***
3+
A sad, evo i mog epskog osvrta na finale tolkin-džeksonove
sage! Spremite maramice, spremite toljage, stavite nešto meko pod dupe, jer ovo
će, kao i tolkin, da POTRAJE!
U
suštini, ovaj rivju je neznatno editovana verzija mojih tirada na jednom
forumu: grehota je da to čami tamo kad bi moglo da uveseli pa možda i opameti
ponekog čitaoca i ovde!
Neka
mi bude oprošteno što sam odlučio da zadržim svoj tadašnji način pisanja, sa
uglavnom malim slovima i namernim igrarijama sa jezikom, pisanjem,
transkripcijom i ostalim s čime sam se zezao pre nego što sam postao doktor!
povratak KRALJA
by ghoul
Додајте натпис |
gollum je genijalno
uradjen, shelob takodje, nema greške, Naz-Ghoulovi su odlični, kao i većina
ostalih vizuelnih efekata- jedina slabija stvar je kad se onaj elf penje na
oliphanta. no, spec. efekti na stranu, nisam impresioniran filmom.
jaxon i dalje većinu
prizora borbi rešava iritirajućim close-up shaky-cam-om ili mega-totalima sa
kompjuterskim čovečuljcima. užasno me nervira raspojasana 'dramaturgija'
prepisana, verovatno, od Tolkina, koji stvarno s kompozicijom nema blage veze.
beskrajno je imbecilno što se svaka napeta situacija rešava uz pomoć deus ex
machina - i ne samo to, nego čak ni taj deus nije ranije nagovešten da ga
bar ima ikakvog smisla očekivati (recimo, doletanje onih orlova, kako li se već
zovu).
reći će neko, u romanu je
to sa orlovima bolje pripremljeno, oni razgovaraju s njima, ovo ono. to me ne
zanima. govorim o filmu. u filmu oni dođu niotkuda, urade šta treba uraditi, i
vrate se u ništa, bez da im iko i hvala kaže. ili oni mrtvaci-dusi - koji shit!
što ih ranije nisu potegli? možda KNJIGA to objašnjava, možda će JEBENI
EXTENDED VERSION da to objasni, ali ja ne govorim o dvd-u, već o ovome što je
pušteno u bioskop.
takodje, imam isti problem
kao i sa I i II delom: Jaxon prvo stvori jezivo nepobedivu pretnju, a onda je
par patuljaka sjebe očas posla. razumem ja da su oni glavni junaci i da mora da
opstanu na kraju, ali scene borbe sa tim paukom su neubedljive - ne zbog
efekata, koji su savršeni, nego što je to tako inscenirano da je neubedljivo. ej,
ako već onaj stvor od metar i žilet treba da pobedi 5 puta većeg pauka, neka to
bude nekim lukavstvom, trikom, pa i magijom ako treba, al nemoj me terati da
poverujem u borbu kratkim mačem (pauk ima jedno 10 puta duže 'noge' od toga
mača!), pomoću kojeg bedni mali hobit sjebe čudovište.
ima bezbroj sličnih
situacija.
ili, kad usijana lava u
ogromnim količinama juri na metar od Frodoa! alo bre, pa upalio bi se, buknuo
bi ko šibica od vreline u tolikoj blizini - a njemu ni kosa da se oprlji,
ništa! šta, kažete, ovo je fantazija, zajebi tu logiku? kurac, sve vreme su
insistirali da rade realistički film o fantastičnim stvorovima, DRAMU... ništa
u akcionim scenama nije realistično - a naročito legolas koji kao od šale šetka
po raspomamljenom olifantu dok ovaj skače tamo ovamo, a elf ni da se zaljulja,
šeta dečko po njemu kao u parku!
akcija nije preterano
uzbudljiva jer ne postoji saspens iz bar 2 razloga:
1. ovo nije vrsta dela u
kome su junaci u ijednom trenu STVARNO u opasnosti, jer previše explicitno
oličavaju autorove IDEALE, suviše su mu dragi da ih povredi, a kamoli ubije.
jebeš ti to kad ne postoji OZBILJNA pretnja, bar ponegde realizovana. Ne, niko
od bitnih likova ovde ne gine, niti je čak i ranjen (sem što frodo ostane bez
vrha jednog prsta - WOW!)
