***
3-
Evo filma koji je, sa
rekordnom zaradom za jedan horor od 50 miliona $ za prvi vikend u USA, i sa
skorom od 100 miliona nakon drugog vikenda, po ko zna koji put pokazao
vitalnost horor žanra na bioskopskim blagajnama. To je tim lepše što se ovog
puta radi o originalnom delu, a ne nastavku, rimejku, prikvelu, adaptaciji
stripa ili video igre itsl. Strani kritčari i publika mu jedu iz ruke, utrkuju
se u pohvalama, hajp mašina radi punom parom – a film je ovih dana i u našim
bioskopima, gde sam ga već na premijernoj projekciji overio. Pa, da vidimo šta
je posredi.
Ukratko, TIHO MESTO je
dobro zamišljen i solidno realizovan horor sa intrigantnom dosetkom (zamalo da
kažem: temom), prijemčivim likovima/glumcima, natprosečnom dozom saspensa (za
današnje vreme) i relativno zadovoljavajućim krajem (u smislu: nije baš da
poželiš sebi viljuškama da iskopaš oči videvši ga – mada jeste pomalo za
kolutanje očima). Pošto je to tako, u prvom delu ovog rivjua kazaću par opštih,
neotkrivajućih stvari, a u drugom, 'skrivenom' delu rivjua pozabaviću se
spojlerima i ogradama koje imam.
Zaplet je ilustracija
maksime „sveta jednostavnost“: mala grupa likova (porodica: tata, mama i 3-4
deteta), jedna lokacija (izolovana farma okružena šumom), prost koncept (ljudi
se kriju od slepih čudovišta koja love na zvuk, pa zato moraju da žive tiho kao
miševi, na vrhovima prstiju, bosi, bez priče – samo znakovni govor gluvonemih,
bez trčanja i lupanja, bez galame bilo koje vrste) – i kad se to uradi kako
treba, a jeste urađeno (dobra gluma, odlična scenografija, pristojan creature
design, dobri set-pisovi zasnovani na fazonu „tiho, tiše, moje zlato spava, ako
li zahrče ubiće ga kosmička strava“) – eto uspeha.
Za pohvalu je smelost
koncepta – napraviti i u multiplekse pustiti jedan maltene nemi film, danas, u vreme buke i besa (signifying nothing),
u vreme kad se filmovi utrkuju koji će da bude bučniji, glasniji, brbljiviji,
eksplozivniji, drečaviji, to je na granici avangardnog postupka. Dobro, film
naravno nije nem, ima tu zvukova, uglavnom nižeg registra, pa i nešto tihe
muzike, a bez brige, biće i galame, pucnjave i vrištanja kad situacija
proključa (jer kakav bi to horor bio da sve ostane na skoro-mutavom fletlajnu?)
– ali, svejedno, napraviti film koji slavi tišinu ili barem tihoću u vreme
opšte razbrbljanosti, to je stvarno bio hrabar čin.
I ta hrabrost se isplatila.
Pre svega finansijski, tvorcima filma, ali, nažalost, nešto manje umetnički,
jer (ozbiljnijih) ambicija kao da nije bilo. Ovo je velika šteta i ozbiljan
gubitak jer je potencijalno genijalan
koncept protraćen na jedan tek blago natprosečan, skoro-zaboravljiv horor
koji će danas, na ovu sušu, delovati bolje i snažnije nego što realno jeste. Ono
što je mogla biti velika i pametno realizovana IDEJA ipak je samo svedeno na
pristojno realizovan i komercijalno upakovan GIMMICK (iliti dosetku).
U rukama nekog Rusa, kao
što je npr. K. Lopušanski
(da ne idem baš do samog vrha i Tarkovskog) ili tako neki arty baja koji se ne
gadi fantastike, a nije od ovih današnjih kretenskih amerikanizovanih „Rusa“
što snimaju CGI extravagancije bez trunke duše, ovo je mogla da bude
egzistencijalističko-antropološka studija o vrednosti
Tišine u svetu Buke; o potencijalima Neverbalne Komunikacije u svetu
neprestanog Brbljanja, odnosno o težini gesta, dodira, izraza lica, pogleda, znaka... u civilizaciji u kojoj „Na
početku svega beše REČ“, odnosno blebetanje; o tome da li nas, i koliko, Govor
čini ljudima, i da li bismo, i koliko, prestali to biti, ako bismo jebeno STFU
(tj. zanemeli)...
