Pre nekoliko dana iz štampe
je napokon izašao zbornik Krv: književnost, kultura. Izdavač
je Balkanološki Institut SANU, a
priredile su ga dr Lidija Delić i dr
Mirjana Detelić (potonja, nažalost,
nije doživela njegov izlazak). Pošto je tema ovog zbornika naučnih radova jedan
od fundamentalnih motiva i ikonografskih znakova horor žanra, bilo je neizbežno
da i ja priložim rad, i to pod naslovom POETIKA
SPLATERA: UMETNOST PROLIVANjA KRVI, kojim se i zatvara ovaj tom.
O tom radu kazaću nešto
više malo niže, ali prvo – evo osnovnih podataka i opisa ovog zbornika, na
osnovu njegovog uvodnog slova koje
ovde, u skraćenom izdanju, prenosim. Inače, fotke kojima krasim ovaj blog post
inicijalno sam bio namenio za ilustraciju mog rada, ali ispostavilo se da
zbornik ipak neće biti ilustrovan, plus da bi bilo nezgodno i komplikovano
tražiti dozvolu za korišćenje fotki iz svih ovih filmova, pa zato u njima
uživajte barem ovde, na blogu. Verujem da ćete za većinu prepoznati iz kojih su
filmova...
Zbornik Krv:
književnost, kultura četvrti je u nizu temata inicijalno inspirisanih
animalističkim studijama, koje su u kategorijama moći, reprezentacije i
drugosti na novim osnovama počele da proučavaju životinje. Ideja ovog
uredničkog pregnuća bila je da se u interferenciji različitih humanističkih
disciplina životinje vezane za osnovne prostorne koordinate i osnovne prirodne
elemente predstave i analiziraju u različitim vrstama umetnosti i različitim
kulturnim stratusima.
U skladu sa osnovnom koncepcijom,
zbornik Ptice: književnost, kultura
(2011, urednici Mirjana Detelić i Dragan Bošković) i dva zbornika koja je
potpisao isti urednički dvojac – Mirjana Detelić i Lidija Delić – Guje
i jakrepi: književnost, kultura (2012) i Aquatica:
književnost,
kultura (2013), obuhvatili su prostornu vertikalu,
horizontalu i tri osnovna elementa – vazduh,
zemlju i vodu. Od četvrtog elementa – vatre – moralo se odustati, najpre
stoga što vatra ne pruža uslove za život, a potom i zato što je i ono malo
životinjskih vrsta koje je mitsko-folklorna imaginacija vezala za ovaj element
– poput feniksa, žar-ptice ili salamandera – već obuhvaćeno prethodnim
zbornicima.
Urednice su stoga odlučile
da se okrenu motivu krvi u mitu, folkloru, umetnostima i kulturi najšire, ostajući
time u graničnoj sferi „elemenata” i u semantičkom polju bliskom vatri. Knjiga
koja je pred nama opravdala je, čini se, ovakav izbor. Istraživačke teme
pokrile su širok raspon kultura, i u sinhronoj i u dijahronoj projekciji, širok opseg žanrova (usmenih, pisanih,
filmskih), načinjen je svojevrstan presek kroz „istoriju ideje” o krvi u jezičkom, mitskom i istorijskom pamćenju.
Zahvaljujući
multidisciplinarnosti i argumentaciji koju je nudila raznolika građa, do punog
izražaja došla je ambivalentna priroda krvi, oličena u njenoj sakralnosti i tabuiranosti...
Nego, da vidimo šta tačno
ima u ovoj podebeloj knjizi. Ja sam u krvavo-crvenom boldu istakao radove koji
su, čini mi se, najbliži temama i interesovanjima i pristupima bliskim ovom
blogu.
Sadržaj
Lidija Delić & Mirjana Detelić
O OVOJ KNjIZI 7
Lidija Delić & Mirjana Detelić
O OVOJ KNjIZI 7
I LINGVISTIKA
Sofija Miloradović
OD RABOTU SE KRVAVEJE, A OD ŠKOLU LUDEJE 11
Marija Mandić & Ljubica Đurić
„KRVAVI” IZRAZI I PSOVKE
U SAVREMENOM SRPSKOM JEZIKU 17
Dejan Ajdačić
FRAZEOLOGIZMI SA KOMPONENTOM ‘KRV’ U SRPSKOM
JEZIKU I KNjIŽEVNIM DELIMA 43
Ana Sivački & Predrag Mutavdžić
FRAZEOLOGIZMI S KONSTITUENTOM KRV U POZITIVNIM
SEMANTIČKIM POLjIMA U ALBANSKOM JEZIKU
I NjIHOVI PREVODNI EKVIVALENTI U SRPSKOM.
