**(*)
3-
Za
razliku od horora, gde se nikad ne zna zasigurno da li će glavni junak/inja da
dočeka odjavnu špicu, u akcionom filmu se zna: hoće. Dobro, znam da ima poneki
izuzetak od ovog pravila koji se uči napamet (uglavnom iz 1970-ih), ali u
principu – u akcionom filmu Junak pobeđuje, uprkos nadmoćnom neprijatelju, bio
on ovo- ili onozemaljski.
I kao
što je u hororu jedan od glavnih problema – odnosno postignuća (kad se uradi
kako valja) – suspenzija neverice,
odnosno da osetimo snažnu emociju (strah, jeza, užas, šok…) izazvanu nečim za
šta znamo (?) da ne postoji (vampiri, duhovi, vukodlaci, zombiji…), tako je u
akcionom filmu jedan od glavnih problema – suspenzija
vere u heroja.
Odnosno, da nas reditelj
makar u određenim momentima navede da posumnjamo u ono što znamo (da će baja da
preživi i uspe u poduhvatu, da će pobediti zlikovce itd itd), i da u sebi, ili
glasno, u trenucima najvećeg saspensa, uskliknemo: „U jebem ti, iz ovog nema šanse da se izvuče!“ Ili barem:
„Auh, kako li će od ovoga da se
spase!?“
Veliki reditelji akcije, u
svojim najboljim filmovima, uspevaju da izazovu ovaj sine qua non efekat: Spilburger, Kamerun, Mektiranin, Ferhofen, fon
Fritkin, Đorđe Miler... da ne prizivam stare majstore a la Hitch Cock (koji je
glavni krivac što u hororu više ne smemo da verujemo u nepobedivost glavnog
junaka/inje)... svi oni su uspevali da Opasnost prikažu dovoljno opasnom i
živom i prisutnom da čak i najverziraniji gledalac bude naveden da, protivno
znanju i instinktu, u datoj situaciji kaže: „E, sad si gotov, junače!“
Jedno od većih postignuća
Mektirnanićevog PREDATORA (1987) bilo je u tome što je uspeo da nađe dovoljno
zajebanog protivnika pred kojim bi čak i nepobediva grdosija i volovska polutka
u naponu napumpane snage, Švajceniger, morao da ustukne. Istina, morao je da ode
u daleki svemir da bi našao nekoga, ili nešto, što bi moglo da nalupa par
šamara našem rmpaliji, ali nema veze: kad vidite genijalnu kreaciju Stena
Vinstona (čiji se doprinos uspehu ovog filma, i svih nastavaka, ne sme
zaobići!), sa svim njegovim haj tek ekstraterestrijalnim džidža-midžama – pa
još u genijalno osmišljenim i režiranim set-pisovima – ne možete a da ne
pomislite: „E, pa, Švajci, što si tepô – tepô si; al' sad će ova gnusoba da te
i'cepa ko pile dzivku.“
A kad, na kraju makljaže i
blatne masaže, Švajci doaka alienu – imamo onu lepu orgazmičnu katarzu kakvu
samo najlepši i najbolji akcijaši donose. I odahnemo, smejući se: „Ma znao sam
ja da će Švajci da ga utepa, nema bre sile...“ Al' nismo tako pričali samo
15-20 minuta ranije! Tad je bilo – vuna, Kićo!
Moj glavni problem sa ovim
PREDATOROM (koji ima THE u naslovu) je isti kao i sa 99% današnje „akcije“: to
niti pokušava, niti uspeva da izazove suspenziju
vere u heroja. Ili ono što bih jednostavnije nazvao „the 'vuna, Kićo'
efekat“.
Glavni junak je baja sa
neizbrisivim samouverenim kezom na faci (prećeralo se sa šmiranjem!),
predstavljen od početka kao zajebana vojničina – rođena žena ga opiše,
otprilike, rečima: „govno kao muž i otac ali zato opak vojnik!“ On je okružen
grupicom karikaturalnih spadala u natjecanju za najbolji one-liner (a pošto je
Šejn Blek i piso i režiro, možete se kladiti da neki od njih i nisu loši) a
zatim i za najbolju smrt...
