Italijanski horor je dah
svežine za svakog ljubitelja žanra
sposobnog da pojmi i prihvati nešto drastično različito od onog (pretežno
američkog) na šta je navikao. To je dobrodošao predah od zamornog anglosaksonskog insistiranja na razumu, logici i smislu (često
usiljenim pa tim besmislenijim).
Deo čarolije italijanskog pristupa je u
tome što oni češće koriste logiku sna (košmara), i što su im zapleti
proizvoljni, bizarni, ne-logični. Italijanski horor je, u svojim
najboljim primercima, raj za oko i dušu, to je mračna i morbidna poezija
na filmu, to su filmovi koji deluju na gledaoca na podsvesnom, sublimnom
nivou.
Italija, za razliku od većine zapadnoevropskih zemalja,
nema pomena vrednu tradiciju fantastičnog filma sve do sredine pedesetih, kada
počinje veliki bum.
Pa opet, za samo četiri decenije Italijani su uspeli da
proizvedu više kvalitetnih horora od većine onih sa ranijim startom, i njihovo
mesto na nekoj rang listi kvalitativnog doprinosa horor filmu bilo bi odmah iza
Amerikanaca i Japanaca, a ispred Engleza, Španaca, Nemaca i Francuza.
Zanimljivo je da je istorija italijanskog horora - istorija individua,
jer su praktično svi izuzetni filmovi nastali unutar opusa žanru posvećenih
režisera (R. Freda, M. Bava, D. Argento, L. Fulci, M. Soavi…).
Za razliku od
drugih kinematografija, gde su brojni veliki horor filmovi nastali kao izuzeci
unutar opusa nežanrovskih autora (na pr. Murnau: Nosferatu, Hitchcock: Psiho
i Ptice, M. Powell: Voajer, Franju: Oči bez lica,
Kobayashi: Kwaidan, R. Scott: Osmi putnik, itd.), u Italiji je
horor bio i ostao predmet bavljenja posvećenika, bez intruzija sa strane, s
jedinim izuzetkom mejnstrimaša Pupija Avatija.
Ovde ne računam delimične
igrarije po omnibusima (npr. Felini, sa odličnom epizodom u Neobičnim pričama, po Pou).
Ovo što sledi je moj lični izbor
najboljih italijanskih horora. O nekima sam već pisao na blogu: oni su označeni
u donjem spisku i možete kliktanjem na naslov da to pročitate. O drugim sam pisao, ali to nema
na blogu, nego možete da čitate moja mega-opširna pisanija na temu italo horora
u magazinu ZNAK SAGITE br. 13 (ZLE OČI, KRV I CRNE ČIPKE) i br. 18
(CRNE RUKAVICE, KANIBALI I ŽIVI MRTVACI).
Najbolji
italijanski horori (top-33):
4. THE
WHIP AND THE BODY – M. Bava
5. THE ARCANE ENCHANTER – P. Avati
6. DELLAMORTE DELLAMORE – M. Soavi
7. MASK OF THE DEMON – M. Bava
5. THE ARCANE ENCHANTER – P. Avati
6. DELLAMORTE DELLAMORE – M. Soavi
7. MASK OF THE DEMON – M. Bava
8. CANNIBAL
HOLOCAUST – R. Deodato
9. ZEDER
– P. Avati
10. KILL
BABY KILL – M. Bava
11. THE
BEYOND – L. Fulci
12. THE
HOUSE WITH THE LAUGHING WINDOWS – P. Avati
13. PHENOMENA
– D. Argento
14. OPERA – D. Argento
15. BLACK SABBATH – M. Bava
14. OPERA – D. Argento
15. BLACK SABBATH – M. Bava
16. THE
HORRIBLE SECRET OF DR. HICHCOCK – R. Freda
17. TENEBRAE – D. Argento
17. TENEBRAE – D. Argento
18. DEMONS
– L. Bava
19. STAGEFRIGHT – M. Soavi
20. CITY
OF THE LIVING DEAD – L. Fulci
21. BEYOND
THE DARKNESS aka BURIED ALIVE – A. Massacessi (Joe D'Amato)
22. THE
CHURCH – M. Soavi
23. MACABRO
– L. Bava
24. ZOMBI – L. Fulci
25. LISA AND THE DEVIL - M. Bava
24. ZOMBI – L. Fulci
25. LISA AND THE DEVIL - M. Bava
26. THE HOUSE BY THE CEMETERY – L. Fulci
27. SHOCK
– M. Bava
28. THE BIRD WITH THE CRYSTAL PLUMAGE – D. Argento
28. THE BIRD WITH THE CRYSTAL PLUMAGE – D. Argento
29. FIVE
GRAVES FOR A MEDIUM – Massimo Pupillo
30. THE
WITCH IN LOVE – Damiano Damiani
31.
THE SECT – M. Soavi
32. PLANET OF THE VAMPIRES – M. Bava
33. BAY OF BLOOD – M. Bava
33. BAY OF BLOOD – M. Bava
34. ZOMBIE
HOLOCAUST – Marino Girolami
35. ACROSS THE RIVER - Lorenzo Bianchini
* * *