Mogao je ovaj film da
plastično demonstrira, odnosno podseti nas na ono što podsvesno možda i slutimo
ali retko ko i retko kad ima priliku da nadugo i proveri i naživo se uveri:
kolika je vrednost i blagotvorno okrepljujuće dejstvo MIRA i TIŠINE – naročito
danas, kad ljudi čak i ako na 10 dana ili 2 nedelje pobegnu od razuzdane gomile
i odu na more ili planinu, čak i tamo nose jebene laptopove, telefone,
slušalice, muzike, andrmolje za đuskanje i blebetanje i bučanje i zvrjanje...
Mogao je, na kraju, na
odjavnoj špici, umesto one osrednje zaboravljive pesme da stavi evergrin –
„Enjoy the Silence“...
Mogao je, ukratko, da
osvetli jednu Veliku i važnu Temu današnjice, da je umetnički uobliči, da kaže
nešto Relevantno --- ali ga to nije zanimalo. Postoje samo nagoveštaji, kratki
i verovatno incidentni, na početku filma, u ovom pravcu, ali se oni brzo
napuštaju zarad gimika, zabave, plašenja, saspensa i zezanja. I, naravno, da je
reditelj (ujedno i glavni glumac) uradio ono što bi Ghoul najvolio, ne bi
zaradio ni 10 miliona u Americi; a ovako, igrajući za mase, definitivno će
zaraditi preko 150, a zajedno s prihodom iz ostatka sveta, sigurno će prebaciti
i 200 miliona; već se zvecka o nastavku, i znate već dril. Možda dobije i
prikvel i šta sve ne.
I još treba da smo srećni
zbog toga jer, eto, „nije rimejk, nije sikvel... bla bla blaa“. I samo zato što
nije potpuno retardiran neki ga već nazivaju „pametnim“, svega mi, eno spremaju
etiketu „smart horror“, što je već simptomatično za današnje žanrovske hajp
mašine, gde se sopstvena priželjkivanja
i eventualne intencije već
proglašavaju za domete i postignuća. Konkretno, isto kao što se mnogima
pričinio GIRL POWER, YEAH! u onoj mlitavoj, beživotnoj, anemičnoj ANIHILACIJI,
kao da je dovoljno natrpati 5 višerasnih ženskinja u glavne uloge, usporiti
ritam i napraviti šareni rasplet „bez reči“ pa da to bude smesta proglašeno
zemljotresnim revolucionarnim ženoslobađajućim burn-Hollywood-burn remek-delom
(a kome se ne sviđa, to je samo zbog šovinizma, falocentrizma i Majkla Beja),
tako već sad vidim nova priviđenja i halucinacije kod mojih inostranih FB
frendova (govorim o uglednim i iskusnim žanrovskim piscima, urednicima,
kritičarima, a ne laicima i ljudima sa ulice) koji na sva usta zvocaju o „smart
horroru“ koji će ovaj Majkl-Bej-producirani produkt da inauguriše u naše pležr
domove.
Nemojmo se zajebavati,
kažem ja.
Na kraju krajeva, i ovaj
„smart horror“ je, baš zbog svog smelog koncepta, osetio potrebu da se publici
dodvori nizom drugih poluretardiranosti i lenjosti kako bi kompenzovao
radikalnost koncepta (TIHI film za multipleks – o, zar se i to može?!) tako da
bi, barem od mene, mogao samo da sanja
etiketu „pametnog“. Pametan je jedino u smislu promućurnosti, onako kako je u
kapitalizmu pametan onaj ko se doseti nečega što konkurencija nema, pa pionirski
to plasira na tržište i obogati se time. Dobar gimik, dobro realizovan, s
pravom uspešan – i to je sve.
