**(*)
3-
Ovo je stvarno frustrirajuće i
deprimirajuće: imaš film izvanredno odglumljen, vrlo fino režiran, sa par
fascinantnih scena (uključujući jedan neviđeno ludački dug tracking shot,
ostvaren valjda niskoletećim dronom), sa retko viđenim smislom za stvaranje
jeze, sa sjajnom atmosferom, ugođajem kosmičke strave koji opasno prilazi
razblaženoj ali i dalje prijatnoj varijaciji na Linča (TP3, ep.08) – a onda to
u poslednjih 10-15 minuta ljosne u jebotebog-nemreš-bolivit banalnost bezidejnog
klišea!
Nije da to nije pokazivalo neke
znake za uzbunu od samog početka. Kao prvo, stilsko pakovanje TV epizode iz
1950-ih, sa svojim preočiglednim omažom Zoni
sumraka, je apsolutno banalno, nesuptilno i nepotrebno, kao i povremena
vraćanja na „TV ekran“ sa TV smetnjama i distorzijskim efektima, koji razbijaju
involviranost podsećajući nas na artificijelnost dotad pažljivo i vrlo
uverljivo građenog sveta. Treba biti zaista veliki debil-genije, ili genije
debilizma, pa ovako moronski podrivati sasvim realne kvalitete verisimilituda koje
si postigao! Jebalo te namigivanje i omaži: pričaj jebenu priču, ako je imaš, a
omaže meći između redova, moronu!
Pored toga, još jedan način na koji
ovaj film opasno preti da me izgubi već na „Zdravo“ jeste odluka da, jednom kad
krene sa svojom pričom, ili bar uvođenjem u nju, to učini predugačkom scenom
nezaustavljivog brbljanja i blebetanja koje se odvija brzinom rafalne paljbe
neviđene još od slepstik-komedija 1930-ih – SAMO što ovde sadržaj tog
brbljanja, iako donekle duševan, nije ni na puškomet briljantnosti nekadašnih
dijaloga.
U redu, glavni junak ti je
egocentrični samoljubivi drkadžija koji blebeće na radiju, pa je ovo donekle
opravdano, jer nas uvodi u njegov lik – ali čak i s tim na umu, ta scena je
skoro nepodnošljivo naporna za praćenje (čak i sa titlovima, koje savetujem da
obavezno skinete i pustite uz ovo, ako uopšte rešite da gledate), a bez pravog
pay-offa, osim shvatanja: „Au, ala ovaj dečko voli zvuk svoga glasa! Ovaj baš
misli da je uvatio boga za muda!“
Zapravo, čitav film bi bolje
funkcionisao kao radio-drama, gde bi obilje blebetanja bilo prikladnije, mada,
da budem pošten, jednom kad se to rešetanje i mitraljiranje BLA-BLA-BLAom
okonča, i kad se ovaj momak rastane od curetka koji radi na telefonskoj razvodnoj
tabli, kad to uđe u malo sporiji tempo, film postane zanimljiviji, iako se ni
idućih sat vremena skoro ništa ne dešava osim – pričanja. Međutim, za razliku
od mnogih na netu kojima vidim da je to bilo dosadno („Ovi bre samo pričaju! Kad
će NEŠTO da se najzad DESI?!“) meni to nije bio problem.
Nije, iz dva razloga: kao prvo,
dvoje glavnih glumaca, dakle ego-trip radio didžej i energična telefonistkinja,
odlični su u svom posvećenom, lepo odmerenom anderstejtmentu, prijatni su i za
oko i za uho, i prijemčivi kao likovi. Kao drugo, to o čemu se priča nadalje zanimljivo
je samo po sebi. Elem, prvo telefonistkinja uhvati neki čudan zvuk. Pa snimak pošalje
momku na radiju. On ga pusti u etar, i pita slušaoce zna li neko šta je to.
