недеља, 19. децембар 2010.

Ekskluzivni Izveštaj sa 47. Međunarodnog Filmskog Festivala u San Francisku


            Ovaj izbor meni zanimljivih naslova sa 47. Međunarodnog Filmskog Festivala u San Francisku (2004. godine) star je samo 6 godina. Objavljen je u magazinu EVROPLJANIN sredinom 2004. godine a zasnovan na impresijama i utiscima sa in vivo doživljaja tog festivala tokom moje "američke godine" koju sam proveo (avgust 2003 – jul 2004) u Berkliju, Kalifornija. Imao sam sreću da su se te godine prikazivali neki izuzetni filmovi, a moj nepogrešivi njuh naveo me je da ispratim upravo naslove čiji značaj i dan-danas odjekuje. Pošto njihovi kvaliteti ne zastarevaju, možda će nekoga zanimati moj osvrt na njih, a nije nemoguće da su neki od njih ponekome promakli, i posle sveg ovog vremena od njine premijere, pa zato – evo:


Međunarodni Filmski Festival u San Francisku spada u festivale prve kategorije; to je najveći filmski događaj u gradu koji njima ne oskudeva, i sa tradicijom dugom 47 godina jedan je od najstarijih i najprestižnijih u Sjedinjenim Američkim Državama. Cilj festivala je da osvetli savremene tendencije u međunarodnoj filmskoj i video produkciji, sa naglaskom na filmovima koji nisu otkupljeni za distribuciju u SAD. Festival je po četrdeset i sedmi put održan 15-29. aprila 2004. i na njemu je prikazano skoro 200 filmova iz preko 50 različitih zemalja. Po eklektičnosti odabranih naslova i po njihovoj smelosti u poigravanju sa ustaljenim predstavama o izražajnim mogućnostima filma, festival u San Francisku nema premca među festivalima prve kategorije. Tako nešto ne treba da čudi u gradu čuvenom kao idealno utočište za sve što je nekonvencionalno (bitnici, deca cveća, levičari i anarhisti, underground kultura, izrazito rasprostranjena upotreba droga, seksualne slobode nezamislive u većini SAD…). Veliki festival je do sada već uspeo da profiliše publiku za još nekoliko sličnih, ali manjih, uže specijalizovanih filmskih manifestacija, poput Indie-festa (posvećenog nezavisnom i underground filmu), Međunarodnog Festivala Gej i Lezbijskih Filmova, ili festivala horor filma pod nazivom Još Jedna Rupa u Glavi.

