**(*)
3-
EVO, STIŽE ĐAVO – taman
na vreme za badnje veče i Božić! Prigoda je idealna da kažem koju o ovom,
najočekivanijem i najhvaljenijem hororu prošle godine. Strogo gledano, procurio
je još nekoliko dana pred novu godinu, i odgledao sam ga smesta, ali tek sad je
pravo vreme da kažemo: Đavo se rodi –
vaistinu se rodi! Evo ga!
Dakle: meksikanska
familija ode na izlet; curica dobije menstruaciju (po prvi put); ipak, kad se
presvuče, traži da s baticom ode da se igraju u pećini na obližnjem brdu; vajni
roditelji ih puste kako bi mogli za to vreme da se sočno taslače u kolima; deca
se ne vrate, nema ih celu noć; ujutro ih dovede policija, nađeni su kako lutaju
na putu – ali, avaj, dečica više nisu ista... Kao da je uš'o neki Đavo u
njih...
Pre
toga, imamo prolog u kome se dve lezbijke sladostrasno izdo'vataju u spavaćoj
sobi – nije baš softpornićarski žestoko kao u nedavno ovde prikazanom BLUE IS THE WARMEST COLOR ali
definitivno je vrelije nego u bilo kom skorašnjem hororu.
Taj
prolog se okonča time što nekakav manijak upadne u kuću, ubije jednu od ovih i
odseče joj prste, kako bi mogao da otrči na (isto ono) brdo, da tamo prospe
prstiće kao neku vrstu žrtvene ponude, i da – ehm, pokara zemljino tlo, ili
tako nešto.
Dakle,
početak obećava ono što i većina rivjua diže u nebesa: žestok, prljav,
ekscentričan, subverzivan pristup, napadno seksualizovan. Ovo se ne odnosi samo
na ono što se prikazuje u smislu golotinje i snošaja, nego i odnosa likova
(npr. explicitna ispovest supruge koja mužiću u kolima priča o svom prvom
/tinejdžerskom, naravno/ sexualnom iskustvu).
I
sve je to lepo i okrepljujuće i dobrodošlo u današnja jalova vremena
zašećerenog, korektnog "horora" za celu porodicu. Lepo je, dok traje,
tj. dok se čini da to nekuda vodi, da nešto znači, da služi nekoj poenti. Avaj,
pošto film pređe polovinu, te nade postanu sve jalovije, a pred kraj budu
skrhane u potpuno promašenom, besmislenom raspletu.
Zapravo,
uprkos ponekim obećavajućim momentima, već od samog početka naziru se problemi,
koji do kraja postanu očigledni, transparentni i neiskupivi. Kasting je slab:
roditelji jedva drže vodu (tj. otac; keva je OK) a dečica su ubi bože tupolika
i nejeziva – naročito mrtvooka curica. Zar je toliko teško naći balavce koji
izgledaju bar malo wicked?!
Fotografija
je ružna i sirova – bez obzira što reditelj tvrdi da je koristio iste filtere
kao de Palma u KERI. Koješta: ovo izgleda kao snimano nekom običnom video
kamerom, digitalno dakle, jedino sa prirodnim svetlom, preoštro, prejakih
kontrasta, i premračno u zatvorenom prostoru.
Avaj,
nije to ništa u poređenju sa scenarijem: kad se deca vrate, i kad treba da
krene prava stvar (mayhem!), počinje lagani sunovrat. 'Ajde što se deca
ponašaju čudno – to tako i treba. Ali što ponašanje roditelja nema veze s
mozgom, e, to već ne valja. Pošto provedu noć izludeli od brige, jednom kad im
deca dođu u naručje, oni se uopšte ne zanimaju za to gde su bila i šta su
radila. Šalju ih u školu i tako to, biznis ez južual.
Onda počnu krajnje
banalne manifestacije: lupanje, treperenje svetla, jedna kratka skrnava
levitacija... A ovi i dalje naklapaju: "Ma to neko pokušava da nas
uplaši!" Onda se ispostavi da je devojčica možda imala sexualni odnos.
Roditelji smesta po'itaju da... uh, sad već moram da pređem na SPOJLERE.
...dakle, ovi moroni
posumnjaju da curicu mora da im je onodio neki sumnjivi lik čiji je kamion
tatko spazio prethodnog dana blizu pećine, pa tata i mama zajedno odu kod njega
da ga malo propuste kroz šake, a kad mama u njegovom kredencu nađe krvave
gaćice svoje ćere – njih dvoje ga sočno zakolju i čak mu i grkljan golim
prstima iščupaju u najekstremnijoj splatter sceni filma.
