Zadovoljstvo mi je da vas
obavestim da je izašao novi broj akademskog časopisa EAP (Etno-Antropološki Problemi),
god.11, sv.2, 2016, koji sadrži temat Antropologija
horora.
Gost-urednik temata o
hororu u ovom broju je dr Marko
Pišev, a jedan od naučnih radova u ovom tematu je i moj, pod
naslovom „Tri paradigme horora“. U
tom radu nadograđujem i razvijam određene postavke iz moje studije POETIKA
HORORA: tačnije, polazim od definicija horora koje su dali Džon
Karpenter, Robin Vud i ja sam, i na njima gradim jedan pokušaj tematske i
idejne taksonomije horor žanra.
Ispod možete videti sadržaj
ovog temata: ukupno 6 radova, na oko
150 strana; od toga 5 o hororu i jedan o chetnixploitation tvorevinama Jasmile
Žbanić i srodne kompanije. Osim sažetaka svakog od navedenih radova tu odmah
imate i linkove ka njihovim PDF verzijama na sajtu ovog časopisa, tako da one radove
koji vas zanimaju odmah možete čitati onlajn ili ih skinuti i meditirati nad
njima u slobodno vreme.
Evo šta sadrži temat Antropologija horora...
Horor i zlo - Marko Pišev
Ovaj rad se bavi odnosom
između stvarnog i nestvarnog u horor prozi. Njegova osnovna teza glasi da
koncept zla u pričama strave izvire iz liminalnih sadržaja koji su proizvod
subjektivnih doživljaja stvarnosti autora. Cilj rada je da odgovori na pitanje
mogu li se takve konceptualizacije zla smestiti u neki određen sociokulturni
kontekst ili su one, pak, proizvoljne budući da su ukorenjene u mašti proznih
stvaralaca. U cilju odgonetanja te dileme, ovaj rad se usredsređuje na analizu
instrukcija za pisanje horor priča koje su u vidu knjiga, eseja i predgovora formulisali
savremeni vodeći predstavnici horor žanra a koje, između ostalog, promišljaju i
o tematizaciji zla u horor prozi.
Ključne reči: horor, kultura, strah, zlo
Tri paradigme horora - Dejan Ognjanović
Polazeći od definicije
horora kao žanra popularne kulture čija se temeljna priča tiče susreta s
pretećom Drugošću, čiji prodor u konsenzusnu stvarnost i njenu podrazumevajuću
normalnost stvara nemir i budi strah među protagonistima i publikom, ovaj rad
definiše tri ključne paradigme horor žanra i to na osnovu tretmana izazivača
straha, odnosno „čudovišne“ Drugosti u njima. Paradigma 1 tiče se
„Straha od sebe“; Paradigma 2 obrađuje „Strah od drugih“; Paradigma
3 tiče se „Straha od numinoznog“: „Čudovište“ je bezlično; dotiče se
primarnih sila, božanskog/demonskog; i kao takvo situirano je na samoj granici
unutrašnjeg/spoljašnjeg. Sve tri paradigme, sa njihovim glavnim pristupima i
konstitutivnim elementima, oblikuju se kroz dva temeljna moguća tretmana:
konzervativni i progresivni (liberalni), što pruža ukupno šest temeljnih
varijacija horora. Polazeći od određenja Džona Karpentera, Robina Vuda i svojih
sopstvenih, autor analizira reprezentativne primere iz oblasti horor
književnosti i filma za svaku paradigmu i njenu varijaciju, s posebnim akcentom
na prikaz Drugosti i njene veze sa normom, njen upliv na status
quo, na antropocentrizam i prisustvo ili odsustvo srećnog kraja. Rad
demonstrira bogatstvo konotativnih potencijala horor žanra i pruža osnovu za
njegovu taksonomiju.
Ključne reči: žanr, horor, Drugost, strah, numinozno,
konzervativno, liberalno, norma, status quo, antropocentrizam
PDF (CРПСКИ)
Užasnutost i opčinjenost večitim telom: mumija u ranoj
horor književnosti - Bojan Žikić
Maštanja o mogućnosti
neopisivo dugog ili beskonačnog fizičkog postojanja razmatraju se oblikovana
kao kulturne predstave o mumiji, kao večitom fizičkom telu, u engleskoj
književnosti devetnaestog i ranog dvadesetog veka. Na osnovu tri priče i jednog
romana, pokazuje se kako se vrši uobličavanje kulturnih predstava o stranoj i
dalekoj kulturi odražavanjem predstava o sopstvenoj kulturi.
Ključne reči: staroegipatska kultura,
mumija, horor kao književni žanr, viktorijanska kultura, Velika Britanija,
kulturne predstave o ljudskom telu
The final girl on the freeway: Adaptation and
appropriation of a fairy tale - James Kloda
Fairy tales and their
adaptations transgress established social, cultural and temporal boundaries.
