**(*)
3-
U
svetu postoji jedno carstvo; u njemu caruje drugarstvo. U njemu je sve lepo. U
njemu je sve nežno. U njemu se. Sve. Raduje.
U
njemu se jasno zna ko su Dobri a ko Loši momci. U njemu su monstrumi prolazna
intruzija u inače fino uređenom i manje-više benevolentnom univerzumu. U njemu
se sve već zna, nema većih iznenađenja, ljubav i prijateljstvo pobeđuju sve
prepreke. U njemu se deca susretnu sa grozomornim čudovištem iz druge dimenzije
ali ih to ne pretvori u mentalne i telesne ruine, u vekovne psiho-bogalje
zauvek oštećene susretom sa radikalnom Drugošću.
Ne, u ovom carstvu deca u
jednom času gledaju kako ljudi grozno umiru oko njih, kako bogohulno
nepojmljive monstruoznosti haraju okolo, stežu ih za gušu i dišu im svoje crnilo
u facu, a već u sledećem času probude se zdrava, čila i vesela i prirodnog
spoljašnjeg izgleda, igraju se Dandžnz en' Dregonz i pitaju se: „Šta li danas ima
na televiziji?“
Pa,
evo šta ima: mini-serija od 8 epizoda pod banalno prozaično ništavnim naslovom STRANGER
THINGS o kojoj danas svi govore (uglavnom u najvećim superlativima). Ne mož'
čovek na miru ni otići na Fejsbuk a da ga ne zatrpaju panegirici o najvećem
događaju u istoriji civilizacije još od pojave filma GOONIES tamo negde u
1980-im.
Ljudi
(neki), deca (većina), i svi oni infantilni ni-tamo-ni-ovamo vole te
simplifikovane mekane i mlake PG i PG-13 pričice kakve su im u 1980-im
servirali Stiven King i njegove
armije klonova (Kunc, Mekemon, Hautala) i Stiven
Spilberg i njegove legije sledbenika (Dante, Kolambas, Darabont). Zašto?
Zato!
Braća Daferi (reditelji ove serije): dva nova Stivena? |
Rekoh već gore. Dva Stivena
su ljudi koji su izumeli i plasirali lepo upakovan horor za one koji ne vole horor
(TM; (c) by Ghoul), odnosno za publiku koja misli da voli horor a zapravo želi iznad svega avanturu, fantaziju,
romansu, akciju, SF... feel-good emocije, šegu i šalu... voli čudovišta koja
grupica udruženih klinaca k'o od šale sredi u akciji dok se, opcionalno, armije
specijalaca, policajaca i ludih (is there any other kind?) naučnika nemoćno
vrzmaju okolo...
...ukratko, koja voli da se razgali i razonodi žvakom za mozak i
bozom za dušu, da utuca malo svog slobodnog vremena „opuštajući se“ od inače
napornog života (škola! pos'o-kuća-žena-deca-pos'o!) i gledajući nešto
neopterećujuće, nemračno, nestravično, i po stanje stvari (status quo)
neupitno.
STRANGER THINGS je omaž
takvoj vrsti entertejmenta i njegovim hijerofantima. To je serija koja vam
prodaje nostalgiju (ako ste stariji, pa pamtite 1980-e i konzumaciju dvojice
Steva i njihovih surogata još iz onih
dana), i to čini neskriveno, čak s ponosom servirajući svoju derivativnost,
počev od beslovesno uopštenog naslova (IT!) pa preko fonta kojim je on ispisan
(identičan onome iz naslova Kingovih pejperbek cigletina iz zlatnih dana) pa
čak i podelom na poglavlja (chapters) a ne na epizode.
Zaplet je, otprilike,
dobijen mućkanjem Kingove POTPALJIVAČICE (samo bez vatre) i Kunčevih (pardon,
Kuncovih) POSMATRAČA (Watchers; samo
bez kučeta), uz parčiće pokupljene iz maltene svakog (pretežno PG-13) hororčića,
SF-a i avanture iz '80-ih (od E.T.-a i POLTERGAJSTA pa naniže do MONSTER SQUADA
itd.), kao i uz obilje vizuelnih aluzija na horor filmove iz tog perioda koje
uglavnom nemaju nikakvu narativno-konotativnu funkciju nego su tu samo kao
„migovi“ – ne avioni, nego ono „wink-wink, see what I did there?“, muvanje u
rebra, tebra, gola prazna asocijacija da se gledalac oseti pametnijim nego što
jeste kad može da uzvikne „Hej, pa ovo je isto kao...X!“
Liči
na nešto, stalno, a izdaje se kao „original
series“!
I to bez obzira što su ove
aluzije prilično neubedljive – recimo: klinci kojima je potrebna roditeljska dozvola
da ih puste da gledaju R-rated film u svojoj sobi drže poster ZLIH MRTVACA? Ma
nemoj!
