Pošto su se čule primedbe iz određenih krugova da se na ovom blogu zapostavlja horor u STRIPU (ako ne računamo povremene osvrte na DILANA DOGA i sl.), evo prvog od tekstova kojima ću pokušati da bar donekle ispravim ovu nepravdu (if any).
Zaječarski strip crtač Bojan Vukić uradio je za Francuze (tačnije, za izdavačku kuću SOLEIL) dva kolor albuma stripa GRANDS ANCIENS (THE GREAT OLD ONES). U ovom stripu mućkaju se Herman Melvil (as himself!), NEKRONOMIKON, Moby D**k (kako se to na pojedinim polit-korektnim sajtovima piše), Cthulhu itself, a scenarista je nekako uspeo da u sve to umeša i – Frankenštajnovo čudovište. Evo kako glasi zvanična najava, na engleskom:
"New England, 1850. Ishmael is a young sailor who dreams of joining a whaling ship and going on an adventure on the high seas. One night in New Bedford, a fishing port overlooking the ocean, he met Herman Melville, a strange man who tells him the wildest stories — including that of the young captain Ahab, who once decided to go hunting the giant sea Kraken. But to raise it he first needed to find a certain sailor, a survivor of the Kraken attacks, who had kept a secret book of incantations and ungodly knowledge. Once this book is used, it conjures up 'the Kraken', which turns out to be far more monstrous than the worst nightmares of sailors or the dreams of human history."
Pažnju su mi privukli horor-fantastični i, naročito, lavkraftovski aspekti (ovde najnaglašeniji; mada, ako ćemo pravo, verovatno vaskrsnuti zbog bliskosti sa mega-popularnim pomorsko-fanta-avanturističkim lavkrafto-hororidnostima PIRATA SA KARIBA). Artwork koji je Bojan uradio takođe privlači pažnju, naročito u svojim akciono-hororičnim deonicama, koje kulimaciju imaju, naravno, u nedavno izašlom II delu albuma. Sada kada je ta dvodelna storija napokon okončana, popričao sam sa Bojanom Vukićem o njegovom radu, i evo šta je ovaj crtač kazao – exkluzivno za THE CULT OF GHOUL:
- Dejan Ognjanović: Za početak, predstavi se ukratko: škola, zanimanje, objavljeni radovi do sada, eventualno izložbe, nagrade i sl.
Bojan Vukić: Ukratko, rođen u Zaječaru, tu se i školovao, osnovnu i srednju tehničku. E, zanimanje za strip je počelo od 6. godine, i traje i dan danas. Zanimam se stripovima non stop, čitam kako mi šta padne, svidi se, kako se za šta zagrejem. Neki put se vratim da neke čitam ponovo... uglavnom Deadpoola, Lobo, neke francuske. Toliko se zanimam da mi je to i profesija, tj. crtanje crno-belih tabli po tuđim scenarijima trenutno.
Imao sam jednu izložbu u Zaječaru, daavno, sa nekom likovnom sekcijom iz gimnazije, onda poslao radove u Leskovac na smotru, tamo dobio nagradu. Upoznao kasnije sadašnjeg menadžera, javio mu se par puta ali nismo ništa radili.
- Kako je došlo do tvog rada za Francuze?
Radio sam neke stripove za neke Holandeze, onda ovde Divlju Magiju sa Milanom Konjevićem, tu upoznao Mirka Čolaka, onda on otišao da radi za Francuze (Soleil), nahvalio ih, onda se ja opet javio menadžeru, on pokazao neke radove, ja uradio neke uzorke i njima se svidelo.
- Da li tebe fantastika i horor pretežno zanimaju, ili su samo neka od tvojih drugih interesovanja? Ako preferiraš fanta-horor, pojasni malo, zašto.
Pa, zanima me ta neka fantastika sa elementima horrora, nisam neki toliko ogrezli fan svih gadosti, krvopljusa, čak su mi recimo filmovi sa zombijima glupavi, ne gledam ih, ali recimo Resident Evil mogu gledati milion puta. Zato što su tamo recimo zombiji sporadični, ne glavna tema. Tako i u fantasiju, obožavam recimo igrati Necromancera u Diablu 2, tamo ih volim...selektivan sam nekako. Volim neke vampire, neke ne (čik pogodi koje) kao i neke vukodlake. Tako i recimo krvopljus u Predatoru i Alienu mi ne smeta, ali nisam gledao niti ću nijedan Saw...
Volim da vidim bilo šta dobro, zanimljivo odrađeno, sa ponekom dobrom idejom, inovacijom. Final Destination su mi onako extra ideja, ali sam tamo više očekivao da će scenaristi rečiti slučajeve stradanja kao „slučajnosti“ a ne „nevidljiva ruka koja pomera stvari“...to me tamo iznerviralo, bilo bi 100% originalno da nije toga... Najveci fan sam Aliena i Predatora, kreature su mi genijalne, ideje, mitosi, ali mi danas kako starim sve vise smetaju nelogičnosti i propusti koje vidim kako ih proučavam...
