*(*)
2-
Dugo
sam odlagao gledanje ovog filma jer, uz sve moje višestruko dokumentovano
poštovanje za rane i srednje radove Gorana
Markovića, o onome što je radio u poslednjih dvadesetak godina
nemam baš jako mišljenje, a trejler, inicijalne kritike i usmeni osvrti kolega
nisu mi FALSIFIKATORA učinili naročito poželjnim za hitno gledanje. Jednom kad
sam napokon došao i do celog filma, brauzovanje kroz njega samo je potvrdilo
moje bojazni i spustilo ga još niže na listi mojih gledalačkih prioriteta.
Ipak, ovih dana, u jeku afera falsifikovanih diploma i lažiranih
"naučnih" radova među srpskom politikantskom "elitom",
naterao sam se da pogledam FALSIFIKATORA i proverim nema li tu, ipak, nešto
vredno, proročansko, što ga čini aktuelnim...
Jer,
kao što znate, grobar od predsednika nam je pod stare dane na sumnjiv način stekao
fakultetsku diplomu i još pride postao "master" iako ni on sam ne zna na kojoj tačno grupi;
...premijer nam je diplomirani SVEEEE – ekspert za sva
pitanja, naročito ona NAJGLUPLJA, od naučnih radova do spasavanja dece iz
smetova i iz naručja njihovih neodgovornih roditelja;
...a novopečeni ministar
policije je, kako izgleda, u sramotno ispraznu gomilu zbrda-zdola napabirčenog
teksta koja nema blage veze sa proklamovanom tezom rada niti sa elementarnim
osnovama toga kako jedan naučni rad izgleda i šta treba da sadrži, uključio i
brojne, nedavno
razotkrivene plagijate. A kako i da ne plagira i laže, kad je
to, po svemu sudeći, činio i čini i njegov MENTOR, Mića-Megatrend?
Ne
kaže se džabe da riba smrdi od glave – a sa ovakvim glavonjama na
najodgovornijim pozicijama, Srbija smrdi do neba! Da ne ulazim sada u
"sitne ribe" i rasprostranjenost njihovog smrada, tj. lažiranih,
plagiranih, prepisanih, krivotvorenih zvanja i diploma. Da vidimo, bolje, šta
nam (univerzalno?) Marković o kaže na tu temu.
Njegove
premise nisu tako loše: u načelu, on namerava da se bavi dezavuisanjem jednog
sistema (Titovog) koji je bio zasnovan na lažima i prevarama. Avaj, to danas jeste
pomalo kao bičevanje mrtvog konja (TM), ali Marković ima fiks ideju na taj
period – a i bezbednije je kritikovati falsifikatore od pre 40-50 godina, nego
ove današnje, zar ne? No, čak i ako zanemarimo to sakrivanje iza davnoprošlog
perioda, FALSIFIKATOR ima ozbiljne probleme.
Glavni
je taj što ne uspeva da ponovi magiju ranijih, najuspelijih Markovićevih
filmova, kao što su VARIOLA VERA i VEĆ VIĐENO, u kojima je ovaj reditelj umeo
da eksplicitnu društvenu kritiku plasira na zanimljiv, svež, originalan,
efektan način, kroz ubedljive storije i profilisane likove, kroz dramaturški
čvrsto zasnovane i ispripovedane storije kakve se vole i pamte čak i nezavisno
od satiričke dimenzije (koju možete, ali i ne morate primetiti, jer osim nje
imate snažnu DRAMU, TRILER, HOROR, itd. da vam zaokupljaju pažnju).
Nažalost,
FALSIFIKATOR je gotovo u potpunosti lišen bilo čega od pomenutog: naprosto,
kritikovati SFRJ u vreme dok je ona još postojala (iako, posle Titove smrti), i
kritikovati je danas, kad je odavno pokojna, nije isto (suprajz)! A osim te
dimenzije društvene kritike, FALSIFIKATOR nema bogzna šta drugo da ponudi: ni
priču, ni likove, ni scene ili barem replike za pamćenje. To je, naprosto,
jedan mlak, zaboravljiv film kojem nedostaje jasna dramska struktura, a vala i
konzistentna intonacija (upravo ono što je, u ranijim, dobrim Markovićevim filmovima,
pružao žanr).
