петак, 10. септембар 2010.

Horor festival u Ribarskoj Banji (1. dan)

nulti festival srpskog horora sam ovde već uredno najavio, a sad je red da podnesem izveštaj o tome kako je to sve izgledalo na licu mesta, u ribarskoj banji i njenoj okolini.

3. septembar, petak

put do kruševca protekao je neosetno, sat i po vožnje od niša, u pristojno klimatizovanom busu niš-expresa i uz čitanje LOVECRAFT UNBOUND zbirke. na 200-ak metara od bus stanice bez teškoća pronađoh domaćine, a pre svega slavoljuba markovića kao jednog od inicijatora svega ovoga, pa s njim i dušanom cicvarom krenuh na horor-vožnju do banje. naime, pošto im se bus namenjen za prevoz putnika pokvario (ili tako nešto), do banje smo došli alternativnim horor prevozom – u kombiju hitne pomoći, privremeno darivanom od sponzora festivala, 'specijalne bolnice ribarska banja'. bio je to sasvim prikladan početak.

Foto: direktor ribarske banje dr branislav katančević i novinar, slavoljub marković


posle upoznavanja i ručka (na kome nam se pred kraj pridružio naknadno pristigli mladen đorđević) smestio sam se u vrlo dobru dvokrevetnu sobu koju sam predstojeće horor noći imao da delim sa cicvarom. tu sam dremnuo nekih sat vremena da se okrepim pred horor veče koje sledi.

do vodenice u srndalju odvezeni smo truc-truc vozićem preko brda i kroz šume – u brdima, horori, of kors – a na licu mesta zatekosmo grdan svet, medije, i nešto posetilaca koji su, ne znam kada i kako, dovde došli, budući da vodenica baš i nije pristupačna civilizaciji. atmosferu su podgrevale horor lubenice izdubljene kao da su halloween bundeve, sa svećama unutra... pošto dadosmo izjave RTS-ovim novinarima (to je posle išlo u jutarnjem programu), dokumentarac koji je u vodenici išao sa video bima, i koji je publika (valjda) posmatrala, prekinuše kad je došlo vreme da se festival otvori.

prvo je izveden performans sa glumcima iz kruševačkog pozorišta u kukuljicama i sa svećama, koji su predstavljali grupu dece, izgubljene u šumi, koja su se nešto potom iz nje vratila – kao nešto drugo, i sa sobom povela svoje roditelje nazad u šumu... istovetna izvođevina obavljena je prošle godine, tokom promocije zbirke priča o vodenicama, pa to možete videti OVDE.

usledio je panel na temu strahom protiv straha - o fenomenu straha i hororu kao žanru, uz projekcije mini filmova "vampiri u srbiji" i "priče iz vodenice".

učesnici okruglog stola bili su: scenarist i reditelj mladen đorđević, teoretičar horora i pisac dejan ognjanović, prof. dr milivoje r. jovanović, ilustrator goran ćeličanin, istoričar goran vasić, pisac miljan marković (stalno namršteni i ne mnogo govorljivi autor vampirskog romana TAJNA VILE MORO), publicista dušan cicvara, sveštenik dragić ilić i slavoljub marković, koji je vodio razgovor.

govoranciju je otvorio pop, koji je iz svog ugla praktično blagosiljao ove horor rabote, uz upozorenje da se u nekima od njih nalazi 'previše slobode' i da time ne treba da budemo zavedeni. taj deo zbivanja bio je koncipiran kao sled zasebnih pričica, tako da svaki učesnik kaže po 5-10 minuta nečega o hororu iz svog ugla (etno, istorija, književnost, film, likovno...), ali bez interakcije ili diskusije. kad je poslednji govornik kazao šta je imao, najavljen je dokumentarac misterije srbije: ovaj i onaj svet, a učesnici se povukoše kud koji.

zbitiju su se pridružili i neki mladenovi obožavaoci, fdu studenti iz kruševca, koji su došli čak u ovu šumu da ga pozdrave, i da se dogovorimo oko sutrašnjih aktivnosti, pošto je mladen predložio da obiđemo neke slikovite znamenitosti u okolini, kad smo već tu. povratak vozićem kroz mrkli mrak šume bio bi hororičniji da je motor rečenog prevoznog sredstva malo tiši, pa da se može čuti i poneki zvuk iz okolnih šuma i kukuruza, ali i ovako je bilo sasvim ok.

Foto: U brdima, deca kukuruza


posle još malo druženja i zezanja uz obilatu mesnatu večeru povukosmo se u svoje odaje.

pokušao sam da spavam, prvo uz treperenje TV-a koji je cicvara pustio, a zatim i uz njegovo hrkanje, hrkeljanje, hrketisanje, hrktanje, hrkokotanje, hrkosanje i hrkanisanje. da stvar bude još gora, zaboravio sam da ponesem svoje obavezne čepove za uši, bez kojih ni kod kuće ne legam u krevet, a kamo li kad sam negde na strani! zgužvani parčići toalet papira nagurani u uši prosto nisu poslužili kao zamena velikoj civilizacijskoj tekovini zvanoj ear plugs! dremnuo sam tek par sati rano ujutro.

четвртак, 9. септембар 2010.

NEKI NOVI HORORI

...isključivo bezvezni.

dakle, pošto nisu vredni truda, slede samo kratka upozorenja na više nego jadno stanje u kome se današnji horor pretežno nalazi.