Povrh svega, tu oko nogu mu
se vrzma i njegov sinčić od kojih 10ak godinica, a ako nešto znamo iz akcionih
filmova to je da tu deca (za razliku od horora!) ne ginu, osim eventualno u
prvih 15-ak minuta, u prologu, kao okidač da naš Junak krene u krvožednu osvetu
Zlikovcima. Drugim rečima, ako gledate akcijaš, a dete je u 20. minutu filma
još živo – (SPOJLER!) stavite slobodno sve što imate na to da će živo dočekati
i sam kraj.
Dakle, long story short,
ovaj PREDATOR ni u jednom trenutku ne postiže ugođaj da je na delu CLEAR AND
PRESENT DANGER, da je naš vrli tatko ili njegov potomak (ili ženče, u pozadini,
gde joj je i mesto u ovom žanru) u stvarnoj opasnosti. Delom je tomu tako zbog
koncepcije likova, delom zbog koncepcije akcionih scena, koje su prilično
nemaštovite i lišene twistova i gradacija, a delom zbog opšteg „opušteno, lako
ćemo, sve je ovo samo zajebancija“ ugođaja koji film nosi.
Da, jedva skicirani
epizodisti će ginuti, na krvave i slikovite načine, na naše zadovoljstvo i
radost, ali nema nijedne scene u kojoj, makar i na pet sekundi, pomislite:
„Aha, štaćeš kućeš sad, Mile?!“
Zaplet je budalast, jer je
zasnovan na premisi da je neki dobri predator (!) oteo zajebano oružje svoje
rase i pobegao čak na Zemlju da ga pokloni našincima, kako bi se branili od
njegove rase (ZAŠTO?!), mada ga ovi liberalni nazori ne sprečavaju da brutalno
pokolje nekoliko desetina Zemljana pre nego što dođe THE predator.
E, sad, lepo je što su
scenaristi (BlekenDeker) ubacili Tatka na Predatori, visine preko tri metra; u
nekom boljem i pametnijem filmu ovaj Monstrum bi izazivao pomenuti „the 'vuna,
Kićo' efekat“ – a gledajući trejler sigurno ste to pomislili i vi. Ali, avaj, ovo
nije taj film. Mislim, taj, s tim efektom.
THE predator je – neću reći
protraćen, to bi bilo prestrogo – ali nisu ga, da prostite, izmuzli dovoljno,
ma, ni blizu. Eh, šta bi s ovakvim jednim čudom radili gorepominjani
velikani... A šta s njim radi naš Bleki... Nebo i zemlja, deco.
Ali OK, ovo i jeste pre
svega za decu pravljeno, pa verujem da će namlatiti dovoljno para svojim
infantilnim, lepršavim, laganim, plitkim dodirom i nekonsekventnim pucnjavama i
eksplozijama, podrivanjima temeljnih zakona fizike i fiziologije i sveukupnim
podilaženjem onima koji su odrasli na pucačkim i srodnim video-igricama kao
temeljnim merilima stvarnog i mogućeg.
A kad već pomenuh
podrivanje temeljnih zakona fizike i fiziologije: naravno da svi mi možemo (i
moramo!) da zažmurimo na jedno oko na brdo toga, naročito u akcijašima, čak i
kod najvećih. Ili kod relativno velikih. Recimo, u drugom PREDATORU (koji
smatram vrlo dobrim nastavkom koji je u ponekim aspektima još bolji od
originala, ali samo na parče ali ne i ucelo gledano – pa je u tom smislu, ali i
u pogledu hipertrofije nasilja i cinizma i mračnohororičnih nazora uporediv sa takođe
vrlo mi dragim ROBOCOP 2) strašno me je nerviralo ono pred kraj, kad Deni
Glover padne niz neki šaht ili tako nešto u onoj ruševini, pa se, nakon što je
padao par desetina metara, laktovima dočeka na ivice šahta i tako zadrži. Alo,
bato: ta brzina plus to ubrzanje jednako – slomljene ako ne i otkinute obe
ruke!
