Iskoristio sam priliku ovog
leta na Grosmanu da na velikom platnu pogledam svoje drage filmove HARDWARE (1990) i DUST DEVIL (1992) Ričarda Stenlija. Nažalost, Grosman više nema
uslove za prikazivanje filmova sa 35mm trake, pa su ova dva projektovana sa blu
reja, odnosno dvd-a. To nije TO, ali šta da se radi; ionako je retka prilika da
se ovi filmovi vide onako kako su i zamišljeni, pompezno, spektakularno, u
vajd-skrinu. Čak sam ovom prilikom uspeo da zapazim par detalja koji su mi do
sada na malom ekranu izmicali (iako oba filma imam na originalnim DVD-ima).
Isto tako, reprizirao sam i
Stenlijev kratki THE MOTHER OF TOADS (2011), tj. segment iz omnibusa THEATRE
BIZARRE.
Ovog puta projekcija sa blu reja nije ostavila ni tračka sumnje mojoj
inicijalnoj impresiji: da je to vrlo slabo usnimljeno, i u smislu kadriranja, i
kolor korekcije; i mada deo krivice možda snosi i DP, Karim Husain, glavni
krivac je, izgleda, ipak Stenli, koji je to tako pustio.
Inače, izvorna pričica
Klarka Eštona Smita je ionako bezvezarija po sebi, a ova adaptacija ni na koji
način je ne unapređuje, naprotiv:
ovo je jedan cheesy, bezvezan i skroz nebitan
film, potpuno lišen mistike
iako je sniman na autentično mističnim lokacijama u
Francuskoj (gde se Stenli nastanio),
a dodatno je jeftin i nenamerno smešan
zbog francuskog akcenta Katrione MekKol, koja umesto da izaziva jezu – zapravo
kanališe smehotres ALO ALO. A sad, premijere.
Na blogu su već zasebne
prikaze dobili sledeći filmovi viđeni na ovogodišnjem Grosmanu, pa o njima
možete čitati naširoko ako kliknete na naslove:
IDYLL
/ IDILA
("prvi slovenački horor", treći put)
BROJ 55 ("nimalo ideološki
obojen film" o junačkim hrvatskim braniteljima i horor-filmski
stilizovanim četničkim hordama)
GERMAN
ANGST (nemački
"žestoki" omnibus od tri priče; jednu od njih radio Butgerajt)
THE
OTHERWORLD / L'AUTRE MONDE (najnoviji
dugometražni okultni dokumentarac Ričarda Stenlija)
A sad, filmovi koji nisu vredni
detaljnije priče, a opet – valja ih pomenuti jer imaju ponešto atraktivno što
bi nekog moglo navesti da im da šansu ako na njih naleti.
STUNG
Germany, USA; 2015; 87 min
Directed by: Benni Diez
Germany, USA; 2015; 87 min
Directed by: Benni Diez
** (2)
Baš lepo što su se
potrudili da naprave te džinovske bube, kao i brojne efekte maske, "po
starinski", od gume, lateksa i ostalih materijala, a ne od piksela u
kompjuteru – ali, džaba kad je zaplet imbecilan, likovi nesnosno iritantni (da,
čak i onaj dečačić iz masterpisa FRAILTY koji nije Petar Pan odrastao je u
nepodnošljivu kreaturu!), Lans Henriksen na auto-pilotu odrađuje svoje, a ritam
je naprosto užasan. Naime, iako invazija džinovskih osa kreće u prvih 10-15
minuta, što je uvek plus (zajebite me s pripremama, sitnim nagoveštajima i
"upoznavanjem likova" tokom pola filma, ili duže!), ali čim se ovi
zabarakidiraju u podrumu kuće, krene toliko nesnosno, dosadno, kretensko
dramoseranje da se na džinovske ose smesta zaboravi!
Dakle, tkanje normalnog
sveta se upravo rasplelo, džinovske ose su pred njihovim očima ubile 10-ak
ljudi, neki drugi mutiraju i one izlaze iz njih, vi ste im pobegli i onda –
šta? Krene same-old same-old bullshit "voliš li me, voli li me, kako da
joj priđem, jao, ma ne voli me ona..." pa onda te "drugovi, ovako
ćemo," te "drugovi, onako ćemo"... ma idi bre! Život je
prekratak za ovo! Nađite na jutjubu ili negde inserte gde se javljaju kreature,
ili ako vam je baš do njih skinite film pa ispreskačite "dramu" i
"romansu" i "sranje" i pogledajte sve u svemu nekih 10
minuta monster akcije, i to je dovoljno.