čak i uz obilato korišćenje mog istančanog čula kojim zaobilazim horor-bljuzge koje smrde na kilometar, evo nekoliko njih koje sam gledo zato što poseduju ponešto što ih, u teoriji, preporučuje – bilo da je to koncept koji niko sem paraplegičnog retarda ne bi mogao da upropasti (zmije u zgradi!), bilo da potiču iz inače pouzdane kinematografije (koreja!) ili autora.

evo tog đubreta kojim sam se smarao i nervirao u poslednje vreme – da vi ne biste morali.


BESTSELLER

S. KOR, '10

** 2

visokobudžetni super producirani DREK za mase – ovo je kao neki ekvivalent korejskog dina kunca (unrelated to gingerkunac): prozaična, banalna, predvidiva prežvakavanja već viđenog bez trunke duha ili originalnosti. kao, mentalno poremećena i prenaglašeno nenormalna piskinja, jedva sačuvala živu glavu od optužbi da je plagirala prethodni roman – dođe da se povuče od rulje u usamljenu kuću na jezeru, u nekom malom stivenkingovskorejskom mestašcu punom 'slikovitih' likova (uključujući čak dva retarda), kako bi tu piskarala dalje. sa sobom vucara derište za koje je iz aviona očigledno da je mrtvo, tj. njena projekcija, pošto niko sem nje ne interaktuje sa curicom – ali nam se ta očiglednost svejedno prezentuje kao giga-twist nasred filma. onda se ispostavi da je i knjigocigla koju je iskenjala iz sebe u toj kolibi – plagijat! ali, evo novog twista – to je plagijat koji joj je suflirao duh žene ubijene u toj kući, a kroz medijum od njene fantom-ćerčice čiju smrt nije mogla da prihvati...

sve je ovo toliko rutinski (mada, uglancano) odrađeno da sam bio u ozbiljnom iskušenju da ugasim negde oko 50. minuta (traje celcata nesnosna DVA SATA!) i nadljudskim naporima sam se naterao da izdržim do kilavog 'klimaxa'. da se razumemo: ako volite bestseler cigle-knjige, ako volite kunca, ako volite generičke predvidive ali lepo upakovane produkte – ovo vam je jedan, što bi dimbo vojnov reko, 'repertoarski film' – tj. što bih ja reko, kompetentno odrađeno NIŠTA, celuloidni ekvivalent žvakaće gume. žvaćeš, žvaćeš, pa ispljuneš, i nikom ništa. ko ima 2 sata za bacanje, može ih baci na ovo.



THE INTRUDER

THAI, '10

*(*) 2-

zaista neverovatno: KAKO neko može da napravi ovoliko glup i promašen film o najezdi zmijurina u nekakvom tajlandskom hotelu? ajde što su likovi bezvezni, što se nisu potrudili ni da nam ih predstave, nema veze – jebeš likove, daj zmijsku akciju.

ehh, akcija. nema toga ovde. osim ako tu plemenitu reč ne zalepitu na ovaj dramaturški (?) haos od beslovesnih trčanja tamo-vamo bez cilja i smisla i na ovaj niz bedasto zamišljenih i sirotinjski ostvarenih skoro isključivo CGI nacrtanih zmija. SHIT! idioti! pa koga zabole za vaše kompjuterske zmije? da su bar ljucki odrađene – ali jok: kad ih gledaš kako pužu po podu, sve odreda pripadaju istoj bedastoj generičnoj sorti. međutim, u scenama u kojima se primaknu ljudima sve odreda postanu – kobre! e, jebaga!

ne gubite vreme na ovo sranje, ovo ĐUBRE – ako hoćete nenadmašni nenadjebivi i potpuno savršeno genijalni masterpis na istu temu (zmije vs. azijati u zgradi) – gledajte remek delo zmijsploatacije, A CALAMITY OF SNAKES. e, tako se to radi!



MUST LOVE DEATH

USA, '10

** 2

kuku majko, ovo sranje sam gledo pre 10ak dana, a morao sam malopre da se podsetim na imdb-u šta uopšte to beše! dakle, potpuno zaboravljivo đubre od torture porna u kome neka dva antipatična ludaka preko oglasa namamljuju neke budale u kolibu pa ih tamo podvrgavaju nekakvim reality-showovskim i kvizovskim zadacima, pri čemu ništa od toga nema ni trunku smisla, duha, ili bilo čega vrednog truda. pokušaji humora nisu smešni, saspensa nema jer su likovi idioti, a to malo krvi što lipti – pa to danas imate u svakom hororu, ne morate baš ovu budalaštinu da gledate samo zato. MUST LOVE SHIT to watch this!



DON'T LOOK UP

USA, 09

*(*) 2-

kuku i lele! đubrovitost ovog zlodela doseže takvo DNO u svojoj tragikomičnoj nekompetenciji i imbecilizmu na svim nivoima da je to prosto neverovatno kad dolazi ispod potpisa fruta čana, autora solidne 'art' reputacije a žanrovcima najpoznatiji kao autor izvanrednog DUMPLINGS segmenta iz 3-EXTREMES (a potom i dugometražnog filma nastalog iz te epizode omnibusa). kako je moguće da isti čovek potpisuje i onu izuzetnost i ovu imbecilnost mom umu potpuno izmiče, jer ovo je toliki jad i beda da se uopšte ne može meriti sa takođe promašenim radovima koje je, recimo, nakata radio u americi. (kad sam kod nakate – ovo je rimejk njegovog ranijeg hororčića iz 90ih, rađenog pre RINGA – sasvim solidnog, mada daleko od vrhunaca koje je kasnije dosegao: ističe se samo jedna vanredno jeziva scena pred sam kraj, inače je veći deo toga na nivou proseka. ali, taj 'prosek' sasvim je pristojan, a iz ugla ponora u kome ovaj čanov rimejk obitava, to izgleda kao prvorazredni klasik!)

