.
Glavni junaci su prikazani u skladu s tim. Tanja, koja je nosilac
pozitivnih vrednosti u romanu, opisana je ovako:
Tanja Vukobrat je u suštini čvrsta i pouzdana devojka koja teško
podleže panici. To znaju svi, pa čak i njeni roditelji. Odrasla u stabilnoj
porodici, tokom minulih sedamnaest godina nije imala mnogo stresova ni sukoba
sa okolinom. Učili su je da ljude prihvata onakve kakvi jesu, kao i da
hrišćanski pomogne svakom ko se nađe u nevolji.
(Zoran Popović, Znak Satane,
Legenda, Čačak, 2002, str. 25-26.)
Dva detalja vredi istaći. Prvo,
pomaganje ljudima u nevolji ne povezuje se sa opštim principima humanosti, već
sa vrlo konkretnom ideologijom, hrišćanskom, kao da samo ona ima tapiju na "pomoć".
Drugo, uloga porodice je ključna za formiranje sistema vrednosti individue.
Budući da potiče iz sređene porodice, pune razumevanja, i sa implementiranim
hrišćanskim vrednostima, Tanja izrasta u plemenitu devojku. To je porodica u
kojoj se znaju "red, rad i disciplina": "Subota je po pravilu
izuzetan dan u domu Vukobratovih. Porodica je na okupu i tog dana se završavaju
poslovi za koje obično nema vremena tokom nedelje. Otac i sin idu u nabavke, a
majka i kći započinju veliko spremanje." (isto, str. 35.) Podela poslova je, dakle, izvršena
u skladu sa polnim stereotipovima (muškarci kupuju, žene čiste), a implicira se
da je "porodica na okupu" baš zato što svako zna svoje mesto. Majka
je prikazana u skladu sa stereotipom "čudotvorne majke-hraniteljke"
koja, uprkos svojoj profesiji (oftamolog) ne zapostavlja ulogu domaćice:
"Uprkos velikim obavezama ona na volšeban način uspeva da podeli vreme
između posla i porodice tako da niko ne trpi zbog toga." (isto, str. 26.)
Tanjina drugarica, Milena, nije te sreće: "Nije žurila da
stigne kući. Tamo ionako nema nikoga. Otac i majka se preko nedelje uglavnom
svađaju, a u tim večitim prepirkama kola se uglavnom lome na njoj. Bili su
sebični do te mere da nisu hteli da joj rode brata ili sestru." (isto,
str. 63.) Jedan od arhetipskih pokliča moralne panike glasi da propadanje
porodičnih vrednosti vodi gubljenju moralne discipline. Kenet Tompson se osvrće
na stavove da ljudi, a naročito mladi, ne mogu više da prave razliku izmedu
dobra i zla. Lek za to predstavlja povratak skupu osnovnih pravila, kakva su
deset božjih zapovesti, koje se mogu proučavati u porodicama i školama.
Sledeći Fukoa, mnoge od ovih analiza tvrde da se moramo saglasiti da
je predstava ugrožene i ranjive porodice glavni motiv savremenog društva.
Ideologija porodice je u stalnom odbrambenom ratu da bi osudila društvenu i
seksualnu raznolikost jedne kulture koja nikako ne može adekvatno da se uklopi
u predstave o tradicionalnom načinu ponašanja porodice u kojoj žive roditelji
sa decom – situacija u kojoj se danas nalazi manjina građana.
(Tompson, isto, str. 83-84.)
Otac alkoholičar i svadljiva majka nisu pravi moralni uzori za Milenu,
što je u vizuri ovog romana čini - pogodnom žrtvom Satane. Istovremeno, svet
sekti i satanizma prikazan je na takav način da nema mesta sumnji da su one
upotrebljene samo kao pogodan simbol nekih krupnijih zala. Na primer, Popović
na više mesta u romanu prolongira oveštale predrasude o rokenrolu kao "satanskoj"
muzici i portalu inicijacije u svet droga i satanskih orgija. Jasno svedočanstvo
tih "istina" nalazi se u Mileninoj svesci:
Ni jedna reč u njenoj svesci nije bez značenja - prosudio je Miloš i
počeo da lista ispočetka. - Na prvih desetak stranica su zabeleške o rok
grupama za koje se zna ili se bar nagađa da su u nekakvoj vezi sa satanistima.
