Već
ste čitali moje izveštaje sa prošlogodišnjeg, "nultog" izdanja, kao i
najavu
ovogodišnjeg. Sad, kad sam se vratio sa osmodnevnog boravka u Zagrebu,
okolini i vrlo dalekoj okolini, i malko došao sjebi, probaću da ukratko –
koliko se to može – opišem neke od hajlajtova prvog zvaničnog izdanja
zagrebačog festivala fanta-weird-horror filma, kao i neizbežne ghoulish
propratne aktivnosti (posete gotskim i hororičnim lokacijama ruševina,
grobalja, ukletih kuća, zamkova i sl).
Uopšteno
gledano, bilo je ovako...
Ekonomska
kriza je stavila svoje prljave šape na sve, pa tako i na ovaj festival. Njeni
tragovi nisu bili poražavajuće snažni, ali jesu bili primetni. Festival je
održan sa manje para, ali reklo bi se, sa još više entuzijazma i napora malog
tima da se ovo dešavanje odigra, da se dobra ideja razradi i da se s njom
nastavi i u post-2012 budućnosti (if any). Zbog toga, ali i zbog još nekih
nepredviđenih otkazivanja u zadnji čas, program nije bio još bogatiji: neki
naslovi koje su selektori imali u vidu bili su preskupi za dobiti, ili su čuvani
za starije, prestižnije festivale.
Što je još
gore, neka velika imena planirana za goste otkazala su učešće par nedelja pred
fest, pri čemu mene gotovo fizički boli 3-D odsustvo Bila Fridkina, jednog od retkih živih reditelja kojima bih bez ikakvih
problema ljubio stopala. On je bio voljan da dođe, ali je na kraju morao da
ostane u USA kako bi promovisao svoj najnoviji film, KILLER JOE, inače najbolja
stvar koju premijerno videh na ovom Fanta-ZG-u (rivju stiže ovih dana...). Baš
baš baš šteta!
Filmski program je bio okej, uopšteno gledano: bilo je tu odličnih naslova (THE RAID, KILLER JOE, BEYOND
THE BLACK RAINBOW, TEMPTATIONS OF ST. TONY), bilo je relevantnih, hvaljenih
filmova koje ja lično ne gotivim previše ali bili su viđeni na većim
festivalima pa im je mesto i na ovom (JUAN OF THE DEAD, KILL LIST, THE
INCIDENT, KEYHOLE, TWIXT...), bilo je pokušaja otkrića nečeg novog, drugačijeg
(uglavnom slabih), kao i nekoliko naslova koji su delovali kao zalutali u
program sa repertoara obližnjeg bioskopa (RAMPART, FLYING SWORDS OF DRAGON
GATE, SNABBA CASH) ili sa televizije (CODE 37, ONCE UPON A TIME IN THE NORTH).
Posebna
pohvala za nadahnuto okončanje festivala uz mega-posećenu spec. projekciju
Karpenterovog THEY LIVE, koja je
bila osveženje on so many fucking levels:
1) ukazala mi je na veličinu tog meni do sada ne preterano dragog filma; 2) otkrila
je njegovu zastrašujuće proročansku aktuelnost i, pomalo kontraproduktivno, 3)
njegovim old-school kvalitetima obrisan je patos sa 95% ostatka
"konkurencije" od novijih filmova prikazanih na festu. Uz Fridkinovog
DŽOA, reprize RAIDa i THEY LIVE pružile su mi najviše filmofilskog užitka na
Fanta-ZG-u. Film je projektovan sa Blu-Reja, ali je kvalitet bio tako savršen
da sam bio ubeđen da su organizatori negde iskopali netaknutu mint 35mm kopiju!
Svrššš!
"Life's a bitch. And she's back in
heat!"
Kad
se ovako, sa distance, baci pogled na program,
vide se neke dobro osmišljene celine, u kojima ima za svakoga ponešto, a za
mene – sve što volim, od exploatacije preko Amerikane do Azije i artsy-weird
nesvrstanih. Jedino mogu reći da je šteta što ove godine nije bila selekcija ex-YU naslova, kao prošle. Mislim da je
važno da se pretura po našim kolektivnim starim ormarima i da se otuda vade i
pred mladu publiku iznose filmovi nekih ljudi koji su, na brdovito-čemernom
Balkanu, pokušavali da u svoje radove ubace i nešto horora i fantastike.
Makar
rezultati tih pokušaja ne bili baš uvek stelarni, smatram da ih treba
prikazivati, gledati i o njima diskutovati, jer ipak je to naša tradicija, iz
čijih uspeha kao i neuspeha se može svašta naučiti, ako se tome pametno
pristupa. U suprotnom će se eventualni wannabe-reditelji skriveni u publici
festivala sačinjenog samo od uvezenih žanr-filmova s pravom pitati:
"Domaći horor? Zar mi to imamo?"