Šta mi je, onda, smetalo u
ovom filmu, i zašto mu ocena nije veća? Objasniću, ali za to su neophodni SPOJLERI – pa zato ostatak čitajte tek
kad pogledate film (što, uprkos ogradama, preporučujem):
Film je suviše lenj da
stvori konzistentan i uverljiv SVET – baca nas in medias res u složenu situaciju, svet je već pregažen ovim čudima
(iz dalekog svemira? ne kaže se, ali verovatno; odakle bi inače?) i mi sad
treba da prihvatimo zdravo za gotovo:
a) Da su nekakvi
vanzemaljski ekvivalenti ajkula i tigrova, dakle obične ZVERI koje žive samo da
bi ždrale i koje, koliko vidimo i čujemo, nemaju ni jezik, ni društveni
poredak, pa čak ni čopore, razvili civilizaciju i tehnologiju za međuzvezdani
let i onda došli ovde da bi nas ždrali. Hello! Ne može bre nešto što je samo
ukras oko kandži i čeljusti da razvije nikakvu tehniku i čuda-muda potrebne ni
da pređe jednu jebenu REKU a kamoli – pola vasione!
b) Da su ti i takvi
stvorovi, koje obična dvocevka sređuje bez problema – dakle nikakvi skoro
neuništivi alien-xenomorfi i zajebani predatori nego tako neka osrednja
čudovištanca – dakle, svemirske ŽIVOTINJE koje nemaju ni lasere ni druga oružja
za masovno uništenje, golim zubima i kandžama za samo godinu dana sjebali celu
planetu Zemlju, a američki vojnoindustrijski kompleks, i svi ostali zemaljski
srodni kompleksi, bili su, kao, skroz nemoćni da istrebe ove nenaoružane svemirske
krtice! Prc!
c) Ok, ako su već ovi došli
iz dalekog svemira, i ako su već zgazili čovečanstvo kao ništa, ipak je malko
previše prihvatiti da, sa načinom života ove naše glavne familije koju pratimo,
i sa modusom operandi tih zveri, da su ovi naši uspeli tako dugo (više od
godine dana) da PREŽIVE. Dobro, zakopani u nekoj zemunici možda nekako i bi,
ali ne sa velikom farmom kukuruza okolo (halo, kako je to kopano, orano,
sejano, obrano – a da se ne zucne i nikakva buka ne digne?), i još sa povrćem
iz bašte (ček da vidite njihove tegle sa zimnicom! – kako je to navodnjavano u
tišini? sistem kap po kap?), i još imaju ogroman silos pun kukuruza – koji su
valjda tamo stavljali zrno po zrno, jer inače – buka! Onoliku bre farmu jedva bi dvoje odraslih i šaka jada
dečurlije održavali i u normalnim uslovima, sve i da nema ovih crittersa – a da
to odrade sve na prstima, šu-šu, pst-pst – nema bre šanse!
I onda još gomila detalja i
sitnica sasvim nepotrebno naprežu moju nevericu: čemu da se staze na farmi i od
nje sve do šume posipaju peskom (eeej, kolki je to posao za obaviti, i kolko
peska za to treba!) kao da se po utabanoj stazi ne može tiho hodati? I čemu da
svi idu bosi, kao da neke lagane patike, starke ili baletanke, ili obični
seljački gumenjaci, ne bi bili dovoljno tihi? I kako je ova familija preživela
zimu, sneg, čišćenje snega, ovo ono... što se ne može baš u tišini raditi? A seča
i cepanje drva? Itd. Moglo bi se ovako ubeskraj.
Može neko reći:
cepidlačenje! Nepotrebno detaljisanje! Važna je drama, likovi, odnosi,
SIMBOLIKA... a ne da li su i kako cepali drva. Ili, recimo, odakle uopšte
struja u kući –koja se neštedimice troši na stotine sijalica oko farme – godinu
dana nakon propasti civilizacije? Svet propao, a elektrane kanda još rade, i
centrale, struja i dalje u svakom prekidaču i utikaču, to sve radi samo od sebe?