I još, u seriji koja se dešava 1983. godine, kada je opšti konsenzus bio
da je Karpenterov STVOR /uzgred, ubio ga na blagajni upravo
ovde-obožavano-omažirani Spilburger!/ totalni promašaj, flop, budalaština,
govno – upravo grupica balavaca koji se igraju nekakvim RPG-ovima i idolizuju
Tolkina je ta koja održava plamičak ljubavi prema mnogo kasnije masovno prepoznatom
masterpisu! Prc! To bih možda i progutao sa nekom sasvim drugačije
karakterisanom i motivisanom grupicom klinaca, ali ne i od ovih generičkih
konzumenata ovde.
Ko pada na te jeftine fore
može na netu da nađe članke koji iscrpno nabrajaju sve citate i aluzije, pa
eto, možete da ih iskoristite kao rezultate na kraju nekog časopisa za
enigmatiku, da vidite koje rebuse, koje ukrštenice i osmosmerke niste (do
kraja) rešili. I bićete isto toliko pametniji na kraju te balade kao i da ste
rešavali EUREKU (ili šta li već danas postoji u tom stilu).
Rekoh već – žvaka za mozak.
TV Slagalica... Ali NE Slagalica strave. Ne, ovo je strogo
PG-13 koji možete da gledate opušteno sa svojom kevom i babom koje su 1980-ih
možda takođe gutale Kinga, Kunca, Bunca i kompaniju i verovale da ljubav
pobeđuje. A u to žele da veruju i danas. Barem dok gledaju televiziju.
Dakle, imamo tri klinca: 1.
iritantni bucko, 2. rasna manjina (ovde: crnče), 3. normalno-simpatični,
nezvanični vođa. Pritom bucko ovde i nije naročito debeo, što kompenzuje time
što ima odvratnu tršavu kosu, odbojnu njušku i što vrfka jer mu fale prednji
zubi. Čovječe, ja razumem da je ovo tipski lik (kliše) čija je funkcija pored
ostalog da potcrta koliko je naš normalni vođa cool, ali fuck, da li je ovaj baš
morao da bude OVOLIKO iritantan? Manjina se, srećom, ne ističe mnogo iznad
svoje token funkcije, a vođa je samo
umereno simpatičan budući da su mu iz nekog razloga na glavu metnuli jednu od
najčudnijih frizura koje sam ikada video na nekom dečaku (i, ne, ne sećam se da
je iko u 1980-im nosio ovakvu emo kosicu)!
Zatim, imamo grupicu
nekakvih tinejdžera koja je najodvratnija – i telesno i karakterno – gomila degena
koju sam video na jednom mestu još PETKA 13. III, a što je najgore, neki od njih, tj. većina,
bi u ovom narativu trebalo da nam budu simpatični, čak da budu junaci/kinje, da
za njih navijamo...
Holy shit! Navijao sam samo da odnegde uleti Džejson i
pokolje ih, saseče i isprobada mačetom i vilama i harpunom! Pa, jebote, gde
iskopaše onu ispijenu žgoljavu nikakvu curicu sa duboko upitnim izborom
ljubavnih partnera da nam bude junakinja?
Gde nađoše njenog
kockastoglavog odbojnog dečka, pa mu još metnuše onu kockastu frizuru pride (a
onda još na kraju, neubedljivo, od njega načiniše dobrog momka!)? Ko im uvali
onog antipatično-otužnog emo lika sa podočnjacima? Zar se Netflix toliko
stisnuo za pare da nisu mogli da nađu neke mlade osobe koje ne izgledaju kao da
su izvađene iz podruma, ili sa otpada, ili da im je neko tiganjem oblikovao
lubanje???
Džejsone, gde si kad si nam najpotrebniji? |
Onda, tu su i uporni pajkan
koji sam samcit razrešava stvari (kršeći pritom pravila i upadajući čak dvaput
na prajvat properti), tužna majka koja svih 8 epizoda provede s istovetnim
izrazom lica i bojom glasa (sirota Vinona Rajder ionako nije neka glumica, ali
ovaj njen lik redefiniše ono što naš narod zove „one note performance“!)...
...a tu su, neizbežno, i
nekakvi zli naučnici i njihovi gunovi (goons, not goonies) koji su svi odreda
toliko tragikomično nesposobni da izađu nakraj sa 3-4 balavca da mi je nejasno
kako su pre toga uopšte uspeli da otvore međudimenzionalni portal i dovedu ovde
jednog od sirotijih i nemaštovitijih Ktuluovih dalekih rođaka (naravno,
antropomorfnih, ako ne računamo rascvetalu DEEP RISING glavu).