Gik... Volim Terminatora, Pirate sa Kariba, Frankenštajna, Snejk Pliskina i Konana. Nešto Star Warsa pa čak i Star Treka. Warcraft i LotR volim, al su ga malo prezasitili, tako da mi sad nije moment, ali Starcraft obožavam... Koji fan Aliena i Predatora može da ne voli Starcraft? (Ja čak i ne znam šta je to. Verovatno neka igrica – prim. Ghoul)
Taj Sf-Horror volim jer je čist (sic! ovo je kao da kažeš "špricer je čist" – prim. Ghoul), možeš da uradiš dobru stvar jer se radi o ljudskoj prirodi, karakterima, i njihovoj devijaciji, bez obzira na sve ostale korektnosti koje se danas tolko iritantno mešaju u sve... politička, rasna, nacionalna... da ne pominjem ovu najiritantniju sexualnu korektnost. (Eto, nismo je pomenuli - prim. Ghoul)
Možeš i da praviš samo dobru zabavu a i da nađeš ili prikažeš neke esencijalne stvari ako te zanimaju, a ne moraš. Ne moraš da budes čak ni ozbiljan ni realan. Dovoljo nam je realnosti u stvarnom životu, tako da se u toj zabavi ne zamaram sa njom. Mene u stvari najviše plaše Španske telenovele, Američke serije i Rijaliti šouovi... Prvo me plaše što mnogo naroda to gleda, pa mnogo i poveruje u sve to, pa tako krene i decu da vaspitava... užas! Ne gledam biografske filmove ili „based on true events“, oni su najmanje istiniti.
- Kakve si sve izazove (probleme, veselja, otkrića, gnjavaže) imao pripremajući rad i radeći na dvodelnom albumu LES GRANDS ANCIENS?
Pa, taj scenario je bio napisan i do kraja, završen... za prvi deo, i samo je čekao crtača. Tu sam imao tonu sreće, jer sam isplanirao, onoliko kol'ko je bilo dozvoljeno, kad ću i kako otkrivati izgled Ktulua, da onako pružim na kašičicu, malo po malo, tizing, itd... Mada su oni na kraju rešili da naslovna bude PLJAS odma' ceo Ktulu, tako daaaa... Kao kad bi na prvi deo Predatora na plakat odma' nalepio onaj kraboliki kez, a onda ceo film čekaš da se pojavi? Bezveze.
Al' hajde, kad već u naslovu nema reci Ktulu, nek ima slika. Mada bi' ja lično tu stavio nešto drugo, malo pipaka, veći brod, i Ktulu u naslovu. Ostalo, saradnja sa scenaristom, urednikom, to je Mocartova melodija... sve savršeno. Lepota za saradnju, lagodno, bez pritisaka, jurnjave, kreativne slobode kol'ko 'oćeš i kako oćeš.
- Koliko su ti ambijent (pomorski, starinski) i tematika (lavkraftovska akcija) bili bliski?
Nikad nisam čitao ništa od Lavkrafta, nikad u životu nisam crtao ni more ni brodove, mislim da sam jedan jedini čamac nacrt'o pre toga u životu. Ali je moj klinja bio oduševljen Mobi Dikom, imao sam gomilu dokumentaraca o Belim kitovima, i svaki mogući postojeci crtani film sa Kap. Ahabom i Mobi Dikom. Tako da je i on pored mene uživao gledajući sve to, a kako je veliki obožavalac i ajkula, morao sam na njegovu inicijativu ubaciti ajkule u strip... A i baš tada sam uživao u Piratima sa Kariba, tamo Kraken, 'vamo Ktulu, to se namestilo, uživanje raditi!
- Konkretno, kako si se izborio sa dizajnom Ktulua i drugih HPL slika, koje su toliki pre tebe već dizajnirali? Da li si u ovome imao potpuno odrešene ruke?
A, naravno, uz'o sam i pregled'o šta su sve drugi radili, i odlučio se za onako, vanzemaljsko-popularan dizajn, životinjski, ne neki ljigavi, da se plaše mala deca... Onima koji to plaćaju se odmah svidelo i eto! Među svim tim dizajnima je bilo i nekih figurica, neke bi' odmah pokupovao, ali nema kod nas...
- Kako je izgledala saradnja sa Francuzima, u smislu kreativne slobode i sličnoga? Da li si kontaktirao sa scenaristom, ili urednikom. Pojasni malo kako je to izgledalo...
Pa, trazili su mladog Ahaba, i ja sam odmah odabr'o Gregorija Peka, jer jest bio markantan a i nekako logičan, jer sam im objasnio da vidim strip u atmosferi tog što starijeg, izlizanog foto-stila... Morao sam da divljam sa balansom crno belog, detaljima, šrafurama, da ima što više tog detaljističnog, da izgleda extra i crno belo, da kolori budu sve samo ne drečavi, nego šsto je više monohromatski moguće, da kad čovek otvori stip ima na umu one prve stare fotografije, pa i te stare filmove, a opet da bude sve nekako sveže nacrtano.