scenario je nekakva nedokuvana idiotarija o ciganskoj kletvi i ciganskim ugovorima s đavolom i reinkarnacijama i duhovima na starim, nezavršenim filmovima i novim MANITU-ovskim preporađanjima zloduha u telu, a sve to u pozadini hororčića koji grupica amerikanaca snima u nekakvoj rumunskoj šupi gde nešto strašno smrdi, gde zolje ili tako neke CGI tačkice napadaju električare, a u svemu tome frut je našo priliku za svoj autorski potpis u ogavnoj sceni porođaja u kojoj bepče iz mamine rodnice uz obilje telesnih sokova ljosne na patos i odleti-sklizne glavicom pravo u drveni stub. okej, frut, sećamo se DUMPLINGSA, u kome su žene željne večne mladosti jele valjuške sa mesom fetusa, u redu je, shvatili smo da imaš fetiš na newborn porn, ajde sad vrati se nazad svom rutinskom jeftinom rumunskom rimejku koji pre deluje kao nenamerna parodija nego li iole koherentan ili kompetentan genre flick. prepuštam nekom dokonijem da eventualno secira besprizorne količine imbecilnih detalja ovde. ne zamerite što me mrzi da idem u detalje, ali zaista želim da ovaj filmski abortus smesta zaboravim.

среда, 8. септембар 2010.

FANTASIA REPORT 6: KEN RUSSELL, GEORGE MIHALKA, DOUGLAS BUCK


preostalo je još da izvestim o druženju sa još ponekim facama na ovogodišnjoj fantaziji, pa evo, ukratko (nadam se).

KEN RUSSELL

veoma volim čiču, i imam poveći rispekt za DEVILS, ALTERED STATES, CRIMES OF PASSION, GOTHIC, ...WORM (da, i za njega!); takođe, odavno se nakanjujem da repriziram i/ili premijerno odgledam neke njegove klasičnije klasike što mi čuče na diskovima već neko vreme. ipak od susreta sa njim nisam očekivao ništa – delom zato što znam koliko je dekica mator, delom zato što je čak i ovakav, prevelika 'zvezda' da bi sedeo i ćaskao sa svakim, a najzad zato što se nisam ni spremio adekvatno za eventualni razgovor/intervju s njim, koji bi morao da bude ozbiljan ili ga ne bi smelo ni biti.
pored svega toga, kena prati notornost da ume da bude vrlo nezgodan ili u najmanju ruku ćudljiv sa nepoznatima, uključujući tu i novinare i svu tu ekipu koja ga gnjavi po festivalima. većina onih koji su ga u skorije vreme viđali na nekim javnim nastupima, pred publikom, kaže da je bio vrlo uzdržan, ili je odgovarao kratkim 'yes/no' rečenicama, ili je čak ponekad bio i malkice na ivici neuljudnih i svadljivih odgovora. evo, recimo, primera kako izgleda jedan siroti pokušaj intervjua u tom stilu.

