**(*)
3-
U
ovom rivjuu NEMA SPOJLERA!
Odmah da raščistimo srž problema: stvar sa Tara ntinom je u tome da on nema šta da kaže. On ne govori
ni o čemu, osim ako prežvakavanje drugih
filmova nije “tema” – ali to “govorenje” on, istina, izvodi na
(manje-više) zabavan način. Tarantino je pričač viceva koji nis u
bogzna kako smešni po sebi, i nemaju nikakav podtekst (recimo, satirični itsl), ali on
čovek koji UME da se toliko unese dok priča vic tako da ovaj del uje,
dok slušaš, smešniji nego kasnije kad/ako staneš, zamisliš se ili
pokušaš drugome da ga prepričaš. Tek onda shvatiš da kod Tara ntina nema nikakvo ŠTA,
nego je on ceo sadržan u onome KAKO.
Ovo, uz malu korekciju: naime,
sadržaj jeste po sebi nebitan u smislu neke dubine, podteksta, simbolike i tako
tih gluposti, ali jeste bitan u površnom, ikonografskom smislu. Dakle, nije
svejedno koji je podžanr odabrao za recikliranje i prenaduvavanje: ako je to
nešto tako nezanimljivo kao blaxploitation, onda dobijamo DŽEKI BRAUN (who
cares?); ali ako je to nešto daleko zanimljivije, kao što je film osvete (sa krem-filom od kung fua i japanske krimi-akcije i samurajštine), kao KILL BILL, onda
je rezultat nešto mega-zabavno (i njegov najbolji film, po meni).
Drugim rečima, ovaj ovde vic zvani
GNUSNA OSMORKA nije ni bolji ni gori od drugih 7 koje nam je mr. T do sada
pričao, ali će njegova zanimljivost svakome ponaosob zavisiti od toga koliko
vas uopšte zanima pokojni vestern (R.I.P.) kao žanr. Ja vestern nešto naročito
ne volim, a nis am
fan ni sobnih “ko ga ubi” dramica Agate Kristos, čiji se duh ovde sporadično
priziva…
No, sviđizmi na stranu, da pokušam
nešto malo objektivnosti ovde: THE H8FUL 8 je patološki nenormalno razvučen vic: sa svojih 2 sata i 50 minuta, on traje ko
onaj "niđe kraja" turski horor, DABBE 6! Pritom je ovaj preglomazni vic bez prave poente, ali se, bez obzira na to, može podneti, pa sporadično čak u njemu i
uživati, ako ste fan tarantinovskih detalja, aluzija, citata, prerada, digresija, glumačkih bravura,
monologa, flešbekova i ostalih džidža-midža zvonaca i praporaca koje vam on,
poput prašine, baca u oči, kako ne biste primetili koliko je tanka, isprazna i
suštinski besciljna pričica koju vam je ovako naduveno, razgranato, nepotrebno usložnjeno izbrbljosao.
A brbljanja ima ovde kolko nećete!
Tj. ako ste fan mr. Tara ntina: kolko ‘oćete!
Svi ovde kenjaju i kenjaju i keeeenjaju do sudnjega dana, to je bulšit do
bulšita, svako svakome ima po čitavu sitnu
knjigu da saopšti, to sve vrvi od “vrcavosti”, prosto vidiš da svi “likovi”
isto kao i njihov tvorac obožavaju da
slušaju zvuk svog glasa, pa ga ispuštaju, i premeću po ustima, i
moduliraju, i razmeću se njime – letnji dan do podne. Odnosno, ovde: zimski.
Ta hipertrofija blebetanja – ta pričofilija – ta narativa elefantijaza –
taj “da ti čiča nešto ispriča” - taj
“nekada davno, bio jednom jedan…” – to verbalno sparingovanje uz povremene
intruzije nabudženih monologa – sve je to odavno postalo Tara ntinov zaštitni znak:
što reko naš narod, “it comes with the territory”, isto kao uzdisanje,
pravednički gnev, samohvalisanje, samosažaljenje, patetika, pasivna agresija, aktivna agresija, dramske pauze, sumanuta obećanja, šuplja i
jevtina demagogija itd. u melodramskim monodramama našeg Picoustog gmaza.
Znači, ko to ne voli – nemoj da gleda, jer još pre špice morao bi znati da će
toga biti na lopate i buljuke. Pa tako i ovde.