U ovom THE predatoru naš glavni
junak pada naglavačke desetine metara a noga mu je nekakvom sajlom zakačena za
otkinuti komad metala – a onda se taj metal zgodno zakači za neku granu drveta,
i ovaj visne u vazduhu tako, iznad tla. Spasen. Nema veze što bi svakom
živinčetu u toj situaciji noga bila glatko otkinuta (ta visina plus ta brzina
plus to ubrzanje...). Ali ovo pominjem uzgred; u nekom boljem filmu ne bismo to
ni registrovali, ili upamtili.
Veći je greh to što film ne kapitalizuje od
svojih dodataka, a pre svega od THE predatora, koji ima premalo vremena na
ekranu, a to malo što je tu nije mnogo strašniji i opasniji i pogubniji od,
recimo, Rawhead Rexa! Samo s daleko boljim efektima. (Ali veliki mu je minus
što se ne popiša ni na jednog popa, kao Rex!)
Zatim, nije loše ni što su predatorskoj
ikonografiji dodali nekakve dred-bulove, predo-Džekije, koji bi trebalo da su
kao neki lovački psi – mada ih film prikazuje previše trome i glupe za te
svrhe. Ili za bilo kakve druge svrhe, jer ništa memorabilno se s njima ne
uradi. Mnogo reže, slabo ujedaju.
Došli su preko pola svemira
da bi – šta? Njuškali se malo s nekim ženskama, i družili, dobroćudno, ili
ginuli olako i prebrzo, a da za sve to vreme nemamo NIJEDNU ozbiljno napetu i
uzbudljivu madrfaking scenu koja bi opravdala što su ih uopšte uvodili. Imamo
okej, poludupastih, podnošljivih – ali zaista odličnih i zajebanih, nema.
I zašto onda tri minus? Pa
zato što ta ocena znači upravo „Poludupasti, osrednji ali gledljivi,
okej-ali-ništa-spektakularno“ film. Ili legendarnom frazom doktora Kunca, „nije
ništa epohalno, ali se svakako može pogledati“.
Dakle, predatori su prosto,
po prirodi stvari, tako zabavne i lepe kreacije da ih je – baš kao i aliene,
kad smo kod toga – uvek lepo gledati
na delu. Maske su nikad bolje, kretanje predatora nikad fluidnije – nije to
više tromi puf-pant man-in-the-suit, odnosno povremeno i jeste, ali je taj
'suit' do danas postao laganiji, nema više sto pedeset kila kao nekad, pa to
čudovište sad najzad može da ozbiljno potrči, okrene se, skoči i izvodi
egzibicije a la Nađa Komaneči mnogo gipkije nego ikada.
Splater-šteta koju predatori
načine na ljudskom mesu je takođe odlična (maaalko prebrza za moj ukus –
blink'n'miss prilagođen dečici odrasloj na igricama), a ritam filma je solidan,
nema praznog hoda, akcija kreće skoro odmah i nema većih prekida... Mada, THE
predator bi bio nešto bolji da je potrajao još jedno 20 minuta više, jer sa
svojih 100' (od toga 10' ide na odjavnu špicu, znači samo sat i po akcije) fali
mu epski, pompezni ugođaj kojem je bio prilično blizu.
Ovako kako je, to je
solidna, prosečna bioskopska zabava koja drži vodu dok traje, ali teško da će
biti po ne znam čemu upamćena u godinama i decenijama koje dolaze, sem po te
dve fusnote - THE predator i THE
pred-dogs – koje je ubacila, a onda samo poludupasto upotrebila. No, nezahtevna
publika skromnih prohteva i uopšte svi oni koji ovome priđu sa smanjenim
očekivanjima imaće svoju okej dozu okej popcorn zabave. Nastavak ovoga je
gotovo siguran, a kad ga bude, sigurno ću i njega overiti (ako poživim).
PS: Koliko se pričalo o
dosnimavanjima i grdnom menjanju kraja, bojao sam se da će se videti neki
šavovi, rupe i uopšte tragovi nečega što je menjano u hodu – ali moram reći da,
osim gorepomenutih i njima srodnih rupa, koje su tu od samog starta, tj. u samoj
premisi, nisam primetio neku naročitu štetu od „naknadne pameti“ u finalu.