Eh, kucnuo je i taj
čas: dugo čekani, jubilarni 11. deo
serijala Ghoulov cvet 1001 noći.
Iako je ovo bilo planirano da se završi brzo, iste godine kad je i započeto –
stalno iskrsava nešto novo ili preče a ovo mi ode od mozga. Eto, i sad, umesto
da pišem rivjue za dva mega-očekivana filma sa samog vrha Most-expected liste
za ovu godinu, koje sam pogledao pre neki dan, sad pišem o nekakvim svima
znanim (?) filmovima od pre četvrt veka... Ali, dobro. Tražili ste – čitajte.
Pošto su prošle skoro
dve pune godine od poslednjeg
nastavka (!!!), kratko podsećanje za stare čitaoce, i
obaveštenje za nove: IZBOR filmova napravio je Steven Jay Schneider u svojoj
knjizi 1001 MOVIES YOU MUST SEE BEFORE YOU DIE; ali zato su KOMENTARI i OCENE (1-5)
sasvim moji! Zvezdice ispred naslova su znak za mene samog (prioritet za
gledanje), ignorišite ih.
Prethodnih 10 izdanja
ove serije imate pod tagom 1001 FILM!
Overite to ako je kome promaklo.
Dakle, na red je
došla bogata i slikovita 1986. godina! Evo kakve divote su se tad mogle videti.
Manhunter (1986)
****
4-
Vrlo redak slučaj: ovo mi se nimalo nije dopalo na prvo gledanje, vrlo ranih 1990-ih, a onda me
oduševilo prilikom reprize u novom milenijumu, i za sada ga smatram jedinim
zaista u celosti dobrim, nesmaračkim filmom Majkla Mana. Izvanredan triler,
leden i jeziv a bez operetskih, žanrovskih preterivanja: stilizovan, ali
umereno (a ne kao npr. HANNIBAL serija, ili kasnija adaptacija istog romana,
RED DRAGON). Savršeno odmerene glumačke kreacije, odlična priča, ne viđa se
često film koji sa ovolikim understatementom, a opet efektno uspeva da bude
uistinu HAUNTING! Možda se maaalko prećeralo s understatementom, i sa so-1980s
šarenilom, ali u većini drugih aspekata ovo je nepravedno potcenjen i među
filmofilima nedovoljno često istican, vrhunski triler! Uzgred, ovo ovde je
Vilijam Pitersen daleko najbolji Vil Grejem u bilo kojoj adaptaciji, a uz sav
moj respekt prema onome šta je Hopkins uradio sa Hanibalom (u JAGNJADI), kao i
moje obožavanje Mikelsenovog psiho-ubice u TV seriji, mora se reći da je ono
što je Brajan Koks uradio s tim
likom (ovde: epizoda, ali memorabilna!) više nego respektabilno.
Stand By Me (1986)
*****
5
Čisto remek-delo u najužem i najstrožem
smislu reči. Moje obrazloženje vidi OVDE.
*** Blue Velvet (1986)
****(*)
4+
Vrhunski triler sa povremenim bliskim dodirima sa
najkošmarnijim hororom: apsurd i nadrealni mrakovi ispod privida
"normalnosti" = kvintesencijalna Linčova tema koju nikada nije bolje,
nadahnutije, jezgrovitije i memorabilnije obradio nego ovde. Tu je maltene
svaka scena, skoro svaki kadar – ikoničan,
i to već od uvoda (gradić iz razglednice – drečava bašta – srčani udar –
monstruozni mravi...) pa sve do samog kraja (uključujući i crvendaće)! BEAT
THAT, suckers!
Hannah and Her Sisters (1986)
**
2+
Gledo sam na TV pre 100 godina, ali ko i da nisam.
Pamtim ga kao jedva-gledljivu nebitnost, definitivno daleko od moje vrste čaja.
She's Gotta Have It (1986)
Ona mora da ga dobije? Pa, neka joj ga, ne branim!
Lost me at "Spike Lee", čak i pre nego što videh zaplet: Story of a
woman and her three lovers. WOW! Kako li sam ovo do sada propustio?
The Decline of the American
Empire (1986)
Sexual revelations emerge when a group of
academics and their partners spend a weekend at a country retreat.
Zvuči toliko generički i zaboravljivo da
uopšte nisam siguran da li sam ovo gledo. Ako nisam, možda pogledam, jer
BARBARIAN INVASIONS od istog reditelja nije bio loš, uopšte.
The Fly (1986)
*****
5
Najbolji horor svih vremena zaslužuje detaljnije
obrazloženje te laskave titule od par rečenica ovde, ali... Recimo samo to da
se u ovom remek-delu na vrhunski način ogledaju svi bogati potencijali žanra,
od gross-out body horrora do čiste metafizike, od melodrame do splatera, od
humora do strave i nazad – širok dijapazon mogućnosti odmeren je s retko
pojmljivom a kamoli dostižnom genijalnošću, a kompleksnost filma postignuta je
sa prividnom lakoćom i nesumnjivom gracioznošću, bez trunke pretencioznosti i akademizma
koji donekle opterećuju SVE potonje Kronenbergove filmove, počev od (inače mi
obožavanog) DEAD RINGERS pa nadalje.
Ovaj majstor je bio najvirtuozniji onda kada se činilo da pravi "jeftinu
zabavu", žanr, horor, dok je bio "kralj veneričnog horora"; čim
je posegnuo za "respektabilnošću" (književne adaptacije, festivali, crveni
tepisi, ugled, Palme, Medvedi...) rasplinuo je ono najbolje u svojoj poetici.
