U više navrata sam
se već na ovom blogu bavio popovskim Zlom, odnosno pošašću koje sa sobom nosi
institucionalizovana eksploatacija čovekove potrebe da veruje u nešto više i
veće i bolje od sebe, kroz kojekakve crkve, rituale i odore, kao i kroz
satanizovanje svega što se ne uklapa u zacrtani "bogougodni" šablon.
Pisao sam, tako, o "moralnoj panici" koja projektuje
"satanizam" i "sektašenje" svuda gde ne čami ucrvljali
"tradicionalizam", kroz kritiku romana ZNAK SATANE;
pisao sam o filmu koji denuncira svu dubinu i ogavnost umešanosti najvišeg vrha
katoličke crkve u tzv. pedofilske skandale njihovih predatorskih popova, kroz
prikaz filma SILENCE
IN THE HOUSE OF GOD. Itd.
Evo,
sada, i mog prikaza odličnog dokumentarca na ovu temu. Izvorno je bio objavljen
na Popboksu.
Videćete svoga boga!
Verujete li u Boga? Kog, tačno,
iz ponuđenog asortimana? I šta ste, zapravo, spremni da za njega/nju/to
učinite?
Dejan Ognjanović
ocena: 8/10
(odnosno, **** / 4+)
Originalni naslov: Religulous
Režija: Larry
Charles
Scenario: Bill Maher
Uloge: Bill Maher
Žanr: Dokumentarni
film
Trajanje: 101 min
Proizvodnja: SAD, 2008
Trajanje: 101 min
Proizvodnja: SAD, 2008
Bill Maher, poznati stand-up
komičar, scenarista je i glavni lik u ovom dokumentarcu koji se duhovito, i
naizgled lagano bavi jednom od najtežih tema: (zlo)upotrebom ljudske potrebe da
veruju u nešto veće i više od sebe samih. U potrazi za odgovorima na pitanje
značenja i smisla vere u boga na početku XXI veka, Maher putuje od Italije do
Izraela, od Engleske do Misurija i Jute. Posećujući "sveta mesta" i
razgovarajući sa "svetim" ljudima (ili barem onima koje biznis dovodi
u vezu sa "svetim") Maher pokušava da pojmi dubinu i posledice
ispoljene vere tih ljudi. Pri tom mu njegov komičarski dar pruža mogućnost da
na licu mesta improvizuje obilje spontanih opaski i komentara kojima začinjuje
ionako već ljutkasti obed.
Ovo
nije jedan od onih dokumentaraca koji hine "objektivnost" samo da bi
vam na kvarno zavukli neku svoju agendu kroz izbor i implicitnu interpretaciju
materijala. Maher ne krije svoj subjektivni odnos prema temi: "Moja velika
ponuda glasi, ja ne znam. Moj produkt
je sumnja. Ono što ja propovedam je sumnja." On, dakle, nije ateista, već
agnostik, i kao takav, stalno iznova se, tokom filma, nalazi u situaciji da
razne vernike upita: "Dobro, ali kako to znate?" On ne osporava toliko njihova konkretna uverenja
koliko osnovnu premisu iza njih: da bedni smrtni stvor može da "zna"
odgovore na krajnja pitanja, da direktno priča s Bogom, da bude njegov glasnik
ili inkarnacija i sl.
Naravno,
vera je privatna stvar, i Maher ne zalazi u pravo svakog pojedinca da veruje
šta god mu ćune: da je zemlja ravna ploča, da je šuplja i da u njenoj
unutrašnjosti stanuju leteći tanjiri, da je bog stvorio zemlju za sedam dana
itd. Problemi nastaju kada se vera institucionalizuje i instrumentalizuje, kada
se jave posrednici i mesije koji počnu da trguju spasenjem za "naše"
i prokletstvom za "one druge, nevernike". Neki njegovi sagovornici su
puki snalažljivi biznismeni koji su u religiji videli potencijal za šišanje
ovaca na veliko, poput crnog propovednika koji Mahera ubeđuje da zlatno
prstenje na njegovim rukama i skupoceno odelo nisu u protivrečju sa Isusovim
učenjem, jer je i Isus nosio haljine od najfinijeg lana, ili Portorikanca koji
se izdaje za inkarniranog Hrista i hvasta se sa kojih 100.000 sledbenika.
Neki
su apsurdni oportunisti, poput proizvođača komplikovanih mašina putem kojih se
glatko zaobilaze jevrejska pravila o tome šta se ne sme raditi na sabat. Neki
su obične lujke. Ali, najopasnije su lujke na odgovornim mestima, poput
američkog senatora koji je ubeđen da je Kraj Sveta blizu. Ili verskih vođa svih
denominacija, sa svojim konceptima "svetih ratova" i "mučenika
za Našu Stvar".
OK,
ovce treba šišati, ali im se treba i smejati. A vukove u jagnjećim kožama treba
otvoreno ismejati. Maher to čini pronicljivo i smelo, u nekoliko navrata hrabro
iskazujući svoju sumnju usred lavlje jazbine, slično Boratu koji je na stadionu
krcatom patriotskim Teksašanima parodirao američku himnu. Pominjanje Borata
nije slučajno, jer isti reditelj – Larry Charles – potpisuje Religulous, dokumentarac oživljen
brojnim zabavnim komentarima u vidu kratkih filmskih inserata ili natpisa i
citata koji daju novi sloj značenja onome što trenutno ide na ekranu.
To film
čini dinamičnim, neprekidno-zabavnim i često politički nekorektnim produktom
savršenim za sve one koji vole da preispituju uvrežena mišljenja. Možda bi mu
se moglo zameriti da previše vremena posvećuje hrišćanima (katoličke i
protestantske provenijencije; pravoslavci, kao i obično – ne postoje) i sektama
kao što su mormoni i sajentolozi. Jevreji i muslimani dobili su znatno kraći i
blaži tretman. Ipak, sa fatwom se nije zezati. Još uvek je previše onih koji su
za najmanje neslaganje o "krajnjim" pitanjima spremni da vas skrate
za glavu.