Pojedine grupe samo koketiraju sa satanističkim simbolima da napale i navuku
što veći broj klinaca, ali su neke duboko zagazile u kult i napravile pravo
bratstvo sa đavolom. KISS na engleskom znači poljubac, ali kažu da je grupi
koja nosi to ime KISS - skraćenica za pun naziv koji glasi "Kings in Satan's
Service", odnosno "Kraljevi u službi Satane". Isto tako naizgled
bezvezni nazivgrupe AC/DC ne znači skraćenicu za jednosmernu i naizmeničnu
struju nego "AntiChrist/Deth (sic!) of Christ" ili
"Antihrist/Smrt Hristu". U jednoj pesmi grupe LEDD ZEPPELIN, ako se
ploča pusti unazad, jasno se razaznaje poruka - "Treba da živiš za
Satanu!" Slično je i sa grupama QUEEN, BEE GEES, SEX PISTOLS, BLACK SABATH
(sic!) i još nekim. Ništa bolje ne stoji stvar ni sa pevačima Dejvidom Bovijem,
Ozijem Ozbornom, pa i Mik Džegerom, a odavno je poznata priča da se Džimi Morison
1970. godine oženio iniciranom vešticom, a svadba je održana kao satanistički
ritual u kojem su zvanice prizivale Satanu i obredno ispijale krv iz putira.
Odmah posle svadbe i Morison se proglasio za veštca (sic!), a godinu dana
kasnije je nađen mrtav. Uzrok smrti nije razjašnjen do današnjeg dana.
Osnovni princip demonizacije prisutan u navedenom odlomku tiče se
proizvoljnog i neznalačkog baratanja faktografijom. Iako autor očigledno loše
barata engleskim (umesto "sabbath" on piše "sabath", a
umesto "death" on piše "deth"), to ga ne sprečava da ulazi
u analize originalnih značenja engleskih imena bendova. Pritom greši čak i u
prepisivanju popularnih predrasuda: prema njima KISS navodno znači
"Knights In Satan's Service." Dakle, vitezovi (knights), a ne
kraljevi (kings). Ne navodi se ni izvor na osnovu kojeg naziv benda AC/DC ne
potiče od skraćenice za jednosmernu i naizmeničnu struju, iako je sam bend
tvrdio da je baš ona odabrana kako bi "simbolisala sirovu energiju i
izvedbe gonjene snagom."
Autor takođe prolongira nikad dokazanu tezu o satanskim porukama
prilikom slušanja ploča unazad, demonizujući pop-rok grupu QUEEN:
Pre mesec ili dva sam iskopao jednu ploču grupe QUEEN i iz zezanja
pustio pesmu "Neka drugi jedu prašinu" koja spada medu najpopularnije
u istoriji roka. Klinci su načisto odlepili, a naročito kad sam im odsvirao
unazad stih sa porukom - "Počni da pušiš marihuanu!" To im se to gura
u podsvest i golica skrivene nagone.
(isto, str. 55.)
Ako
kredibilitet autora nije dovoljno podriven nekritičkim prepisivanjem davno
opovrgnutih urbanih legendi, koje on plasira kao dokazane istine, onda jeste
elementarnim nepoznavanjem materije kojoj sudi: naslov pesme "Another one
bites the dust" (koji bi se slobodno mogao prevesti kao "Još jedan je
zglajznuo") on netačno "prevodi" kao "Neka drugi jedu
prašinu".
Vredi naglasiti da ova proizvoljna i
netačna tumačenja u romanu nemaju ironičnu dimenziju, odnosno ne mogu se
pripisati liku koji ih iznosi (Tanjin brat), budući da su izneta autoritativnim
tonom nekoga ko je dobro proučio materiju: "Internet je danas bolji od
svake policijske kartoteke jer se na njegovim stranicama kriminalci sami
reklamiraju," kaže on. Na žalost, za "dokaze" tvrdnji o
povezanosti rokenrola i satanizma uzete su upravo grupe koje su oduvek poricale
bilo kakvu vezu sa onim što im se pripisivalo.