PRILOG KONTRASTIVNOJ I FORMALNO-STRUKTURNOJ
I KONCEPTUALNOJ ANALIZI 55
II ISTORIJA, ISTORIJA UMETNOSTI
Radivoj Radić
SLOVA U REČI KRV (ΑΙΜΑ) ODREĐUJU REDOSLED
VIZANTIJSKIH CAREVA. O JEDNOM PROROČANSTVU
S POČETKA DRUGE POLOVINE XII VEKA 81
Đuzepe Kaprioti
JEVREJI I KRV HRIŠĆANA. SVEDOČANSTVO SLIKA 87
Nela Lonza
LIK DUBROVAČKOG KRVNIKA IZMEĐU DRUŠTVENOG
PRIHVATANjA I ODBIJANjA (XIV–XVIII BEK) 101
Valentina Živković
PET HRISTOVIH RANA U RELIGIJSKOJ PRAKSI
POZNOSREDNjOVEKOVNOG KOTORA 117
Persida Lazarević di Đakomo
„U NjEGOVIM USTIMA SE VIDELO NEŠTO SVEŽE KRVI”.
RAZLOZI UKAZA CARICE MARIJE TEREZIJE O VAMPIRIZMU 129
III USMENE KNjIŽEVNE VRSTE, FOLKLOR
Biljana Sikimić
O SUZAMA I KRVI 153
Snežana Samardžija
„A IZ LICA IZGUBI SE KRVCA”. KRV U FORMULAMA
I FIGURAMA USMENOG PESNIŠTVA 173
Đorđina Trubarac Matić
KRVAVE ATMOSFERSKE PADAVINE
U NARODNOJ POEZIJI BALKANSKIH SLOVENA.
TIPOLOGIJA I ZNAČENjSKE KONOTACIJE MOTIVA 201
Lidija Delić
„NE PI’ KRVI, NE POGANI TELA”. KRV U JUNAČKOJ EPICI 215
Dragoljub Perić
PENE BELE I KRVAVE. FUNKCIJA I ZNAČENjE
EPSKE FORMULE 229
Milina Ivanović Barišić
KRV U KALENDARSKIM PRAZNICIMA I OBIČAJIMA 243
Dragica B. Popovska
SIMBOLIKA KRVI U OBREDNOJ PRAKSI I VEROVANjIMA
VEZANIM ZA SVETO KAMENjE 255
Ljubinko Radenković
VAMPIR IZMEĐU BEZOPASNOG STRAŠILA I KRVOPIJE 265
IV AUTORSKA KNjIŽEVNOST, FILM
Marija Šarović
KRV U NARATIVIMA I PREDSTAVAMA O VAMPIRIMA 287
Vladislava Gordić Petković
KRV NA ŽENSKIM RUKAMA. IMAGINARNA I STVARNA
KRIVICA U ŠEKSPIROVOM MAGBETU I ČUDU U ŠARGANU
LjUBOMIRA SIMOVIĆA 301
Marjetka Golež Kaučič
„MOJO SRČNO KRI ŠKROPITE…” KRV U SLOVENAČKOM
FOLKLORU I POEZIJI 313
Suzana Marjanić
KRV ŽIVOTINjA ILI REPREZENTACIJA ZLA U DOKUMENTARNIM FILMOVIMA O PRAVIMA, ODNOSNO
OSLOBAĐANjU ŽIVOTINjA ILI KAKO KULTURA KOLjE
PRIRODU: „PROBLEM ZLA” U KUCIJEVOM ROMANU
O ELIZABET KOSTELO 333
Dragana Mašović
Tijana Tropin
VAMPIRI U KNjIŽEVNOSTI ZA DECU 375
Jasmina Mojsieva Guševa
DOMINANTNI ATRIBUTI VAMPIRA I NjIHOVA
SIMBOLIKA U DISKURSU MAKEDONSKE PROZE 391
Nevena Daković & Biljana Mitrović
BALKANSKA KRV. BALKANSKI VAMPIRI I DRAKULA 407
Dejan Ognjanović
POETIKA SPLATERA: UMETNOST PROLIVANjA KRVI 427-452
Što se tiče mog rada, evo
njegovog sažetka:
POETIKA
SPLATERA: UMETNOST PROLIVANjA KRVI
Ovaj rad analizira upotrebu
motiva krvi kao ikonografskog i značenjskog elementa u horor filmu, sa
naglaskom na raznorodnim motivacijama za njegovu upotrebu, zatim prikazivačkim
strategijama kojima se on ostvaruje i potencira, kao i ostvarenim učincima i
značenjima. Sagledavanjem velikog broja uticajnih naslova, autora i podžanrova
horora koji su postali sinonimni za prisustvo krvave ikonografije, odnosno
stilizacije zasnovane na krvi, definisano je šest temeljnih funkcija
prikazivanja krvi u horor filmu. To su: 1) neprikazivanje, estetski i
vanestetski motivisano; 2) eksplicitni prikaz, komercijalno motivisan; 3)
eksplicitni prikaz, idejno motivisan; 4) stilizacija, estetski motivisana; 5)
eksplicitni prikaz, narativno/žanrovski motivisan (strava); i 6) eksplicitni
prikaz, multi-žanrovski motivisan (humor). Motivskom i formalnom analizom paradigmatičnih
scena iz najistaknutijih filmova u svakoj od ovih šest grupacija razotkrivaju
se bogati žanrovski i nad-žanrovski potencijali krvi kao potentnog i
multivalentnog izražajnog sredstva i ukazuje se na veliko bogatstvo izražajnih
mogućnosti horor filma, kao i na složenost i širok spektar varijacija u
strategijama prikazivanja krvi u njemu.
