Pre nekoliko dana, na dodeli Svetskih nagrada za fantastiku (WFA –
World Fantasy Award), obznanjeno je: statua
Svetske nagrade za fantastiku više neće biti rađena po liku Hauarda Filipsa
Lavkrafta, jednog od utemeljivača savremenog horor žanra. Ova odluka je
doneta nakon prošlogodišnje kampanje u kojoj se isticalo da je poznati pisac
bio „zakleti rasista“ sa „gnusnim ubeđenjima“.
Odluka o ovoj promeni je obznanjena u nedelju 8.
novembra, tokom završnog dana Svetske konvencije za fantastiku održane u
Saratoga Springsu. Organizatori konvencije su iskoristili svečanost da objave
da je ovo ujedno i poslednji put da se kao nagrada dodeljuje statua sa likom H.
F. Lavkrafta, tzv. „Haui“ („Howie“). Nije dato objašnjenje zbog čega je doneta
ova odluka, niti je najavljeno bilo kakvo idejno rešenje o budućem izgledu
statue.
Iako zvanično nije rečeno, svima je jasno da je
razlog taj što su Lavkraftovi rasistički nazori, implicitni u nekolicini priča
i eksplicitni u pismima i privatnim spisima, zasmetali nekolicini pretežno
opskurnih i minornih pisaca, uglavnom nebele rase, i još nekolicini „liberalnih“
belih pobornika „političke korektnosti“, među kojima ima i dobrih pisaca (npr.
Skot Nikolaj, koji je ove godine dobio „Hauija“ za najbolju priču, i Džef
Vandermer, koji je bio nominovan za roman, ali mrsku statuu nije dobio). Ovi
pisci su lobirali, lobirali, dizali buku, „kukali i žalili se“ (rečima našeg
Premijera), i na kraju su izdejstvovali da nagrada više ne nosi ni to ime ni taj
(Lavkraftov) lik.
Stvar je vrlo složena i ne da se, da prostite,
gledati crno-belo.
Pokušaću da maksimalno uprostim i skratim diskusiju
o temi koja je veoma uzavrela ovih dana i da, koliko god je to moguće, hladne
glave, ukažem na to kako ovaj problem izgleda iz mog ugla. Pre svega, radi
jasnoće, podelio bih suštinu problema na dva pitanja:
1) Da li je
Lavkraft bio rasista, i ako jeste – šta s tim?
i
2) Da li su
Lavkraftovi privatni stavovi dovoljan razlog da se menja lik i oblik Svetske
nagrade za fantastiku?
Pa, rekao bih sledeće.
1)
Da li je Lavkraft bio rasista, i ako jeste – šta s tim?
Pre svega, da ne okolišimo oko toga i skrivamo se
iza demagogije: Lavkraft JESTE imao
rasističke nazore. Naročito je nisko mišljenje imao o crncima, koje je
smatrao jedva malo višim nivoom bića od čovekolikih majmuna (npr. gorila), ali
imao je zazor i prema većini drugih nebelih rasa, a naročito prema žutim
(azijatskim). O Jevrejima je imao podeljene stavove; ponegde ih je posmatrao
kao u-sebe-zatvorenu i podmuklu, svuda-infiltriranu zajednicu, ali u najmanje
jednom pismu (koje me mrzi sad da tražim), priznao je da su oni, objektivno,
možda i superiorniji od bele rase po opštim kulturnim, umetničkim, misaonim
itd. dometima. Što se tiče argumenta da se ovaj „antisemita“ oženio Jevrejkom,
treba imati na umu da je on smatrao da ju je tom ženidbom „uzdigao“ –
otprilike, onda kada je postala „Gospođa Lavkraft“, po njemu, prestala je biti
šta god je bila do tad.
Dakle, moj stav nije „Lavkraft rasista? Koješta!“
Moj stav je „Da,
ali nije bitno.“
Evo zašto.