Bilo
bi dobro da se Marković opredelio za jedan dominantan žanr – npr. crna
komedija, kao SABIRNI CENTAR – pa da onda oko nje gradi svoju priču. Avaj, ako
je to uopšte bila namera, ovaj film je jezivo, dosadno neduhovit, a u par
navrata čak i patetičan u jalovim pokušajima da bude smešan (npr. kad Branka
Katić padne u nesvest prilikom posete tržišnog inspektora njenoj poplavljenoj
radnji). Uzgred, to je samo još jedna protraćena, ničemu neslužeća scena koja
je (u kontekstu nedavnih poplava) mogla da bude proročka, ALI NIJE!
Naravno, ja ne krivim
reditelja što nije vidovit, nego što nije duhovit (a znamo da je, u mlađim
godinama, to umeo da bude!), a još više zato što mu je dramaturgija u stilu
"one damn thing after another", bez jasnog kohezivnog tkiva bilo u
vidu zapleta, drame, konflikta ili barem žanra/tona. Ova scena, kao i još neke druge (npr. nepotrebo žestoko umlaćivanje jedne žene od strane muža joj),
zapravo čini da FALSIFIKATOR deluje kao jedan od onih jadnih
"filmova" nastalih montiranjem materijala iz nečega što je zapravo
rađeno kao TV serija: kao tamo, tako i ovde, imate scene i likove koji dolaze
niotkuda, ne zna se čemu služe, dođu i odu, eto, tek tako, i tek jednom kad/ako
pogledate širu priču, tj. seriju, znaćete ko su uopšte ti ljudi i čemu,
dođavola, služe, kakve veze imaju s ovom pričom. Samo što, u slučaju FALSIFIKATORA,
bojim se da ne postoji neki opširniji materijal za TV seriju: to nam je što nam
je, i hvala Azatotu na tome, jer i ovo je previše.
Fabula
radnje je napadno neubedljiva čak i za nešto ovoliko transparentno angažovano i
"alegorično": glavni lik, kojega igra Tika Stanić, naprosto je
zamišljen kao toliki idiot i krembil da je nemoguće prihvatiti ga čak i kao
karikaturu zaluđenog, zabludelog dobrog građanina u jednom lažnom i lažljivog
sistemu. Njegova motivacija za falsifikovanje oko 1.500 diploma (!!!) je
usiljena (on bi, kao, samo da pomogne ljudima koji to "zaslužuju"), a
njegovo ponašanje u konkretnim situacijama je toliko moronsko da može da
izazove samo frustraciju i bes gledaoca. Umesto vajkanja, zamišljenosti i
meditacije tipa: "C, c, c... al' smo bili naivni i glupi, baš ko ovaj lik,
a evo kako nam to sad Marković genijalno razotkriva i ogoljava!" daleko
verovatnija rekacija gledaoca na posmatranje priključenija u koja zapadne Tika
jeste nešto kao: "Pa idi, ubij se, bekane, kad si hrkljuš!"
U
VARIOLI je bolest bila sjajna metafora, a bolnica odličan mikrokosmos za
analizu bolesnog društva; u VEĆ VIĐENOM je šizofrenija bila sjajna metafora a
Jugoslavija početkom 1970-ih odličan ambijent za priču o spirali zla koja se, u
odličnom prologu i epilogu, ubedljivo udvaja i reflektuje na sadašnjost. U
FALSIFIKATORU je metafora o lažnim diplomama kao temelju jednog društva
zasnovanog na laži dobra kao premisa, ali način na koji je to otelotvoreno,
opredmećeno, inscenirano, kako je dramaturški rešeno – naprosto je jalov,
neupečatljiv, isprazan, usiljen i bez prave poente.