2. zbog jebenog deusa ex
mašine koga autori šalju upomoć junacima kadgod ne znaju kako drugačije da ih
izvuku iz sranja u koja su ih sami uvalili.
drama nije do kraja
realizovana, jer neke bitne stvari na kraju ostaju nedorečene.
međutim, shvatite ovo kao
elitističko palamuđenje nabeđenog filmskog kritičara: običan gledalac većinu
ovoga ili neće da zapazi, ili ga neće biti briga, jer će biti zasenjen brzinom
i odličnim efektima. sve u svemu – ocena: 4-/5
toliko sam se nadao da će
Jaxon da promeni pravilo da film mora da bude loš da bi dobio oskara - ako ga
dobije za ovo, biće to sasvim unutar postojećeg trenda. nakon ovog filma u
novom svetlu gledam prethodna 2 dela, i postajem suzdržaniji prema njima. daleko
od toga da ću da padam u pljuvanje i iživljavanje po njima, ipak su to
natprosečno dobri filmovi (all things considered), ali na kraju je izgleda
pretegla nedovoljna sloboda autora pri adaptaciji bezveznog romana.
znam da mnogi fanovi
zameraju na tome što je PJ menjao ovo ili ono - a ja ponavljam ono što sam
rekao još za 2 TOWERS- NIJE DOVOLJNO MENJAO!
kažu mi neki: 'a mozda da
prochitash knjigu.'
pih. ovo je izrazito glupa primedba: znači, treba da čitam
knjigu da bih shvatio zašto i krošto i otkud dolazi ključni deus ex machina u FILMU [alo: govorim
u filmu = ako mi film ne ispriča priču bez oslanjanja na spec. dvd,
booklet, making of documentary, članstvo na LOTR FAQ, monthly LOTR bulletin ili
čak i originalnu knjigu - onda FILM NE VALJA.
dobar film, bilo da je ekranizacija ili prema original
screenplay, treba da bude samodovoljan i zaokružen u sebi i po sebi. može on da
pravi reference na moju opštu kulturu, bez potrebe da ih pojašnjava, ali kad mi
govori o nekakvim izmišljenim baldurima, i balrogama i duduramama i dardurima i
rordoroarima i raznim drugim, onda hoću da mi FILM [a ne knjiga na kojoj je
baziran] kaže ko su oni, šta tu rade, čemu služe, i na koji način se
upotrebljavaju PRE nego što u potrebnom trenutku iskoče.
ima ono čuveno o tome da, ako ti u trećem činu treba puška
da opali, onda je OKAČI, JEBOTE, U 1. ČINU, da znam da uopšte tu ima neka puška.
a ne da na kraju, ko sport bili, iz torbe izvučeš šta ti treba. konkretno: ako
su ovi ranije znali za te nemrtve, što ih ranije nisu potegli u onim borbama?
NEĆU DA ČITAM KNJIGU DA BIH OVO ZNAO - OĆU DA MI *FILM* TO KAŽE!
ako iz nekog razloga nisu mogli ranije da ih prizovu, oću
da mi još u TWO TOWERS postoji dijalog:
aragorn: a što mi lepo ne bismo pozvali one zombi ratnike
da jebu mamu ovima u helms deepu?
gandalf: e, ne može to sad, postoji razlog za to, a
razlog je OVAJ: bla bla bla...
pa kad onda ovi iskoče, U TREĆEM ČINU, a ja kažem: a, to
su oni sto su hteli da ih upotrebe u II činu, ali nisu mogli iz tog-i-tog
razloga.
isto pitanje za one orlove sto rano lete- možda je tolkin
to s njima lepo objasnio, ali jaxon nije. oni dođu i odu kad mu to treba, a u
međuvremenu nit ih ko pominje, niti ih doziva u nekim drugim bitnim
momentima... i jos 237 drugih nejasnoca. U FILMU.
