Dok je još aktuelan
najnoviji ALIEN – šesti uopšte, a treći u režiji Ridlija Skota – ja se lomim da
li mi više prijaju kvaliteti ALIENA 3 ili COVENANTA, odnosno da li me više
nerviraju nedostaci jednog ili drugog. Dok ne repriziram trojku, posle poprilično
vremena, rezultat je ipak sa blagom prednošću za Skota.
U međuvremenu, evo
podsećanja na jedno vredno izdanje od pre skoro deset godina! Jeste, još tada
nam je bila najavljena kompletna ALIEN knjiga, o celom serijalu, i još uvek –
ništa. Imam najave da autor radi na finalnom rukopisu, ali radilo se i tokom
prethodnih 10 godina, pa ga još ne videsmo u štampi. Nadajmo se da uskoro
hoćemo. Evo osvrta na ovu knjižicu, odnosno poglavlje iz mnogo većeg rukopisa
koje će u finalnoj verziji verovatno biti značajno prerađeno i dopisano...
Ova kritika izvorno je izašla na pokojnom (sada
arhiviranom) web portalu POPBOKS.
TUĐIN 3 – JEDAN NEZASLUŽENI
KOŠMAR
Jovan Ristić
Lazar Komarčić, Beograd,
2008.
Iako je priča o kreativnoj
kastraciji filma Tuđin 3 mučna barem koliko i sam predmet njenog razmatranja,
ovde je izneta sa novinarskim instinktom za razlučivanje bitnog od nebitnog i
sa narativnom ekonomijom koju samo praksa u ovoj profesiji može da donese.
Piše: Dejan Ognjanović
"Osmi putnik" je francuski prevod Aliena (1978) koji je preuzeo naš distributer. Problemi su nastali
sa nastavcima, u kojima je bilo nemoguće održati kontinuitet. Osmi putnici?
Mora da se šalite. Jovan Ristić se vraća izvornom značenju naslova – dakle,
tuđin – i u ovoj vrednoj publikaciji svoju pažnju usmerava na treći deo serijala. Izbor jeste neočekivan: umesto remek-dela
Ridley Scotta, ili barem izvanrednog nastavka Jamesa Camerona, Ristić se dao u
analizu kontroverznog trećeg dela. Debitantski celovečernji film Davida
Finchera publika je mrzela, kritika pokopala a reditelj ga se odrekao preko
novina. Kako i ne bi kad je bio osujećen korporativnim intervencijama, menjan u
hodu, sniman bez gotovog scenarija, sa budžetom sasecanim tokom snimanja.
Izazov za analizu i pisanje, svakako. O odličnim filmovima svi vole da
govore i svi sve znaju, ali probajte da se probijete kroz izmaglicu
polu-informacija, nagađanja i direktne studijske cenzure koja prati jedan
polu-promašaj poput A3, i shvatićete da krhko je znanje.
Tu dolazi Ristić – pravnik po obrazovanju, novinar po profesiji, saradnik
Popboksa i žanrovski zaluđenik u slobodno vreme – i pokazuje se kao idealna
osoba za rasvetljavanje mitova i legendi oko Fincherovog pobačaja. Upornost i
minucioznost novinara u savršenom su spoju sa strašću SF-horror posvećenika dok
autor uranja u protivrečne informacije iz knjiga, članaka, internet izvora,
DVD-intervjua i dokumentaraca. Isplivavši iz mase kontradikcija, Ristić na
površinu iznosi preciznu i preglednu knjižicu koja je, kako recenzent Goran
Skrobonja zapaža, zanimljivija za čitanje nego li što je predmet njene analize
za gledanje.
Sve je tu: od razvojnog pakla pretprodukcije i lutanja sa raznim
verzijama scenarija, preko zlehudog snimanja, makaza-happy postprodukcije i lošeg
marketinga, do osvrta na jednako zlosrećni dokumentarac o brodolomu Aliena 3.
Posebno su zanimljiva opširna razmatranja naručenih pa odbačenih scenarija od
autora kakvi su William Gibson, Eric Red i David Twohy. Detaljan pregled zakulisnih
igara tokom produkcije čini da se ova kratka (96 strana) ali podsticajna knjiga
transformiše iz studije jednog slučaja u "svojevrstan udžbenik o funkcionisanju
holivudskog sistema razvoja projekata" (Dimitrije Vojnov, drugi
recenzent).
Iako je priča o kreativnoj kastraciji Tuđina 3 mučna barem koliko i sam film, ovde je izneta sa
novinarskim instinktom za razlučivanje bitnog od nebitnog i sa narativnom
ekonomijom koju samo praksa u ovoj profesiji može da donese. Pored toga,
obogaćena je (uglavnom) dobro odmerenim humorom kroz naslove poglavalja: "Svemirske
komunjare otimaju tuđinska jaja", "Na vašljivom plavom žalu" ili
"Mrtav bivo na federe skače." Ristić uspeva da izbegne suvoparnost u
izlaganju podataka, i organizuje ih na takav način tako da njegov tekst može
lako da prati i filmski ekspert i "običan" gledalac-čitalac koji želi
da najzad shvati tragikomediju jednog nesuđenog remek-dela pretvorenog u
nezasluženi košmar.
Ovo izdanje društva ljubitelja fantastike Lazar Komarčić (zvanično
objavljeno kao specijalni broj fanzina Emitor) njegov autor opisuje kao maksi
singl koji najavljuje album, tj. dugo spremanu studiju o čitavom Tuđin-serijalu
koja će, nadamo se, što pre dobiti knjiški oblik. Ako se po singlu album
poznaje, možemo već sada da cupkamo od nestrpljenja!