MUVA je tačno na prelaznoj tački, na crti koja odvaja prvu, jaču i bolju fazu
njegove karijere od one druge, i u sebi sadrži najbolje od oba sveta: palp i
ozbiljnost u savršenom balansu koji nikada više nije dostigao. I teško da će...
Aliens (1986)
****(*)
5-
Mrzim to đubre, Kamerona, tačnije – ono što je
postao nakon ovog filma, i strogo gledano mislim da je načinio korak unazad kad
je mrak i horor i Lavkraftovštinu Skotovog originala srozao na bezmoždanu
adrenalinsku pucačinu, tj. ratno-akcioni film u kojem nekad-zastrašujući
monstrumi ginu pod rafalima ko Indijanci u nekom starom vesternu. Dakle, sve to
stoji. Ali da ga jebem ludog i blesavog, čak i tome uprkos, i ako načas
zaboravimo šta je i kakav je bio ALIEN, i pogledamo ovo u kontekstu njegovih
namera i ambicija, i ako zažmurimo na jedno oko na sav taj imbecilni mačizam vojničina-protagonista
s kojima bi trebalo da se zbližimo i simpatišemo – ostaje nam, svejedno, jedan
od najvrhunskijih ako ne i kvintesencijalni mračni rolerkoster superiorne
grizonoktuće akcije i napetosti pa, vala, ponegde i strave! Sve i da nema
toliko antologijskih genijalnosti u prvom delu filma (recimo, prvi silazak
vojničina u alien-izlepljeni hodnik gde se nađu okruženi alienima), mora se
priznati da završnih pola sata, ili koliko li već traje ono ludilo od silaska
liftom po devojčicu pa preko sveg tog makljanja sa alien-maticom i preganjanja
po platformama, i posle, na brodu – holy fuck, pa ne postoji ništa uzbudljivije
u svekolikoj istoriji filmskih uzbuđenja, u ma kom žanru! U poređenju sa ovim
savršenstvom adrenalinskog terora i pompeznosti sa pokrićem i umećem, svi ti Ratovi zvezda, Jurski parkovi, Mumije i
Mračni vitezovi mogu samo da
prihvate da mu (Kameronu) popuše! A može i on sam sebi da se sagne, taj majmun
sa njegovim docnijim, moronskim Titanicima
i Avatarima,
i da klekne pred rediteljem ALIENSa.
Ferris Bueller's Day Off
(1986)
Tinejdž komendija? Nisam gledo i ne zanima me.
Pucajte!
Down by Law (1986)
Džarmuš? Neka, hvala. Ima ko to voli, ali ja nisam
taj.
A Room with a View (1986)
**(*)
2+
Zapravo, nije mi u sećanju ostalo baš mnogo toga u
ovoj simpatično-lepršavo-zaboravljivoj romantičnoj (?) dramici "iz
perioda" (viktorijanska Engleska, ili tu negde, na samom početku XX veka?)
osim scene kupanja u bari i jurcanja oko nje, i tih smaračkih Engleza i
Engleskinja stegnutih u sve te kostime i korsete i suncobrane i zadrte nazore...
Children of a Lesser God
(1986)
Film o učitelju u školi za gluve? Žena režirala? MA
ZDRRRAVO!
*** Platoon (1986)
Krajnje je vreme da ovo pogledam. U vreme kad je
izašao izbegavao sam sve što su gledali moji vršnjaci, a naročito ratne i
akcione filmove...
** Caravaggio (1986)
Ovaj Džarmanov film sam skinuo odavno i planiram da
ga pogledam: vidim da je stilizovan maltene kao neki film Darija Arđenta...
Tampopo (1986)
In this humorous paean to the joys of food, the
main story is about trucker Goro, who rides into town like a modern Shane to
help Tampopo set up the perfect noodle soup restaurant. Woven into this main
story are a number of smaller stories about the importance of food, ranging
from a gangster who mixes hot sex with food, to an old woman who terrorizes a
shopkeeper by compulsively squeezing his wares.
Pih, zvuči mi kao neka dobroćudna japanska
komedijica za ubijanje vremena – kojeg nemam za te svrhe!
** Peking Opera Blues (1986)
Vintage Tsui Hark, istorija + akcija... Ovo bi
valjalo pogledati!
* Salvador
(1986)
Oliver Stoun, rat, Džejms Vuds... Ovo bi, takođe, u nekom trenutku dalje
budućnosti (if any) trebalo da pogledam.
Top Gun (1986)
**
2-
Budalaština za debile koji se na ovo ozbiljno pale
(npr. svi moji vršnjaci u Niškoj Banji u vreme kad je ovo došlo u bioskope),
odnosno kemp klasik za gledanje s distancom i podsmehom ovoj dvocevki od
propagande: u jednoj cevi, za američku vojsku (avijaciju), a u drugoj, tj.
paralelno, za homoseksualnost. Pisao sam već o njemu OVDE.
Sherman's March (1986)
Ross McElwee sets out to make a documentary about
the lingering effects of General Sherman's march of destruction through the
South during the Civil War, but is continually sidetracked by women who come
and go in his life, his recurring dreams of nuclear holocaust, and Burt Reynolds.
WTF???!
The Horse Thief (1986)
Šta je bre ovo, kineska komendija o konjokradicama?
Neka, hvala. Kinezi, m'rš u Japan!
---NASTAVIĆE SE!
USKORO!!!---