nije on takav samo sa sirotim novinarima: slično je tako drkadžijski odzenovao i večeru sa frenkom henenloterom i još nekim B-rediteljima za koje nije ni bio čuo (ipak su to imena kao što su bill lustig, jeff lieberman, merv bloch, scooter mccrae): tokom cele večeri je samo klimao glavom i odgovarao najkraćim mogućim rečenicama, ali uglavnom ćutao. evo kako to frenk opisuje: "Ken had never heard of any of us and was no doubt underwhelmed so never said more than 25 words the whole lunch. Very surreal. Lunch with Ken Russell who wouldn't speak other than an occasional "yes" or "no." Oh yes, at one point Ken referred to me as Quasimodo since he'd just been watching "The Hunchback of Notre Dame" on TCM."
imajući sve to u vidu, trebalo bi valjda da budem srećan što sam imao čast da obavim Q&A posle SRPSKOG FILMA stojeći na samo metar od kena rasela, koji je sedeo u prvom redu (u invalidskim kolicima), i da mu dodam mikrofon kako bi odgovorio na pitanje nekoga iz publike – šta ken misli o SF-u. ken je reko samo "I'm stunned." mada, po onome što mi rekoše neki koji su kasnije s njim večerali, kad su ga opet pitali o SF-u, njegov odgovor je bio samo – kisela faca.
kad se razišla gužva, dao sam raselu da mi se potpiše na primerku knjige THE DEVILS OF LOUDUN oldoza haxlija, pozdravio se srdačno s njim, kazao da veoma poštujem njegov rad, a na kraju se slikao sa srpskom grupom i njim zajedno. razmenili smo još nekoliko reči, pitao sam ga kako mu se činilo u srbiji, pošto je bio na paliću prošle godine, ali i tu je pala samo rečenica ili dve, bez šire elaboracije. i to mu beše taj 'touch with greatness'. malo li je?
te večeri je prikazan THE DEVILS, film koji je za mene lično značajan iz više razloga – nikad neću zaboraviti moja prva dva POKUŠAJA da ga odgledam: isprva, kad je bio prikazivan u prvom noćnom programu na ovim prostorima uopšte (CRNA OVCA), tamo negde krajem 1980-ih. to je bio program sa ingenioznim izborom filmova (DEEP RED, THE FOG, THE DEVILS...) ali sa jednom začkoljicom – idioti su te filmove sekli na parčiće od po 10-ak minuta, a između svakog od njih su trpali po 40-ak minuta nekih spotova, priče, pesama, skečeva i pizdarija koje, po sebi, i nisu bile užasne – ali nisam želeo da filmove, pa još takve, gledam na takav iseckan način. anyway, budući da je to zaista bio NOĆNI program – počinjao u petak oko ponoći i trajao do oko 05h u subotu ujutro – i bilo ga je zaista naporno pratiti, od DEVILSA sam digao ruke već negde nakon drugog inserta, jer gledati ga TAKO nije imalo smisla.
drugi POKUŠAJ gledanja tog filma odigrao se 1995. tada je u nišu, na letnjoj pozornici, išao nekakav program starih filmova iz kinoteke, mislim da je sigma to uređivao, jer dabić sigurno ne bi dovodio jedan 'kontroverzan' film, pa je između ostalih bio i raselov klasik. u ogromnom amfiteatru na tvrđavi 'društvo' su mi pravili samo jedan zaljubljeni par i 3-4 tinejdžera koji su mislili da je u pitanju horor film. (kad me već ne pitate – THE DEVILS ni po čemu i ni na koji način NIJE horor, iako ga mnogi, mitch davis included, svrstavaju u taj žanr i kao horror ga najavljuju)
anyway – film je igrao na OGROMNOM platnu koje jedino može da učini čast fascinantnom dekoru dereka džarmana i ludačkim raselovim inscenacijama i tripovima: privilegija gledanja tih predivnih prizora na tako veeeelikoooooooom platnu u srbiji je zaista retka (to platno je najmanje 3-4 puta veće od onoga u bg kinoteci, recimo). bio sam kupljen smesta: zaljubio sam se u to izdanje filma već u prvih pet minuta i nastavio da ga gledam sa mešavinom opčinjenosti, fascinacije, predanosti i žara kakvu sam malo puta u životu osetio – bio je to zaista otkrovenjski trenutak kada sam shvatio šta se sve filmom može postići, kakva magija tim mrdajućim slikama može da se pravi! reći da sam bio ODUŠEVLJEN vrlo je blag izraz.
naravno da tolika sreća nije mogla dugo da traje, niti da prođe neokrnjena. već negde u trećoj rolni desio se neki pičvajz sa prastarim projektorom, nešto je puklo, dimilo se, šta li, uglavnom – posle 40ak minuta MAGIJE FILMA i 10ak minuta nerviranja zbog njenog coitus interruptusa, čiča iz kabine nam reče da nema ništa od nastavka filma. vraćanje para niko nije ni pomenuo. srbija među šljivama. dakle, posranost koju sam tada osetio – tu uskraćenost, taj prekid BAŠ TE projekcije – to rečima ne mogu da opišem. smesta sam krenuo da obrćem i nebo i zemlju da dođem do filma barem na vhs kaseti, ali niko u nišu nije ga tada imao (što je i predvidivo, imajući u vidu niške 'filmofile'), nije ga bilo čak ni u, inače više nego solidno snabdevenoj, arhivi video kluba MB. morao sam da potegnem beogradske veze, a u to vreme imao sam ih vrlo malo, ili nimalo...
na kraju, zamolio sam gorana skrobonju, s kojim sam tada bio u povremenom kontaktu, kao njegova prva KOŠMARNA mušterija, tj. pretplatnik br. 001, i on je od nekih šestih lica, dal iz LAZE K, dal iz kluba 8 ½ ili odakle već, uspeo da mi nađe, presnimi i pošalje VHS THE DEVILSA... u pitanju je, naravno, američki cut koji je, sa necelom odjavnom špicom, trajao oko 104' ali nisam se žalio – čak i u recnutom obliku, magija je bila tu, makar i na beskrajno manjem ekranu. kasnije sam iskoristio priliku da kupim bootleg DVD tog filma u najdužem obliku u kome se danas uopšte igde može naći – 111 minuta + neki isečeni kadrovi vide se u dodatnim materijalima, dokumentarcu HELL ON EARTH i u intervjuima sa cenzorima. kvalitet slike te verzije nije najsavršeniji – kao malo bolji VHS – ali to je, za sada, najduža verzija tog mega-proganjanog i zabranjivanog filma. španci su nedavno izdali DVD i govorka se o američkom, ali i ako izađe, biće to american cut od 108' at best...
na moju neopisivu žalost, na fantaziji THE DEVILS nije mogao da bude prikazan sa trake jer su u zadnji čas neki lokalni ili državni cenzori izeli govna i nisu dozvolili da se nekakav print koji oni nisu aminovali prikazuje, a određene rezervne opcije su zakazale iz sličnih činovničko-cenzorskih razloga, pa su na kraju davno najavljen film prikazali sa digi-bete, što je za taj i takav film, za tu vizuelnu raskoš, bilo zaista jadno, naročito meni, koji sam ga gledo na letnjoj pozornici u nišu sa zaista odlično očuvane kinotekine kopije u vibrantnim bojama i mađiji koju ovi u montrealu prosto nisu mogli da rekreiraju u tom maltene video-bim obliku, sa redukovanim bojama, pixelizacijom i vrlo lošim zvukom. sažaljevao sam one koji su te večeri, u tom sirotinjskom obliku, po prvi put gledali taj film.
nakon njega, ken rasel je ustao, zahvalio se u par reči pulici, primio nagradu za životno delo, mahnuo njome, smeškao se blicevima koji su škljocali, a onda se vratio u svoja kolica. nije držao govor, nije bilo Q&A, nije odgovorio na opipljiv entuzijazam publike – aplauzi, fotke, kamere, reflektori, blicevi, usklici itd.
da budem iskren, ne znam koliko je za ovo kriva raselova priroda, tj. da li je takav uvek i svuda bio, a koliko su krive godine – 83 komada. meni je on delovao užasno star i slab, u onim kolicima najviše me podsećao na spoj dekice iz TEXAŠKOG MASAKRA i dede iz SAUT PARKA – slab, krhak, na pola snage, polu-senilan. the living dead legend. svaka mu čast na jakom opusu, ali... ken russell that we know & love – has left the building.