Deonica
koja zauzima oko pola filma, a koja se dešava u zatvoru, naročito je
neubedljiva. Možda je ta ćelija trebalo da prikaže Jugoslaviju kao
"tamnicu naroda" – jer tu imamo jednog Bosanskog Srbina, Kretena koji
je falsifikovao diplome i druge dokumente misleći da radi Pravu Stvar (to je
naš glavni junak; uzgred, jedan njegov sin zove se Slobodan Milošević, ali
nejasno je da li je to trebalo da bude nekakva pošalica, da nosi neko značenje,
ili je tu tek eto tako), jednog Srpskog Psihopatu (psiho-ubica: Dragan Petrović,
koji isto to igra u epilogu VEĆ VIĐENOG, kao odrasli Bobika; ovde se kroz njegov lik produžava Markovićeva autošovinististička "poetika"),
jednog ustašu
(doslovno!) koji leži bajbok umesto svog brata, teroriste koji je zapravo bacio
bombu, da bi ga zaštitio (prikazan kao simpatičan, nedužni klinac, mladi
idealista, nimalo zadojen ideologijom koja mu je baticu bacila na bombaški put;
yeah, right!);
Muslimanskog Fundamentola koji je tu zaglavio zbog nošenja zabranjene
čipkaste musli-kapice (igra ga, solidno, Sergej Trifunović, ali ovog puta mu
nije dato dovoljno materijala za gradnju memorabilne epizode kakvu je imao u TURNEJI gde je oživeo Srpskog Ratnog Zlikovca po ugledu na Arkana), Komunjaru starog kova koji je, kako izgleda, sa Golog otoka došao mentalno
retardiran.
I njihovu "dramu"
imamo da gledamo više od pola filma. Avaj, njihova interakcija je toliko
iritirajuće nenadahnuta i neubedljiva (a naročito ponašanje BBBB ustaše, onog
koji je Bacio Bombu u Beogradski Bioskop; tačnije, njegovog bratića, ali
svejedno, ne bi se ni taj tako bratski družio sa Srbima, nikad, ni u ludilu) da
je to da čovek poželi samom sebi da iščupa preostatke kose od muke!
Valjda Marković nije hteo
da se zamera ex-Yu prostoru (a naročito ne Hrvatima; oni su u doba SFRJ bili
koproducenti njegovih najboljih filmova, a i ovde su se pojavili s parama) pa
je tu ćeliju prikazao kao jednu prilično složnu i mirnu zajednicu, u kojoj
najkrupnije varnice dolaze spolja, od strane uvek-na-teror—i-represiju-spremne
narodne milicije, a za to vreme u ćeliji, dok se pajkani s pendrecima ne
umešaju, vlada idila.
Istina, pred kraj i taj kotao načas proključa – šta
mislite, zahvaljujući kome? Hej, pa gledali ste TURNEJU! Naravno, zahvaljujući
poremećenom ubilačkom manijaku, Srbinu. A ko je žrtva? Hej – pa zna se ko je
dežurna žrtva! Musliman, ko drugi? Njega Ludi Srbin i Mladi i Besni Ustaša
dobro izbubetaju u jednoj sceni, a ovaj se i ne brani, uzda se u Al'laha.
Finalna dosetka i pančlajn
– u kojem sam Tito neuverljivo-groteskno gine 1972. da bi ga potom zamenio
dvojnik, dakle još jedan lažnjak – ostaje na nivou vica, ali bez pravog odjeka:
prikladno mlitavo vezana mašnica na ionako mlitavo postavljen i realizovan film.
Njega dodatno potkopava i zaista jezivo loša gluma i još jezivija naracija
momka koji igra Tikinog sina.