LIZA THE FOX
FAIRY /
LIZA, A RÓKATÜNDÉR
Hungary; 2015; 111 min
Directed by: Károly Ujj Mészáros
Hungary; 2015; 111 min
Directed by: Károly Ujj Mészáros
** (2-)
GHOUL
Czech Republic; 2015; 86 min
Directed by: Petr Jákl
Directed by: Petr Jákl
**(*) (2+)
Ovo je dobilo Hudog Mačka
za najbolji film Grosmana! O, tugo
jesenja! Standardni FFF, korektno urađen, "good of its kind" –
ali džaba kad mu je kind FFF. Svašta je tu nabacano: i kultur-rasizam (ti sa
Istoka bi samo da nas zapadnjake oderu, opljačkaju, prevare... Rusi, Ukrajinci,
Srbi, Hrvati – isti kurac!) i true crime (ničim izazvan prizvan je ovde i
čuveni serijski manijak i kanibal, Čikatilo) i spiritizam (rudimentarna,
nenadahnuta seansa, i onda krenu manifestacije, opsedanja i pizdarije).
Tanki
likovi besmisleno se ponašaju (kao, "sačekajte vi tu u pustoj i jezivoj
kućici daleko od sveta, sad će da dođe creepy dude kog ste malopre sreli da vam
da intervju za vaš jebeni film, samo sedite tu, prenoćite slobodno, šta bi
moglo poći po zlu?"), uobičajena jurnjava po mraku, puf-pant puf-pant jao,
kuku-lele, heeelp, ovo-ono, crnci u tunelu, trt-mrt abre-ubre. I to je sve. Ne vredi mu ni tako sjajan naslov kad je sve ostalo - mnjah.
CLINGER
USA; 2014; 81 min
Directed by: Michael Steves
USA; 2014; 81 min
Directed by: Michael Steves
Ne znam koji je đavo ovim
filmadžijama, da li je oseka dobrih novih ideja tolika da moraju da kradu
ovoliko, tek – evo i trećeg filma u poslednje dve godine na temu zombi-exa: posle LIFE AFTER BETH i
BURYING THE EX stiže nam i CLINGER! Jupiii! Ako ste voleli prethodna dva filma
o preminulim bivšim curama koje se vraćaju kao žive mrtvakinje da smaraju svoje
ex-momke (za moj groš – oba su bolno dosadna i napadno neduhovita; ništa ne
vredi što je ovaj drugi po tankom scenariju radio Džo GREMLINS/HOWLING Dante!),
onda ćete naprosto obožavati i ovu skoro-negledljivu orgiju smaračizma o
patološki zacopanom momku koji glupo pogine, ali ga to ne spreči da nastavi da
se poput krpelja lepi svojoj još živoj curi!
Vi kako hoćete, ali ja sam
ovo napustio (prekinuo) posle 15-ak minuta i otišao da, radije, gledam reprizu
Stenlijevog dokumentarca. Ukratko: ovo je daleko jeftinije (i budžetski, i
vizuelno, i po rediteljskom netalentu) od gorepomenutih EX filmova, a uz to za
glavnog (i naslovnog) "junaka" ima toliko nesnosno iritantnu
njušketinu da je to, čak i u jednoj kao splatter-komediji, previše ružno. Ne
samo što je njegov lik zamišljen kao zaista neverovatno bolestan ludak nego je
i kasting ovog odvratnog glumca sve to pokopao daleko ispod želje da to gledam
sat i po! Ko voli, nek izvoli!
Na
Grosmanu sam pogledao i par dokumentaraca koje i vama preporučujem ako na njih
negde naletite: EATEN ALIVE! THE
RISE AND FALL OF THE ITALIAN CANNIBAL FILM (UK; 2015) i MARK OF THE TIMES: THE NEW WAVE OF
BRITISH BLOODSHED (UK; 2015) su sasvim solidni za one koje tematika zanima;
u pitanju su, strogo gledano, namenski rađeni filmovi za EXTRAS na DVD-ima, pa
zato morate oprostiti što su jefitnijeg izgleda i pretežno u "talking
heads" formatu: sagovornici su kvalitetni, i ima se tu šta čuti, koga
interesuje.