Nedavno
sam uredno preskočio po svemu sudeći traljav pokušaj da se oživi brzo umrtvljeni
serijal američkih KRUGOVA pod nazivom RINGS kojeg su naši distributeri uredno
doveli u bioskope. A onda, pišući nedavno o američkoj adaptaciji japanskog GHOST IN
THE SHELL uporedio sam domete tog poduhvata sa izvornim amerimejkom ultimativnog
J-horora i shvatio da na blog nisam okačio svoju kritiku tog poludupastog
(mada, masovno obožavanog) proizvoda. Ova kritika je donekle ponovo aktuelna i
zbog toga što reditelj američkog KRUGA, Gor Verbinski, ima po svemu sudeći
odličan novi horor, A
CURE FOR WELLNESS, koji jedva čekam da pogledam, iako su ga naši
distributeri uredno preskočili.
Ova kritika izvorno je
izašla u magazinu OК (Agencija n.g.n press, Beograd), br. 24, 2003, a sada se
ekskluzivno obznanjuje u kiberprostoru.
THE RING, 2002
režija Gor Verbinski
KRUG
Uloge: Naomi Vots, Martin
Henderson, Brajan Koks, Dejvid Dorfman
Ocena:
***
(3)
Kako smo se nadali, dobro
smo se udali: režiser MEKSIKANCA uspeo je da ne oskrnavi remek delo čijeg
rimejka se poduhvatio i da, čak, napravi gledljiv i ne preterano uvredljiv
visokobudžetni film. Svakako da njegova dostignuća ne prilaze igde blizu
suptilnosti, višeznačnosti i filmofilskom bogatstvu koje nudi originalni KRUG
(režija Hideo Nakata, 1998), u šta su čak i naši gledaoci mogli da se uvere, a
zahvaljujući neverovatnoj i ničim zasluženoj dobroti RTS-a. Savršeni tajming
omogućio nam je da se na vreme upoznamo sa trilogijom japanskih horora koja je
dovela do revolucije žanra u tom delu Azije i čiji talasi uticaja već stižu i
do zapadnjačkih obala. Odlična prođa na box
office-u ovog rimejka već je dovela do planirane amerikanizacije još
najmanje pet uspešnih japanskih horora iz prethodnih godina (jer, za slučaj da
niste u toku, Japan je trenutno vodeća velesila u pogledu visokokvalitetnih,
originalnih i istinski zastrašujućih horora). Stoga je i logično da krug
američkih rimejka kreće upravo od naslova koji je započeo trend – Nakatinog
KRUGA.
Scenario Ehrena Krugera (VRISAK 3)
prilično verno prati zaplet originala: mlada i ambiciozna novinarka (prelepa i
mega-talentovana Naomi Vots) istražuje misterioznu smrt svoje rođake i tako
dolazi do video snimka koji je, kako izgleda, odveo u smrt devojku i još dvoje
njenih drugova koji su ga zajedno gledali. Urbana legenda tvrdi da svako ko
pogleda taj video umire za tačno 7 dana: skeptična i radoznala Rejčel to ipak
učini, samo da bi u narednim danima dobila sve više razloga da veruje kako u
toj priči ima mnogo istine, i da joj natprirodna kletva visi nad glavom.
Počinje trka sa časovnikom, pojačana činjenicom da je i njen sinčić slučajno
odgledao nesrećnu traku...
Za pohvalu je napor režisera da postigne
atmosferu zlokobnosti i pretnje kroz ceo film, ali taj napor se prečesto ogleda
i u nepotrebnim preterivanjima i dodacima koji ekspliciraju, konvencionalizuju
ili čak i banalizuju japansku verziju, pravljenu sa većim poštovanjem prema
gledaocu. Takođe, scenario menja neke suštinske detalje iz Nakatinog filma, i daje
potpuno drugačije poreklo devojčice Samare (tj. u japanskoj verziji – Sadako) čiji
duh stoji iza kletve, čineći ga nedorečenim i nimalo jezivim (pa čak i nezanimljivim).
I drugi bitni likovi, poput
Rejčelinog bivšeg muža ili Samarinog očuha, pretvoreni su u jednodimenzionalne
skice daleko kompleksnijih likova iz japanskog filma. Verbinski svojom režijom
uspeva tek da dotakne stravu i užas koji natapaju originalni KRUG, ali čak i to
je, valjda, nekakav uspeh u sve ispraznijem i nenadahnutijem Holivudu,
prinuđenom da uvozi i prežvakava tuđe ideje i originalnost koju je
šićardžijstvom na svom terenu uspeo da uguši. U kontekstu modernog američkog
horora, jadnog kakav jeste, KRUG se može smatrati blago natprosečnim
ostvarenjem. Tek u poređenju sa japanskim KRUGOM njegova sirovost i usiljenost
postaju napadno očigledni.
* * *
Detaljnije sam o ovoj
problematici – i o japanskim KRUGOVIMA i o rimejku i njegovim nedostacima u
odnosu na original – pisao u eseju „Japanske priče o duhovima“ koji ste
sigurno odavno čitali u mojoj zbirci eseja STUDIJA
STRAVE.