Mestimično
slabi filmovi na festu lakše bi se podneli da je bilo više alkohola – avaj, vinski
sponzori su zakazali ove godine. Bilo je nešto piva od jednog od većih sponzora
festivala (koje ja ne pijem ako baš ne moram), kao i malo slatke rakije (s cimetom,
pepermintom i sl) koju mogu da liznem, faute
de mieux, ali vino i šampanjci od prošle godine – izostadoše... Zbog toga
je bolje da na ovom javnom mestu ne opisujem kako sam se, čime, gde i koliko
napio jedini put tokom festivala, i s kojim posledicama...
Tribine i predavanje bili su dobro zamišljeni i izvedeni, sa kvalitetnim
temama i učesnicima; Press centar je
sada na udobnijem, klimatizovanom mestu; volonterke
su još ljupkije no prošle godine, a posebna pohvala ide za maskotu festa, Nevidljivog Čoveka, koji se, obmotan
zavojima, sa crnim naočarima, a kasnije i u steam-punk varijaciji kostima, sve
vreme šetkao po gradu i oko festivala. To je bila baš originalna i zabavna
dosetka.
Ne znam da li
se na toj žegi ispod kostima znojio neki glumac, plesač, maneken ili običan
entuzijast, ali ko god da je bio – njegov body
language je bio besprekoran: dakle, nije to bio neki patetični amater koji
se tetura okolo u Halloween kostimu, nego neko ko zna kako se hoda, stoji,
kreće, pozira itd.
Što
se tiče lokacija, daleko
najprijatnija je upravo renovirana (zapravo, ne sasvim završena) letnja
pozornica Tuškanac. Svaka čast starom
ali finom i prijatnom kinu Europa usred grada, pa i Cineplexxu,
nešto malo dalje od ostalih lokacija, koji je udoban i rashlađen na uobičajeni
generički (i stoga zapravo ne-sasvim-festivalski) način.
Ipak, bez konkurencije
je pomenuti Tuškanac na čijim je još novim klupama, usred parka, među drvećem,
pod zvezdanim nebom, bilo najprijatnije boraviti posle nehumano vrelih dana s
početka jula. Baštica u kafiću HAM-HAM posle toga bila je takođe
solidan produžetak noći/jutra.
Kad
sam kod lokacija, ne mogu i ovog puta da ne pohvalim smeštaj u hotelu WESTIN
(pet zvezdica, bejbe, svih 8 noći!),
sa perverznim ponudama za doručak koje uključuju i kavijar (!) i sa jednom od
najboljih teletina koje sam ikada jeo, za večeru... Prevoz je bio brz i udoban, mini-kombijem BG-ZG-BG. Ovog puta se
nije išlo preko Bosne, kao prošle godine, ali je zato iskrsla nova gnjavaža
koja nije do festivala niti prevoznika: naime, apsolutno nehumana gužva na
granici, u povratku, prinudila nas je na zaobilazni ulazak u Srbiju kod Šida, a
svi ti grdni Turci koji su baš tad zapeli da prođu kroz Srbiju napravili su
ogromnu gužvu i kod Bubanj Potoka, na izlasku iz Bg, i još veću kod Naisa, na
ulazak u Niš (u koji me je Niš Express
uvezao takođe zaobilaznim putevima, jer su kod Naisa bili doslovno nepregledni kilometri
Turaka)!
Zagreb
je lep grad i u njemu mi je i ovog puta bilo prijatno; na stranu filmovi, bilo
je tu i druženje sa ljudima sa festa i oko njega (Vanja Vascarac, Velja Grgić,
Kristijan Milić...) kao i sa prijateljima izvan festa (Vuk Radić, urednik Nedeljnog Jutarnjeg i Srđan Crnić, koji
me je vodio i vozio u neke zabavne akcije o kojima ćete čitati uskoro).
Od
gostiju, nešto malo sam ćaskao sa Kubancem iz JUAN OF THE DEAD (igra
transvestita; kako ispade, nije morao mnogo da se napreže da glumi), Fincem
koji je montirao ONCE UPON A TIME IN THE NORTH (surfer, ne baš neki sagovornik)
i Amerikankom Lisom koja je pripomagala festivalu oko engleskog jezika,
bavljenja gostima i slično (ispade da je iz Kalifornije i da je bila na
Berkliju kao i ja)...
Bilo je to
ispunjenih osam dana: za razliku od pomalo hektičnih četiri, prošle godine,
kada od silne jurnjave po gradu i okolini i po tribinama i po filmovima i po
post-fest žurkama i pijanstvima nisam stizao ni da spavam ni da zastanem i
vidim gde sam i šta se zbiva, ove godine sam komotnije raspolagao vremenom, i
uspeo da opušteno, polagano, bez trke, vidim i uradim većinu stvari koje sam
planirao. A o tim stvarima – u idućim nastavcima...
PS: Sve fotke
u ovom postu načinila je slikovita zvanična fotografica festivala: sve njih i
još mnoge druge možete, u mnogo većem formatu, videti u
galerijama na sajtu, OVDE.