GEORGE MIHALKA

džordž se pojavio niotkuda – kao običan posetilac, montrealac, koji je došao na fest, pa svratio potom i na zezanje nakon filmova, u irski pab koji je bio glavno svratište posle ponoći. ja nemam neki naročit odnos prema njegovim filmovima, zapravo, jedino sam MY BLOODY VALENTINE i gledao, a ništa od preostalih me ne golica, čak ni sada kad sam ga upoznao. po povratku u srbiju reprizirao sam MBV, ovog puta uncut verziju koja je zimus izašla, ali avaj, ne mogu reći da je moj sud o tome bitno povoljniji, sem što sa svim tim krvavim efektima vraćenim nazad to malkice bolje izgleda. to je ipak samo jedan od boljih derivativnih slešera iz tog doba, ali prozaična intonacija ne uspeva da sasvim bude iskupljena brutalnim ubistvima. to je sve na razmeđi 2+ i 3- i tu nema leka.
ipak, džordž je bio pravi laf i delija za druženje: srčan i srdačan lik koji sve vreme nije skidao kez od uva do uva, niti se odvajao od pivske flaše. pričao mi je otvoreno i naširoko sve o cenzuri MBV-a i krivo mi je što tad nisam uključio diktafon i sve to usnimio u formi intervjua, jer bilo je tu zabavne priče i o hiper-uverljivim efektima toma burmana, i o grdnim zajebancijama i picajzlisanjima sa MPAA koja ih je vraćala da seku sekunde i deliće sekunde, bukvalno frejmove, i o uticaju atentata na džona lenona na zaoštravanje cenzure u to doba (kao da ovakvi filmovi stvaraju takve psihoe!) pa i o svojoj viziji tog filma i idejama (grad vs selo, provincijska čamotinja i beznađe, rudnik, ovo ono – što sve postoji, negde duboko i daleko u pozadini pozadine filma za dokone drka-đone da u tome traže nekog marxa ili šta god, ali nemojmo se zajebavti, ovaj film NIJE o tome, nego o mladićima i devojkama koji ginu na neke krvave i gnusne načine iz apsurdnih i psihološki imbecilnih razloga jednom kada se otkrije ko to sve i zašto radi).
mihalka (inače, mađarskog porekla, ako to već nije očito) veoma je gotivio ekipu SRPSKOG FILMA, koji mu se mnogo dopao, pa nas je zato pozvao na večeru u svoj dom. u tom trenutku srđan je već bio u koreji sa filmom, pa smo na večeru otišli aca, nikola i ja. mihalka reče da mu je žena ovih dana negde na putu pa zato nećemo biti ugošćeni obilatošću njenih elaboriranih kulinarija – ponudio nam je da napravi špagete, ili da nas posluži izborom nekakvih kobasica i sireva. odlučismo se za potonje, jer je bilo brže i lakše obaviti, kako bismo stigli da proćaskamo ko ljudi, jer bilo je malo vremena za to zezanje (žurili smo na THE DEVILS te večeri, pa smo imali samo oko 2 sata kod džordža).
on nas je pokupio kolima i vratio nas nazad do bioskopa. ispostavilo se da je kuća u kojoj stanuje (plaća zakup, nije joj vlasnik, kao ni većina ovog sveta ovde: nije to ko u srbiji, tatkovina, dedovina, kućni prag i odžak, generacije, porodična zadruga, ovo ono...) naslonjena na dvorište srpske pravoslavne crkve u montrealu, u zaista lepom delu grada, a ovaj crkvenjački komšiluk bio je naročito zabavan da na njemu kao bekgraundu uslikam izrazito antihrišćanskog i antipravoslavnog acu.
uz zaista odlične kobasice i salame te nekoliko vrsta sireva, i uz obilate količine odličnog crnog vina, ćaskali smo o svemu i svačemu, od stanovanja u ovom kraju i cenama za to (ispade da on ne plaća mnogo više nego što bi za sličan stan morao u bližem centru beograda) pa do raznih projekata na kojima je radio, pretežno za TV u zadnje vreme. sve se to dešavalo u njegovom back yardu, na prijatnoj travici, u ladovini, u sumrak i veče jednog prijatnog dana.
džordž, naravno, nije nikakva zvezda, ali neposrednost i srdačnost kojom je zračio zaista je neuporediva sa eventualnim njegovim pandanima u srpskom filmu. ni trunke ega, sujete, zazora, distance – naprotiv, čovek ostvaren (u smislu jednog dobro plaćenog profesionalca, egzekutivca, a ne 'umetnika'), zna ko je i gde je, koliko vredi i šta je svojim radom postigao. možda mu opus i nije neki iz ugla nekog filmofila, ali boli njega, on je uradio neke uspešne, popularne komedije, drame i tv serije, i može mu se da se zajebava.