što se tiče scene legolas na shitu samo da bude
jasno, moja zamerka nije iste prirode kao ovo sa štitom [možda je to
nepotrebno, ili šta već, ali nije potpuno van pameti]. legolasovo penjanje na
elefanta [pardon, olifanta, yeah] me nervira jer je snimljeno kao da takve
stvari kao što su GRAVITACIJA i INERCIJA uopšte ne postoje. olifantova koža načičkana
je nekakvim debelim dlakama/bodljama, a ovaj se penje glatko kao po
merdevinama, ko spajdermen [ni jao da kaže!] mogu da svarim ono rafalno
ispaljivanje strela i mnogo toga, ok, to je elf-fu, super, prihvatam; ali da
neko GLATKO stoji na nogama dok se ona zver cima i otima i trči i skače na sve
strane - zajebi to. to možda može u matrixu, ali LOTR se ipak zbiva u svetu u
kojem, pored svih tih tortora i mrmora i dardarnora postoji par zakona
fizike...
da budem jasan: neću ja da mi film ništa objašnjava, već
da mi POKAŽE da ovaj odoleva nekim postojećim silama - dakle, ok, svaka mu čast
što može sve to što može UPRKOS inerciji, zanošenju itd, ali bar malo da se
nagne, da klimne, makar malčice da poverujem da se to stvarno dešava na vrhu
ogromnog mamutslona koji juri 398 milja na sat. makar kratak kadar gde malo
zgrči lice dok se penje slonom i hvata one bodlje - samo da poverujem da je
stvarno TU, a ne (kao što i jeste) da se vere na nekom blue screenu...
a za orlove je sramotno - najblatantniji deus ex machina
u istoriji dobrih filmova. dođu niotkuda, izvedu čak dve spas-u-zadnji-čas
akcije, i nestanu bez ostani zbogom - nisu tu čak ni na završnoj svečanosti na
kojoj su svi živi okupljeni! da li sam čitao LOTR, dokle sam došao, zašto sam
odustao tu gde sam stao (posle cele I knjige) i zašto nemam nameru da ga u ovoj
inkarnaciji ikada završim, već sam obrazložio na priči o Two
Towers.
a sad 2 ograde od samog sebe, poštenja radi:
možda sam malo preterao.
nakon drugog gledanja u 24 časa (sic) moram da priznam da
sam bio prestrog prema filmu. sve što sam mu zamerio i dalje je u filmu, ali na
II gledanje ne smeta mi toliko, odnosno bio sam otvoreniji za ono što mi se
dopalo, a kvaliteta je sasvim dovoljno da moj finalni sud ipak bude pretežno
povoljan – negde oko 3+
sad, kažu mi neki: "tako je i u knjizi. isto tako
Sheloba se pojavljuje tek u trecem delu, i niko je pre toga ne pominje, osim u
Silmarilionu, koji i ne moras da citas da bi se snasao u Gospodaru."
a ja ću na to: pa to ja sve vreme i govorim: 'tako je i u
knjizi' nije dovoljno dobro opravdanje ako knjiga nije dobro konstruisana,
odnosno ako ju je ovaj stvarao 'as he went along', tj. dosećao se sta da ubaci
kako da određene situacije reši tek duboko u zapletu - zato tako često poseže
za deus ex-om.
i zbog toga kažem da jaxon nije DOVOLJNO menjao knjige,
odnosno, očigledno se još uvek previše držao njihove proizvoljne, natrpane,
neopravdano složene i nepromišljene strukture. sudeći po onome što drugi kažu
izgleda da je i to što je menjao radio upravo iz razloga da priča kolko-tolko
teče i ima neki tok i kretanje, dakle, 'popravljao' je ZAPLET [tj. zamrš]
knjiga. i, ponavljam joč jednom, tako krupne i bitne stvari se NE uvode u III činu.
to što je Sveti Tolkin tako uradio u Svom Nedodirljivom Remek Delu ne opravdava
scenariste FILMA. a ne bi ih kostalo dodatne minutaže - mogli su tokom II
filma, na pr. u par replika da nagoveste postojanje tog Shelloba, ili undead
vojske, ili preko nekih crteža koje ovi vide, ili kroz neku pesmu koju pevaju
usput o izdaji tih ratnika, whatever. afterthought ostaje afterthought,
kolikogod efektan i zabavan bio [poput tog pauka, koji stvarno moćno izgleda i
bez greške su ga odradili], mada su sa tom vojskom to mnogo trapavije izveli.