            Tekst koji sledi usredsređen je pre svega na najsmelije od smelih i najbizarnije od bizarnih naslova prikazanih na 47. Međunarodnom Filmskom Festivalu u San Francisku.
            Najtužnija muzika na svetu (The Saddest Music in the World, Guy Maddin, Kanada, 2003) dolazi od režisera fasciniranog artificijelnošću filmske ‘stvarnosti’ koju svesno dekonstruiše. Najtužnija muzika oponaša formu filmova sa kraja ’20-ih i početka ’30-ih godina, iz doba velike ekonomske krize u SAD, što je ujedno i period u koji je radnja smeštena. Ako sama premisa, o međunarodnom takmičenju za najtužniju pesmu (nešto kao Evrovizija kukumavki) nije dovoljno neobična, Medin joj dodaje gomilu bizarnih detalja, poput kristalnih nogu ispunjenih pivom koje koristi beznoga vlasnica pivare (Izabela Roselini), inače sponzor takmičenja u dertu. Film je zapravo svojevrsna parabola o ponižavajućem položaju malih zemalja koje se pred velikim silama nadmeću za koji dolar ekonomske pomoći. Stoga ne treba da čudi da je glavni lik, i pobednik takmičenja za najpatetičniju i najtužniju personu – predstavnik Srbije, ''Gavrilo the Great''. Ovaj nadahnut film fascinira kako formom tako i sadržinom, i pleni svojim crnim, a istovremeno humanim humorom. Zahvaljujući prikazivanju na FEST-u (po principu 'Sad i nikad više') ujedno je i jedini iz ovog izbora koji su najveći domaći filmoljupci imali prilike da pogledaju.
            Za razliku od Medinovog filma, dokumentarac Istraživanje imaginarnog sveta (Investigation into the Invisible World, Jean-Michel Roux, Francuska, 2002) originalan je utoliko što izbegava dva dominantna pristupa koji se, reklo bi se, nameću kao prirodni u tretmanu date teme. Film se, naime, bavi verovanjima Islanđana u trolove, patuljke, duhove, jezerska čudovišta, vanzemaljce, i t.sl. ali to ne čini sa postmodernom ironijskom distancom, niti pak kroz formu tzv. 'mockumentary' (kvazi-dokumentarca). Moglo bi se reći da je film moderan u svojoj anahronosti, budući da je i sam režiser predstavljajući film upozorio publiku da ga treba gledati otvorenog uma, bez podsmeha; on je, boraveći na prelepom, magičnom Islandu, očito i sam postao vernik. Ovo je istovremeno i kvalitet ali i najveći nedostatak filma, budući da je pojedine deonice zaista nemoguće posmatrati bez pritajenog osmeha. Formalno prilično jednostavno koncipiran (red svedočanstava, red snimaka zaista čarobnog Islanda), intrigantnošću svoje sadržine ovaj dokumentarac  uspeo je da zaokupi pažnju publike u tolikoj meri da je naknadno organizovana i treća projekcija (što se desilo sa još samo par filmova na celom festivalu).
            Priličnu pažnju privukao je i korejski animirani film Nebeski plavo (Sky Blue, Kim Moon-Sang, Park Sunmin, Južna Koreja/SAD, 2004). Ambiciozan i skup projekat na kome se radilo punih sedam godina predstavlja spoj klasične, dvodimenzionalne, sa 3-D i kompjuterskom animacijom, kao i sa minijaturama integrisanim u postapokaliptične pejsaže uništenog sveta i totalitarističkog grada pod kupolom koji okuplja preživelo čovečanstvo. Neki od ovih prizora na velikom platnu deluju zadivljujuće; pojedini kadrovi mogli bi se očekivati u holivudskom igranom superspektaklu. Na žalost, trud uložen u animaciju učinjen je donekle izlišnim u kontrastu sa konvencionalnom pričom, već bezbroj puta viđenom, o grupi revolucionara koja se buni protiv totalitarnog sistema i na kraju uspeva da odagna mračne oblake i otkrije nebesko plavetnilo iza. Likovi su klišetizirani i nesimpatični, a u tome nimalo ne pomaže činjenica da je animacija ljudskih figura, i pre svega lica, ubedljivo najslabija. Paradigmatičan je prizor u kome jedan od likova puši: plamen cigarete i dimovi koji se iz nje uvijaju urađeni su hiper-realistički, ali crte lica jedva da prevazilaze klasične Hana i Barbera crtaće. Otuda je i naravočenije o pobedi humanosti nad mašinama pomalo dubiozno, ako shvatimo da je maksimalan trud animatora otišao u kreiranje futurističkih građevina, vozila i oružja, dok su ljudske figure, jedva skicirane, progutane svim tim tehno-fetišizmom.
            Još izraženiju komercijalizaciju nalazimo u filmu Luna Park (The Park, Andrew Lau, Hong Kong, 2003). Radi se o horor filmu sa jedinom ambicijom da se dodvori najnižem zajedničkom imenitelju tinejdžerske populacije, odnosno da sa minimumom kreativnog ili finansijskog ulaganja ostvari profit. Ova priča o ukletom luna parku besramno pozajmljuje od filmova Vesa Krejvena i Toba Hupera, ali joj nedostaje idejna i humana zaleđina prvog kao i sposobnost efektnog poigravanja žanrovskim datostima kod potonjeg. Film čak pokušava da odsustvo ikakvog smisla u svojoj priči nadoknadi mestimičnim korišćenjem 3-D efekata, koji deluju kao naknadna ideja, budući da su tehnički jadno odrađeni, i upotrebljeni u scenama koje ne pokazuju nameru da se šok-potencijali prizora zaista na taj način iskoriste. Za gledaoca naviklog na snobovski 'art' pristup srpskih filmskih festivala ipak je osveženje videti da organizatori iz San Franciska nisu 'iznad' žanrovskih filmova niti 3-D naočara. Za žaljenje je samo što iz azijske kinematografije, koja poslednjih godina obiluje kvalitetnim horor filmovima, nisu odabrali neki reprezentativniji naslov.
            Film Marioneta (Marronnier, Hideyuki Kobayashi, Japan, 2003) prikazan je u ciklusu ‘Extreme cinema’, i predstavlja solidan primer modernog japanskog underground horora. Sa prepoznatljivim tematskim opsesijama (usamljeni manijak, otmica devojaka u kratkim suknjicama, sadizam, nametanje kontrole neposlušnom ženskom subjektu, odnosno objektivizacija i fetišizacija ženskog tela…), film ne odstupa previše od konvencija. On je daleko ne samo od složenosti preispitavanja borbe polova koju nalazimo u filmovima Šinje Tsukamotoa (Tetsuo, Pesnica Tokija, Junska zmija…), već i od autentične underground nihilističke vizure serijala Kroz celu noć Katsuje Matsumure, i znatno je bliži kompetentnoj, ali površnoj eksploataciji filmova Iznutrice device Kazuo Komizua. Potencijal da se nešto smisleno kaže o svođenju žena na 'lutkice' u današnjem Japanu propušten je, a čak i na nivou žanra ovaj debitantski film (snimljen na videu) ima ozbiljnih problema sa montažom, ritmom i konzistentnim tonom. Potonji je narušen intruzijama humora koje deluju pre kao izraz nepoverenja autora prema sopstvenom materijalu nego li kao promišljen i dosledan postupak koji je organski uklopljen u koncept.
            Spoj humora i (uslovno rečeno) horora urađen je daleko spretnije u filmu Novopečeni kasapi (The Green Butchers, Anders Thomas Jensen, Danska, 2002). Ovaj autor našoj publici je poznat po krimi-komediji U Kini jedu pse, a u svom novom filmu humor je oplemenio motivom često korišćenim u hororu: dva prijatelja otvaraju mesarsku radnju, ali im posao krene tek kada sticajem okolnosti počnu da prodaju ljudsko meso. Prva žrtva je, naravno, bila slučajna, ali finansijski i drugi, još dublji motivi nagone starijeg partnera da nastavi sa 'nabavkom' popularne vrste mesa bez obzira na posledice. U dublje motive spada to što novostečena popularnost čini da se potonji po prvi put u životu oseti traženim, i poštovanim. Jensenov film podjednako funkcioniše kao drama (odnosno vrlo promišljena studija karaktera) i kao komedija (tim efektnija što izbegava slepstik-splater pristup, tipičan za američke filmove slične tematike). Odmereni humor proističe iz situacije i likova (jednog od glavnih igra Mads Mikelsen!), i nijednog trena ne prelazi u farsu, niti je sam sebi svrha. Ukratko, može se reći da su Kasapi najinteligentnija kanibalska komedija još od Delikatesne radnje.