DOUGLAS BUCK

sa džordžom sam se obilato družio i na žurci kod filmmejkera DAGLASA BAKA, koji svoju ljubav prema hororu tek treba da pokaže u nečem vrednom (poštujem, donekle, ali ne volim njegov rimejk SISTERS, a mnogohvaljenu trilogiju FAMILY PORTRAITS još nisam konzumirao do kraja – poklonio mi je DVD, ali prvi od tri, mnogohvaljeni kratkić, CUTTING MOMENTS, nije me nimalo impresionirao, uprkos efektima toma savinija: to je jedna nategnuta i isprazna dramurda maskirana u splatter, kao neki studentski filmić, ali psihološki još naivnije...)
Na slici: "Evil Andy"(DREAD CENTRAL), Ghoul, Mihalka

bak ima zaista odličnu kolekciju knjiga o horor filmu, brojniju od moje, a i odličan je domaćin – taj party beše jedan od hajlajta boravka na fantaziji, ne samo zbog dobre hrane i obilatih, kvalitetnih crnih vina, i odličnih torti na kraju, nego uopšte zbog prijatnog prostora njegovog povećeg stana koji uključuje i terasu na krovu sa odličnim pogledom iz ionako prestižnog, fensi dela grada. dag je inače mlad čovek, vrlo srdačan i nenametljiv: ja recimo nisam ni znao kako on izgleda, on mi je sam prišao jednom prilikom u bioskopu dok sam čekao neki film i čestitao mi na prezentaciji srpskih filmova (mislim da je gledao TEARS FOR SALE i Q&A koji sam radio nakon toga) i tako smo počeli neku priču, opušteno, kao filmofili, a ne kao JA, REŽISER i ti, tamo neki srbin...
nažalost, nije bilo mnogo prilike za druženje, ni na partiju, a ni posle toga, jer sam ubrzo potom išao nazad za srbiju, što je šteta, jer video sam po izboru knjiga i filmova, a i čuo sam od drugih koji ga znaju, da je dag veliki horor znalac i sigurno bi tu pale neke zanimljive priče.

-nastaviće se...

уторак, 7. септембар 2010.

LA HERENCIA VALDEMAR (2010)

**(*)

2+


vizuelno solidan, sa umereno-pristojnim budgetom i jednom okej horror scenom u prvih pola sata – ali u celini gledano, ovo je vrlo bezvezno zamišljen scenario koji nije vredan ovolikog truda niti vremena. elem, ovo traje puna dva sata, a OBRATI PAŽNJU: završava se sa 'nastaviće se'. znači, nije čak ni ceo film, nego su snimili početak, u nadi da će dobro proći, pa da snime ostatak. pošto je ovo prošlo srednje-žalosno (a vidi se i zašto) – nastavka možda i ne bude, pa imajte to na umu ako rešite da se zamlaćujete ovom u najboljem polovičnom pričom.


struktura je bizarna, i ovlašno prepričana čak zvuči mnogo zanimljivije: treba da se obavi procena vrednosti jedne stare kuće i njenih antikviteta; prethodni expert je nestao, pa šalju mladu ženicu da odradi taj posao. ona susretne nekakvo ghoul čudo na tavanu i jedva mu umakne, ali onda zaglavi u kući nekakvog čudaka koji je ne pušća odatle; njeni šefovi šalju detektive da je nađu, i onda, najveći deo filma sačinjava flešbek naracija tom šerloku o prošlosti te kuće, tokom koje je gazda, medijum-prevarant, na nagovor alistera kroulija (!) prizvao nekakvog lavkraftoidnog gmaza...

nakon umereno respektabilnog početka i ok misterije, sa paranoičnim ugođajem pomalo staromodnog gotika (ZEDER meets NINTH GATE), taj deo sa kroulijem (koji je na kraju 19. veka već mator i ćelav, kakav je bio 50 godina KASNIJE) definitivno ovo sve baca u treš vode, naročito kad se toj krouli karikaturi (klasika: krupan, ćelav, zlikovačkog pogleda i glasa...) na seansi pridruže još i brem stoker (!), lizi borden (!!!) i još neke face. lepo krenu s misterijom, saspensom, pa i tom jednom ok horror scenom, a onda to sve devolvira u melodramu, treš i palp sa jadnim cgi-monstrumom koji ispuže iz rupe i uđe u lešinu na groblju koju posedne i tako kljakasto i smrdljivo krene da pravi sranja po okolini... u epizodnoj ulozi je i pol neši (jacinto molina) u svojoj poslednjoj ulozi – verovatno u najskupljem filmu u kojem je ikada bio. what a way to go...

kad već krene odjavna špica, autori nas 'zagolicaju' coming attrakcijama iz planiranog nastavka (slično kao na kraju ŠEJTANOVOG RATNIKA!) – tom prilikom vidimo i nekakvog ktulua koji će, možda, da figurira u drugom delu. eh, ni on ne može ovo da izvuče iz kaljuge nedomišljenog, nesažvakanog i nesvarenog palpa, pa je možda i bolje da se ne gnjave s ovim do kraha, pre nego što se ovo sve ne pretvori u ČOVEKA KOJI JE UBIO LAVKRAFTA il tako nešto.

nastaviće se...


понедељак, 6. септембар 2010.