Ja time kod Tara ntina nisam nimalo
impresioniran. Ni u principu, ni in
concreto, ovde. Stoga mi je putovanje do kolibe (gde se ima odigrati
središnji zaplet) bilo predugo: glavnim junacima treba oko 40 jebenih minuta filmskog trajanja samo
da jebeno stignu na jebeno poprište jebenih (ne)zbivanja, a do tada ima da gledamo
putovanje diližansom, i kenjanje, kenjanje, keeeenjanje putnika u njoj. Istina, kad
to proseravanje izvode Sem Džekson i Kurt Rasel, uz poneku upadicu Dženifer
Džejson Li, onda to nije baš toliko strašno. Ali svejedno jeste predugo, i
nepotrebno.
To što se, zatim, zbiva u kolibi,
tj. svratištu u planini zavejanoj snegom, takođe je protivprirodno rastegnuto:
film bi bio za par nijansi bolji da je jedno 40-50 minuta kraći. Čak i dva sata
je previše za OVU priču, ali ajde, da ne cepidlačimo. Ali jbg, Tara ntinu je neophodno
“to take his sweet time” kako bi ispleo svoje slatkorečive pričice sa onim
ritmovima i modulacijama koji ih čine karakteristično njegovim, pa prema tome…
tražiti od njega da napravi sažet film, od 90 minuta, koji bi bio pretežno
zasnovan na slikama a ne na brbljanju, isto je kao tražiti od Picoustog da ne
drži konferenciju za štampu svaka 2-3 dana. Neće da može! “It’s the way they’re
raised!” što reko Haklberi Fin. Vole da slušaju sebe kako kenjaju, i jednom li
se dočepaju mikrofona – spasavaj se ko može!
Dakle, šta imamo ovde? Imamo nešto
što del uje
kao ekranizacija pozorišnog komada (donekle slično kao RESERVOIR DOGS, samo što
je mnogo duže i praznije): 8 likova na jednom mestu, na jednoj pozornici,
blebeću i koškaju se i ubijaju se sve dok daske na patosu ne budu ofarbane u
crveno, a brojka preživelih, na samom kraju, ne bude svedena na H8FUL 2.
Sem Džekson i dalje ima harizmu i
autoritet i sposobnost da deklamuje taj Tara ntinov tekst kao da je baš za njega pisa n (a sigurno i
jeste). To je već postao manir, ali ok, it is what it is.
Majkl Medsen, ovde na privremenom odsustvu iz
bugarsko-rumunskih direct-to-dvd Z-produkcija, i dalje ima njušku prikladnu za
to što treba da ur adi/prenese.
Tim Rot preglumljava za sve pare, toliko žvaćući
scenografiju u svojoj persiflaži britanskog akcenta da to, čak i unutar ovog
hiperstilizovanog konteksta, prebrzo postaje preterano, iritantno i
nezanimljivo.
Brus Dern je dobar kao rasistički južnjački
general.
Kurta Rasela je prijatno najzad videti u jednom
vesternu koji sadrži i krupne plano ve:
njegova brkata i kosmata njuška je žestoka, harizmatična i zabavna za videti
(za razliku od precenjenog BONE TOMAHAWK, gde jedva da smo ga i spazili u tmuši
i preširokim planovima!).
Volton Gogins je meni novo lice, ali junački se izborio sa svim
takmacima i pokazao se kao da je stari član T-ekipe. Na osnovu ovde pokazanog,
neće me čuditi ako u njoj i ostane (mislim na naredne Tara ntinove filmove).
A Dženifer Džejson Li namerno pominjem na kraju,
iako je, što bi reko dr Kunac, “dama” – zato što je ona daleko najbolja i
najzabavnija stvar u ovom filmu. Ni lepše žene (i bolje glumice!) – ni većeg
facijalnog abjuza u jednom filmu!
Iako je mlate i treskaju po glavi i nosu kroz ceo
film, i stalno ima na faci ili krv ili gulaš (češće krv!), njena kreacija jedne
istinski hejtful banditkinje je za svaki respekt. Nažalost, treba izdržati oko dva i po sata muškog sranja (i mlaćenja)
dok ona najzad ne dođe na svoje i ne pokaže zube (makar i izbijene): te face i
ti mono-dijalozi koje ima pred sam kraj, pa to je prava divota gledati!
Samom završetku fali impakt, i kad krene špica
ostalo mi je samo da slegnem ramenima: “Šta, to je TO?”
Ali, šta sam pa
očekivao? Hell, pa ovo je ipak samo (osmi) film Kventina Tarantina.
Tata-ta-tira!
PS: Da, ima tu nekoliko omaža Karpenterovom masterpisu, STVORU (Kurta, Morikoneova muzika, sneg, imidž kočijaša...) ali pošto su krajnje proizvoljni, ne očekujte od mene smekšano srce! Čak ni besmisleno nakačeni helrejzerovski lanci sa kukama usred planinske krčme nisu me kupili! Ni potoci krvi, ni apsurdno raznesena glava u krupnom planu! Tri minus, i tačka!