Na svu sreću, imamo tu i jednu
devojčicu – da, devojčicu, mada vrlo kratko ošišanu pa je površnim gledanjem
plakata i slika iz serije možete lako pomešati s dečakom. Možda čak pomislite
da je Haris Pućurica najzad zasluženo otišao u USA da mu ne buđa talenat u Srbiji
po kojekakvim RIFTOVIMA – ali ne! Nije ovo Denis Murić, ali neka veza između šišanja skoro do glave i odlične dečje glume mora da postoji!
Kažem, na sreću, jer radi
se o najboljem detetu-glumcu koje videh ove godine – i smesta mogu da potpišem
da će ova Millie Bobby Brown visoko da
se vine jer je u pitanju prvorazredna glumica, apsolutno najviši rang, čisto
savršenstvo, prva liga, deset plus, nema dalje. Istina, ona je toliko dobra da
maltene smeta ovoj seriji jer previše štrči, zasenjuje sve ostalo u njoj, a
naročito ostale klince – tršavi vrskavac i crnja šmiraju i levo i desno a dobri
dečko je tek korektan ali neupečatljiv u svojoj goodie two shoes ulozi.
Kad se pored njih pojave
Mili, Bobi i Braun, ova tri klovna se više uopšte ne vide na ekranu, nema ih,
total eclipse, ćao đaci, nestali su k'o Beban iz PORODIČNOG BLAGA! Mili ih jede
ko malu decu! I jednom kad se bude slegla prašina i euforija oko ove serije, i
kad bude s pravom zaboravljena, pamtiće se bar kao fusnota, kao mesto gde je
Mili prvi put u punoj snazi zasijala i pokazala sve bogatstvo svog talenta
(mada je bila već viđana ovde-onde u nekim serijicama i šta ti ja znam).
Ovako prirodna gluma,
neafektirana, živa, upečatljiva i, što je najvažnije – neosetna! – holy millie,
ovako konzistentan bol, izmučenost, aura iscrpljenosti i crnila kroz koje je
prošla i kojima tako živo, nepatetično zrači, pa jbt, to je prosto u srce da te
dirne samo kad je vidiš, ne treba ništa ni da kaže, ni violine da zasviraju,
samo nju metni pred kameru i gotovo, sve je jasno, sve je rečeno, sve je tu.
Zaplet je, rekoh već,
recikliran, i mrzi me da se bakćem njime; reći ću samo da je to sve spakovano
prilično pitko i plitko, gledljivo je, dovoljno intrigantno (a opet predvidivo
i nemaštovito) da možete bezbolno overiti tih 8 epizoda (8, a ne 13, ili daleko
bilo – 20!). Ipak, zlikovci su mogli biti zliji i sposobniji (da bi više bili preteći), a i njihova motivacija je mogla biti bar malko jača od klišea "Because we can!" To naročito važi za glavnog docu koji se izdaje za tatka na curicu, iako nije jasno da li to stvarno jeste, i ako jeste, zašto svom (?) detetu radi to što radi.
Plus, veza između telekineze, mentalnih iskustava sa senzornom deprivacijom i otvaranjem vrata drugih dimenzija je nepostojeća, ovde krajnje proizvoljno predočena, a o jednom jedinom čudovištu koje u toj obrnutoj slici našeg sveta (kao pod vodom, samo bez vode) obitava i radi ko zna šta, i želi u našem svetu ko zna šta - da i ne govorim. Juz jur imedžinejšn! Ili gledajte dogodine drugu sezonu, već najavljenu, pa nađite odgovore na sve rupe koje su ovde navodno namerno ostavljene.
Plus, veza između telekineze, mentalnih iskustava sa senzornom deprivacijom i otvaranjem vrata drugih dimenzija je nepostojeća, ovde krajnje proizvoljno predočena, a o jednom jedinom čudovištu koje u toj obrnutoj slici našeg sveta (kao pod vodom, samo bez vode) obitava i radi ko zna šta, i želi u našem svetu ko zna šta - da i ne govorim. Juz jur imedžinejšn! Ili gledajte dogodine drugu sezonu, već najavljenu, pa nađite odgovore na sve rupe koje su ovde navodno namerno ostavljene.
Ko nema pametnija posla u životu može ovo da izmaratoniše odjednom,
u jednoj noći ili danu, ali nivo uzbudljivosti, saspensa, misterije i intrige
je meni bio prilično nizak, pa sam je odgledao tokom nekoliko dana, jednu ili
dve epizode odjednom max. Cijenim da će mlađariji koja nije izgustirala toliko
materijala ove vrste sve ovo biti svežije i uzbudljivije nego što zapravo u
svojoj derivativnosti jeste.
A duša gde je onda? Eh, nema mnogo toga ovde; ovo je surogat a ne THE REAL THING:
Režija je korektna, ima tu nešto
blage jeze, malo tihe strave, ali ne očekujte baš HOROR seriju, jer njene
referentne tačke se ipak nalaze tamo gde su kuće od čokolade a prozori od
marmelade...