            Obilje crnog humora proisteklog iz bizarnih situacija nalazimo i u holandskom filmu Grim (Grimm, Alex van Warmerdam, Holandija, 2003), a kao i u slučaju Kasapa, u pitanju je pre svega drama pa tek onda komedija. Varmerdam već u naslovu nagoveštava svoju osnovnu inspiraciju, odnosno bajke braće Grim, koje uzima kao polazište za (post)modernu nadgradnju arhetipskog materijala. Siromašni roditelji ostave brata i sestru u šumi, i oni bivaju prinuđeni na putešestvije na kome susreću brojne moderne ale i bauke. Put ih vodi u Španiju gde, umesto bogatog strica (sada mrtvog), sestra nalazi bogatog muža… Za razliku od Grimovih bajki, protagonisti ovog filma su u svojim poznim dvadesetim. Režiser je u razgovoru s publikom nakon filma objasnio da ih je učinio znatno starijim kako seksualni podtekst (uključujući implikacije incesta) ne bi delovao suviše perverzno u uzrastu tipičnog junaka bajki (7-12 godina). Utisak je, ipak, da se ovom izmenom više gubi no što se dobija. Grim počinje suviše dobro, dinamično i duhovito da bi sebi dozvolio razvučenu sredinu i ravan, antiklimaktičan kraj, ali zanimljivi likovi i situacije uglavnom uspevaju da održe pažnju, zahvaljujući režiserovom smislu za detalje i suptilan humor.
            Znatno crnji humor nalazimo u filmu Spasi zelenu planetu! (Save the Green Planet!, Jang Jun-Hwan, Južna Koreja, 2003). Ovo je sjajan pokazatelj činjenice da Južna Koreja trenutno, uz Japan, nudi najdinamičniju i najsvežiju kinematografiju na planeti, bila ova zelena ili ne. Bogatstvo filmofilskog užitka koje ovo delo pruža, kao i naboj njegovog autentično modernog nadahnuća čine da promašaji davno-izvikanih autora prisutnih na Festivalu, poput Eriha Romera i Srđana Karanovića, deluju kao relikti iz praistorije. Posetiocima ezoteričnijih projekcija na FESTu Jun-Huan je poznat kao scenarista natprosečnog akcionog filma Fantom podmornica. U svom režijskom debiju (za koji je takođe napisao scenario) on sa zadivljujućom veštinom barata naizgled nespojivim emocijama, u rasponu od humora do vrlo brutalnog nasilja, i uspeva da neosetno prelazi iz jednog u drugi žanr (naučna fantastika, drama, horor, crna komedija, romansa, triler, kung fu…) nimalo ne remeteći kompaktnost celine. Film govori o smušenom gubitniku koji otima direktora velike kompanije, ubeđen da je ovaj infiltrirani vanzemaljac  i prethodnik velike invazije (u stilu Karpenterovog Oni žive). Kroz čitav niz peripetija, uključujući debelu igračicu na trapezu koja mu pomaže, policajca koji na svoju ruku istražuje otmicu, i pokušaje otetog da pobegne, do samog kraja ostaje neizvesno da li je glavni junak tek jadnik koga život nije milovao, ili je zaista jedina osoba koja je prozrela urotu kosmičkih razmera… Tokom puna dva sata gledalac se nalazi u rukama najveštijeg i najbizarnijeg manipulatora emocija i najoriginalnijeg debitanta još od Gaspara Noea, Takaši Miikea i Čan-Vuk Parka. Ako u svojim narednim filmovima nastavi uzlaznom linijom kojom je krenuo, ovaj autor lako može dosegnuti stratosferu u kojoj trenutno obitava gorepomenuta trojka. Jun-Huan žanrovske odrednice u Planeti transcendira na način koji zasenjuje ogromnu većinu onoga što se trenutno dešava u svetskom žanrovskom filmu.
            Za raliku od upravo pomenutog, daleko je verovatnije da na srpskim filmskim manifestacijama vidimo Poslednji život u univerzumu (The Last Life in the Universe, Pen-ek Ratanaruang, Tajland/Japan, 2003). Radi se o minimalističkoj, ali nepodnošljivo pretencioznoj priči o bibliotekaru sa jakuza prošlošću koji, bežeći od osvete kriminalaca čijeg šefa je ubio, dospeva na Tajland. Tamo upoznaje devojku sa kojom doživljava romansu toliko sporu i površnu da ćete više zabave imati posmatrajući farbu kako se suši. Lepih boja, istina, ima u ovom filmu, zaslugom odlične fotografije Kristofera Dojla (Pepeo vremena); problem je jedino to što iza kvazi-artističke površine ima vrlo malo supstance. I ovde se pokušava napraviti koktel od nekoliko žanrova (krimić, komedija, romansa, sa nekoliko fantastično-nadrealnih scena), ali za razliku od južnokorejskog filma, to je urađeno nevešto i neubedljivo. I, najveći greh od svih – dosadno.
            Za slične grehove možemo optužiti i najnoviji film Kijoši Kurosave, Dvojnik (Doppelganger, Kiyoshi Kurosawa, Japan, 2003). Ovaj autor je na sebe pažnju privukao filmovima u kojima je datosti horora, trilera i fantastike koristio za osobene egzistencijalističke analize mračne strane ljudske prirode. Jedan od njegovih najboljih filmova, Puls, nekim slučajem je zalutao čak i na FEST 2003. U filmovima koje je Kurosava (bez srodstva sa čuvenim režiserom) potpisao nakon Pulsa očita je njegova namera da unese više vedrine u svoj sumorni svetonazor. To ipak nije učinjeno na dovoljno promišljen ili ubedljiv način, pa se opskurnost i hermetičnost njegovih ranijih filmova u spoju sa niotkuda uvedenim bizarno-humorističkim preokretima pre može čitati kao nesigurnost autora u potrazi za izrazom nego li kao smislen i zaokružen pristup. Tako i ova priča o naprasnoj pojavi dvojnika u životu egoističkog izumitelja robot-stolice za invalide ne donosi ništa novo na idejnom planu (uobičajeni kontrast između introvertno-ambicioznog i ekstrovertno-hedonističkog dela ličnosti), a preokreti u strukturi priče deluju suviše proizvoljno da bi ikako doprineli rastrzanoj celini filma.
            Za kraj, još jedan dokaz teze da se najbolji filmovi na svetu danas prave u Južnoj Koreji: Sećanja na ubistvo (Memories of a Murder, Bong Joon-Ho, Južna Koreja, 2003). Ova priča o policijskoj poteri za manijakom koji siluje i ubija žene pretvara se u suptilnu disekciju totalitarnog sistema (Južna Koreja sredinom osamdesetih) i njegovog poroznog dejstva na ljudskost svojih podanika. Iako ga neki opisuju kao ruralnu verziju filma Sedam Dejvida Finčera, mnogo ubedljivije paralele mogle bi se povući sa filmovima Već Viđeno Gorana Markovića ili Građanin X (Citizen X) Krisa Džerolmoa u kojima psiho-triler izrasta iz politički nezdrave sredine. I u korejskom filmu naglasak je pre svega na ubedljivim likovima, i na drami, dok su zahtevi žanra (triler) srećno spojeni sa društvenom kritikom. Suptilnost u tretiranju osetljive teme je zadivljujuća, a zločini (i njihove žrtve) nikada nisu trivijalizovani ili svedeni na površnu senzaciju (kako često biva u holivudskom filmu slične tematike). Veoma human i potresan film funkcioniše na svim nivoima: zbog toga i uspeva da prevaziđe podelu koja je u Srbiji ponegde još uvek aktuelna – na festivalske ('art') i komercijalne (žanrovske) filmove. Sećanje na ubistvo je odlična drama, odlična satira, odličan i izuzetno napet triler (sa povremenim dozama dobrog humora) i, naprosto, odličan - film.