Ključne reči: Krv, splater, slešer, horor, žanr, krupni plan,
usporeni snimak, cenzura, humor, strava, užas
U skladu sa gorenavedenim
sažetkom, rad se sastoji od sledećih celina:
1. Nevidljiva krv: cenzura, autocenzura i sugestija
2. Krv kao
spektakl: senzacija i eksploatacija
3. Krv kao metafora: krvopljus s porukom
4. Krv kao umetnost: lepota crvenog
5. Krv kao
zabava (1): krv i strah
6. Krv kao
zabava (2): krv i smeh
Zaključak
+ Izabrana, proširena relevantna filmografija
+ Izabrana, proširena relevantna filmografija
Evo kako taj rad počinje:
Horor žanr je na suštinski
način, i tematski i ikonografski, povezan s krvlju: ako krv simbolizuje život,
a horor se bavi raznim oblicima susreta i sukoba sa pretećom Drugošću koji
neretko vode u smrt ili u transgresiju uobičajenih granica između života i
smrti, onda je povezanost očigledna. Ova veza, tematski oformljena u horor
književnosti, naročito je ispoljena u vizuelnim umetnostima i medijima (film,
strip, video-igre) gde do izražaja dolazi slikovna upečatljivost jarko crvene
boje. Zbog toga su vizuelne asocijacije na krv postale jedan od ključnih
ikonografskih elemenata u samim delima, ali su prisutne već i na nivou njihove
promocije i distribucije. Naslov knjige ili filma sa slovima crvene boje, sa "iskrzanim"
fontom tako da krvave kapljice i trake cure sa teksta, jedan je od temeljnih
signala žanrovske pripadnosti. Horizont očekivanja stvoren je korišćenjem
ikonografije krvi još na nivou pred-razumskog, slikovnog, tako da potencijalni
gledalac i pre nego što pročita naslov, samo na osnovu "krvavog"
fonta može znati o kom se žanru radi. Međutim, krv kao motiv (unutar zapleta i
tematike) i krv kao ikonografski činilac (na vizuelnom planu dela) sa sobom
nosi čitav niz problema vezanih za modalitete i strategije njenog
(ne)prikazivanja. Neki od njih su estetske a neki vanestetske prirode. Zadatak
ovog rada je, stoga, da ukaže na neke od osnovnih strategija tretmana krvi u
horor filmu, sa ciljem da se prikaže slojevitost jedne zanemarene a često i
simplifikovano tretirane problematike. Naime, iako se ekscesivni prikaz krvi
neretko automatski smatra niže vrednim u umetničkom smislu, dok se preferencija
daje sugestiji i indirektnosti, analiza varijeteta unutar ove problematike
pokazaće da krv u horor filmu ne mora nužno biti vulgarni element upotrebljen
radi apelovanja na najniže porive publike od strane netalentovanih reditelja
već, naprotiv, da krv poseduje konotativne i estetske kvalitete koji joj,
unutar specifičnih autorskih poetika ili žanrovskih zahvata, mogu pružiti
legitimitet autentičnog, multivalentnog izražajnog sredstva.