1) Pre svega, njegovi rasistički stavovi samo
su sitna fleka na inače grandioznoj misli
i duhu, na ogromnoj građevini koja se zove Lavkraftova Misao i Delo. Ovi
stavovi nisu organski srođeni sa srži onoga najvrednijeg što je iza sebe
ostavio, niti su ugrađeni u temelje titanskog hrama koji je podigao na razmeđi
horora, fantazije i SF-a – te neuporedive građevine s kojom se ničija druga ne
može uporediti, baš zato što stoji na tromeđi,
što je jednako vredna za sva tri ključna podžanra fantastike. Naime, ne postoji
nijedan drugi moderni pisac fantastike koji je ovoliko snažno zadužio i horor,
i fantaziju, i SF (dakle, nijedan posle Poa).
Za razliku od nekih drugih pisaca fantastike i
horora kojima se rasizam nalazi u samoj srži poetike – kao npr. Saks Romer
(autor niza romana o Fu Mančuu i „žutoj opasnosti“) i Denis Vitli (autor
„okultnih“ romana koji vrve od tipično britanskog kolonijalističkog rasizma i
kultur-rasizma), kod Lavkrafta se takvi motivi nalaze u samo nekolicini
minornih pričica (npr. „Ulica“), ili su u sporadičnim detaljima nekih od
glavnih (npr. u „Zovu Ktulua“), a prominentni su u samo jednoj od iole
pristojnih njegovih, u „Užasu u četvrti Red Huk“. Ukratko, rasizam je samo jedna cigla u zidu kiklopske građevine koju je HPL
ostavio iza sebe, i kada se ona izvuče iz njega, zidine itekako stoje kano
klisurine, sa tom rupicom sasvim nebitnom i neprimetnom.
2) Njegovi politički nekorektni stavovi
izneseni su isključivo u privatnim
pismima – niti su pisani da bi bili objavljeni, niti je on ikada aktivno
delao po njima, u smislu članstva u nekakvim organizacijama, ili pak pisanja
peticija, javnih govora ili bilo kakve vrste aktivizma (kakav je itekako cvetao
u Americi tog doba, kada je Kju Kluks
Klan bio itekako snažan a rasno-zasnovano nasilje široko rasprostranjeno).
Dakle, ti napisi spadaju pod slobodu
mišljenja.
Valjda ćemo se složiti da svako ima pravo da misli
i veruje u šta god hoće, dokle god te misli ne sprovodi u delo na neki način
kojim bi ugrozio tuđu slobodu. Lavkraft, ponavljam, ove misli nije ni na koji
način sprovodio u delo. Štaviše, naglašavam, izražavao ih je u krajnje privatnom kontekstu, u privatnoj
prepisci sa bliskim prijateljima (od kojih mnogi nisu delili njegove
stavove, pa je onda dolazilo da zanimljivih intelektualnih rasprava na ove
teme).
Prema tome, nevezano za to da li se neko slaže ili
ne sa nečijim privatnim stavovima (a gde to piše da se svi moramo slagati?),
niko valjda neće osporiti pravo da takvi stavovi postoje, bili oni popularni,
opšteprihvaćeni ili ne. Mislim, nije baš kao da je Lavkraft pisao i objavljivao
otrovne pamflete poput, recimo, L.
F. Selina, koji je javno, snažno i gromoglasno agitovao protiv Jevreja (nedavno
je Ukronija izdala 300 strana tog
bedastog štiva pod naslovom BAGATELE ZA JEDAN POKOLJ).
Dakle, crtam: problemi sa Lavkraftovim stavovima
nalaze se ne u njegovim pričama, nego u njegovim PISMIMA.
3) Mnogi od njegovih „rasističkih“ stavova
zapravo imaju samo taj problem što su danas nepopularni,
što se u klimi opšteg fašizma političke korektnosti ne dopušta diskusija o njima, ali oni itekako zavređuju
ozbiljnu i javnu, a ne skrivenu i bojažljivu, diskusiju. Mislim na njegove
stavove o čuvanju tradicije kulture i njene homogenosti, o nepoželjnosti
mešanja različitih – a naročito radikalno različitih kultura (kao danas, kad
milioni Sirijaca hrle na Zapad Evrope), pa i o eugenici (što je danas naročito
veliki tabu, „zahvaljujući“ nacistima i njihovom radikalnom tretmanu tog
problema)... To su sve stavovi s kojima se mase danas uglavnom neće složiti,
ali u njegovim pismima oni su izraženi elokventno, razumno, i na način koji
zaslužuje pažnju i promišljanje...