Pored "faktografije"
zasnovane na glasinama, u navedenom odlomku može se zapaziti i
senzacionalističko preterivanje kroz fraze kao što su: "zagazile u
kult" i "bratstvo sa đavolom". Tu su i bezlične konstrukcije
"zna se ili se bar nagađa", "kažu" (bez preciziranja – ko
to kaže?), "odavno je poznata priča". Ovakvim floskulama stvara se
privid autentičnosti za niz pogrešnih ili proizvoljno povezanih elemenata (kao
što je veza između Morisonovog venčanja i njegove nerazjašnjene smrti). U
ideološkom smislu, ovo povezivanje rokenrola i moralne panike, odavno je
prepoznato:
Već više od jednog veka postoji panika zbog kriminala, a naročito se
aktivnosti mladih predstavljaju kao potencijalno nemoralne, i kao pretnja
opšteprihvaćenom načinu života. Prvo džez, a potom i rokenrol, proglašeni su
za pojave koje mlade vode u promiskuitet i antisocijalno ponašanje.
(Tompson, isto, str. 9.)
Rokenrol je, u ovom diskursu, simbol
životnog stila i vrednosti koje su direktno suprotstavljene tradicionalnom,
patrijarhalnom, religioznom, poslušnom, porodičnom životu kojeg autor uzima kao
idealnu i nepromenjivu paradigmu. Otud i način na koji se, prilično naivno i
neubedljivo, prikazuje rokenrol kao ulaznica u svet satanizma. Sledeći odlomak
govori o usponu i padu "Džonija", bubnjara jednog rok-benda:
Nije bila nikakva tajna da se pre početka svakog kocerta stimulisao
tako što bi uzeo malo trave ili ekstazija. Na drogu se navlačio postepeno baš
kao i većina narkomana, ubeđen da je u stanju da uzima samo onoliko koliko je
neophodno. Kasnije se "dizao" sve češće, pre svirke ali i posle
svirke, pa čak i onda kad nije bilo nikakve svirke, a "uzleti" su
postali sastavni deo iskušenja na koja je sebe stavljao i to u trenucima kad mu
je sve polazilo za rukom. Iskušenje je đavolja rabota u šta se ubrzo uverio. Na
jednom od svojih brojnih putovanja u Nemačku, gde je svirao sa tamošnjim
bendovima, navukao se na te droge kao i na grupu satanista koja je vrlo dobro
muzicirala i imala sasvim solidan ugled. Ti momci su svoj imidž izgradili
negovanjem kulta Satane čija su obeležja bila prisutna na svim njihovim
albumima i koncertima. Džoni je brzo prihvatio njihov način mišljenja. U
početku je bio uveren da grupa samo koketira sa đavoljim poslovima. Odgojen
kao ateista brzo se uklopio u orkestar ali i u navike svojih novih saradnika,
pristao je da se na koncertima uživljava u ulogu Belzebuba sa bubnjevima, ali
se u svemu ostalom držao po strani i podsmevao iz prikrajka. Sve dok ga jedne
noći nije sačekala grupa maskiranih napadača, propisno izbubetala i ostavila
bez dva zuba. Poruka je glasila: ko pravi pakt sa đavolom, mora da zna da đavo
uvek dolazi po svoje! Prelaskom na heroin udvostručila se Džonijeva zavisnost
kako prema drogi tako i prema Satani. Nakon samo godinu dana učešća u satanskim
ritualima rukopoložen je u maga, crnu togu je zamenio crvenom i dobio zadatak
da u domovini osnuje novu đavolju podružnicu sa što je moguće većim brojem
svojih i sataninih obožavalaca. Džonijevom usponu u krugu satanističke crkve u
Nemačkoj doprinelo je i ubistvo jednog bogatog homoseksualca koji je usred
priprema obustavio finansiranje njihove nove ploče. (…) Vratio se u Beograd i
svojski prionuo na posao. Već nakon nepuna dva meseca osnovao je filijalu
nemačke satanističke grupe koju je nazvao "Čuvari pakla". Pokazalo se
da na ovaj posao nije gledao samo kao na dokaz odanosti centru, već je u njemu
video i solidan izvor prihoda.