            Teško je odoleti iskušenju da se povuku neke paralele sa srpskim filmskim festivalima, pre svega sa FEST-om i 'autorskim' Pogledom u svet. Za divno čudo i za utehu, iako su naši festivali daleko od prve lige, u pojedinim (pre svega tehničkim) aspektima ne zaostaju previše. Ako ste nekada zbog neke greške tokom projekcije pomislili: ''Ovo samo u Srbiji može!'' možda će vam biti lakše kad čujete da i Amerikanci umeju da pogreše, i to ozbiljno. Recimo, prilikom kasne večernje projekcije Novopečenih kasapina poslednja rolna filma počela je da se vrti unazad: publika je morala da više od pola sata sedi u sali i čeka na poslednjih dvadeset minuta filma. Nakon projekcije Nebeski plavog (u drugom bioskopu) gost-režiser je morala da se izvinjava publici na grešci kinooperatera koji je ceo film pustio kroz pogrešno sočivo, što je onima u prvim redovima do platna proizvelo pomalo zrnast kvalitet slike. Tokom tog istog filma bilo je i kraćih problema sa tonom. Ukratko, čak ni znatno viši standard i tehnička opremljenost američkog festivala nisu uvek dovoljna zaštita od ljudskog faktora. Ono što je, međutim, pozitivno jeste da na festivalu u San Francisku gosti obavezno razgovaraju sa publikom nakon filma, dok su u Srbiji za to još uvek rezervisane samo pres konferencije. Veoma je važno da tzv. 'običan' gledalac - dakle ne novinar, već onaj koji je platio kartu - ima priliku da odmah nakon filma, u bioskopskoj sali, postavlja pitanja glumcima i režiserima. I dok srpska publika na katalog festivala najčešće čeka do pretposlednjeg dana manifestacije, a onda mora da ga kupi po prilično nepopularnoj ceni, na festivalu u San Francisku katalozi su bili spremni na vreme, i dostupni besplatno.
            No, ono što je najbolnije u ovakvom poređenju svakako nisu 'detalji' poput navedenih, koliko činjenica da naši selektori, sa rigidnim i zastarelim kriterijumima, odavno nemaju sluha za istinski aktuelna dešavanja u svetu savremenog filma, te da će većina najkvalitetnijih i najoriginalnijih naslova na koje smo se ovde osvrnuli najverovatnije proći ispod njihovog radara – i što je još gore, ispod radara srpske publike, koja zaslužuje da ih vidi.

