Evo ga opet to doba godine kada
filmofili u Beogradu imaju priliku da između gomile angažovanih, politički
korektnih, eksperimentalnih, indijskih, iranskih, tunguskih, turkmestanskih i
ostalih filmova sebi odaberu nešto za dušu, if any.
U ovogodišnjem programu usnimio sam
sebi čak četiri (!) naslova koja bih vrlo rado pogledao, tj. koja odavno imam
na radaru i iščekujem ih sa visokim očekivanjima, kao i još nekolicinu koje ću
takođe overiti, kad sam već tu i kad imam akreditaciju, što da ne.
Nažalost, u programu nisu moja tri
najočekivanija filma ove godine koja bi savršeno legla ovom festivalu, ali
očito su bili ili ispod radara selektora, ili su bili preskupi za budžet ovog
ipak skromnog festivala – pa ćemo ih zato, verovatno, premijerno gledati u
svojim domovima, a zatim reprizno, marta meseca, na FEST-u. Ta tri naslova su,
po redu jačine iščekivanja: fon Trirov THE HOUSE THAT JACK BUILT, Lukina
SUSPIRIA i Striklendov IN FABRIC.
Znači, od njih na FAF-u ništa, ali zato
imamo sledeće – poređano takođe prema visini mojih očekivanja.
CLIMAX
Režija: Gaspar
Noé
Jedne hladne zimske noći, grupa mladih plesača
organizuje probu u napuštenoj školskoj zgradi. Zabava koja traje celu noć
pretvara se u noćnu moru punu halucinacija kada shvate da je u sangriju koju su
pili dodat LSD.
Da se razumemo, odavno sam se oladio
na Noja: ENTER THE
VOID me je ostavio ladnim a LOVE sam ugasio posle 20-ak minuta i
zgađen ga obrisao s harda. Ipak, i ovaj plot, i rivjui, ukazuju da se ovde Noje
vraća svojim ranim radovima, snazi i ludilu sa manje drkađona. Aj' da vidimo i
to čudo. Ako bude bilo mesta, jer na celom festivalu postoji samo jedna jedina
(!!!) skoro-ponoćna projekcija (u subotu u 23.30h)...
ASH IS THE PUREST WHITE
Režija: Jia
Zhang-Ke
Kiao je zaljubljena u Bina, lokalnog mafijaša, koga
u jednom okršaju lokalnih bandi ona spašava ispaljujući hitac iz pištolja. Taj
potez koji dokazuje njenu ljubav i vernost, odvodi je na petogodišnju robiju.
Nakon odslužene kazne, ona se vraća tražeći Bina, kako bi nastavili tamo gde su
stali. Jedan od najistaknutijih savremenih reditelja kazuje nam priču o
ljubavi, izdaji i vernosti u podzemlju Kine.
Zašto mi je ovo ovako visoko na
listi? Reći ću samo A TOUCH
OF SIN! Isti reditelj, slična tematika i ugođaj, dobre
kritike...
BORDER
Graničarka Tina ima neverovatan osećaj da prepozna
krijumčarenje. Jednoga dana sa trajekta silazi čovek sumnjivog izgleda, koga
nije u mogućnosti da pročita. Kada ne uspe da dozna šta krije, ona postaje
opsednuta njime i njegovom uznemirujućom aurom. Započinje istragu koja će
otkriti mnogo više nego što je očekivala: uskoro će morati da se suoči sa
zastrašujućim istinama o sebi i čovečanstvu.
Ovo je mnogohvaljena i nagrađivana
švedsko-danska horor drama prema romanu Lindkvista, autora LET
THE RIGHT ONE IN, o fantastičnim bićima nordijskog folklora,
(ne)toleranciji, (ne)inkluzivnosti, različitosti i tako to.
HIGH LIFE
Režija: Claire
Denis
Monte je samo jedan od nekoliko osuđenika na smrt
koji dobijaju šansu da umesto izvršenja kazne odu u samoubilačku misiju u
svemir, kako bi prikupljali energiju iz crne rupe. Doktorka koja je sa njima na
misiji koristi situaciju u cilju sprovođenja svog eksperimenta u kojem
opsesivno istražuje ljudsku sposobnost za reprodukciju u svemiru. Sumorna
sudbina i skučeni prostor u kojem se posada nalazi dovode do brutalnog nasilja.