nego, na ovom mestu kucnuo je čas da vam plasiram
mišljenje mog cenjenog kolege (iz gimnazijske klupe), gorana st., koji je čitao
celog tog tolkina, a koji se na naš uobičajeni zajebantsko-mudrijaški način
osvrće na neka od pitanaj pokrenutih u mom rivjuu. evo šta mi on kaže (na
niškom jeziku koji koristimo zezanja radi):
Dear koleague,
dobijo sam tvoj mejl sa
misljenje od RotK. Samo da ti javim da ce premijera da bude ovde 20. Dec. u
Sava Centru. Naravno da necu da idem na istu, samo da ti javnem. Za onija
orlovi itd., pa, da u knjizi se moze naslutiti da su i oni pozvani na pir,
Aragorn se, posle Rohanske epizode eksplicitno odvaja da dovede one mrtvake
koji mu duguju neku uslugu (korishtena tema u stripovima o Konanu...), a sto se
tice maloga kurcica sa kratkim machem protiv one grdobe... Znas, od detinjstva
imam problem da zamislim kako bilo kakva viteshka junachina moze da uradi bilo
sta nekom 100-foot-long, 50-ton-heavy reptilu, koji pritom ima oklop debeo deset
santimetra i bljuje vatru. Jednako moz' da se na konju zaletis na neki tenk i
ocekujes povoljan rasplet situacije... Stupidno, indeed.
Ono o cemu pricas me je
oduvek iritiralo, bilo u fantazi knjigama, bilo u nekim drugim zanrovima.
Naime, svi autori su propustali da postave okvire svojim fizickim,
metafizickim i natprirodnim silama. Tako da, kada se pominje magija, svi
autori, uklj. i Tolkina, uglavnom mudruju: to je suvise opasna stvar da bi se
olako upotrebljavala... i onda njihovi magovi i carobnjaci idu naokolo i
filozofiraju o opasnosti magije, a gori im pod nogama... Iz prostog razloga sto
[autori] ne bi znali sta je sve moguce sa tom magijom i gde su granice, da ne
upropaste suspense, pa je onda najradije ne koriste. A ja bas zbog toga idem u bioskop,
ili citam knjige. Sad, but true. A TO ME NERVIRA!!!!!
Iz istog razloga, mnogi
zapleti filmova, trilera, trka sa vremenom etc. padaju u vodu sa pojavom
mobilnog telefona. E, a onda kada zagusti, pojavljuju se neki bashibozluci
iz tame neomedjenog univerzuma i DEUX EX MACHINA spashavaju junake. Za to
vreme, Gospodar vatre i plavog plamena, shef mochnih sila i dobitnik NINove nagrade,
drka kurac u nekom budzaku, mesto da izvadi taj svoj plavi plamen iz dupeta i
sprzhi par tisucha zlih momaka... Jah, nisi mi reko nista sto vec nisam ionako
znao...
Inace, Tolkin je pisao ovaj
roman u pocetku kao zbirku prica za laku noc za svoju decu. Tako da nije ni
cudo sto nema nikakvu kompoziciju. (Pisao je ovo 11 godina). Izlapela
starchina je bio zaboravio pola knjige dok je stigo do kraja. Kako mi je
samo islo na kurac njegovo mudrovanje (i nasilni pokusaji da radnju
"Hobita" spoji sa GP) o pravom identitetu prstena. Dva-tri puta sam
citao knjigu, i veruj mi, ni dan-danas mi nije jasna ni hronologija, ni likovi
upleteni u celu pricu. Pazi, prsten JEBE KEVU, to je najbitnija stvar u
univerzumu, ima ih svega pregrst na celome svetu, a onaj kopiljak Bilbo ima
jedan od njih i velikom magu Gandalfu proda pricu kako je to sitnica, pichkin dim... Onda ovaj jase preko pola sveta da
proveri podatak u Gondorskoj biblioteci, my ass! Vidi se iz orbite. Ne mozes da
zamislis kakve akrobacije je smisljao dedekanja Tolkin da opravda to sto
GAndalf nije odma prepoznao/uzeo prsten od Bilba (60 godina pre radnje LotR) i
stornjao ga u jebeni vulkan i pre nego sto se Sauron osovio na noge. Kao: te
nije znao, te nije ga prepoznao, te kurac mu se zaglavio u devici... Nevertheless,
ovo je ipak Tata na fantazi i svi drugi su mnogo manje uspesni i grandiozni
klonovi. I ne sumnjam da cu uzivati u filmu.
toliko od kolege Gorana.
međutim, ima i drugih
glasova. Neki, npr. kažu: Što se tiče orlova kao deus ex machina, tu moram da
se stavim na stranu filma. Pažljivom gledaocu sigurno nije promaklo da je Gandalf
u Fellowship of the Ring prizvao orla posredstvom stvorenjca koje
liči na noćnog leptira. Orao je došao na njegov poziv. Isto tako, usred
bitke pred Crnom kapijom Mordora, Gandalf komunicira sa istim leptirom, orlovi
opet dolaze na njegov poziv.