петак, 17. децембар 2010.

FILAŽ: Promocija u Novom Sadu


 Promocija brojeva 2 i 3/4 filmskog časopisa FILAŽ biće održana  u subotu, 18.12. u 20 h u sali art-bioskopa 'Vojvodina' na SPENSU.
Učestvuju: Srđan Savić, glavni i odgovorni urednik, Dejan Ognjanović, zamenik glavnog i odgovornog urednika i Dejan Dabić, član redakcije i pokretač časopisa.
            Svratite da se vidimo. Ja sam u Novom Sadu već od petka popodne. Imaću i nekoliko komada NAŽIVO uz sebe, za slučaj fanova.

четвртак, 16. децембар 2010.

Staze slave (3): Festival fantastike Zaječar 2010 – IZVEŠTAJ (2)

 

            pošto slike govore više od reči, probaću da ne dužim previše, i da prenesem samo ĐUS, a sve ostalo vidi se jasno na fotkama by horla tomahawk.
            evo kako je zaista izgledalo prvo veče festa: 

Petak, 10.12.2010.

Dejan Ognjanović predstavlja Olivera Jovanovića, autora zbirke "Grotlo"

oliver i ja smo uigran tim, dušu mi je već otvorio u exkluzivnom intervjuu za ovaj blog, prozu mu kapiram i podržavam, tako da je ipak najbezbednije bilo da ja izađem s njim pred publiku i porazgovaram o njegovom opusu, uticajima, ovom okrugu itd. 
oliver se takođe, pod stare dane, polagano navikava na javne nastupe povodom svojih dela, pošto je previše vremena proveo u čami samizdata i opskurnosti. razgovor je bio opušten, prijateljski, a opet stručan i promišljen – dakle, ne ćaskanje i trala-la, nego ozbiljno, ali ne suvoparno. uostalom, trade-mark ghoul attitude, naročito kad, kao ovde, imam sagovornika koji zna šta hoće i ume to da kaže. 
nažalost, svoj diktafon zaboravio sam kod kuće, pa ništa od ovih zbitija nije zabeleženo, niti od mene a kamo li od strane organizatora. oliver je kazao da je svoje reflektujuće đozluke metnuo u počast kiberpankerima s početka 1980ih, koji su na njega uticali.
priznao je da da ga u zaječaru skoro niko ne poznaje, odnosno da i oni koji ga znaju – ne znaju šta piše. takođe je kazao da je iz svog sela – vražogrnci – udaljenog oko 7km od zaječara, došao nekom starudijom od bicikle s koje mu je neprestano spadala pedala... 
 
a istom 19-vekovnom metodom se ovaj cyberpunk-hard-SF pisac i vratio nazad. to se zove snaga volje (i vere)!

Dejan Ognjanović predstavlja Mladena Đorđevića 

na licu mesta se ispostavilo jedno, za promenu, prijatno iznenađenje, budući da u programu nije bilo najavljeno: naime, mladen je sa sobom doneo MAKING OF filmić napravljen tokom pravljenja PORNO BANDE. 
u razgovoru sam s mladenom prošao kroz osnovne stvari o njegovom radu, opusu i filmovima koje je dosad napravio, a onda se u surprising twistu, nakon mog propitivanja publike, pokazalo da je od nekih 25-30 osoba došavših na Festival madrfakin fantastike i horora, samo njih 4-5 zapravo gledalo PORNO BANDU! 
pošto je tomu tako, nisam previše ulazio u priču o tome, prepuštajući publici da se s njim upozna kad 20. decembra najzad bude izašao legalni DVD – a u međuvremenu, mogli su da neku ideju o filmu steknu gledajući pomenuti, i od mene dugo čekani, dokumentarac.
iako je njegovo trajanje za moje nezasite apetite prekratko (oko 27 minuta), ovaj filmić je toliko nabijen čistim mesom – bez kostiju, hrskavice, kožurice, prazne priče i gnjavaže – da sam po njegovom završetku otvoreno posumnjao u mladenovu tvrdnju o njegovom trajanju, ubeđen da je trajao bar duplo duže. 
to je zato što je rediteljka, maja uzelac, umešno skinula KREM i prikazala hajlajtove, fore i fazone, provale, pošalice, i druge oblike zezanja na snimanju, i da se to sve pohvata, ovo će morati bar dvaput da se pogleda. ja sam uživao i nekoliko puta se glasno nasmejao, a i publika je fino reagovala.
naravno, snimanje jednog ovakvog filma, u ovako teškim i niskobudžetskim uslovima, sigurno nije bilo jedna velika neprekidna zabava i zajebancija, ali o eventualnim varnicama, problemima i tenzijama ovde nećemo saznati mnogo, što se od dok. filma ove vrste i ne očekuje. 
svejedno, za fanove PORNO BANDE, a i za sve druge ljubitelje dobre zajebancije, ovaj making of je vrlo razdragan, zabavan i razgaljujuć dokument.
za splatter-fanove ima tu i nešto pozadine lakobrijine efx magije, mada bih ja lično voleo poseban detaljniji segment, samo o maskama, krvi i prostetici. 
evo, odabrane fotke iz ovog dok. filma daju neku ideju o ugođaju, i mislim da su dovoljne da se i zbog ovoga nabavi dvd PORNO BANDE kad bude izašao u ponedeljak.