Možda sam ga i ja previše utupio, ali prvi album za tu i tamo, malo sam se i stis'o, samog sebe, i rešio da crtam i detaljišem negde i više nego što je potrebno. A i nekako su mi ti likovi monumentalni, imam neki respekt prema njima.
Mislim, pogledaj Mobi Dika, knjigu original, grupa šarenih unikatnih likova zajedno protiv nekog “Monstruma“. To je i Alien, to je i Predator, Deep Rising, Thing, Pitch Black, Ghosts from Mars,... grupa likova za koje se vežeš, fajt protiv „čudovisnog“, jedan po jedan, likovi do kojih ti je stalo stradaju, na kraju neko jedva sredi to ili jedva pobegne, hepiend. Volim hepiendove, i to me nervira kad ga nema. Znaš, baš me briga i za nedorečenosti i za to da ja gledam sve vreme kako neko strada na kraju. 'Oću da vidim uspeh, pobedu, preživljavanje glavnih junaka, uvek volim kad kauboj na svog konja nasadi žensku pozadi sebe, a u bisagama hrpa zlatnika. Ja kad čujem Isus Hristos, ne vidim raspeće i stradanje nego vaskrs i večnost.
E, scenarista nije bio napis'o da na kraju drugog dela lik koji je „sredio“ Ktulua preživi, nego samo tone u vodu, a ja sam mu rekao da ću ga nacrtati u zadnjem kadru da je živ, i scenarista se složio! Genijalac. Malo sam i ja možda bio stisnut da ubacim više steampunka, sad da sam se pit'o ja, možda bi Ahabov brod bio Bizmark iz 1850, a svaki harpun neka mehanizirana tandžara, ali smo se tu vrlo usko „steampunkirali“ na samo neko oružje i tol'ko. I nekako nigde u stripu objašnjenja je li Ktulu mutirana drevna hobotnica, vanzemaljac s druge planete ili monstrum iz druge dimenzije... Jok...on je tu, pa čitalac neka mašta...
- Kako je ovaj strip prošao u Francuskoj, a kako drugde u svetu, ako je još negde preveden?
Prošao je dosta dobro, nije pobr'o evre da se svi okupamo, isplatio se i cifru za drugi još ne znamo, ništa nije konačno, ali nema negativnih recenzija, kritika, sve idu od odličnih do hvalospevnih. S obzirom da mi je tamo prvi, ja sam prezadovoljan. Odštampano je i u Holandiji, hehe, more i moreplovci... čekamo kritike odatle, nemam pojma.
- Da li će se nastaviti tvoj rad za Francuze, ili neke druge strance? Na čemu sada radiš, šta uskoro da očekujemo?
Ma nastaviću naravno, dokle god može, evo nešto svi jure Amere i Marvel, a meni nekako s ovima zasad imam srece, scenaristi super, sve se dogovaramo, ćaskamo i ovako, rad uz dogovor, razmenu ideja, nema sujeta, profesionalci, urednici isto fenomenalni, ...valjda smo mi ok, pa i oni... Nisi u parama k'o kad radiš za Amerikance, ali možeš da nađeš uživanje u radu, popričaš sa scenaristom šta bi i kako bi, ovo-ono... veliki rokovi za isporuku radova...
Sad trenutno je u kolorisanju prvi tom pod nazivom Povratak Dorijana Greja. Pošto je ova edicija „1800“ kuće Soleil, prvobitno trebalo da se zove „Versus“ gde bi se ti likovi sukobljavali ko u ranijim filmovima, Frankenštajn protiv Vukodlaka, Frankenštajn protiv Abota i Kostela itd... Alien vs Predator, promenilo se ime, koncept zadržali. Za Grand Anciens je radni naslov bio Moby Dick vs Khtulhu...
Tako da ja prihvatim koncept Dorian Grej protiv Mr. Hajda, uradim sve, scenarista počne pisati, kad urednik javlja, stop, imamo Hajda već u naslovu, daj Nevidljivog čoveka! I to ispadne vrlo fino, ja to nacrtam, oni sad farbaju, a kad će izaći, pojma nemam, ali je sav isto tako pesimističan, drama, sirotinja, ubogi olivertvistovski ojađeni... Sa podosta akcenta... na horrore, tako da je dozvoljena Ghoulova kritika itekako!
He-he, Ghoulov stav prema tim VERSUS konceptima dobro je poznat i više puta izlagan na ovom blogu, ali nema veze, što bi rekli ovi najgori sexualno-politički korektni (koje nećemo pominjati): "Neka cveta hiljadu cvetova!" Ima ko to voli, pa nek' izvoli!
Ako vam ovaj razgovor i ilustrativni parčići korica i iznutrica ovih stripova nisu bili dovoljni da steknete jasan sud o svemu tome, evo locirao sam LINK sa koga možete skinuti ceo prvi album, na engleskom, pa bacite pogled na to u svrhu PREVIEW informacije, a onda smesta obrišite sa harda i kupite album kao pošteni proevropski građani koji štuju zakon, red i copyright!