3+
Evo
nama, na FEST-u, najzad jednog zamalo pa odličnog horora: nemam nikakve sumnje
da će mi GOODNIGHT, MOMMY na kraju godine biti u
top-10 naj-horora, a možda čak i u top-5.
U
pitanju je vrsta horora koju najviše volim, ona u kojoj se spajaju art i žanr u strastvenom neraskidivom zagrljaju koji niko sem
najzadrtijih slepaca ne može, niti treba, da rastavi na sastavne delove. S
jedne strane kao ko-rediteljku imamo stalnu saradnicu Ulriha Zajdla,
austrijskog autora niza ledenih i mizantropskih (?) filmova (meni najdraži:
PASJI DANI – nikad ljudska bića nisu bednije i uništenja-vrednije izgledala na
filmu!).
Zajdl je ovo i producirao, a njegov dokumentarac U PODRUMU takođe igra
na FEST-u (i vredi pažnje!). S druge, pak, strane, imamo nepatvorenog
predstavnika "zla đeca" podžanra, sekcija: blizanci! Pa ko to da ne
voli?
Na
ivici šume, daleko od sveta, žive dva dečaka od kojih 10-11 godinica, braća
blizanci. Eto ih u kući čudno modernističkoj, da ne kažem art deko ili tako
nešto: kao da je projektovao neki frigidni Austrijanac. Ništa brvnara, ništa
sjedinjenje s prirodom, nego naprotiv – ovo odskače iz zelenila kao pakla
cigareta posle piknika zaostala na proplanku.
Kući
se iz bolnice vraća majka – sa licem u zavojima. Ne znamo šta je bilo, o kakvom
se zahvatu radi i zbog čega, ali klinci ubrzo počnu da sumnjaju u maminu
autentičnost, tj. da li je to uopšte stvarno njihova mama, ili nešto tuđinsko.
Tu su i neke vizije, ili snovi, ili stvarnost – ne zna se šta je – u kojima
čudne bube ulaze mami u uho (slično kao u Soavijevoj SEKTI, ali s drugim
konotacijama) a ona ne reaguje.
Pošto
ni mama nije baš nežna prema dečacima, a ni njihovo ponašanje nije baš iz
udžbenika, stvari na kraju eskaliraju u pravcu nečega što bi se moglo nazvati
torture pornom, ali pošto je sve u krugu familije, ipak ne bih aludirao na
incest porn (a ionako se ovde ne zalazi baš duboko u patologiju a la SRPSKI
FILM).
Vizuelne
reference se kreću od Frankenštajnove neveste i Očiju
bez lica pa do Hellbounda (ovo sa SEKTOM je
verovatno nenamerno, ipak je to "niži" nivo, B-movie, ispod radara za
ove arty Austrijance, bez obzira što je Soavijev film zapravo arty-pulp svoje
vrste). Glavna žanrovska referenca, međutim, spada u SPOJLERE, pa radije ne bih
to ni nagoveštavao...
Režija je klinički ledena,
kamera mirna, bez egzibicija, hladno beleži sve, uz povremene "etide"
koje dodaju na začudnosti, npr. kadrovi u kojima majka zavijenog lica stoji
pred ogledalom u dugačkoj haljini koja vijori na vetru, ili scene snova/vizija,
uključujući jednu koja, ipak nepotrebno, rabi onaj danas već otrcani "zamućeni"
efekat brzomrdajuće glave patentiran u DŽEJKOBOVOJ LESTVICI KOŠMARA.
Ono što krasi LAKU NOĆ,
MAMA (tj. VIDIM, VIDIM, u doslovnom prevodu s nemačkog – prema nekakvoj
pesmici-razbrajalici) nije toliko zaplet po sebi koliko sveopšti ugođaj:
unikatno creepy atmosfera u kojoj je teško staviti prst tačno na ono što je
jezivo, napeto, strašno, jer ne zbiva se bogzna šta spektakularno, a opet, ima
nešto u ritmu, u bojama, u svetlu, u detaljima, u sitnim zločestostima i
nagoveštajima što se polagano akumulira u pravcu većih i otvorenijih gadosti.
Zamislite onaj pritajeni
sadizam, tik ispod glazure "normalnosti", iz filmova Mihaela Hanekea
– zamislite BELU TRAKU svedenu na intimnu priču jedne krnje familije (nema Oca,
ni svetoga duha... samo Magna Mater...), ali sa znatnom dozom horora ubačenom,
i eto vam ideje na šta liči ovaj film.
Ja imam određene rezerve
prema kraju i raspletu, ali ništa fundamentalno: svakako treba da iskoristite
priliku i ovo pogledate na FEST-u, tim pre što filma nema u alter-izvorima, tj.
na netu (ja sam pogledao skriner "preko veze", nevezano za FEST, a
vezano za RUE MORGUE), i pitanje je kada će se pojaviti pred cyber-narodom.
SPOJLER – ne čitaj pre gledanja filma!
Bio sam iznenađen da jedan
austrijski arty film uopšte ima TWIST! U američanskim filmovima sam na oprezu
oko toga, ali ovde sam se, priznajem, malo opustio, i twist ("ma ne, neće
valjda? ne, nije valjda...?") naslutio nešto kasnije u filmu, tek u drugoj
polovini.
Ono što ovom filmu pomalo oduzima jeste činjenica da je taj twist
identičan onome u klasičnom (mada, masama manje znanom, neizvikanom) hororu THE
OTHER (1972); dakle, oduzima mu u očima znalaca, mada gledalačke mase teško da
taj film drže negde blizu svesti kao potencijalnu referencu. Uzgred, ko ga nije
gledao, ozbiljno preporučujem - THE OTHER (1972) je jedno od skrajnutih,
neopevanih malih remek-dela američkog horora i zaslužuje mnogo viši status nego
što ga sada ima.
S druge strane, međutim,
twist nije tu radi sebe samog, tj. nije prepisan nego je smisleno integrisan,
deo je te priče, i kada se sve karte razotkriju, DODAJE filmu na značenju i
emociji. Jedino što krupnije zameram ovome jeste varanje: pre svega, u
smeštanju te kuće u potpunu izolaciju, sa minimalnom interakcijom sa spoljnim
svetom. THE OTHER je hrabrije i smelije svoju storiju smestio u ruralnu
zajednicu sa svim njenim stanovnicima i odnosima – toga ovde skoro da uopšte
nema.
Pored toga, u svetlu onoga što na kraju saznamo, početak filma deluje
fejk: jer, ko bi jednog dečaka tih godina ostavio da živi sam samcit u kućerini
na ivici šume, a naročito posle onoga što je uradio tj. što se desilo. Nema
teorije da to i takvo dete ne bi bilo u nekoj instituciji – ipak je to
Austrija, dakle uređena država, a ne Srbija! Umesto toga, samo dete (i njegov
imaginarni, mrtvi brat) cunja po kući dok čeka da mu mama dođe iz bolnice. Ma
nemoj! Ali jbg, bez toga ne bi bilo ni filma...