Prizor
stvarno prolivene krvi (dakle, izvan fikcije) već sam po sebi donosi uzbuđenje:
to je alarm, zvono za uzbunu, znak da nešto nije kako treba, odnosno da je ono
što treba da bude unutra i nevidljivo (krv) sada spolja i vidljivo. Takav
prizor je "zazoran" u smislu koji mu daje Julija Kristeva:
"Zazorno razbija zid potiskivanja i njegovih rasuđivanja. Ono vraća ja na
granice odvratnoga od kojeg se odvojilo da bi postojalo – vraća ga na izvore
ne-ja, nagona, smrti" (Kristeva 1989, 22). Reakcija na krv je
instinktivna, gotovo animalna (šok, odbojnost, strah), ali je kod čoveka takođe
i razumska, povezana sa socijalno uslovljenim (gnušanje, gađenje, stid), jer
krv je, takođe, predmet tabua u svim ljudskim zajednicama, od tzv. primitivnih
do tzv. civilizovanih. Prolivena krv je prizor od kojega čovek automatski
okreće glavu jer ga na bazičnom nivou podseća na sopstvenu telesnost i
krvavost; ali ga, takođe, taj isti prizor na ambivalentan način i privlači, i
nagoni ga da mu se vraća u fascinaciji. To naročito važi onda kada ta krv nije
njegova niti njegovih bližnjih (npr. radoznalost pokraj automobilske
nesreće).
Fascinacija je, međutim,
kao reakcija na krv još češće prisutna onda kada se čovek nalazi u bezbednoj
poziciji posmatrača umetničkog dela –
dakle, fikcije. Onda kada život nije
ugrožen, i kada je, prema podrazumevanom, nepisanom ugovoru sa proizvođačima i
distributerima umetničkih filmskih dela, gledalac siguran da posmatra artificijelnu
inscenaciju, sa lažnom krvlju i specijalnim efektima, a ne dokumentarni snimak
istinskog pokolja, dolazi do sasvim osobene recepcije tzv.
"art-horora", odnosno "žanra koji postoji u više umetnosti i
medija a čije postojanje je već prepoznato u svakodnevnom govoru" (Carroll
1990, 12). Radi se o važnoj distinkciji između uživanja u umetničkom delu, i
uživanja u autentičnim, dokumentarnim snimcima.
Budući da se radi o večitom
izvoru fascinacije, ali i tabua, krv je oduvek bila okružena ambivalentnom
aurom, kako kod stvaralaca tako i kod distributera, kritičara i krajnjih
recipijenata (publike). Pitanje (ne)prikazivanja krvi, valja naglasiti, nije
vezano samo za horor film nego i za većinu drugih žanrova gde ekstremnost
nasilja takođe može dovesti do prizora obilatog krvoprolića, kao što su ratni
(npr. Spašavanje redova Rajana / Saving Private Ryan, Steven Spielberg,
1998), kriminalistički triler (npr. Sedam
/ Se7en, David Fincher, 1995) i
akcioni film (npr. Rambo, Sylvester
Stallone, 2008). Ipak, u svesti publike krv se ikonografski i dalje prevashodno
povezuje za žanrom horora, pa se, stoga, ovaj rad svesno ograničava na
(ne)prisutnost krvi u filmovima tog žanra, te na raznorodne prikazivačke
strategije, kontekstualizacije i funkcije koje prizornost krvi u njima može da
ima.
Sagledavanjem velikog broja
uticajnih naslova, autora i podžanrova horora koji su postali sinonimni za
obilato i nadahnuto prisustvo krvave ikonografije, odnosno stilizacije značajno
zasnovane na krvi, došli smo do šest temeljnih funkcija prikazivanja krvi u
horor filmu. To su: 1) neprikazivanje, estetski i vanestetski motivisano; 2)
eksplicitni prikaz, komercijalno motivisan; 3) eksplicitni prikaz, idejno
motivisan; 4) stilizacija, estetski motivisana; 5) eksplicitni prikaz, narativno/žanrovski
motivisan (strava); i 6) eksplicitni prikaz, multi-žanrovski motivisan (humor).
Podrazumeva se da ova podela ne implicira jednoznačnost upotrebe krvi u okviru
konkretne grupe, već samo dominantu
unutar nje, jer motivacija za korišćenje kao i krajnji efekti krvi retko kada
su jednoznačni.
(...)
Ako ste nestrpljivi, i
želite da ovaj zbornik imate na papiru, knjiga će verovatno biti u prodaji u
Akademijinoj knjižari (ako to još postoji; ako ne, onda možda u knjižari
Aleksandar Bjelić), ali nemam nikakvu predstavu o ceni. Na sajtu Balkanološkog
instituta će verovatno takođe biti e-verzija (PDF), ali pitanje je koje godine…
Balkanološki institut obično ima svoj štand na Sajmu knjiga pa ovo možete
potražiti i tamo.