4) Jedan od ključnih „argumenata“
Lavkraftovih protivnika i lobista ne sastoji se u njegovim pričama (koje su
površno, ako i uopšte, čitali) a još manje u pismima (koja nisu ni čitali),
nego u jednoj pesmici koju je ovaj
napisao 1912, dakle – kada je imao 22 godine. Evo je:
H.P. Lovecraft:
On the Creation of Niggers
(1912)
When, long ago, the gods created Earth
In Jove’s fair image Man was shaped at birth.
The beasts for lesser parts were next designed;
Yet were they too remote from humankind.
To fill the gap, and join the rest to Man,
Th’Olympian host conceiv’d a clever plan.
A beast they wrought, in semi-human figure,
Filled it with vice, and called the thing a Nigger.
In Jove’s fair image Man was shaped at birth.
The beasts for lesser parts were next designed;
Yet were they too remote from humankind.
To fill the gap, and join the rest to Man,
Th’Olympian host conceiv’d a clever plan.
A beast they wrought, in semi-human figure,
Filled it with vice, and called the thing a Nigger.
ALI:
a) Pisana je u mladosti. Hajdete, ko od nas
nije pisao koješta kad je imao 22 godine?
b) Nije pisana za objavljivanje, niti je za njegovog života igde
objavljena; pisana je „za svoju dušu“ i tek posthumno je pronađena u njegovim
rukopisima i objavljena.
Ponavljam: ko od nas nije pisao koješta kad je imao
22 godine? Srećni među nama samo su uspeli da to zadrže u svojoj fioci (tj.
folderu na kompjuteru), i to je sve. Kad pomislim kakve sve gluposti imam
pisane (i crtane!) u sveskama iz svojih ranih dvadesetih godina, dođe mi da ih
smesta spalim, za slučaj da me sutra zgazi kamion i onda neko to posthumno pronađe
i reši da objavi! Hej, pa ima razloga što to nisam za života dao da se objavi!
Isto kao i Lavkraft sa ovom pesmom.
c) Najzad, mora se reći da daleko veći
problem od upotrebe One Reči na N u
ovoj pesmi vidim u upotrebi reči „greh“
(vice)! Zaista me rastužuje da vidim da je Lavkraft sa 22 godine, makar i
zbog prozodije, posegnuo za jednim tako prevaziđenim, hristijanizovanim
konceptom kao što je tzv. greh!
Srećom, u poznijim, zrelim delima on je radikalno raskrstio s tim konceptom
nedostojnim mislećeg čoveka!
5) Najzad, nije na odmet sagledati stvari u istorijskoj
perspektivi. Što reče pisac i urednik Skot Konors, „I suggest you google racism
and T. S. Eliot, Ezra Pound, F. Scott Fitzgerald, D. H. Lawrence, Ernest
Hemingway, and even Thomas Mann, and you will be shocked at how pervasive these
beliefs were back then.“ I još: „If you want to understand the racism of
Lovecraft's day run a Google search on "Encyclopedia
Britannica" + 1910 + "Negro." You will find a quite
astonishing passage which is not from a KKK manual, but from what was allegedly
the greatest and most authoritative source of knowledge on the planet.“
Ne kažem da ovakvo
sagledavanje u potpunosti iskupljuje Lavkraftove nazore, ali ih svakako stavlja
u značajnu perspektivu.
6) Najekstremniji Lavkraftovi rasistički stavovi bili su potaknuti
direktnim frustrirajućim i neprijatnim iskustvima života u siromašnom delu
Njujorka tokom 1920-ih, gde se svakodnevno susretao sa rugobom koja je imala
lice tuđinaca. Tako, u jednom pismu on kaže: "The population [of New York
City] is a mongrel herd with repulsive Mongoloid Jews in the visible majority,
and the coarse faces and bad manners eventually come to wear on one so
unbearably that one feels like punching every god damn bastard in sight."