Jer, nikakav agregat tu ne videsmo niti ČUSMO; te prokletinje su notorno
bučne... Znači sve to i još trista logističkih problema – samo su, kao,
„sitnice“.
Pa, bili bi sitnice u filmu
koji jeste koncipiran kao metafora; u filmu izrazito naglašene simbolike, a na
teme gore navedene (svet tišine i neverbalne komunikacije...); onda ne bismo
„brojali metke“, ni sijalice, ni tegle s krastavčićima, ni džakove peska
potrebne za sve one staze... nego bismo rekli: ovo je sve velika metafora,
govor simbola, stilizacija, ne cepidlačite sad s tim glupostima. Ali, rekoh
već, ovo NIJE film ideja, nego film gimika, i on sebi na kvarno udešava stvari
tako da taj gimik maksimalno izmuze, po cenu besmislenog ponašanja likova. Jer,
da idu obuveni u nešto, makar i lagano, s mekim đonom, umesto skroz bosi, propao
bi im fazon sa ekserom što viri iz stepenice, recimo. I mnogi drugi fazoni.
Plus, taj rasplet, sa
otkrićem slabe tačke aliena – how convenient! Sreća da se ne rastapaju od čaše
vode kao oni u SIGNS, ali ovo pištanje od kojeg im doslovno puca glava – prilično
je lazy. I američka vojska u celoj invaziji nije uspela da ubije nijednog
aliena, da mu uzme telo i prouči ga, secira, da vidi kako dela i šta bi moglo
da ga sjebe? Nego je trebalo da dođe jedna gluvonema curica pa da gurne klip u
točkove invazije svemirskih krtica sa čeljustima? Prc!
I još taj ofucani finalni
kadar, koji smo videli u jedno tuce horora u zadnje vreme – poslednji put u
onom debilnom o zombi invaziji It Stains the Sands Red: samo vi nalećite, čudovišta, sad će mama da se
zajuri na vas sa svojom puškom i da vas sve razbuca! mom power, yeaaah! Freeze frame!
Ali
dobro, šta sad: imamo na kraju samohranu majku, imamo female empowerment, imamo
empowerment za gluvonemu curicu, imamo ko zna koju po redu američku idolatriju
PORODICE – jer SVAKI jebeni film otuda doslovno sponzoriše „Porodični lobi“ (kakav
bre gej lobi, kakav jevrejski lobi, Iluminati, gušteri, masoni... nemoj bre neko
d’ede gomna – jebeni PORODIČNI LOBI održava ovaj Pakao, ovu Samsaru, u
egzistenciji!) i svaki mora da nam eksplicitno i didaktično macolom u glavu
nabija FEMLI VELJUZ...
Ukratko,
na kraju balade imamo jedan umereno-zabavan, korektan hororčić koji najbolje
dela ako se mozak skroz isključi. Jer jedino takav danas može da namlati 200
miljona.
Odličan rivju. Slažem se sa napisanim 100%. Da ne povavljam ono što sam već pisao na drugom postu, reći ću samo da sam ja imao nešto više zamerki koje se odnose na postupke i izbore likova. Istina, jedan od takvih retardiranih postupaka je osnov zapleta filma, neću da spojlujem a svako ko je gledao znaće o čemu je reč...Bez obzira na sve, solidno sam se zabavio, i preporučujem svima da pogledaju u bioskopu. Samo bez prevelikih očekivanja.
ОдговориИзбришиКад ме одблокирају на Фејсбуку, написаћу нешто детаљније (заправо, јуче су ме толико сврбили прсти да сам замало написао комплетан ривју и послао ти га), али у најкраћим цртама ово је недопустиво лош филм, чије сценаристе треба објесити за ноге и онда млатити по леђа оном млатилицом за тепихе.
ОдговориИзбришиБај д веј, расплет са слабом тачком ејлијена је дискретно "позајмљен" из за класу бољег филма ФЕАСТ 3.
ОдговориИзбришиOvaj film je savršena ekranizacija jako lošeg scenarija :)
ОдговориИзбришиKako se složismo: "revolucionarna ideja upropaštena lenjošću ili glupošću."
