*** 3-
NOĆNI PUZAVAC je OK triler-drama
sa, kao, angažovanom temom, ali drastično je precenjen u mnogim krugovima.
To je solidna direktna satira na otrcanu temu (bezočni, antihumani
senzacionalizam medija, njihova doslovna glad
za krvlju) što je upotrebljeno kao ogledni primer za indirektnu kritiku bezočnosti,
antihumanosti kapitalizma kao takvog, zasnovanog na beskrupuloznom
"preduzetništvu" i iskorišćavanju drugih uključujući, naročito, zaradu na tuđoj muci.
Ali to je sve krajnje očigledno
i provoloptaško, otprilike kao kad bi neko ovde uzeo da pravi satiru na domaću
folk scenu i umišljao si da je uhvatio Azatota za pipak prikazavši koliko je
taj polusvet isprazan, vulgaran itd. Šta je sledeće? Razotkrivanje takvih
velikih istina modernog doba, recimo, da su rijaliti programi veliko zlo (i da
u njima nema ni "r" od rijalitija)? Da su folk pevaljke glupe? Da nam
političari ne žele dobro, nego samo hoće da nam otmu pare?
Da su holivudske
zvezde isprazni egoistični bezdušni kreteni? Ah, da: o potonjem je Kronenberg
već snimio kretenski film MAPS TO THE STARS (dvojka po mojoj tarifi: ne
očekujte rivju, nemam o toj ružno snimljenoj budalaštini šta da dodam). Drugs
are bad, m-kay? Što rekli MINISTRY: "Tell me something I don't know!"
Ono što dodatno jebe NOĆNOG
PUZAVCA jeste postojanje najmanje dva novija trejlblejzerska filma (treći,
davniji i daleko bolji, da i ne pominjem).
Kao prvo, bezočni,
antihumani senzacionalizam medija sasvim pristojno je ogoljen do koske još pre
skoro dve decenije, u filmu THE NIGHT
FLIER (1997), gde takođe u glavnoj ulozi imamo antijunaka, bezočnu stoku od "novinara"
u potrazi za senzacijom, i vidimo lepo i eksplicitno prikazanu i dezavuisanu njegovu
glad za krvlju, itd.
A još kao bonus
imamo Miguela Ferera, znatno
prirodnijeg i duhovitijeg a manje usiljenog u ulozi beskrupuloznog ljigavca nego što je to prenapregnuto karikirani
Džejk Gilenhal u PUZDRAVCU. Ako njemu dodele Oskara (kao što neki zuckaju i
priželjkuju) za ovo kreveljenje i glumatanje, biće to samo još jedan klin u
kovčegu ionako već duže vremena kompromitovane i obesmišljene nagrade.
Ukratko, videli smo to i
čuli mnogo pametnije, dublje, bolje i duhovitije pre 18 godina u filmu NOĆNI
NE-PUZAVAC NEGO-LETAČ. Plus – tamo smo, pored satire na medije, imali još i
vampirsko čudovište sa ogromnim ustima i zubima, obilje splatera, pa čak i neke
kao zombije. Ovde imamo samo izbuljenog Gilenhala.
Kao drugo, postoji roman, i
sasvim pristojan film po njemu: AMERIČKI
PSIHO. Tamo smo već mogli da vidimo ingeniozno crnohumorno deadpan intonirano zezanje antihumanosti kapitalizma kao takvog, pored ostalog kroz portret
naslovnog ANTIJUNAKA, prazne bezočne džukele koja, kao i lik kojeg ovde ejpuje
Gilenhal, nema svoje JA, nego umesto toga vergla koleciju nabubanih fraza,
sentenci, citata, naslova i brendova.
Jedina sitna razlika je u
tome da je PSIHO već uspeo i popeo se na lestvici uspeha u sam vrh sistema, dok
PUZAVAC još uvek proleterski puže po blatu i govnima i krvi ulica velegrada,
ali obojica su progutali i udicu i mamac i plovak tog nakaradnog zlikovačkog
sistema koji neupitno prihvataju, zajedno sa svim njegovim
"vrednostima", i obojica su jedno te isto govno na različitim
stepenicama jednog te istog Puta Ka Uspehu.
Jeste, nije sasvim
nezabavno gledati zalizanog Gilenhala, ali je zalizani Kristijan Bejl daleko
vrcaviji i duhovitiji dok mehanički izgovara čitave tirade koje su preslikane
iz trendovskih časopisa ili uputstava za upotrebu. Da, crvoliko-gmizavačke
frazetine koje prosipa Gilenhal su crno-smešne, ali ih znatno umanjuje to što
su derivativne i inferiorne sličnom postupku kod B. E. Elisa, odnosno kod Meri
Haron, odakle su preuzeti sa besramnošću na ivici plagijata. Ukratko, videli
smo sve to i čuli mnogo pametnije, dublje, bolje i duhovitije pre 15 godina u
filmu AMERIČKI PSIHO (2000).
Kao treće, da i ne pominjem
TV MREŽU (Network, 1976), jer rekoh
već, to je sasvim druga liga u odnosu na ovo, bez obzira na sve pretenzije.
Najzad, osim što je "satira"
NOĆNOG PUZDRAVCA zatupljena njegovom derivativnošću u odnosu na pomenuta dva
filma, ona pada i kroz njegovo napuštanje svakog pokušaja plauzibilnosti i
"realizma" u drugoj polovini a naročito pred kraj, kad film oseti
potrebu da nas zabavi "larger-than-life" triler momentima vezanim za
jedno masovno ubistvo, a onda i jednom prolongiranom scenom jurnjave
automobilima i akcijom dostojnom nekog pristojnog krimi-trilera, ali suviše
"over-the-top" za nešto što bi htelo da nam se predstavi kao ozbiljna
drama sa porukom. Ukratko, film bez prave potrebe poseže za senzacionalizmom
B-filma da bi, kao, dezavuisao senzacionalizam medija. Prc.
Da sumiram: poruka je
plitka ali pitka, i svakako, čak i u tom obliku, dobrodošla u ova bezdušna
vremena; jes' da je to bičevanje polumrtvog konja, ali pošto nas on i dalje
svakodnevno rita, treba ga bičevati dokle god se džilita. Gilenhalova gluma je
previše usiljena, prenapregnuto karikirana za kvazirealistički milje u koji je
smeštena, štrči iz njega, nije tako glatko uklopljena u opštu stilizaciju filma
kao Fererova i Bejlova gluma u pomenutim filmovima.
Tema i ideja su
derivativni, ranije bolje obrađeni, ali sve to ima dovoljno draži i zabavnosti
da vredi pažnje i gledanja. Ipak, NOĆNI GMIZAVAC će svakako bolje da
"odradi" one koji nisu gledali ranije (i bolje) verzije slične
tematike i postupaka, pa će njima da deluje originalnije, svežije i pametnije
nego što zapravo jeste.
No, kao što rekoh, film je
solidan, umereno zanimljiv i gledanja vredan, sve dok ne očekujete remek-delo
ili modernog klasika, jer PUZDRAVAC tome nije ni blizu.