Ali i preko toga oni brzo
i olako pređu kao i preko svega drugog: olako pređu preko misterije nestale
dece, olako se odnose prema očigledno natprirodnim dešavanjima u kući, olako
pređu preko krajnje sumnjivog ponašanja mamine prijateljice koja je ostala da
čuva decu, olako prihvati bez ikakve istrage OGROMNU masnicu na dečkovim leđima, olako ubiju čoveka (ni krivog ni dužnog, kako posle ispadne)...
Što je najgore, iako
film pokušava da bude omaž exploataciji iz 1970-ih, na tom planu deliveruje
krajnje suzdržano, poludupasto, nemaštovito malo. Reditelja više zanima sex
nego horor, što je, rečima legalista, "legitimno" – problem je samo
što se, u krajnjem saldu i taj aspekt filma pokaže krajnje nedokuvan, nedomišljen
i isprazan kao i onaj kvazi-hororični.
Je li ovo studija o
(sexualnoj) represiji? Teško, budući da tata i mama pokazuju vrlo zdrav i
otvoren odnos prema sexualnosti, kako svojoj, tako i svoje dece. Je li ovo
dekonstrukcija savremene mexičke porodice, nekakvo otkrivanje ZLA koje tinja u
njoj? Ne vidim kako i zašto i otkud – mislim, OK, ovi ljudi su kreteni, ali to
je zato što ih bezveznjački scenario tera da se ponašaju onako kako se nijedan
roditelj ne bi ponašao, a ne zato što oni promišljeno i dosledno oličavaju neke
psihosocijalne i ne znam kakve devijacije koje bi nedužnu dečicu navele na –
incest.
Sve bi bilo znatno
smislenije da scenarista i reditelj nije toliko poludupasto tretirao svoj
centralni koncept: brdo u čijim je pećinama nekakav entitet koji koristi ljude
kao ljušture, opsedajući ih i terajući ih – na šta, tačno, i s kojim ciljem,
nejasno je. Jedni mu prinose prstiće, drugi se sexaju s rođenim sestrama, treći
ubijaju svoje žene... ali zašto? Just for Fun? WTF?!
Je li ta sila uopšte
Đavo (hristijanski, katolički) ili nešto drevnije? Zašto TO radi to što radi? I
kako, tačno? Naime, pred kraj filma vidimo da su deca sve vreme ležala mrtva na
dnu pećine. Šta su onda ona "deca" koja su se "vratila"
kući? Duhovi nisu. Od krvi i mesa su. Curica ide na ginekološki pregled, dakle
školovani lekar je vrlo intimno pregleda i ne vidi ništa zombijsko ili ma kako
drugačije čudno. Kako sad i čemu ovi duplikati od krvi i mesa? Zar to nije
kontradikcija ranije priče – da ta sila OPSEDA tela? Kako sad, odjednom, pravi
NOVA? I čemu uopšte oni kretenski ZOMBIJI na kraju?
Pored toga,
poludupasto-zamumuljen je taj centralni greh: incest. Nejasno je da li su
dečica već imala težnju ka tome (kako, zašto, otkud?) – naime, još pre nego što
odu do pećine, reditelj potencira zumom njihovo držanje za ruke, što u tom
uzrastu svakako nije često između bate i seke. Da li, onda, pećina/entitet
zaista OPSEDA (nešto novo uvodi) ili "samo" indukuje/POJAČAVA već
postojeće? Ovo je ključno pitanje za tumačenje filma.
Ovako to ostaje
nedorečeno i šuplje: šta je ovde došlo sa strane a šta je poniklo iznutra? Film
ne nudi čak ni nagoveštaj toga, i posle čitavog niza scena apsurdnog,
nemotivisanog ponašanja likova, i kretenskih "horor" scena koje su
toliko cheesy da je to da se čovek RASPLAČE a ne NAJEŽI – to se sve surva u
napadno moronskom završetku...
Time, eto, dobismo još
jednu u nizu overhyped budalaština koje easy-pleasy američki žanrovski
"kritičari" dižu u nebesa, a koja je zapravo (ako ćemo strogo,
ghoulovski) tek poludupasta, at best. Šteta. Ovo je imalo ozbiljne potencijale;
i taj reditelj, Boljano (koji je napravio ovde na blogu već hvaljeni
horor-triler PENUMBRA – svakako bolji
film od ovoga) i ovde pokazuje tragove obećanja, ali budući da mu je ovo već
maltene deseti ili tu negde film, a on je i dalje dečko koji obećava, to već počinje da zabrinjava. Očito da on ima
nešto štofa, i pratićemo ga i nadalje, ali za sada on i dalje luta i od tog
štofa nikako da skroji nešto skroz-naskroz pristojno, nego uvek negde zabrlja,
omane, miskalkuliše i ostavi gledaoca (barem onog probirljivijeg) – jedva
nadraženim, pretežno nezadovoljenim. Tako i ovo – može da prođe za Božić, jer
ipak ima tu negde nekog đavla, ali ako očekujete horor masterpis – dobićete ga,
Đavola!