Dejan Ognjanović predstavlja Dejana Ognjanovića: "Naživo"live 

            posle sesije sa mladenom organizator je goste pozvao na ćevape u gornje odaje omladinskog centra, za koje vreme je publici sa video bima pustio nekakav mamutski serijal od 5x25 min. o letećim tanjirima, ili nećem takvom. kad smo se, nakon punjenja baterija – u društvu koje je osim olivera i mladena činio još i alexa gajić, te nekoliko lokalnih umetnica i ostalih – vratili u salu, otkrili smo da se veći deo publike ili smorio filmovima ili je procenio da im je već došlo vreme za 'izlazak' (petak je uveče! 22.30h! kakva fantastika, kakvi bakrači!? kafići nemaju alternativu!) u sali smo zatekli samo 6-7 najzagriženijih ufologa, i ad hoc zaključili da nema smisla sada raditi moj NAŽIVO performans, nego je celishodnije ga pomeriti za sutra, umesto one barouz&lavkraft priče. tako je i bilo.

            ostatak večeri gosti festa, organizator mića, i još neki, proveli su u kafiću PLAN B. bilo je ok, ako ne računam neke obožavateljke, nasrtljivije nego obično, zbog kojih sam morao da primenim žešće metode odbrane (vidi sliku).
            nažalost, pred jutro me je spopao napad bljuvanja kakav još nisam imao u ovom milenijumu – čak i ne pamtim kad sam poslednji put u životu povraćao. bilo je gadno. dušu sam povratio u tri navrata, u 06, 08 i 10 h, sve dok nisam skroz ispraznio želudac. nemam pojma kako ni zašto. te iste ćevape i tu istu pizzu jeli su i ostali, i (kako posle otkrih) nikom ništa. istina, kako neko kasnije zapazi, ja jedini te večeri nisam pio alkohol... nemam pojma šta je bilo: dal mi je promrzo stomak u ladnoj sobi (ispod 3 dodata ćebeta i sa uključenom klimom na 25C), ili je neka vlaška magija bačena na mene... ostaće misterija.
            ono što je izvesno, veći deo narednog dana (subota) proveo sam u hotelskoj sobi, pokušavajući da povratim san (i snagu), te nešto malo čitajući.
            ipak, kad se primaklo veče, postalo je jasno da neću da pokleknem, i da ću all shit notwithstanding, svemu tome u inat, dati svoj supstancijalni doprinos i drugoj večeri GHOUL-FESTA.

            -u idućem nastavku: dead man talking, dead men gawking

среда, 15. децембар 2010.

Staze slave (2): Festival fantastike Zaječar 2010 – IZVEŠTAJ (1)