Kao što se može videti,
identifikacija rok-droga-satanizam izvedena je krajnje eksplicitno, čak i na
formalnom nivou, implicitnim poređenjem: "navukao se na te droge kao i na
grupu satanista" i "udvostručila se Džonijeva zavisnost kako prema
drogi tako i prema Satani." Tu je čak i groteskna slika "Belzebuba sa
bubnjevima", kao deo strategije stvaranja namerne dvosmislenosti:
figurativni jezik koji se, podsvesno, doživljava doslovno, i tako svaki
bubnjar, po prirodi posla, postaje Đavolov sluga. Radi naglašavanja Zla kome se bubnjar odaje,
autor preko svake mere ponavlja reči "đavo"/"đavolje", "Satana/satanistički":
u navedenom odlomku javljaju se čak dvanaest puta. A gde su rokeri, narkomani i
satanisti, za ovog autora su odmah iza ugla i homoseksualci, kao još jedno oličenje
Drugog, i kao pretnja ustaljenom poretku i njegovim vrednostima.
Najzad, u ovom odlomku se na delu može videti još jedan element
diskursa moralne panike, a to je: naglašeno moralizatorstvo, sa nedvosmislenim
preporukama i naravoučenijima:
"Iskušenje je đavolja rabota u šta se ubrzo uverio" i "ko pravi
pakt sa đavolom, mora da zna da đavo uvek dolazi po svoje!" Paranoja i
ksenofobija se ogledaju u ideji "satanizma iz uvoza" ("filijala
nemačke satanističke grupe"), a da bi se zamaskirala prava priroda
zabrinutosti (za očuvanje apstraktnih vrednosti), potenciraju se vrlo
opipljivi, krimogeni elementi pretnje (đavolja podružnica kao "solidan
izvor prihoda"). Na kraju, vredi istaći da autor lančanom nizu koji je već
uspostavio: rok-droga-homoseksualnost-satanizam dodaje još jednu kariku:
ateizam. Sveznajući narator potencira ono što je Džoniju olakšalo da padne u
đavolove kandže: "Odgojen kao ateista brzo se uklopio u orkestar ali i u
navike svojih novih saradnika." U diskursu moralne panike ateizam se neretko
izjednačava sa satanizmom, i vidi se kao podjednaka pretnja tradicionalnim ("hrišćanskim")
vrednostima kao i satanističke sekte.
Sličnu demonizaciju, ali u još
ekstremnijem vidu, nalazimo u deonicama koje govore o istoriji satanizma, i
njegovom navodnom osnivaču, Alisteru Krouliju (Aleister Crowley).
Crkvu, kako je oni zovu, osnovao je izvesni Alister Krouli,
biseksualac, autor knjige na čijim je stranicama detaljno opisano prinošenje
deteta na žrtvu. Krouli je završio u ludnici, ali je iza sebe ostavio stotine
hiljada sledbenika od kojih u raznim ritualima samo u Americi svake godine
strada više hiljada ljudi. Geslo im je: verujemo u pohlepu i sebičnost! Na toj
filozofiji je Kroulijev sledbenik Anton Šandor La Vej utemeljio crkvu i
"Satansku bibliju" koja, po uzoru na hrišćansku, ima svoje zapovesti.
(isto, str. 31-32.)
Svaki sistem najviše mrzi kada se protivnik
služi njegovim istim sredstvima: otud je i za autora, koji govori iz pozicije
hrišćanskog diskursa, najveće zlo videti da neka "sekta" sebe naziva "crkvom",
i da, čak, ima neku svoju "bibliju", odnosno sistem vrednosti i
pravila neautorizovanih od strane vladajuće paradigme. Čak i u ovako kratkom
odlomku, autor uspeva da smesti čak tri krupne neistine koje se direktno mogu
opovrgnuti elementarnom faktografijom. Alister Krouli nije "završio u
ludnici", već je umro sasvim čiste svesti, u privatnom hotelu "Nedervud"
u Hejstingsu. (Lawrence Sutin, Do What
Thou Wilt: A Life of Aleister Crowley, St. Martin's Press, New York, 2000.
