Evo šta sam overio na ovogodišnjem, 20. Grosman festivalu. Većina ovoga trenutno nema na netu…
STING
Australia, 2024
**(*)
3-
Lepo dok traje, ali brzo se zaboravlja. Fino uslikana pričica o vanzemaljskom pauku (jednom, ali koji vremenom raste, mada ne do preteranih razmera) koji spopada stanovnike jedne stambene zgrade. Srećom, ta zgrada, navodno njujorška, nije nastanjena najgorom krimogenom polusvet-ciganijom kao u Vermines, pa se to može podneti. Glavni lik je iritantna curica koja svojom glupošću i nebrigom omogući sve užase koji uslede, ali igra je odlična glumica (mlada Furioza). Sve je to moglo i moralo biti žešće, smelije, originalnije, preteranije da bi ofucani koncept diglo iznad proseka.
BITTEN (LA MORSURE)
France 2023
**(*)
2+
Simpatična „coming of age“ dramica koja se iz nekog razloga dešava krajem 1960ih, tokom jedne noći, kad curetak iz katoličke škole za đevojke dođe u dodir sa likovima koji možda jesu a možda nisu vampiri… Iako vrlo mlada, ona izdašno ogoli grudi na kraju, što je otprilike najmemorabilniji trenutak ovog ipak mlakog, bezubog, zaboravljivog filmića. Tim pre što je ovo žanrovski DRAMA, a „horora“ ima jedva za jednu kafenu kašičicu.
IN A VIOLENT NATURE
Canada 2024
**
2
Svake godine mora da se pojavi najmanje jedan horor koji po festivalima naduvaju nenormalnim hajpom, a ispostavi se kao golo gomno. Ovo je svakako moja ovogodišnja nominacija za Zlatno Gomno: all concept, no cinema! Kao, uzimamo slešer, jedan od najarteficijelnijih podžanrova horora, ali ga tretiramo kao braća Darden: „naturalizam“, nema muzičkog skora, glavnog antagonistu, slešera, veći deo filma prati kamera s leđa dok baulja po šumi u beskrajnim dosadnim kadrovima praćenim samo njegovim dahtanjem i krckanjem grančica…
Pošto nema ni filmske montaže ni filmske muzike, čak ni scene klanja nisu zabavne kao u slešeru nego su dosadne čak i kad su efekti odlični (protraćeni), npr. u sceni tranžiranja čoveka, ud po ud, na mašini za cepanje debala. Najbolja, najgadnija scena u filmu je fizički-fiziološki neizvodljiva i baca kroz prozor kvazi-naturalizam pre i posle nje – aha, može to tako, ali samo kad bi ljudsko telo bilo samo lagana gumena lutka, ili lutka od vezanih balona.
Anti-kraj je jedan od najuvredljivijih „JEBITE SE!“ gledaocima koji sam ikada video na filmu.
THE WELL
Italy 2023
***
3-
Sasvim zabavan retro splatter iz Italije: dovoljno je reći da ćete ga moći pogledati početkom jula u bivšoj Klanici na Slaughter Festu u Doljevcu.
DEUS IRAE
Argentina 2024
**
2
Produženo iz kratkog filma, i to se i vidi. Iritirajuće fragmentarno: nepovezane epizode, non sequitur scene, uninvolving, a što je najgore, ima ovde solidnih ideja, pa čak i vizuelnih kvaliteta i fora, samo što zaslužuju bolji film za sebe.
DASTUR
Kazakhstan 2023
***
3-
Vrlo solidna socijalna drama o korupciji savremenog Kazahstana koji je, kako izgleda, samo drugo ime za Srbiju: bahati moćnici i njihova još bahatija odurna mladež koja se iživljava i divlja okolo bez kazne jer im niko ništa ne sme – sve dok jedan ne pretera i ne siluje vrlu mladu djevu. Pošto fundamentolsko okruženje od žrtve pravi „oštećenu robu“ kojoj drugog spasa i koristi više nema nego da se uda za svog silovatelja – to dovodi do natprirodnih manifestacija tek u poslednjoj trećini filma. DASTUR je efektniji i bolji u svoje prve 2/3, mada je za nas, u ovoj srpskoj Tunguziji, tu skoro nepodnošljivo prepoznatljiv i kao iz naših crnih hronika prepisan.
THE SOUL EATER (LE MANGEUR D'ÂMES)
France, Belgium 2024
Directed by: Alexandre Bustillo, Julien Maury
**(*)
3-/2+
Sasvim korektan krimi triler o brutalnom višestrukom ubistvu i istrazi u jednom brdovitom, šumovitom mestu – na tragu bezbrojnih novih nordijski-nadahnutih brutalnih pa i morbidnih trilera koji gnusobom i krvoprolićem prilaze hororu. Od tvoraca INSIDE očekivalo bi se više, ali od tvoraca mnogo novijeg i nebitnijeg KANDISHA ovo je čak i korak napred. Film bi bio bolji da svoju zaista ogavnu ideju ne čuva za TWIST u poslednjih 10ak minuta, nego da je to razotkrio i prikazao i elaborirao mnogo, mnogo ranije. Ovako, dok dočekamo tu grozotu na kraju većina smo već zadremali, uljuljkani prilično konvencionalnim policijskim procedurama i preganjanjima po šumama koji čine glavninu ovog filma.
RED ROOMS
Canada 2023
*****
5
Najbolji film prethodnih godina je, naravno, na festivalu prikazan „van konkurencije“ – jer ovo i jeste VANSERIJSKI masterpis koji sam s najvećim uživanjem sada overio i na velikom platnu. Zašto? ZATO!
THE WAIT (LA ESPERA)
Spain 2023
**
2
Ostao sam neuzbuđen ovim ČEKANJEM da se nešto zanimljivo desi: film je bolji u prvoj, zlokobnoj trećini, dok se priprema teren da tatko izgubi sina, a potom i ženu, ali preostale 2/3 su skoro nepodnošljvo razvučene, a nedovoljno nabijene bilo čime: emocijom, senzacijom, originalnošću, koji bi opravdali da ovoliko dugo stojimo, bez veze, pod tim suncem, u prašini…