na to ghoul veli:
da li je gandalf pozvao
orlove pomoću kadijine Leptirice ili preko jebenog mobilnog ama baš ništa ne
menja u činjenici da mi niti znamo [U FILMU!!!] ko/šta je taj leptirak, niti
ko/šta su ti orlovi i u kakvoj su vezi sa gandalfom [što bi se uopšte odazivali
njegovim "e, opet sam u sranju iz kog ne znam kako da se ispetljam, aj dođite
da me vadite iz govana!" pozivima?].
drugim recima: zasto oni
nisu korišćeni i u svrhe koje nisu strogo spas-u-zadnji čas prirode? zašto
recimo hobiti ne lete na njima, umesto sto gmižu po zemlji? šta, poješće ih
nazghouli? pa, kolko videh u filmu, orlovi jedu nazghule za doručak.
ili, ajde, ako su vec hteli da drže LOW profile sa hobitima, što orlovi ne učestvuju u bitkama? što ne bombarduju malo one grdne orke nekim kamenjem? ako mi opet neko kaže "čitaj knjigu da bi video zašto" ...dižem ruke od rasprave!
ili, ajde, ako su vec hteli da drže LOW profile sa hobitima, što orlovi ne učestvuju u bitkama? što ne bombarduju malo one grdne orke nekim kamenjem? ako mi opet neko kaže "čitaj knjigu da bi video zašto" ...dižem ruke od rasprave!
kad neko/nešto za čije
postojanje pre toga nismo znali dođe niotkuda i u zadnji čas donese spas, to je
blatantni deus ex machina, leptirići ili ne-leptirići. to se desilo jos u 1.
delu lotr-a. spaseni gandalf ni rečju ne pomene te stvorove, niti se oni igde
više pojave sve do sledeće prilike, 2 filma kasnije, kad su opet potrebni:
gandalf opet svirne u leptira, et voila- niotkuda doleću te tice i spasavaju
stvar. nikakva interakcija, zahvaljivanje, ovo ono, ne usledi nakon što srede
one leteće stvorove. bar na kafu da ih je svratio. ali jok!
onda, 2 hobita se nađu
usred usijane lave. kuku majko, e sad su gotovi! not so: tice opet dolete i
odnesu ih odatle. tice vise niko ne pomene do kraja filma - niti ih zove na
krunisanje kralja, niti išta slično. dodju, spasu, odu, i to je to. AKO OVO
NIJE DEUS EX MACHINA, ŠKOLSKI PRIMER PAR EXCELLENCE, ONDA BIH VOLEO DA ČUJEM ŠTA
JESTE! ovako traljavo rešavanje ovoliko ključnih plot momenata, bez
ikakvog opravdanja, pripreme ili objašnjenja ne pamtim da sam ikada video.
naravno, u slabije
napravljenom filmu ovo bi me više nerviralo; u ovome sam ga, donekle, prihvatio
kao kolateralnu štetu u hrvanju sa preglomaznim [NEPOTREBNO GLOMAZNIM]
materijalom, u kome ima vremena za nebitne likove i epizode i flashbackove koji
baš ništa novo ne dodaju već viđenom i kazanom [smeagollum episode, recimo],
ali NEMA VREMENA za objašnjenje kako i otkud dolazi do ključnih preokreta.
ali ajde, da ne ispadne da
ovde cepidlačim, nek bude da ništa od ovog nije bitno ili barem, nije dovoljno da pokvari [već samo
umanji] uživanje u inače vrlodobrodličnom filmu.
ipak,
ne mogu a da ne podelim s vama novo pisanije mog dragog kolege gorana s. gde
iznosi neke nove zabavne opservacije i kondemnacije na temu tolkina:
Mislim, i ja volim Tolkina,
i smatram da je to najbolje (i prvo) sto je napisano na temu fantazija. Ali brate,
sto je mnogo mnogo je. Pa ne dam da mi deda otresa patku samo zato sto mu drhte
ruke... Iz sistema Alfa Kentaure se vidi da je deda pisao pricu sa pogresnog
kraja. On sam nije znao sta ce mu se desiti u knjizi. I to je, navodno, i
priznao. Kada ga je neki pajtos pitao o cemu ce se dalje raditi u djelu, Tolkin
mu je odgovorio (navodno): Ne znam, idem kuci da otkrijem. Ko mu je onda kriv
sto je morao da pravda samom sebi svoj zaplet, i da izmishlja budalastine.
