**(*)
3-
Odgledao sam ponovo STENDALA, ovog puta u uncut, full,
DVD glory dža-bu verziji, na engleskom, i potvrdjujem: ovo je osrednji Argento,
što znači: znatno bolji od svega što je radio zatim [Fantom
Opere, Nesanica, Il Cartaio...], ali i
bitno ispod hajlajtova iz zlatnog doba, okončanog Crnom mačkom iz Dva
zla oka.
Lepo je to što je hteo konačno
da ima film sa LIKOM, uslovno rečeno - simpatičnim [barem za Argentove
standarde], ali drama i živi ljudi i psihologija prosto nisu njegov teren, pa
je tako scenario pretežno nedorađen, polovičan, glavni lik isto tako, a svi
ostali oko nje su uobičajene argentovske karikature.
E sad, te karikature su
podnošljive u njegovom hiperstilizovanim gotik/barok/whatnot iživljavanjima,
ali u kontextu nečega što pretenduje da bude realistično [makar i prema
Argentovim standardima, dakle, za čoveka koji živi u svom svetu i koji ima
krajnje tanak dodir sa spoljašnjim svetom i ljudima] ovo prosto ne pije vodu.
Niti je psihologija
ubedljiva, niti likovi, niti gluma, niti scene nasilja [užasno pokvarene nemaštovitim
oružjem – vatrenim! – i krajnje jeftinom CGI egzekucijom, koja ih čini SMEŠNIM!],
pa čak ni GLAVNI GIMMICK, tj. 'ulaženje u slike', koje je urađeno na
proizvoljan, idejno nedomišljen i tehnički neubedljiv način.
Sve ovo ne znači da film
nema kvaliteta, naprotiv: Asia, iako osrednja glumica, uglavnom drži vodu, a
njen silazak u ludilo nije bez proživljene i ubedljive tragičnosti; na žalost,
ta tragika je velikim delom pokvarena grotesknim zbivanjima u poslednjoj trećini
filma, počev od plave perike [what were they thinking???!!!] i proizvoljne
'romanse' s onim Francuzom pa nadalje.
Argentov nihilizam je dražesno
neodoljiv, i ugodjaj filma je stvarno mračan i žestok - samo što nije
konzistentan, niti adekvatno koncentrisan.
Morikoneova muzika je savršena,
genijalna, i ne samo najbolja tema od svega što je za Argenta ikada komponovao
[a sarađivali su već pet puta], nego i jedna od njegovih all-time best.
Dakle, ostajem pri oceni 3- za STENDALA. A čak i to je blago
subjektivno.
U
poređenju sa drugim, uspelijim filmom koji se takođe bavi vezom između
stvaranja i ludila, moglo bi se reći da Tenebra ima 'niži' /jednostavniji/
koncept, ali je on barem sproveden dosledno i superiorno na svakom svom
nivou [sem idejnog, koji Argento nije ni sposoban da sprovede, jer nije
nimalo intelektualan režiser = ovim mislim na čitav taj podtext
umetnost-nasilje, itd.].
Stendal ima veće ambicije, ali Argento
im nije dorastao, i taj film pada na većini svojih aspiracija [što me
posebno žalosti, to uključuje i tehničke = totalno je bogohulno, recimo, uporediti
favourably početak Stendala i scenu u galeriji u DRESSED TO KILL, a ima čak i
takvih!]. Neke su odrađene polovično, neke ideje samo su okrznute, a neke suviše
površne i groteskne da bi se uzimale ozbiljno. Ukratko, cenim to što je on HTEO
= ali ono što je uradio od toga je, u najboljem, polovično. Onim cgi
exibicijama nije mesto u ovom filmu = elaboracija prolaska metka kroz glavu
smislena je u kontextu OPERE, ali ne i ovde, a tamo je urađeno daleko
superiornije, bez kompjutera.
Nisam pravio rang listu Argenta,
ali mislim da bi mi Stendal bio negde oko 8-10 mesta. Brojni su njegovi fanovi iz
one škole nerazmisljanja o filmu u kojoj se [eventualna] ingenioznost tehničke
izvedbe ČESTO posmatra odvojeno od kontexta samog dela, tj. svrhe kojoj bi
trebalo da služi. To je ono kad Berček zadivljeno balavi pred platnom u
Kinoteci: "KAKO MONTIRA, JEBOOOTEEEE!!!" Ali, film se ne sastoji samo
iz montaže, kadriranja itd. Zadivljenost POSTUPCIMA, bez pronicanja u njihovu
svrsishodnost u datom delu, bez svesti o ideologiji autora i dela [bila ta
'ideologija' svesna ili ne] je, prosto, površni fetišizam.
