Posle osvrta na prvi
dan festivala kao i na vrlo dobar horor film viđen tada, ASMODEXIA,
i posle slikovitog i rečitog audio svedočanstva o nastupu
Đorđa Kadijevića, evo nešto reči (i slika, by Tina Babić Inc.) o
drugim dešavanjima i filmovima na festivalu ovog jula.
Sreda 16. jul je počela
obećavajuće – gosti festivala odvezeni su nekoliko kilometara dalje od
Ljutomera, u ono što naš narod zove "countryside", gde smo imali da
uživamo u ambijentu porodičnog letnjikovca šefa festivala, Tomaža (tačnije,
njegovih roditelja).
Ne, ovo što vidite nije
javni park ili neko izletište, već slike sa privatnog,
lepo uređenog imanja:
veštački ribnjak, zelenilo,
kućice, voćnjak, letnja kujna (sa full frontal kalendarom), ležaljke, ljuljaške
i ostala čuda...
...it's all in the (Horvat)
family!
U ovom prijatnom ambijentu
proćaskao sam malo sa g. Slančikom čije su hororične skulpture uveličale ugođaj
ovogodišnjeg Grosmana (vidi 1. deo mog izveštaja), upoznao se sa članom žirija
(o kojem što manje – to bolje!) i obavio foto-sesiju s Tinom tokom koje sam još
bolje razgledao ambijent.
U prijatnoj hladovini ovog
imanja, pod drvećem i pod suncobranima, bili smo posluženi izdašnim gulašem od
tri vrste mesa: svinjsko, juneće i jelensko.
Kao da taj gulaš nije bio
dovoljan (a jeste!), obed (obred?) je kulminirao roštiljem, ali avaj, dok se do
toga došlo bio sam već pun i prepun, pa sam jedva uspeo da preko gulaša nabacim
jednu šniclu, tužno gledajući preostale netaknute ćevape... Naravno, kajao sam
se što sam uopšte tog prepodneva išao na doručak u hotelu, ali kako sam mogao odoleti
prasećem pečenju za doručak? KAKO?!
Prilikom te gozbe društvo
mi je najviše pravio Mark Karete,
reditelj ASMODEXIE, inače Katalonac koji je, kao i Balaguero pre dve godine,
bio vrlo glasan i izričit zastupnik katalonske nezavisnosti od Španije, sa
argumentacijom donekle sličnoj vojvođanskoj (Centralizacija! Sve pare otuda odu
Španiji a vrlo malo se vrati u Kataloniju!) a odnekle vrlo različitoj, i
sličnijoj šiptarskoj (drugi jezik, druga kultura, od detinjstva zadojeni time
da su drugačiji itsl).
Onda nam se pridružio i Til Klajnert, Nemac, reditelj filma DER
SAMURAI koji je imao da igra te večeri i o kome sam još pre Grosmana čitao lepe
stvari pa ga iščekivao nestrpljivo.
Posle razgovora s
Klajnertom stekao sam još jaču pozitivnu predrasudu, jer se pokazalo da ovaj
prilično dobro poznaje i kapira horor – štaviše, za čitanje u hotelu poneo je
MIDNIGHT SUN Remzija Kembela, a dream project mu je Lavkraftov Colour out of Space!
Obilata i teška hrana bila
je praćena dobrim vinom i još boljim razgovorom, ali sve to je počinjalo da
bude prilično opterećujuće, naročito na vrućini (čak i u hladu!) pa sam stoga s
radošću dočekao povratak u hotel, na dozu beauty sleep-a, kako bih sat i po
kasnije bio čio, zdrav i veseo, i prirodnog spoljašnjeg izgleda – za
ljutomersku promociju ZAVODNIKA!
Razgovor sa mnom vodio je Nenad Bekvalac, i prijatno me iznenadio
jer u tome se izvanredno snašao iako roman do tada još nije bio pročitao.
Kako upravo saznajem, ovu promociju je na svoj način u Srbiji najavio "Stari kadar" Dimitrije Vojnov na Novim Kadrovima, sa svojim osvrtom na roman (koji vredi videti, OVDE), objavljenim baš tog dana, dok sam se ja častio ghoulashom.
Bila je to opuštena,
razdragana a opet i ozbiljna priča pred nekih dvadesetak okupljenih u bašti
hotela Stela, što je optimalna cifra za ovu vrstu dešavanja na bilo
kom festivalu, pa i na mnogo većim od ovoga.
Bilo je čak i feedbacka
(pitanja iz publike), prodato je desetak primeraka (što nije baš mnogo, ali
donekle i jeste – jer mnogim Slovencima je ipak problem da čitaju ozbiljnu
literaturu na srpskom jeziku) a jedan komad ZAVODNIKA završio je u rukama filmskog
producenta koji se zainteresovao za moju knjigu.
Najveći kompliment dali su
mi stranci, Klajnert i Karete, koji su takođe saslušali tu priču, vođenu na
srpskom – kazali su nešto kao: bilo je odlično, iako ništa nismo razumeli ipak
se vidi da znaš znanje i govoriš sigurno.
Klajnert se, kao
proklamovani ljubitelj Lavkrafta, naročito zainteresovao za NEKRONOMIKON, o
kojem je, takođe, imao samo reči hvale.
Odmah zatim otišao sam da
najzad odgledam MAMULU (tj. NIMFU) –
i bio prijatno iznenađen činjenicom da to ipak ne boli toliko koliko sam se
bojao (jedna sasvim pristojna 2+); opširan
rivju sledi uskoro!
Na putu od bioskopa do
glavnog trga (200 m) imao sam da slušam egzaltacije člana žirija (neću reći kog
– ali to svakako nije bio Slovenac!) o tome koliko je MAMULA originalna,
maštovita, kreativna, erotična, i kako je sjajno uklopila "all that
S&M stuff". Budući da je ovom starkelji glavna poštapalica za opis
SVAKOG bogovetnog filma na Grosmanu bila "all that S&M stuff"
ubrzo sam shvatio da taj u životu nije video ni pet horora pre ovoga, i da ne
pravi čak ni elementarnu razliku između sadizma, mazohizma, strave, užasa,
horora i snafa. Ali zato se napalio na sirenu, zagrejao se za ribođevojku – na oči
ne vidi!
Pod vedrim nebom, zatim,
odgledao sam i SAMURAJA: projekcija
je bila nešto slabijeg kvaliteta, ne znam zašto, neki tehnički razlog kod
projektora – jer bacio sam pogled na početak reprize istog filma, u bioskopu,
par dana kasnije, i slika je tom prilikom bila besprekorna. Ovde je to
izgledalo nešto sirovije i jeftinije nego što zapravo jeste – ali ni to mi nije
smetalo da uživam u prilično originalnom i zabavnom filmu koji takođe zaslužuje
zaseban rivju, pa će ga uskoro od mene i dobiti.
Pošto sam treći film te
večeri – irski KANAL – ranije gledao na skrineru (i nisam bio impresioniran –
obična dvojka), svakako ga nisam reprizirao na trgu; radije sam se
družio i opijao s Grosman ekipom i tek povremeno pratio kako narod skače na
jeftine jump scare zvučne efekte kojima ovaj mlitavi i neubedljivi filmček
pokušava da poseje strah među publikom.
--- NASTAVIĆE SE…