Pazi, glavni junaci su Hobiti koji su tu da bi bili simpaticni deci pred
spavanje, a onda, kako je odmicao, to pocinju da budu ljudi i njihove vecite
borbe za prestole i pravoverje, i mora krvi i mesa itd, koji prethodno uopste
nisu ni bili u igri. No medjutim, on je uspeo da
odrzi privid Casti, Dostojanstva, Vernosti, Hrabrosti, Zrtve i svega ostalog sto osmisljava toliki pomor. Svaka Cast. Ali sve ono kasapljenje koje je deda uspeo da odbrani epskom atmosferom u GP, usrao je pisanjem Silmariliona, koji objashnjava sta se desilo PRE GP.
odrzi privid Casti, Dostojanstva, Vernosti, Hrabrosti, Zrtve i svega ostalog sto osmisljava toliki pomor. Svaka Cast. Ali sve ono kasapljenje koje je deda uspeo da odbrani epskom atmosferom u GP, usrao je pisanjem Silmariliona, koji objashnjava sta se desilo PRE GP.
Otprilike, kao da citas
hroniku dva nemacka kraljevstva iz 15 veka. "A onda Hajnrih izdade
Svajnhauzena, zapali mu kucu, njega ubi, i uze mu jos nejebanu mladu za zenu.
Koju je kasnije ionako isterao da bi se ozenio svojom kceri iz prvog braka. Ali
sve to nije bitno, jer on nije ostavio potomke, zato sto ga je zivog zapalio
Svajnhauzenov tajni naslednik Hugo, koji se sa zlom vojskom Poljskog kneza
Pivohlada I Hmeljskog, iznenada pojavio podno njegove, u tom trenu nebranjene
kule."
Da Horor bude veci, on tu
govori mahom o Elfima, koji su moja jedina nada, uteha i spas, i zbog cije sam
moralne cistote, skromnosti i mudrosti, vojnickog umeca (kada je to potrebno) i
pristao da citam Gospodara P. Njima se i u GP svi dive, to i Frodo i Bilbo
zele, pa i onaj Frodov rob, Sem, da ih vide i dotaknu i budu u njihovoj
blizini. Oni, Vilovnjaci (vilenjaci, elfi, zavisi od prevoda) su ono kakvim bi
ljudi trebali da budu, ubermensch. On im u Silmarilionu USRA, OPOGANI, I UNISTI
casni lik i delo i pretvori ih u srednjevekovne velmoze u vecitoj klanici za
nekakvo njima drago blago ili vlast ili tako nesto. Jebo ga Silmarilion i ko ga
izmisli!
Pod 2: Ti cupkash na
prstima u GP (knjizi) da ti deda Tolkin opet baci neku mrvicu Elfske magije i
umecha, tu je lezao okean potencijala za zaplete, a on se uhvatio za drkave
hobite. Da ne govorimo o tome sto je Dzekson i to sasekao, i totalno ih
izbacio, sem onog cudovisnog STRVLJENJA istih na Helmovom Ponoru (gde, po knjizi,
nisu ni bili). Radije mu je videti kako su svi jebeni Rohanci izginuli sa sve zenama
i decom, negoli i jedan od tih velicanstvenih Nindzi-Besmrtnika (u normalnim
okolnostima). Smrdljivi matori antropocentrichni i ne mnogo mashtoviti (znam da
bi me zbog ovoga raspeli na krst) rojalista.
A da ne govorimo o
carobnjaku Gandalvu (tako treba da se izgovara, ako nisi znao!) koji sve moze i
nema tu sta nama da objashnjava ali vise voli da nista od toga ne radi. Jebo ga
Anor i plava vatra. To je kao ono, ja imam mitraljez, ali vise volim da bijem s
maljicu, deluje kul. Pa da sam ja imao ono sto on ima, ne bi mi trebala Gondorska
armija, jebo bih im mamu maminu, ne bih skidao prst sa obaracha moje svjetlosne
toljage . Shto to Tolkin (Dzekson) ne
objasni?