To kako taj amater recitatorski beživotno čita
napisani tekst koji ima da deklamuje, kako guta slogove, kako skoro tremaroški protrčava
kroz te reči bez trunke duše i ubedljivosti, finalni je ekser u kovčegu ovog
zaista slabog filma. Da i ne ulazim sad u usiljeno-bezvezno nakalemljenu metaforu
cirkusa i hipnotizerstva kojom se ovo sve okončava. Već sam i previše rekao.
Ukratko, umesto da
umetnički predvidi, prorokuje, prokaže... pa da ga ovih dana gledamo kao Film
Koji Narodu Potkazuje Stvarnost, FALSIFIKATOR je jezivo passe u svakom zamislivom smislu, i tematski, i stilski: tek u
kontrastu sa nivoima laži, korupcije i falsifikata u Srbiji DANAS, tek na
pozadini ovih najnovijih afera, i njihovih razmera, i implikacija njihovih
demagogija i laži i opsena, pokazuje se koliko je ovaj film zapravo bezub i
irelevantan, maltene naivan-glup poput svog protagoniste. Ali ne, poput njega,
zato što uprkos svemu veruje u DOBROTU, nego, avaj, zato što je suviše
kalkulisan, neiskren, lažan. Ovaj film o falsifikatoru i sam je jedna vrsta
falsifikata...
Ja sam ovde skoro u jednom komentaru pominjao cenzuru u Kini, koja je tamo institucionalizovana, javna stvar, ali i pored koje nastaju, tu i tamo, na ovaj ili onaj način, društveno angažovani filmovi koji su kritički nastrojeni, provokativni i subverzivni. Kod nas je situacija prividno mnogo bolja, jer cenzura nije ozvaničena. Međutim, ovde je u stvari na snazi perfidniji oblik kontrole mišljenja za koji nisu potrebne cenzorske komisije, takozvana autocenzura, prisutna u medijima, ali i u umetnosti. Jednostavno stvorena je takva atmosfera i osećaj da se vlast uvukla u sve pore društva, da je postalo normalno da sami vlasnici medija ućutkuju svoje novinare u kritici vlasti, a ovi zbog toga pišu pod ručnom; umetnici stvaraju praveći kompromise, a sve sa devizom ne talasaj mnogo itd.
ОдговориИзбришиU umetnosti je kalkulisanje i pravljenje kompromisa iz ovog ili onog razloga kobno po samu umetnost. I ovo distanciranje društvenih problema na Titovu Jugoslaviju u Falsifikatoru je kalkulanstvo na svoj način. Čak i kao kritika nekog davnašnjeg društvenog sistema, verujem da ovaj film, takav kakav je, nakon ove afere sa falsifikovanim diplomama, ne bi bio ni snimljen, jer "ne bi bilo primereno".
U svakom slučaju mogu da kažem da je i naše društvo, kao i kinesko, inspirativno za umetnike. Mislim na iskrene, časne i hrabre ljude, koji će samo zahvaljujući prvo ovim svojim karakternim crtama uspeti da do kraja ispolje svoju umetničku viziju. Valjda ima takvih.
PS.
Povodom ovih falsifikovanih diploma mogu samo da zaključim da Srbija ima jednog doktora za horor, ali i pregršt horor (fantomskih) doktora. Nažalost, pošto ovi "fantomi" vode zemlju pitam se da li je i Srbija fantom-država i da li sam i ja, kao građanin ove zemlje stvaran ili samo falsifikat nekog boljeg falsifikata.
PPS.
Izvinjavam se zbog političarenja, ali bilo je spontano i bez autocenzure!
Markovic je pukao, i bas zbog ogromnog postovanja prema ranim radovima, a pre svega mislim na dva bisera srpskog filma: Majstori, majstori i Nacionalna klasa, koji su u svojoj nepretencioznosti genijalni, i bolji cak i od Variole i Vec vidjenog (IMHO, sto bi mladez rekla) - necu ovo gledati. :)
ОдговориИзбриши