Naravno, ovo je samo izliv emocije, poput današnjih
Fejsbuk statusa: čovek se iznervirao nečim i dao sebi oduška u pismu
prijatelju. Naglašavam: ne postoji nijedno svedočanstvo u njegovom veoma dobro
i detaljno dokumentovanom životu da je ikada u javnosti bio grub prema bilo
kome, iz ma kog razloga, bilo verbalno, bilo fizički. Dakle, nikad nikome nije
rekao ni „Crnjo!“ (osim mačku kojeg je imao u detinjstvu, i kojeg je tako
nazvala njegova familija, a on ga ovekovečio u priči „Pacovi u zidovima“) a
kamoli da je nekoga udario pesnicom u lice.
Sve je to pesnička hiperbola čiju lepotu i smisao
prozaične sitne duše ne mogu da shvate!
---Photo by Scott Nicolay---
U jednom njegovom
pismu nalazimo sledeći zabavan opis:
Jednom je neki Sirijac imao sobu do moje i svirao je
mračnjačke i otegnute monotonove na nekoj čudnoj vrsti gajdi od kojih sam
sanjao gulovske i neverovatne stvari o kriptama ispod Bagdada i beskrajnim
hodnicima Eblisa ispod mesečevim kletvama posednutih ruševina Istakara. Nikada
nisam video ovog čoveka, pa sam
imajući privilegiju da ga zamišljam odabrao da pridam glamur njegovim uvrnutim
pneumatičkim kakofonijama. U mojoj viziji on je uvek nosio turban i dugačku
odoru od blede islikane svile, i desno mu je oko bilo iskopano... zato što je
ugledalo nešto u grobnici tokom noći – nešto što nijedno oko ne sme da opazi i
da ostane živo.
(H. P.
Lovecraft, Selected Letters,
Volume II, Arkham House, Sauk City, 1968, p. 116.)
Kako zameriti čoveku
sa ovakvim direktnim iskustvom? Rezultat takvih neželjenih susreta i neprijatnih
komšija je priča „Užas u četvrti Red
Huk“, i u njoj deonica opisa četvrti u Njujorku kao što je, recimo,
ova:
„Stanovništvo je beznadežna i zagonetna mešavina;
sirijski, španski, italijanski i crnački uticaji deluju jedni na druge, a
delići skandinavskih i američkih pojasa leže u neposrednoj blizini. To je
Vavilon zvukova i prljavštine, koji odašilje čudne krike u odgovor udaranju
uljanih talasa o garavo pristanište i zverske zvižduke iz luke što zvuče poput
litanije orgulja.“
Lako je zgražavati se iz ugla nekoga ko stanuje u
kući ili stanu u „dobrom“ komšiluku, okružen sebi sličnima, prijatno izolovan
zidovima, vratima, prozorima, roletnama, i propoveda multikulturalnost nekome
koga samo tanak zid deli od arlaukajućeg Sirijca i njegovih gajdi!
---Photo by Scott Nicolay---
7) Priču "Užas u četvrti Red Huk" možete na
srpskom od nedavno pročitati u zbirci ŠAPTAČ
U TAMI koju sam priredio za Orfelin. U toj knjizi, u pogovoru, bavim se opsežno i
kontekstualizacijom Lavkraftovog
rasizma. Neću da navodim sve te stranice otuda posvećene tome; čitajte ih u
knjizi – neka, za ovu priliku, posluži samo par pasusa koji se dotiču teme:
„Vrlo daleko od nazora
današnje "političke korektnosti", Lavkraft nimalo nije težio da
prigrljuje drugost i različitost, naročito onu kulturne i rasne prirode;
štaviše, gnušao se toga, i smatrao da kulture treba da egzistiraju u što je
moguće većem stanju homogenosti i autohtonosti, bez preteranih mešanja, tako da
čuvaju svoju samobitnost i posebnost: "Moj rezon je prost i
konkretan," pisao je u jednom pismu, "- čoveku je opresivno neprijatno
živeti u zemlji u kojoj su običaji, narodni život, književni i umetnički ton, i
oblici vladavine znatno različiti od onih koji su prirodni njegovoj rasi i
civilizaciji." (H. P. Lovecraft, Selected Letters, Volume II, ibid, p.