Ubrzo se (how conveniently!) javi jedan koji ispriča svoje iskustvo sa tim
zvukom, koje ga dovodi u vezu sa tajnim vladinim projektima, tajnim službama,
zaverama, i – nečim sa nebesa...
Sve što je vezano za tu priču, kako
je odmerena, kako je ispričana, sa nizom odličnih detalja (npr. da su svi
radnici involvirani u situaciju bili crnci ili mexikanci – jer, sve i ako bi
raspričali šta su videli u čuli, „ko bi pa njima bilo šta verovao?“) deluje vrlo
intrigantno, naročito svojom sugestivnošću i neodređenošću. Šta je to nešto „sa
neba“ – ne se znaje, samo izokola, ali vrlo je creepy, i očigledno veliko i
važno...
A onda od njega doznaju da je baš u
njihovom gradu (how conveniently!) živeo jedan od radnika koji imaju snimak
tajanstvenog zvuka, a ovi znaju, tačnije cura, da je zaostavština sada već pokojnika
u biblioteci škole, pa ode tamo po trake... itd. Da ne prepričavam sve, reći ću
da, jednom kad stisnete zube i uši na prvih 15 minuta, THE VAST OF NIGHT sadrži
punih sat vremena odličnosti, sugestije, misterije, tihe pritajene strave i
kosmičkih nagoveštaja koji neodoljivo podsećaju na drugu polovinu famozne 8.
epizode 3. sezone TVIN PIKSA (i ljupki tinejdžeri, i blizina pustinje, i
ogromnost noći, i radio stanica, i iminentna paranoja, i NEŠTO sa nebesa...) –
a kad već pomenuh TP, ima ovde najmanje dve explicitne reference na njega, kroz
adresu „Ulica sikamora“ i kroz ime „madam Blanš“ koja tamo živi, a koja im
pruži još vitalnih informacija...
A onda...
...a onda, BAM! Onda dolazi završnih
15 minuta, koji su suvi imbecilizam!
I ovde moraju doći SPOJLERI! Nema druge niti može
drugačije...
Posle sveg tog tizinga i sugestije i jeze i
pričam-ti-priče, šta na kraju vidimo na malim ekranima naših te ve prijemnika?
Kad naši mladi junaci odu u šumetinu prateći tragove, i dođu do par jedva
oprljenih stabala? I kad izađu na livadu?
LETEĆI TANJIR!
JEBENI LETEĆI TANJIR!
Iz svekolike OGROMNOSTI NOĆI ti nisi imao mašte da izvučeš ništa originalnije od - letećeg tanjira?!
Iz svekolike OGROMNOSTI NOĆI ti nisi imao mašte da izvučeš ništa originalnije od - letećeg tanjira?!
I šta s tim?
Ništa.
Vidimo tanjirić kako odleti ka
velikom mega-tanjiru (ili, bolje, mega činiji za supu). A onda, kamera nam
prikaže stopala naših mladunaca na livadi, kako idu idu idu i – odjednom,
prestaju usred koraka.
Odjavna špica!
Pa jebo te bog debilni! Kakav je to
omaž Zoni sumraka ako nisi skontao
elementarnu stvar o tom šou, da se traži neočekivani
kraj, originalnost, tvist, a ne
najbanalnije nešto što je moglo tvojoj babi da padne na pamet, da si je uposlio
kao koscenaristu!?
Kakav je to omaž Tvin Piksu ako nisi shvatio glavnu
stvar, da je MISTERIJA (koju si i sam sasvim solidno gradio dotad) uvek jača i
bolja ako nije ogoljena, razotkrivena, a naročito kad je u svojoj srži tako
prozaična? Jeste se i Linč povremeno doticao NLO-a u seriji (naročito u 2.
sezoni, gde je zapravo Linča bilo najmanje), ali nikad tako banalno da zaista
prikaže JEBENI LETEĆI TANJIR!