            bizaran je bio dan u kome sam – odmah nakon promocije barouza i GRADCA u bg DOB-u – stigao u zaječar, na 2. dan fanta-festa.
            putovanje busom od bg do zaječara obeležile su 3 vrste horora:
1) na sedištu ispred mene sedeo je čovek srednjih godina koji je nagvaždao na svom mobilnom telefonu PUNIH JEBENIH SAT I PO!!! ne preterujem! ovo nije stilska figura! ne znam koja je to baterija u aparatu i ko uopšte ima tolike pare za bacanje da skoro dva sata sebi prži mozak na mikrotalasnoj i da li je OVO dokaz da 'vaše reči vrede više' ali ta jebena stoka se skoro dva sata svađala sa svojom bivšom ženom ('ne možeš ti tako sa mnom! nisam ja krpa da sa mnom brišeš pod! od mene si sve imala! nikad ti ništa nije nedostajalo! znači, hoćeš moj novac, jel tako? uplatiću ti, u ponedeljak, sve što ti dugujem, da više ne moram da te čujem niti vidim! itd itd itd) – a taman kad je ta porodična FARMA utihnula – počeo je 'razgovor' sa svojom ćerkom iz tog syebanog braka, u trajanju od još pola sata ('ne možeš ti tako sa mnom! nisam ja krpa da sa mnom brišeš pod! od mene si sve imala! nikad ti ništa nije nedostajalo! a kako mi ti uzvraćaš? da li ti znaš ko plaća tvoje školovanje?' itd itd itd).
            ova psiho-tortura nije bila usmerena samo ka meni kao najbližem mu sedeocu, već prema celom autobusu, pošto ovaj uopšte nije ni pokušavao da snizi glas, nego je sav svoj prljavi veš izneo da se vetri pred svima, glasno, besramno – i čak ni moji standardni čepovi za uši (jedna od najsvetlijih civilizacijskih tvorevina, btw), bez kojih u autobus ne ulazim, nisu mnogo pomogli: skot je bio previše blizu, previše glasan.
            2) zbog pomenutog 'cirkusa bez pare' imao sam problema da se skoncentrišem na zbirku pretežno horor priča jednog mladog domaćeg autora (prilično je dobra: review coming soon!), pa sam dobar deo ovog kič-maratona proveo listajući i čituckajući najnovije VREME (gde je, btw, izašao moj text o v. barouzu, TOTALNI OTPADNIK). jebi ga, real-life horror ometao je moju konzumaciju fiktivnog; grozni je ometao prozni.
            3) da sve bude još nenormalnije, tokom puta od bg do za- prošli smo kroz nekoliko snegovitih i nekoliko sunčanih oblasti, a hajlajt je bilo nešto što još u životu nisam video: u jednom trenu, s desne strane busa bili su skoro crni oblaci iz kojih su vejale pahulje, a sa leve strane je sunce bleštalo jasno i glasno tako da su morale da se navuku zavese da čovek ne bi oslepeo...
            inače, da se ova stoka ispred nije sve vreme svađala sa razvedenom ženom, možda bih načuo više nego što jesam od vrlo duhovitog vozača busa (pošto sam sedeo vrlo blizu njega) – uhvatio sam samo kraj priče o nekom smotanom lovcu kome je pobegla vezana svinja – i to jednim krajem vezana za njegovu ruku...
možda nisam uspeo mnogo da pročitam, ali sam barem napunio svoje spisateljske baterijice, pa ću sve ovo jednom da istresem u neko svoje delce. 

            eto, tako je izgledao dolazak u zaječar. ostatak je bio u sličnom duhu.
            u hotelu 'srbija-tis' (zvuči ko ime neke bolesti koja se dobija od srbije!) otkrih da grejanje soba za goste prevazilazi moći i namere vrlih hotelijera, ali mi na recepciji preporučiše da sobu mogu da dogrevam preko klime. takođe poslaše sobaricu da mi otpuši lavabo u koji je bio zabijen nekakav metalni zaptivak koji je sprečavao oticanje vode.
            posle malo nužnog sna za okrepljenje od puta, nađoh se s mladenom đorđevićem na recepciji pa zajedno odosmo do mesta zbitija. u pitanju je omladinski centar, ili tako nešto – lokacija blizu ulaza u jednu mračnu i neprimetnu ulicu sa jedva čitljivom tablom i sa neosvetljenim staklenim panoom gde je u tami čučao plakat i program manifestacije. unutra je sve besprekorno belo i čisto i još miriše na dojučerašnju farbu i kreč od renoviranja (zbog čega se i kasnilo sa dešavanjem: to majstorisanje je trebalo da bude gotovo još pre 3 meseca, za kada je fest prvobitno planiran).
            na licu mesta, 10 minuta pred početak oliverovog predstavljanja, od organizatora otkrih da je "Festival fantastike Zaječar 2010: Invasion" zapravo konspirativni naziv (da se vlasi, kojih ovde ima mnogo, ne dosete!), a da puni, pravi i zaista realni naslov treba da glasi "Festival fantastike Zaječar 2010: GHOUL Invasion". to, praktično, znači, da je i program festivala koji je medijima i ostalima obznanjen, zapravo cenzurisana, skraćena verzija, pošto njegova puna, prava i zaista realna verzija treba da glasi ovako:

Petak, 10.12.2010.

19:00
Dejan Ognjanović predstavlja Olivera Jovanovića, autora zbirke "Grotlo"

Dejan Ognjanović predstavlja Mladena Đorđevića

Dejan Ognjanović predstavlja Dejana Ognjanovića: "Naživo"live


Subota, 11.12.2010.

19:00
Dejan Ognjanović predstavlja Gorana Skrobonju

Dejan Ognjanović predstavlja Dejana Ognjanovića: Cthulhu invasion i V.S. Barouz

Šok koridor live (opcionalno: sa učešćem Dejana Ognjanovića)

            bio sam istovremeno zbunjen i polaskan ovim otkrovenjem u 5 do 12: zbunjen, jer dogovor baš i nije bio da ovo bude GHOUL-FEST, a ako je već neko našo za shodno da ga u to pretvori, onda je to trebalo negde i da napiše tako, ili da barem mene obavesti o tome na vreme. eh, 'nesporazum', izgleda.
            enivej, nakon malo premišljanja, moralnih dilema i lomova (da li je to u redu? da li na to imam prava? da li je ok prema publici i gostima? da li će se organizator naljutiti ako ne uradim nešto što ni u jednom trenu prethodno nije bilo dogovoreno da radim? da li će program biti BOLJI ako rešim da ostanem u publici?) – posle sveg tog preispitivanja, dakle, shvatih svu mudrost legendarnih reči doktora zoće živkovića: "KO ĆE AKO NEĆU JA?" te zato slegoh ramenima, uzeh mikrofon, i popeh se na podijum zajedno sa oliverom, sa besmrtnim rečima iz DIVLJE HORDE: 'LET'S GO!'
           