292.)
(...)
Ipak,
pogrešno bi bilo smatrati da su sporadični elementi rasizma naneli
nepopravljivu štetu Lavkraftovom pisanju onako kako to uistinu jesu danas
nečitljivim i ogavnim petparačkim piscima iz istog perioda kao što su Saks
Romer i Denis Vitli, kod kojih je eksplicitni rasizam u samoj srži opusa; jer,
onoliko koliko njegova proza povremeno (u ponekom detalju, epizodi) trpi zbog
prisustva toga, ona još mnogo više dobija. Naime, iskrenost Lavkraftovog
gnušanja prema drugosti ne može se oponašati, a autentičnost njegovih opisa i
efekata zasnovanih na tome zalog su upečatljivosti i snage krajnjeg učinka
horora u njima...“
2)
Da li su Lavkraftovi privatni stavovi dovoljan razlog da se menja lik i oblik
Svetske nagrade za fantastiku?
Ne, mislim da nisu. Gore sam već pokušao da
kontekstualizujem i objasnim Lavkraftov rasizam, i da pokažem koliko je on efemeran, sitan i nebitan u totalitetu
njegove misli i njegovog dela. Osim toga, i njegova „Nigger“ pesmica i njegovi
problematični stavovi u pismima bili su objavljeni još 1970-ih. Dakle,
poznavaocima su bili poznati. Oni koji čitaju knjige, znali su za njih. I nije
im smetalo da ih odbace, kao sitnice i gluposti, u odnosu na gigantski,
neizmeran, nesaglediv i neuporediv doprinos fantastičnoj književnosti koji je
Lavkraft doneo – i zbog tog doprinosa su
baš njegov lik stavili na statuu nagrade. Dakle, zbog priča i romana koje
su čitali milioni, koje su oponašale hiljade, koji su ostavili neizbrisivi trag
na skoro svakog iole vrednog pisca fantastike u poslednjih sto godina, a ne
zbog neke žvrljotine nađene na zgužvanoj a nebačenoj salveti iskopanoj u
njegovim spisima.
Loše je menjati je iz više razloga. Zbog
nepoštovanja prema piscu koji više nego ijedan drugi zaslužuje da bude na toj
nagradi. Zbog nepoštovanja već ustaljene tradicije. Zbog nepoštovanja onih koji
su tu nagradu osmislili i napravili (uključujući tu i Gahana Vilsona, koji je
dizajnirao skulpturu). Zbog nepoštovanja svih prethodnih dobitnika, koji sad
ispadaju saučesnici u podršci rasizmu i ko zna kakvim zlima koja su
„raskrinkali“ krstaši nove moralne podobnosti. Zbog podleganja pritiscima
kojekakvim bukačima. Zbog nepotrebnih novih podela u zajednici pisaca, urednika
i fanova fantastike...
Uostalom, i
brojni istaknuti a uz to i značajniji, uticajniji, vredniji od anti-HPL lobija
pisci i urednici ustali su protiv ove odluke (za sada, samo na Fejsbuku). Među
njima su, recimo, Remzi Kembel (Ramsey
Campbell), ovogodišnji dobitnik WFA nagrade za životno delo, koji je
rekao: „I'm proud to have received several Howies, and I'm proud that it
celebrates Lovecraft's achievement too.“
Jedan od najuglednijih i najnagrađivanijih urednika
u sferi horora, Stiven Džons
(Stephen Jones), rekao je ovo:
"I am inordinately proud of my three World
Fantasy Awards. I am proud of the work and the body of work that I won them
for. I am proud that they are a stylised representation of H.P. Lovecraft – one
of the most influential and creative writers of imaginative fiction the genre
has ever known. I am proud that they are nicknamed the “Howard” award after
that other influential giant of fantasy literature, Robert E. Howard. And I am
proud that they were designed and sculpted by Gahan Wilson, a founding member
of the World Fantasy Convention and one of our most talented artists and
authors in the field of the macabre. It is an honour to own and display these
awards in my home. What I am not proud of is the World Fantasy Convention Board
and their cowardly response to a small but vocal minority of people who have no
sense of history or tradition. Censorship – in all its malicious and insidious
forms – is always reprehensible. Let him (or her) who is without sin cast the
first stone..."