p. 418.) Tvrdnja da "u Americi svake godine strada više hiljada
ljudi" u satanističkim ritualima zasnovana je na urbanoj legendi: FBI je
izvršio pomnu istragu tzv. "satanske panike" (eng. Satanic panic)
tokom devedestih godina XX veka, i potvrdio da se radi tek o još jednoj
moralnoj panici bez uporišta u realnosti. Sličan je slučaj bio u Britaniji, i
Tompson se osvrće na njega: "U jednom istraživanju, koje je naložilo
Ministarstvo zdravlja 1991, došlo se do zaključka da satanističko
zlostavljanje ne postoji, a uz to su socijalni radnici i drugi učesnici bili
okrivljeni zato što su deci postavljali sugestivna pitanja i njihove odgovore
potom prihvatili kao dokaz." (Tompson, isto, str. 121.) I treća neistina
tiče se navodne povezanosti A. La Veja i A. Kroulija, čija učenja nemaju skoro
nikakve sličnosti. Štaviše, La Vej je Kroulija smatrao "ovisnikom i
pozerom čija su najveća postignuća na polju poezije i planinarenja." (Sutin, isto, p. 423.)
Ako sve ovo nije dovoljno za demonizovanje
Kroulija, autor nalazi za shodno da apostrofira i njegovo seksualno
opredeljenje: "biseksualac". Nešto kasnije u romanu, on kao da shvata
da to nije dovoljno ekstremno, pa poseže za ironičnom floskulom "divni
razvratnik i homoseksualac." Ova deonica se nalazi u okviru propovedi koju
zabludeloj Mileni iznosi Luj, vođa satanističke sekte:
Kad bi ostali nasamo pričao joj je o svom dvogodišnjem boravku u
San Francisku i o tome šta je sve morao da preturi preko glave pre nego što je
rukopoložen u Velikog Maga. Naterao je da pročita nekoliko knjiga koje je
napisao, kako reče, divni razvratnik i homoseksualac Alister Krouli, prvi
ovozemaljski Satanin pastir i čuvar Pandorine kutije kojom će oni - njegovi sledbenici - uskoro presuditi ovom svetu. Krouli je
umro u ludnici, ali oni koji su ga tamo strpali nisu ni pokušali da shvate da
se umobolnici svuda oko nas množe kao termiti i uspostavljaju svoje zakone s
ove strane žice, a da se u bolničkom azilu nalaze najblistaviji i
najkvalitetniji umovi i spasitelji sveta.
(Popović, isto, str. 65.)
Uprkos neistini o Kroulijevom kraju
u ludnici, koju ovde i Satanin sledbenik, Luj, "potvrđuje", njegove
reči treba shvatiti u izvrnutom smislu, jer on predstavlja suprotnost svemu "normalnom"
u romanu. Stoga, sveznajući pripovedač sugeriše da prava istina nije ono što
Luj govori, već obrnuto. Istinu, po njemu, nosi paranoično-ksenofobični diskurs
oličen u frazi "umobolnici svuda oko nas množe kao termiti i uspostavljaju
svoje zakone", sa neizbežnom implikacijom da takvima mesto i jeste u
ludnici.
U književnom smislu, Znak Satane je slab roman pre svega jer
je u njemu sve podređeno simplifikovanoj didaktičkoj poruci. To se samo
delimično može opravdati pripadnošću omladinskom romanu, jer to što je namenjen
mlađim čitaocima nije opravdanje što su zaplet, likovi i dijalozi žrtvovani
zarad pouke koja se svodi na neinformisano prolongiranje predrasuda na kojima
se zasniva moralna panika oko "sekti".
Zaplet je linearan i jednostavan, bez pod-zapleta ili komplikacija,
bez misterije, što je za delo koje pokušava da, pored ostalog, bude i
kriminalistički roman, ozbiljan propust. "Detektivka" Tanja bez
ikakvih problema dolazi do svakog podatka baš onda kada joj zatreba, bez
opiranja ili komplikacija nalazi pomoć kod svakoga kome se obrati, i sa vrlo
malo truda uspeva da ispuni zadatak, jer joj sve ide na ruku. Ako poželi da
nešto otkrije o sekti koja joj zloupotrebljava drugaricu, samo treba da zamoli
brata, i on već na internetu nalazi sve "pouzdane" informacije. Ako
poželi da se ubaci u sedište sekte, ispostavi se da njen brat poznaje bubnjara,
bivšeg satanistu, koji im daje potrebne informacije, i čak im se pridruži da bi
izravnao stare račune. Ako im zatreba pomoć "iznutra", zgodno se namesti
da je Milenin dečko, zapravo, policijski doušnik ubačen u sektu. Zgodno je i to
da Tanja za suseda u zgradi ima policijskog komesara: ona samo treba da ode do
njega i sve mu ispriča, i već ima obezbeđenu pomoć policije. Ovako strukturisan
zaplet lišen je napetosti: nema misterije oko toga šta se zaista dešava, jer su
unapred poznati i zločinci i njihova motivacija, niko od glavnih junaka nema
moralnih dilema jer su njihova načela nepokolebiva (tako da ne postoji razvoj
likova: oni su sve vreme isti, odnosno tipski) a nema ni saspensa oko
izbavljenja Tanjine drugarice budući da je sekta prikazana toliko naivno da
grupica tinejdžera zaista i uspeva da je raskrinka.