Zašto se nije išlo suptilnijim
putem? Ako već imaš taj „less is more“ pristup (zato što u džepu imaš ukupno
200 dolara budžeta), što nisi do kraja išao „šau mau možda jeste možda nije
moje srce tajnu krije“ putem kojim je išao npr. THE ENDLESS (film koji ja ne
volim naročito, jer ima solidnu premisu ali vrlo nezanimljivu egzekuciju)? Ali
čak i takav kakav je, ENDLESS nije sišao do nivoa TREĆEG OKA! Ni blizu!
Ili, OK, nisi hteo niti umeo da se
bakćeš nekim vandimenzionalnim lavkraftovskim ili linčovim nadrealizmima i
neopisivim čudesima, hteo si baš leteće tanjire. U redu. Ali što bar s tim nisi
uradio BILO ŠTA? Zašto se ništa NE DESI između tanjira i ljudi? Neka akcija? Interakcija?
Spoznaja? Odluka? Neki ČIN? Čak i u imbecilnom BLISKI SUSRETI TREĆE VRSTE,
filmu sa jednim od debilnijih krajeva u istoriji sveta, imaš 1) sviranje kurcu,
odnosno alienima, i njiov odgovor – prvi kontakt kroz muziku, originalna stvar;
i 2) odluku glavnog lika da ode sa alienima a ostavi ženu i đecu, dakle svesni
čin junaka kojeg si dotad pratio, a koja je motivisana dotad viđenim.
A ovde, NIŠTA.
THE VAST OF NOTHINGNESS.
Vidiš leteći tanjir nad livadom.
Rez.
Tragovi, prekinuti. Naši junaci,
oteti.
The End.
I šta s tim?
Zaista neverovatan krah, nepojmljivo nerazumevanje
samog sebe i filma koji si napravio, stvarno retko viđen, školski primer da
neko napravi nešto sasvim solidno, a onda se, nesvestan toga šta je napravio,
doslovno posere na to na samom kraju! Ovog raščupanog bradonju, koji izgleda
kao fenserski Robinzon Kruso, treba čukati uglav' dok ne utuvi kako je
bespotrebno i lenjo svoj potencijalno odličan film svrgnuo na
neujednačeno-solidno-razočaravajući!
Zbog toga, moj vam je savet:
stisnite zube i izdržite prvih 15 minuta, uživajte u sat vremena zatim, a kad
dođete do 15 minuta pred kraj, prosto ugasite ovo, i dosanjajte kraj. Jer, ma
kakva da vam je mašta, šta god da zamislite, biće bolje od onoga što ovde u
ovom filmu dobijete.
Posle Bilijeve price vec je postalo ocigledno gde film ide, tako da zavrsetak nisam doziveo na isti nacin,kompletan film mi je pomalo pretenciozan izuzev toga sasvim prijatno, atmosfericno iskustvo. Odlicna zvucna rezija.
ОдговориИзбришиeh, jasno. pa naravno da niko ne očekuje da ovo krene u pravcu zombi invazije ili letećih ajkula. naravno da su u pitanju NEKAKVI onostrani entiteti. ali mogli su to biti lavkraftovska vandimenzionalna čuda ili linčovski nadrealni wtf vudsmeni ili plutajući oblaci inteligentnog gasa ili amorfni leteći šogoti ili trista drugih lepših, originalnijih stvari od JEBENIH LETEĆIH TANJIRA. s kojima se, kao što rekoh već, NIŠTA ne uradi. došli, oteli neke ljude, ćao.
ОдговориИзбришиSlazem se, iako sam se vec "spojlovao" citajuci vas rivju, mogu da zamislim uzbudjenje koje bih osecao da nisam znao o cemu se radi, sa svim tim pominjanjima u filmu o "there's something in the sky", tako da je rasplet u nedostatku boljeg opisa shit. Primetio sam da je nesposobnost da se napise zadovoljavajuci svrsetak jedan od najvecih problema sa kreativcima van mainstream holivuda (a i u njemu). Pak, to me ne sprecava da uzivam u putovanju iako je krajnja destinacija razocaravajuca u vecini slucajeva.
Избриши