SF-triler (ili, uz malo sreće –
horor?) od rediteljke filma TROUBLE EVERY DAY, sa odličnim kritikama...
Kupljeno!
LONG DAY’S JOURNEY INTO NIGHT
Luo Hongvu vraća se u Kaili, svoj rodni grad iz
kojeg je pobegao pre nekoliko godina. On započinje potragu za ženom koju voli i
koju nikad nije mogao da zaboravi. Ona je rekla da je njeno ime Van Kuiven…
Kažu da se radi o vizuelno
fascinantnom neo-noaru, usred Kine, pa još sa neverovatnom 3-D sekvencom u
trajanju od skoro sat vremena tokom koje glavni lik jurca gradom i valjda
halucinira... Ili tako nešto!
The Wild
Pear Tree
Režija: Nuri
Bilge Ceylan
Sinan strastven ljubitelj književnosti, oduvek je
sanjao da postane pisac. Po povratku u svoje rodno selo, on se iz sveg srca
trudi da prikupi novac neophodan za objavljivanje svoje prve knjige. Ali očevi
dugovi ga sustižu…
Plus: novi film reditelja ONCE UPON A TIME IN ANATOLIA. Minus:
traje puna tri sata! Uf!
Specijalni gost festivala ove godine je Filip Grandije: biće lepo u bioskopu,
kao što i priliči, overiti njegove eksperimentalne, brutalne, vizuelno
inovativne, linčovske, hipermračne skoro-horore.
PHILIPPE GRANDRIEUX
WHITE EPILEPSY
U slaboj svetlosti, telo se polako kreće, nazirući
se u totalnom mraku. Zatim drugo telo, žena. San ili noćna mora? Arhaično ili
suštinsko? Želja ili borba? Putovanje kroz noć i svetlost do granica smisla i
vizije.
PHILIPPE GRANDRIEUX
MALGRE LA NUIT
146'
Lens se vrać a u Pariz da pronađe svoju jedinu isti
nsku ljubav, Madelene. Dok potraga za njom traje, mračni i okrutni svet porno
industrije polako ga uvlači u svoje podzemlje.
+Razgovor sa rediteljem filma
"I Do Not
Care If We Go Down in History as Barbarians"
„Ne zanima me da li ćemo se upisati u istoriju kao
varvari“. Ove reči, izgovorene na sastanku Saveta ministara leta 1941. godine,
označile su početak etničkog čišćenja. Jedna mlada umetnica planira da u vidu
performansa rekonstruiše događaje iz 1941, kada je rumunska vojska na nalog
vlade počinila masakr nad jevrejskom manjinom na Istočnom frontu.
Novi rumunski film koji prilično
obećava...
ANTIREKLAME:
Nipošto ne gledajte
TERET
Ova tvorevina, ovaj domaći anti-film, već je izazvao
kontroverze jer mu je lepljena etiketa da je „antisrpski“ (budući da tematizuje
slučaj „Hladnjače“ iz 1999.) pa će verovatno mnogi pohitati da vide u čemu je
ta fama, čemu buka, da li je stvarno „antisrpski“ (kako ga je nazivao Dimbo
Vojnov, samo da bi mu se ta etiketa obila o glavu nekoliko meseci kasnije
povodom njegovog „antisrpskog“ scenarija LJUBIMICA, o srpskim trgovcima
organa!) itsl.
Ne gubite vreme na taj smor je sve što ću za sada
reći...
GODINA MAJMUNA
Ovu makedonsku budalaštinu slučajno sam uhvatio
tokom letošnjeg boravka u Vrnjačkoj banji, pa napustio film na pola. Tipičan
šareni balkanski bućkuriš: ne treba vam to u životu, ako znate šta valja.
Toliko od mene, za sada. Vidimo se tamo...