Džons je, takođe, lepo dodao: „There are many
things in this world that I object to. But as a minority of one I don't try to
impose my views on everybody else's choices. If someone is uncomfortable with
the statue (for whatever reason), then they can always hand it back to
theconvention. Their award win still stands. To do anything else is pure
hypocrisy, and the same applies to anyone who holds these views but still
submits their work to a Lovecraft-themed anthology or periodical.“
Ova hipokrizija je lepo opažena, jer i ja je često
susrećem kod anti-Lavkraft plačipički koje, ipak, nemaju ništa protiv da unovče
koji ček na konto prodaje svojih priča „lavkraftovskim“ antologijama koje niču
na sve strane. Znači, danas pljuckaju po Lavkraftu, a sutra ih vidiš kako
prodaju priču koja će biti objavljena samo zato što je Lavkraftov brend sada
popularan i komercijalan.
Evo još nekih mudrih misli od strane istaknutih i
vrednih ljudi u svetu horora:
---Photo by Scott Nicolay---
David
J. Schow: „It's another
cowardly cave-in to the PC police, who would gladly censor the writing as well,
so long as some sensitive little snowflake doesn't get all butt-hurt. It
disrespects the award and insults everyone who ever adjudged it. Dostoyevsky
wasn't all that swell of a human being, either -- where does it stop? Answer:
It DOESN'T stop until everything is ashes and pabulum. The Mystery Writers of
America award a trophy in the image of Poe; is that the next target? Now sit
back and enjoy the feeding frenzy in this chum bucket, as folks fight to choose
between (1) a bust of somebody who is totally, utterly inoffensive, and/or (2)
a stylized safe-zone choice that will undoubtably resemble a dildo. Or a butt
plug. Which would be (ahem) fitting.“
Maitland
McDonagh: „Lovecraft
was a racist, an anti-semite and a misogynist: No way around it. He was also a
great writer, a trailblazer in weird fiction and a person whose prejudices
don't seem to have played out on a real-life level. People are products of
their time and I think that to condemn them for not transcending every aspect
of the eras into which they were born is unreasonable.“
A oglasila se i Joyce Carol Oates: http://celestialtimepiece.com/2015/11/10/into-the-void-lovecraft-and-the-world-fantasy-award/
A oglasila se i Joyce Carol Oates: http://celestialtimepiece.com/2015/11/10/into-the-void-lovecraft-and-the-world-fantasy-award/
Tim
Lucas: „I think
misanthropy is the word that nails Lovecraft; he may have been alienated from
certain people specifically, but he was essentially uncomfortable with all
human contact. Even if he was a racist, an anti-semite and a misogynist - some
of which could also be brought against Sax Rohmer and any other number of
writers of this period - why should we dishonor the best of him, the work in
which he turned his personal shortcomings to positive and enduring artistic
ends? Perhaps the answer is to take the face off the award and replace it with
a sculpture more in keeping with his literary ideas than his person.“
Caitlin Kiernan, jedna od najboljih
neo-lavkraftovskih spisateljica:
“You may or may not have heard that the World Fantasy
Committee has voted to change the design of the World Fantasy Award from Gahan
Wilson's bust of Lovecraft, which has served as the award since it was first
given out in 1975. No, I don't approve. I don't believe this was the
appropriate course of action. I'm saddened by this lamentable turn of events,
and I'm glad that I received my two World Fantasy awards in advance of this
change. How long, now, before the Mystery Writers of America are pressured to
abandon the Edgar Award? When we set this sort of thing in motion, where does
it end?”
Stefan Dziemianowicz: I read the tweets of several of the movers and
shakers in the Dump-the-Howie movement right after the announcement was made at
WFC. Some chortled "WE DID IT!" All I could think was: given the
state of race relations in America
right now, you consider THIS a significant achievement in the fight against
racism?
Interesting
to me that "ownership" of two major awards in the fantastic fiction
world this year--the Hugo and the Howie--were hijacked in different ways by
small special-interest groups. Taking a tip from the Hugos, I think they should
rename the World Fantasy Award the Dead Puppy Award.