Svojevremeno je Engleski
general Alexander, koji je izmedju ostalog komandovao Brit. trupama u Indiji,
pisao o cuvenoj kineskoj 75. armiji. Ona je jedina imala artiljeriju. Pre
napada Japanaca na njihove zajednicke polozaje, Alexander se divio brizi i
pazljivom pozicioniranju, ukopavanju i maskiranju kineske artiljerije. Kada je
sranje pocelo i on trazio podrsku artiljerije - trt. On obidje polozaje
artiljerije i shvati da su Kinezi sve otkopali i odneli. Pita on: kam gi bre
topovi? Odgovor: "a, pa mi smo CUVENA 75. armija. Cuveni smo sto imamo
topove, a drugi nemaju. Pa necemo valjda sad i da pucamo iz njih, pa da im se
nesto desi." Prica je istinita, majke mi, citao ja u memoarima doticnog Generala. E, izgleda da i Gandalf ima slicnu filozofiju.
(...)
he he, tako ga reče kolega,
a ja se nastavljam još nekim kratkim opaskama o raznim aspektima POVRATKA
KRALJA.
zloglasno predugačko i
preterano grljenje na kraju mi nije smetalo po sebi, i mislim da je glupo
projektovati banjalučke, ili beogradske ili niške običaje i nazore na
mentalitet fiktivnih hobita, i to kritikovati po rezonu 'niko od mojih drugara
se ne ponaša tako'. pa šta, pretpostavljam i da niko od tvojih drugara nije visok
1m, sa ultradlakavim stopalima, i nastanjen u rupi u zemlji?
no, kolegin komentar za
vilenjake stoji, ako sam ga dobro shvatio - da u filmu oni samo statiraju i ništa
ne rade i puki su mlaki goth dekor, umesto da budu [što su, valjda, u knjizi]
najsuperironija bića u celom srednjezemlju. da toliko nadmocna bića budu toliko
gurnuta u stranu stvarno ne valja.
'ljubavna priča' sa aruen
deluje kao ono što i jeste- veštački dodati prirepak koji ničemu ne služi, sem
da tolkinovu muškocentričnu priču bar neznatno feminizuje, i opravda stavljanje
bar jednog ženskog lica na plakat filma. svadba na kraju je puka rutina, going
through the motions, i srećom te nije preduga.
ne smeta mi što film ima
toliko krajeva, već što neki od njih prosto nisu adekvatno pripremljeni/opravdani.
pored pomenutog rutinskog aragornovog venčanja, i semove
hey-I'm-not-a-gay-I-love-women svadbe, daleko najviše mi smeta neadekvatno objašnjeno
frodovo završno putovanje: gde on, zapravo, odlazi sa onim vilenjacima? i jos
važnije- zašto? [da preciziram- razumem, donekle, zašto, ali mi film to ne
pokazuje na dovoljno ubedljiv način: dakle, ok, prišao toliko blizu zlu, ne može
da nastavi sa bezbrižnim hobitskim životom, yadda-yadda-yadda, ok, ali to je
suviše bitan momenat da bi se preko njega prešlo sa par rečenica monologa i
nekakvim nejasnim putovanjem ko-zna-gde /i zašto baš sa elfovima? koliko
shvatam, njihov put simbolički treba da prikaže odlazak s pozornice rase
elfova, i stupanje ljudi na pozornicu. ok. zašto onda frodo ide sa njima, a ne
sam? da li je i njegovo vreme prošlo? kako? zašto? u kom smislu? šta sad treba
da čitam/gledam/surfujem da bih video ono sto mi film ne kazuje = gde, i zašto,
odlazi frodo na kraju?].
ipak, da budem jasan, ja
kao glavnog krivca nedorađenosti ovog filma vidim u tolkinu, pa tek onda u
jaxonovoj nedovoljnoj surovosti u tretmanu [adaptaciji i sečenju] tog nabudženog,
nepotrebno rastegnutog i zapetljanog materijala. on je, siroma, pokušao da priču
koja zahteva 15-20 sati da se ispriča kako treba nagura u 10 sati, i rezultat
je taj koji jeste. kupite special edition i namaknite nam još parica!
poštujem ga zbog onoga što
je, uprkos tome, uspeo da postigne, i uživam u filmovima koji stvarno imaju moćnih
deonica, ali to ne znači da ću da se pravim blesav pred očiglednim nedostacima.