Argento i de Palma su naglašeno
fetišistički reziseri, posebno Argento: stoga 'kako monira, jeboooteeee'
pristup jeste umnogome [mada ja sad pomalo karikiram] adekvatan analizi dobrog
dela njegovog opusa. Ono što sam pokušao da u gornjim redovima izreknem, jeste:
u kontekstu filma STENDALOV SINDROM, te egzibicije su ne samo besmislene, ne
samo tehnički traljave, ne samo nepotrebne = već suprotstavljene osnovnim
tematskim i idejnim preokupacijama koje je Argento pokušao da unese u svoj
opus.
Konkretno: za razliku od
'cinema of attractions' pristupa u svom dotadašnjem opusu, gde su scene
ubistava hiperstilizovani SHOW-STOPPERI, a likovi puke marionete u rukama
tehno-fetišiste Argenta, pa te za njih nije ni briga, vec uživaš u estetizaciji
čina ubistva [i implikacijama Argentovog i sopstvenog poistovećivanja sa
pozicijom UBICE], u filmu koji se zove STENDALOV SINDROM Argento pokušava da
stvori DRAMU,
...da kreira LIK OD KRVI I MESA, i da nas natera da se saživimo sa
njenim patnjama, i sa njenim silaskom u ludilo izazvanim muškocentričnom mačo-kulturom,
u kojoj je neznatna razlika izmedju oca, braće, [muških] kolega, psihijatra,
policije i drugih predstavnika sistema s jedne strane, i psiho-manijaka s
druge.
Svi muškarci u tom filmu su
potencijalni silovatelji. To je prilično jasno predstavljeno; na žalost, ne i
dovoljno UBEDLJIVO, zbog naglašene karikiranosti tih likova, i zbog Argentove
nezainteresovanosti da uopšte istraži potencijale priče koju priča. Na primer,
ulogu njene porodice u njenom odnosu prema muškarcima: zašto se ona nerado vraća
kući? Zašto njen otac toliko jezivo liči na manijaka koji je siluje? ŠTA je
imala da kaže manijakova supruga? Zašto nas Argento kukavički izbacuje iz sobe
[zajedno sa Asjom] u onome što je trebalo da bude jedna od ključnih scena
filma, koja bi nam dala motivaciju ili barem NEKU natuknicu za psihov
background?Itd. Itd.
U STENDALU je naglašeno
prisutna shizofrenična podeljenost feminističkog predloška [romana, koji je
pisala žena] i Argentovih preokupacija, i ta tenzija je nesrećno resena. To je
najočitije upravo u scenama torture, silovanja i ubijanja koje Argentove fanove
oduševljavaju jer ih gledaju van kontexta filma. Ako treba da razumemo bol
silovane žene - ne samo glavne junakinje, već i bilo koje druge - zašto se onda
njihova mučenja i ubistva pokušavaju predstaviti kao 'geee-weeez'
show-stopperi? Zašto su ostale manijakove žrtve na taj način DEHUMANIZOVANE?
Čak i uvodna scena, koja fanove
toliko oduševljava, nema nikakvu psihološku svrhu [za razliku od fenomenalne de
Palmine, u DRESSED TO KILL, koja ti bez reči, filmskim jezikom, kazuje sve što
treba da znaš o junakinji koju igra Angie Dickinson]. Ko je uopšte ta devojka
koju vidimo na početku? Zašto je tako neljubazna, kruta?
Zašto se onako egoistički,
prkosno dignute glave, bez izvinjenja lakta kroz masu prolaznika? Zar je to
ponašanje jedne policajke? I zar takva osoba može istovremeno da doživi
'Stendalov sindrom' pred nekim od najlepših dela umetnosti u galeriji Ufizzi?
Da i ne ulazim u logiku
toga da je premlada za lik koji igra,
i da brojni detalji zapleta, vezani za policijsku proceduru nemaju blage veze s
mozgom [žena-policajac ide SAMA da goni manijaka koji siluje i ubija žene, bez
kontakata sa šefovima i kolegama! preko njenog izgubljenog pištolja se olako
prelazi, iako je to za pajkane i vojnike ogroman prekršaj!]...
Sličnih logičkih
rupa ima u svim Argentovim filmovima, čak i daleko većih od ovde pomenutih. IPAK,
u kvazirealističkom prosedeu koji on ovde pokušava da plasira, sve ono što je
bilo deo njegovog iracionalnog 'take it or leave it' sveta [čak i u TENEBRE,
koji je bio najbliži, do tada, 'realnom' svetu] u SINDROMU je promašeno i
neprikladno.