- u idućem nastavku: kako je to sve izgledalo?

уторак, 14. децембар 2010.

Staze slave (1): Barouz u DOB-u, i posle

            evo slikovitih izveštaja o recentnim kultnim ghoul aktivnostima.
u četvrtak 09. decembra održana je promocija temata časopisa GRADAC o barouzu. uprkos kijametu koji je vladao napolju u obliku snežne mećave, u salu na 1. spratu doma omladinki došlo je nekih 40ak a možda i jače posetilaca (slab sam sa određivanjem broja ljudi odoka, ali sala je bila najmanje 2/3 popunjena).
predavanje je kasnilo nekih pola sata sa početkom zato što je dežurnim DOB tehničarima trebalo nenormalno dugo da povežu video-bim, laptop i ozvučenje da bi to sve funkcionisalo kako treba, budući da je moj nastup vitalno zavisio od video-inserata barouzovih intervjua, čitanja proze i sličnih materijala koje sam mukotrpno povadio iz brojnih dokumentaraca o njemu.
počeli smo oko 19.30 h. prvo je voditelj, nenad daković, sebe predstavio kao post-filozofa, a onda je u duhu vladajućeg posta izneo nešto malo posne filozofije pred okupljene. 
filozofiju je pripremio i garnirao žil delez, čiji je citat o bolesti i 'bolesti' umetnika voditelju, nakon brojnih i vrlo opširnih digresija (koje su uključivale: knjige koje je dosad objavio; knjige koje tek sprema da objavi; prisećanja na vreme kada je alen ginzberg bio u beogradu; prisećanja na razna druga pluskvamperfektna vremena, itsl.) poslužio kao uvod za pitanje meni, a na koje sam ja lukavo odgovorio u par rečenica, nakon kojih sam se pozvao na barouza koji je sve to mnogo lepše kazao, što sam smesta ilustrovao prvim insertom u trajanju od 11 minuta. ha!
oni naredni bili su kraći i slađi. ostaje mi da se nadam da je publika uspela da čiča bila čuje i razume onako dobro kao ja, ili bar blizu – zvuk i snimci su bili ok, ali ipak on ima specifičan otegnut (pa još južnjački) govor i treba tu malo koncentracije čak i sa najboljom tehnikom (a nisu baš svi ti snimci načinjeni u savršenim uslovima).
ipak, rekao bih da je to sve primljeno i prihvaćeno okej. naravno, inserti su bili pažljivo odabrani kako bi ilustrovali određene aspekte barouzove misli i dela o kojima sam naročito želeo da ponešto kažem, te verujem da je ta salata od mene i barouza, sa začinom dakovića, bila dovoljno osvežavajuća i hranljiva za prisutne. prikazane su deonice barouzovog čitanja fragmenata ' twilight's last gleaming', odlomaka iz naked lunch i westernlands, splatter-skeč u kome barouz glumi dr. benveja, sprdačina sa ginzbergom i prisećanje na mladalačka glupiranja, itsl.
posle aplauza i pozdrava sa prijateljima i kolegama koji su svratili samo na promociju, ali nisu mogli da se duže druže sa mnom, sa odabranim kružokom odoh na jedno sjajno mesto koje sam otkrio prošlog leta – kojom prilikom je poslužila izvanredna skrovita bašta – a gde sad zasedosmo u prijatnom i tihom i u svakom pogledu mega-povoljnom etno ambijentu da razmotrimo dalje planove i programe kulta, i srodnih aktivnosti. 
bili su tu: ivan tomić (autor fotki), vanja čanković, miloš cvetković i njegova seka, 'cutter', vladan petković, žarko zakk i marko pišev. son of man, nažalos, iako se natego da dođe čak do DOBa na predavanje, nije uspeo da izdrži do njegovog kraja (psihički problemi: nevezano za predavača) a kamo li do zezanja uz vino, kikiriki i ostale đakonije. vaistinu greota, al to kad dođe – dođe, i tu nema beganja, tako bar kažu. 
 
bila je to više nego kvalitetna kulminacija jedne ionako prilično uspele večeri, koja je imala i svoju post-kulminaciju, kada smo u duhu božićnjeg deleza i drugih postujućih filozofa, u okruženju toplog doma mog domaćina te noći, pomenutog tomića (aka tomahawk) obrstili neku posnu testeninu pripremljenu sa posnom tunjevinom i koječime, uz crno vino kuće jelenković, a sve garnirali planovima za neke sumanuto-mazohističke akcije u koje, nadam se, ipak neću da se upustim.
mada, kad sam pa ja bio praktičan?

- u idućem nastavku: ZAJEČAR FANTA-FEST