Ovo potonje je u direktnoj suprotnosti sa senzacionalističkim
opisima s početka romana: satanisti koji, navodno, u Americi svake godine ubijaju hiljade ljudi, u Srbiji bivaju raskrinkani od grupice maloletnika. Vođa
sekte, Luj, u početku je opisan kao zlokobna i dominantna figura: "Kratko
podšišana kosa i visoko čelo nazubljeno dubokim zaliscima isticali su prodorne
metalno sive oči koje su ih obuhvatile vojnički čvrstim pogledom spremnim da
kazni za svaku neposlušnost" (Popović, 60). Na kraju romana, međutim, ovaj
lik sasvim nedosledno pređašnjim opisima, postaje kukavica kako bi ilustrovao
moralističku poruku koju autor želi da prenese:
Luj je sve više gubio samopouzdanje. Bes i prkos koji su ga u prvi
mah ispunili naglo su počeli da jenjavaju i on je pritisnut poražavajućim
činjenicama počeo da shvata da su mu kola opasno krenula nizbrdo. (…) Više nema
kud. Ovo je ambis koji neće moći da preskoči. Oteraće ga u mardalj (sic) gde će
ga optužiti za rasturanje droge, reketiranje vernika, a po svoj prilici i za
silovanje. Svi su ga izdali, uključujući Satanu koji ga je nezasluženo bacio na
dno pakla. A odavde nema izlaza zato što su ovaj pakao osmislili ljudi a ne
đavo.
(isto, str. 160.)
Kao što se može videti, doslednost u
odnosu prema žanru, pa čak i prema karakterizaciji likova, žrtvovana je zarad
isticanja naravoučenija koje se može svesti na "ko s Đavolom tikve sadi, o
glavu mu se lupaju". Međutim, ta pouka je učinjena neubedljivom baš stoga
što je zasnovana na nizu idejnih i književnih prestupa. Idejni se tiču
korišćenja neistina, falsifikata, proizvoljnosti, senzacionalizma, neosnovanih
preterivanja i reakcionarne moralnosti. Književni su povezani sa ovima, i
ogledaju se u usiljenim dijalozima, nedoslednim likovima, simplifikovanoj
strukturi zapleta i nepoštovanju odabranog žanra.
Ipak, na primeru romana Znak Satane, baš zato što je toliko
jednostavan i eksplicitan u iznošenju svoje ideologije, mogu se na delu videti
mehanizmi diskursa moralne panike, odnosno demonizacije Drugog. Između svega
onoga za šta se smatra da je neuklopivo u okvire patrijarhalno-hrišćanskog
diskursa stavlja se znak jednakosti: rokenrol = droga = ateizam = homoseksualnost
= kriminal = satanizam. Time se ilustruje teza da je svaki koncept "normalnosti"
zapravo ideološki konstrukt, i da se zasniva na isključivanju one vrste
ponašanja i njima shodnih vrednosti koje ne ulaze u okvire prihvaćenih,
demonizuju se strategijama koje smo pokazali na delu, primerima iz romana Znak Satane.
* *
*
Na kraju, podsećam da sam ovde već
kačio skenove nekih veoma rečitih primera novinske eksploatacije "moralne
panike" o navodnoj pretnji koju sekte (a naročito satanisti) donose,
uključujući tu i članke koje sam citirao u gornjem radu. Evo ih ovde: Sekte:
SATANIZAM među Srbima (2) i ovde: SATANIZAM
među Srbima (3): Dragoš Kalajić s one strane DUGE.
Srećni praznici!