Yes,
small contingents of crazed asswipes CAN destroy good by thumping unebbingly on
drums of high ignorance, and will do so successfully when cowards cave in to
abuse. Some downright evil people decided that an essay Lovecraft wrote in
junior high school but which never reflected anything in his actual life and
relationships, added to a name he gave his beloved kitten when he was a
toddler, and paid homage to in "The Rats in the Wall", means he's a
Klan-worthy bigot, to hell with who he really was in life. No one who knew
Lovecraft knew the man these malicious creatures would have him be.
And
now that we do know we are the enemy without ever having been one, we certainly
can never be friends with those who despise us without cause or intelligence.
So of course it's not "a significant achievement in the fight against
racism." It trivializes and displaces a real cause by superimposing a
liars cause, who insist on believing against the greater body of evidence a
thing that can only be embraced by ignoring a lifetime of decency and
achievement vastly greater than the liars' own.
Darrell
Schweitzer: „I
continue to feel that we are asking the wrong question about Lovecraft. Was he
racist by today's standards? Yes. But the real question is how such a brilliant,
kind, gracious, supportive person, who seems to have changed the lives of
everybody he knew for the better, and who was also one of the great writers of
the 20th century, could be so pig-headedly wrong on one subject. We should come
away humbled, knowing that we are not as brilliant as Lovecraft, but we do
share his capacity for pig-headed error. How will the future judge us?“
Voleo bih da završim
sa ovim divnim citatom Darela Švajcera – ALI, ima nešto još zabavnije, što
pokazuje da stvari nisu još gotove, ili barem da se „pro-lavkraftovski“ tabor
neće tako lako i tiho predati. Najnovija vest glasi da je vodeći HPL
proučavalac, S. T. Džoši, VRATIO svoje
dve statue Svetske nagrade za fantastiku u znak protesta. Evo detalja,
njegovim rečima, direktno sa njegovog bloga:
November
10, 2015 — The World Fantasy Award
It has come to my attention that the World Fantasy
Convention has decided to replace the bust of H. P. Lovecraft that
constitutes the World Fantasy Award with some other figure. Evidently this move
was meant to placate the shrill whining of a handful of social justice warriors
who believe that a “vicious racist” like Lovecraft has no business being
honoured by such an award. (Let it pass that analogous accusations could be
made about Bram Stoker and John W. Campbell, Jr., who also have awards named
after them. These figures do not seem to elicit the outrage of the SJWs.)
Accordingly, I have returned my two World Fantasy Awards to the co-chairman of
the WFC board, David G. Hartwell. Here is my letter to him:
Mr. David G. Hartwell
Tor Books
175 Fifth Avenue
New York, NY 10010
Dear Mr. Hartwell:
I was deeply disappointed with the decision of the
World Fantasy Convention to discard the bust of H. P. Lovecraft as the
emblem of the World Fantasy Award. The decision seems to me a craven yielding
to the worst sort of political correctness and an explicit acceptance of the
crude, ignorant, and tendentious slanders against Lovecraft propagated by a
small but noisy band of agitators.
I feel I have no alternative but to return my two
World Fantasy Awards, as they now strike me as irremediably tainted. Please
find them enclosed. You can dispose of them as you see fit.
Please make sure that I am not nominated for any
future World Fantasy Award. I will not accept the award if it is bestowed upon
me.
I will never attend another World Fantasy
Convention as long as I live. And I will do everything in my power to urge a
boycott of the World Fantasy Convention among my many friends and colleagues.
Yours,
S. T. Joshi
S. T. Joshi
And that is all I will have to say on this
ridiculous matter. If anyone feels that Lovecraft’s perennially ascending
celebrity, reputation, and influence will suffer the slightest diminution as a
result of this silly kerfuffle, they are very much mistaken.
Should anyone care to express an opinion on this
matter to Mr. Hartwell, feel free to write to him at the above address or to
his email address: dgh@tor.com.
* * *
I to je sve, narode – za sada!
Ostatak čitajte u ŠAPTAČU U TAMI, u NEKRONOMIKONU i
drugde...