субота, 2. мај 2009.

THIRD PART OF THE NIGHT (1971)


 

****(*)
4+

moram da priznam da, pre gledanja, o ovom filmu nisam znao skoro ništa, i nekako mi je čučao ispod radara: zamišljao sam ga kao neki rani rad u kome zulawski još nije bio izbrusio svoje alatke i postao onaj oštri, ludi, blesavi Zulawski koga volim.
         kako li sam samo bio u krivu!!!
         iako je ovo njegov debitantski igrani film (ima 2 TV filma pre toga: nema ih na DVDu i trenutno postoje samo kao VHS ripovi na poljskom, bez eng. titlova), to je delo koje odiše autorskom zrelošću i umećem da je prosto neverovatno koliko je to sigurno i ubedljivo ostvaren film! apsolutno nikakve trapavosti, početništva, i sličnih amaterizama nema ovde!
         zapravo, u mom privatnom panteonu, THIRD PART OF THE NIGHT je smešten u sveto Z trojstvo odmah uz DIABEL (njegov drugi film!) i POSSESSION kao najžešće i najlepše nešto što je ikada uradio.
         radi se o filmu koji savršeno genijalno hvata objective correlative ratnog užasa i besmisla ratnog stanja – ali ne na banalno dokumentarno beležnički način (tipičan za, recimo, srpski film), već na indirektan, umetnički stilizovan, groteskno preteran, tako da čistim filmskim jezikom uhvati osećaj dehumanizacije i obezljuđenja i animalnosti koje rat donosi sa sobom.
          kao i kod nekih drugih autora s kojima bi se mogao uporediti (npr. naš đorđe kadijević; ili u književnosti embrouz birs ili l. f. selin), i kod zulawskog je RAT samo metafora ljudskog stanja: granična situacija u kojoj sve maske padaju i pokazuje se elementarna animalnost ljudske stoke.
         genijalno, kako i prilični, zulawski shvata da se užas ne može adekvatno preneti beležničkim stilom (vidi: savremeni hrvatski, bosanski, srpski... 'film') – i zato užas i apsurd i iracionalnost i ogavnost rata on prenosi služeći se svojim osobenim stilom frenetičnog sturm und dranga i opsesivne ikonografije frenetičnih ljudskih figura koje su stalno u bekstvu kroz nepregledne hodnike, uske prolaze, vrata i prozore, stepeništa, lavirinte, kraj oljuštenih zapuštenih zlokobnih moderno-gotskih zgrada (kao korelata jednako zapuštenih i obezljuđenih – ljudi). 
         ovo je film kakav može da napravi samo neko ponikao u katoličkoj sredini – što je mene, dok sam ga gledao, navelo da ustvrdim da je katoličko podrijetlo maltene neophodno za veliku umetnost ove vrste, zbog specifičnog angsta koji katolicizam proizvodi u svojim podanicima, a koji pravoslavci i puritanci nemaju + zbog genetske, arhetipske ikonografičnosti i ljubavi prema slici inherentne katolicizmu. ovo je ikonografija nemira, sumnje, dijabolične potrage za bogom u svetu bez boga, histerične, grozničave teodikeje koja odbija da se pomiri s postojanjem Zla u svetu i koja se na svaki besciljni zločin uporno pita "zašto, bože, zašto?"
         pogledajte samo ovu potpuno genijalnu molitvu iz filma:

OH GOD, WHO DOES NOT LEAD US...
OH, GOD, WHO ALLOWS THE FRAGILE TO BE KILLED
AND WHO ELEVATES BLIND HATRED...
OH, GOD, WHO ALLOWS CRUELTY TO BE PROPAGATED
AND PEOPLE TO TORMENT EACH OTHER...
OH, GOD, WHO ELEVATES THE MOST EVIL ONES
AND PUTS THE WHIP INTO THEIR HANDS...
OH MERCILESS GOD
- HAVE NO MERCY UPON US.
          apokaliptična atmosfera filma može se uporediti sa malo toga što sam do sada video (a svakako može sa DIABELOM, svojevrsnim nastavkom ovog filma, iako je smešten u epohu par vekova pre II svetskog rata, koji je ovde nominalni seting). 
          vizuelni aspekt filma je, kao i obično kod diabolic mr Z-a, SAVRŠEN – prigušene, isprane boje, ali oštra fotografija jasnih kontrasta, praćena odličnom muzikom, sjajnom glumom, vanredno dobrim dijalozima, i situacijama koje su potpuno barouzovske (mislim na williama a ne edgara r. tarzana)! pogledajte samo taj ludački subplot o ljudima koji na svojim telima othranjuju vaške! da, zbog epidemije tifusa neophodno je uzgajati vaši na telima ljudi prethodno vakcinisanih, kako bi se potom te vaši koristile za serum! pa to je GOLI RUČAK, u poljskoj, za vreme rata! krupni planovi tih vaši, tih ogavnih parazita koje ljudi dobrovoljno primaju na svoja tela zarad određenih povlastica, da bi prehranili porodice – pa to je predivno! TO JE TO! TO JE UŽAS!
          ukratko, THIRD PART OF THE NIGHT je zulawski at his finest sickest funniest goriest most profound BEST!

9 коментара:

  1. Ja sam (uglavnom) ostao bez teksta. Za razliku od one drtine Eastwooda koji mi se za sva vremena ogadio nakon gledanja Mystic River (nikad neću moći da prežalim vreme provedeno uz taj odurni triler), Zulawski je odmah dospeo na listu meni omiljenih reditelja. Hipnotisan, sluđen, paralisan... obožavam kad me film ostavi u takvom stanju, a Trzecia część nocy je upravo to i učinio. Genijalno. Eto, toliko.

    ОдговориИзбриши
  2. ako je kome ovo dosad promaklo: preporuka za gledanje POD SMESTA!

    ОдговориИзбриши
  3. meni je promaklo. samo odakle sad da ga skinem?

    p.s.

    jesi li negde pisao o possession?

    ОдговориИзбриши
  4. THIRD PART OF THE NIGHT imaš na pajrat beju, a sigurno i drugde diljem neta...
    o POZEŠNU se dosad nisam pismeno izjašnjavao.

    ОдговориИзбриши
  5. Masterpis. Pored Pale Flower i The Element of Crime, meni najbolji film.

    ОдговориИзбриши
  6. Malopre ga zavrsio, trebalo mi je 2 veceri da ga odgledam.. Jbg bio spreman za ovoliko jezivo sranje..

    ОдговориИзбриши
  7. Dejane, da li si gledao Kavalerovičevu "Mother Joan of the Angels" (1961) i kako ti se ona dojmi?

    S obzirom na tematiku i satirizovani časnosestrinski performativni pristup, film bi se mogao gledati i kao prethodnik Raselovih "Đav'la". Slikovno je izuzetno primamljiv i friški, a suptilno decentrirani fokus (utisak mi je da se homitično za koji centimetar ispušta središte slike) sve vreme pravi osećaj neuravnoteženosti.

    Koliko sam uspeo da vidim na blogu nisi pisao o njemu, a "Faustovski ekran" mi nije pri ruci da proverim? Uzgred, jesi li tamo pisao o Žulavskovom "Diabelu"? Zaređao ovih dana po Poljacima, što ću...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. gledao sam je još u americi, ali davno je to bilo: nešto mi tad nije legla tako spektakularno kao svima ostalima (lepa trojka), ali ne znam zašto, morao bih da ponovim, što i planiram. nisam pisao o diabelu u orig. verziji te knjige a u novu možda ubacim, ali ne znam koliko opsežno...

      Избриши
    2. Toj "nespektakularnosti" razlog bi možda mogla biti ponešto - za temu đavola, egzorcizma i iskušavanja - konvencionalnija igra na kartu putenosti i odupiranja od seksualnosti, samim tim i značajnija upravljenost ka ljudskoj drami, što za sobom povlači i veći udeo dijaloških particija. Provučem li stvari kroz tvoju tipologiju, film pristaje na tlo NE-BAŠ-HORORA, odnosno odustaje od (najavljene) metafizičke i(li) groteskne zaošijanosti.

      Elem, videh i da je roman Jaroslava Ivaskjeviča po kome je film rađen odavno preveden kod nas, pa ću mu u dogledno vreme dati šansu.

      Избриши