DEMONOLOGIJA


Iz knjige The Encyclopedia of Witchcraft and Demonology
(Bonanza Books, 1959)
autora Rosela Houpa Robinsa (Rossell Hope Robbins)

Odabrao, preveo i prilagodio:
Dejan Ognjanović

Demonologija, ili naučno proučavanje demona, tretira se ovde kao suprotna pojmu veštičarstvo, a ne kao antiteza teologije, nauke o Bogu. Teolozi su mogli da od svojih učenih čitalaca pretpostave izvesno znanje o problemima dobra i zla, ali demonolozi su ovu komplikovanu teoriju uprostili u jednostavan jezik za sveštenike i upravnike na lokalnom nivou. Suđenje Jovanki Orleanki bilo je međunarodni događaj, i njene odgovore su proučavali ne samo njene sudije, koji su svi bili učenjaci, već i udruženi fakulteti Sorbone. Suptilnosti u pitanjima – poput, na primer, onog da li se Sv. Mihajlo njoj činio topao na dodir – odmeravali su evropski stručnjaci kako bi joj odredili krivicu. Slično tome, distinkcije u obraćanju Đavolu učenjačkom umu behu jasne: molitva znači priznanje njegovih moći pa je prema tome jeretička; naredba, imajući u vidu da je bog Satani dozvolio određene moći (npr. nad vremenom), u ovom kontekstu nije bila jeretička. Među brojnim drugim autorima, advokat Paulus Grilandus (1525) pozabavio se finesama ove dileme dualizma.

U praksi, sveštenici i sudije koji su ispitivali veštice nisu bili visoko obrazovani - Karpcov se žalio da su sudije u Saksoniji pretežno sirovi i polupismeni (Benedikt Karpcov, 1595-1666, nemački sudija kome se pripisuje da je potpisao smrtne presude za oko 20.000 osoba, i autor uticajne knjige Practica rerum criminalum, koja se smatra protestantskom verzijom znamenitog (katoličkog) Malleus Maleficaruma - prim.prev). Sami optuženici, oni koji su imali posede i bili pismeni, bili su običan gradski ili seoski svet sa malo religioznog obrazovanja sem onog stečenog u lokalnoj crkvi. Za sudije i žrtve, Đavo je prosto bio nadljudska figura, apoteoza zla, koji se ponašao nalik surovom brigadiru poznatom iz ratnih godina, naročito u ranom sedamnaestom veku. Teolozi su mogli da nadugačko raspravljaju o tome kako je Đavo mogao da ukrade seme muškarca i održi ga toplim dovoljno dugo da potom oplodi ženu, ali sudije su u praksi iznuđeno priznanje o opštenju s Đavolom –makar ono bilo i hladno- smatrali dovoljnim za presudu. Biskup Hačinson je 1718. sumirao stav koji je vekovima bio važeći: ''Đavo je umnogome kao čovek, samo što ima rep, kandže, rogove i rascepljeno kopito.''

Tako su eksperti poput Bodena, Del Rija ili Remija, iako visoko učeni i sofisticirani, pretežno bili zaokupljeni veštičjom praksom (pakt i sabat) radije nego đavolstvima demona. Đavo se nije dovodio u pitanje, ali je njegov sluga završavao u sudnici.

Đavo ima moć, makar i onda kada su njene razmere podložne raspravi. Johan Vejer, skeptični lečnik, pisao je 1563. godine:

''Satana poseduje veliku hrabrost, neverovatnu lukavost, nadljudsku mudrost, najoštriju prodornost, savršenu praktičnost, neuporedivu veštinu da naročito zamaskira najpodmukliju prevaru, i zlobnu i beskrajnu mržnju prema ljudskoj vrsti, neutaživu i neizlečivu.''

Žan Boden, francuski sudija vešticama, bio je spreman da Satanine atribute proširi i na niže demone (1580):
''Sigurno je da đavoli imaju duboko poznavanje svih stvari. Nijedan teolog ne može da tumači Sveto Pismo bolje od njih; nijedan advokat ne poznaje od njih bolje testamente, ugovore i akcije; nijedan lekar ili filozof ne može bolje da razume sastav čovečjeg tela, i odlike nebesa, zvezda, ptica i riba, drveća i biljaka, metala i kamenja.''

Otprilike u vreme Bodenovog pisanja, u Francuskoj su se pojavili mnogi mali pamfleti koji su svedočili o čudnim veštinama Đavolovim. Na primer, jedna knjižica, štampana u Parizu 1619. imala je naslov: Šokantna ali istinita povest, koja se desila u Solijeru u Provansi, o čoveku koji se posvetio Crkvi ali mu je, kad nije ispunio svoje obaveze, Đavo odsekao intimne delove.

Mihaelis Pselus je demone klasifikovao prema njihovom habitatu, ali barem dve njegove vrste nisu imale veze sa vešticama. Drugi demonolozi su pokušali da takva grupisanja urede prema demonskim moćima. Alfonsus de Spina je pronašao deset varijanti đavola:

1. Suđaje. Neki tvrde da su videli Suđaje, ali ako je tako one nisu žene već demoni (a Avgustin kaže da je Božja volja jedina sudbina).

2. Poltergajsti, obično nazvani duende de casa (kućni duhovi, prim. prev.), koji čine male trikove tokom noći, kao što je lomljenje stvari, skidanje posteljine, zvuci koraka nad glavom. Oni pomeraju stvari ali čine malo štete. (Binsfeld je držao da je poltergajst u kući opravdan razlog za raskid zakupa.)
 