This paper examines Matthew Bright’s Freeway (1996),
an adaptation of Little Red Riding Hood that deliberately mirrors this
transgression by setting the film within the generic type of horror cinema. In
choosing this mode, Bright partly restores the fairy tale to its original
purpose, once existing as a folktale full of high melodrama, but goes further,
criticising the text of ‘known pattern’ and overhauling it to a story in which
an innocent female under attack restores her own equilibrium: in effect,
deploying the ‘final girl’ trope that is common in slasher movies.
Freeway uses its adaptive status to radically reinterpret the source text,
fomenting its oppositional assault through a genre most suited to subversion.
Through textual analysis, the paper examines how Bright harnesses the potential
of the cinematographic medium through a double interaction, one that not only
allows a coded opening of the internal, intertextual space of the adaptation,
but also an antagonistic encounter rooted in the context of horror cinema.
Ključne reči: adaptation,
identification, intertextuality, spectatorship, transgression
Sjedinjene Države “Zombilenda”: migracije u popularnoj
kulturi na primeru epidemije zombija - Marina Mandić
Migracije su jedan od
centralnih diskursa savremenog društva: one su katalizator socijalnih promena,
utiču na promenu socijalne strukture, odnosa i položaja, kako samih migranata,
tako i stanovnika zemalja domaćina. U okolnostima epidemije zombija razlozi i
ciljevi migriranja mogu biti pojednostavljeni na jedan osnovni motiv:
napuštanje i izbegavanje predela zahvaćenih zombijima zbog preživljavanja.
Smatram da mogućnost odlaska predstavlja mogućnost preživljavanja, što direktno
utiče na formiranje mreža novih društvenih odnosa, samim tim i opstanka
društva. Tom logikom, migracije se pojavljuju kao jedan od osnovnih metoda
preživljavanja u zombi narativu, odnosno kao osnovni metod reizgradnje i
redefinisanja društvenog sistema.
Iako postoje različiti
pristupi migracijama, autori koji proučavaju ovo polje ne spominju niti
istražuju migracije predstavljene u popularnoj kulturi. Istovremeno, autori
koji se bave proučavanjem filmova sa tematikom zombija ne posvećuju svoju
pažnju procesu migracija. Rad ukazuje na jednu vrstu “izmišljenih” migracija,
odnosno na oblik migracija koje svojim metaforičkim narativom prikazuju obrasce
bliske obrascima koje primećujemo u savremenom društvu. Analiziraju se oblici
migracija koji se pojavljuju u popkulturnom narativu, odnosno, prikazuju načini
na koje se teorijski koncepti upotrebljavani da definišu vrste migracija u
stvarnim društvenim tokovima, mogu upotrebiti i pri analizi narativa zombi
filmova
Ključne reči: migracije, zombiji,
epidemija, socijalna struktura
Haunting Lessons - Joscelyn Jurich
This paper examines horror
through works by three artists taking the sites and remains of extreme violence
as their subject matters: Australian actress Kym Vercoe’s performance piece,
“Seven Kilometres Northeast,”(2010) Bosnian director Jasmila Žbanić’s film
based on the same piece, “For Those Who Can Tell No Tales” (2013) and Bosnian
photographer Ziyah Gafić’s ongoing project, “Quest for Identity,” begun in
2011, a series of photographs of the material remains found in mass graves
around Srebrenica, several of which are displayed in the Srebrenica Memorial
Room in the former Dutchbat headquarters in Potočari. Vercoe’s and
Žbanić’s works focus on Višegrad and specifically upon the Vilina Vlas spa, which
was used as a rape camp during the Bosnian war. Spaces such as these where acts
of violence occurred carry more than traces; they are replete with the
environments of past events that linger and animate them. They are what
Avery Gordon describes as haunted sites of social life that are not easily
perceivable but make their presence felt. Through examining these artistic
works, I argue that they reveal how the seemingly inanimate may become an
animated site of horror yet are also engaged creative attempts to transform
psychic and spatial abjection motivated by a productive haunting of
“something-to-be-done”.
Ključne reči: haunting, war violence in
Bosnia-Herzegovina, genocide, absence
Ceo broj možete naći OVDE.
Čitaocima ovog bloga izvan
horor temata mogli bi još da budu zanimljivi radovi Kjubrikovo čitanje
Bardžisa: Značaj kostima za razumevanje Paklene pomorandže - Dijana Metlić
i Jugoslovenski
„crni talas“ i kritički diskurs: preispitivanje prošlosti, kritika sadašnjosti
i anticipiranje krize - Sanja Lazarević-Radak pa, eto, bacite pogled i na
to nakon što apsolvirate HOROR!