ОдговориИзбришиkolika je vrednost i blagotvorno okrepljujuće dejstvo MIRA i TIŠINE –
ОдговориИзбришиOmatorio si STRAVICNO
Ocekujem od ghostlanda isto tako jednu cvrstu trojku
ОдговориИзбриши'Ali dobro, šta sad: imamo na kraju samohranu majku, imamo female empowerment, imamo empowerment za gluvonemu curicu, imamo ko zna koju po redu američku idolatriju PORODICE – jer SVAKI jebeni film otuda doslovno sponzoriše „Porodični lobi“ (kakav bre gej lobi, kakav jevrejski lobi, Iluminati, gušteri, masoni... nemoj bre neko d’ede gomna – jebeni PORODIČNI LOBI održava ovaj Pakao, ovu Samsaru, u egzistenciji!) i svaki mora da nam eksplicitno i didaktično macolom u glavu nabija FEMLI VELJUZ...'
ОдговориИзбришиlegendarno legendarno...
Neophodan je Ghoul's Seal of Disapproval...
ОдговориИзбриши'VELJUZ' ovo je nesto iz šiptarskog jezika
ОдговориИзбришиKako to da baš u hororu porodični lobi vidi svoje interese,mislim nema toga u akcijama,tamo jedan tip skrka sve...?Možda zato što horor gledaju đeca kao ti
pa im ovi usađuju te vrednosti od malena.Kad se setim onog 'porodična porodica' izgleda mi da stvarno postoji neka tajna veza.
Odgledala sam juče A Quiet Place i moram reći da se meni dopao. Da jeste to i dalje holivudski horor sa mnogim poznatim premisama ali je svakako dobro urađen i vredan gledanja. Osim svojih ustaljenih žanrovskih normi uveo je i mnoge novine. Nekako mi je ostao utisak da smo u 21. veku i da tek sad gledamo nešto što je baš prilagođeno osobama sa invaliditetom u ovom slučaju gluvima. Kao prvo genijalno je koliko je reditelj uspeo da se drži toga da skoro sve bude znakovno i sa gestikulacijama od početka do kraja. I da zaista je tolika tišina bila u bioskopu da su ljudi ostavljali kokice, tačno ti nelagodno sad da šuškaš kad se sve čuje :-D
ОдговориИзбришиFilm apsolitno drži pažnju , možda se u početku čini da će biti sporo ali nije. Sve je jako pojačano baš zbog tog odsustva jakih zvukova, i tera te da se koncentrišeš. Priča je fino razrađenaima, sa dosta detalja i ako ima sve očekivane komponente : mali grad, kukuruzište, porodicu, čudovišta , al ono što ga odvaja je taj emotivni teror koji dugo nije viđen. I ko što rekoh stoji da ima sve te karakteristike ustaljenog horora meni je ipak drugačiji od bilo čega gledanog na tu temu . Prosto način na koji je ureađen. Gluma je odlična. Sjajan potez Krasinskog što je ubacio svoju ženu ( Emili Blunt) u film jer zaista jesu kompatibilni i svako odlično nosi svoj deo radnje. A opet i to mu je donelo i marketinšku pažnju koja mu je bila potrebna. Klinci su naravno kao i uvek u hororima simpatični , obučeni u šarene dženmpere :-D . Ogroman bonus za film je izbor gluve devojčice za ulogu ćerke 👏👏 .
Naravno par grešaka im se provlači al ništa što bi baš iziritiralo gledaoca , makar mene nije. Jedino mi je malo smetala scena u ambaru kad se deca prvo dave u kukuruzu ( što je ok) a onda se okreću sa onom metalnom konstrukcijom i ništa. Al zato me oduševio momenat eksera. Provela sam pola filma misleći o vražijem ekseru , više nego o čudovištima (što ga nije savila, ko će se sledeći nabosti, ko silazi i na kraju........ ništa , ekser ko ekser J )
Sve u svemu vredan komercijalno - alternativni predstavnik žanra.