3. Inkubi i sukubi. Opatice su posebno podložne ovim đavolima. Kada se ujutro probude, ''nađu se okaljanim kao da su spavale sa čovekom.''
 
4. Marširajući duhovi, koji se pojavljuju kao horde ljudi čineći mnogo halabuke.
 
5. Demoni familijari, koji jedu i piju s ljudima, imitirajući anđela iz Tobita.
 
6. Demoni košmara, koji ljude zastrašuju u snovima.
 
7. Demoni stvoreni iz semena i njegovog mirisa kada muškarac i žena opšte. Ovi demoni takođe čine da ljudi sanjaju žene kako bi demoni mogli da ''prime njihovu poluciju i od toga načine novog duha.'' (Spina u ovo nije verovao.) ---Ova stvorenja se u okultnoj praksi nazivaju još i larvama, ili klifotima, i spadaju u najpodmuklije entitete. (prim.prev.)
 
8. Demoni prevare, koji se nekada javljaju kao muškarci a nekada kao žene.
 
9. Čisti demoni (ali zapravo najgadniji) koji napadaju samo svete ljude.
 
10. Demoni koji varaju stare žene (nazivani još i xorguinae i bruxae) i čine da ove veruju kako lete na sabat.


Drugi demonolozi su načinili hijerarhiju đavola i pripisali im moć da ljude navedu na sedam smrtnih grehova. Binsfild, na primer, daje jednu takvu listu:
 
Lucifer – Gordost
 
Mamon – Pohlepa
 
Asmodej – Požuda
 
Satana – Gnev
 
Belzebub – Proždrljivost
 
Levijatan – Zavist
 
Belfegor – Lenjost
 
U knjizi Magus, ili nebeski spoznavalac (The Magus, or Celestial Intelligencer), objavljenoj u Londonu 1801. Frensis Baret –okultista rođen dva veka prekasno- izmenio je raspored demona i pripisanih im grehova.
 
Deo procedure u službi egzorcizma, još uvek uključen u Rituale Romanum štampanom 1947. bio je ispitivanje opsedajućeg đavola. Sveštenik zahteva njegovo ime i položaj, a đavo je, poput ratnog zarobljenika, čašću obavezan da odgovori. U čuvenom egzorcizmu u Auhu (1618), đavo se predstavio kao ''Mahonin, iz treće hijerarhije, i drugog reda arhanđela, i da je, pre no što je ušao u telo posednutog, živeo u vodi.'' Smatra se da poznavanje đavolovog imena, prema primitivnoj animističkoj teoriji, isterivaču đavola daje vlast nad njime.

Pod egzorcizmom, ljudi su redovno davali imena đavola koji ih opsedaju. Jednu od najpotpunijih lista đavola i njihovih funkcija zabeležio je slavni egzorcista Otac Sebastijen Mihaelis u svojoj Zadivljujućoj istoriji (Admirable History, 1612). Balberit, demon koji je opseo Sestru Madelenu, u Eks-an-Provansi, poslušno je potkazao svešteniku ne samo ostale demone koji su opseli opaticu, već je i dodao posebne svece čija je funkcija da im se suprotstave. Poznavati ime sveca koji se protivi konkretnom đavolu imalo je praktičnu upotrebu, ne samo u molitvama tokom egzorcizma, već i u manje časne svrhe u delanju s đavolima. Đavoli se mogu prizvati sa većom sigurnošću ako se molitve prvo upute njihovim protivnicima; mnogi grimoari – uradi-sam knjige o prizivanju duhova – sadrže takve molitve.
 
Broj đavola beše legija. Sv. Makarije iz Aleksandrije molio se Bogu da mu omogući da vidi nosioce zla; svečeve oči behu otvorene, i on vide mnoštvo đavola, ''brojnih poput pčela''. Alfonsus de Spina je 1459. smatrao da je jedna trećina prvobitnih anđela pretvorena u đavole, tačnije – njih 133.306.668. Jedan kibernetičar iz šesnaestog veka (1567) izbrojao je 66 prinčeva koji komanduju nad 6.660.000 đavola. Jedan drugi ih je procenio na više – 7.405.926 demona i 72 paklenih prinčeva. Nekoliko godina kasnije, jedan istraživač je kazao da đavoli broje više od polovine svetskog stanovništva.
Ovo je tekst koji sam preveo u okviru temata o DEMONOLOGIJI, koji sam pre 4 godine zajedno sa Z. P. Sigmom priredio za GRADINU. Sadržaj tog temata je seledeći:

Demonologija

• Rosel Houp Robinson: Rečnik demonologije

• ---: Ko je Đavo?

• Alisa Ostrajker: Ples na Đavolovoj zabavi

• Johann Wolfgang von Goethe: Kralj Vilenjaka

• Jovica Aćin: Izabrane demonofanije

• Marilyn Manson: Omađijani crv

• Radosav Stojanović: Đavo

• Ahil Mango: Đavo u pozorištu

• Franko Lorenco: Đavo u muzici

• Dejan Ognjanović: Faustovski ekran

• Rastislav Dinić: Kratak izvod iz priručnika muzičke demonologije

Dragana Stojiljković, Pavle Zelić: Ale i bauci mog kompjutera

Dejan Stojiljković: Ljudi su od snova, snovi su od peska

Marko Stojanović: Đavoli, đavoli, đavoli

• Branislav Miltojević: Skica za portret Ivice Stevanovića

• Zoran Penevski: S one strane ivice

• Borisav Stojanović: Ljubazni leševi