уторак, 8. март 2011.

NEPRIJATELJ (2011)


*** 
3-

            uzdah olakšanja je barem četvorostruk:
            - za srbofilmofile: NEPRIJATELJ je natprosečan, okej srpski film;
            - za zekofile: NEPRIJATELJ je zekin najbolji film do sada;
            - za hororfile: NEPRIJATELJ je dovoljno horor da se može, ako baš želite, smatrati pripadnikom tog žanra;
            - za srbofile: NEPRIJATELJ nije anti-srpski film, iako je sniman u rep. srpskoj, koja nam je već ugostila i omogućila GEORGIJA i TURNEJU (ali i proterala srbokill-lovera sergeja i MOJTEVIDEO – winds of change?).
            ovim glavnim uzdasima mogu se pridružiti i oni vezani za druga sasvim realna strahovanja koja bi neko, videvši ekipu filma, mogao imati: 
- jugodrvo vuk kostić nije nesnosno negledljivo drven kao što to ume, s tim što se od njega ovde traži manji opseg emocija, a neke od njih imaju veze sa njegovom ljubavlju prema oružju i uniformi, pa se tu bolje snašao nego kada je trebalo da igra rastrzane, zaljubljene i iznutra podeljene likove; 
- zvezda reality genocida mozga, nakazna pojava pod imenom dragan marinković maca, takođe ne škripi previše jer (kao i vuk) igra sebe: odurnu bosančeros copinu; 
- a, što je najvažnije, đorđe milosavljević, scenarista nekih od najnegledljivijih novijih domaćih filmova – kao što su nebeska udica, nataša, ringeraja, konji vrani, jesen stize, dunjo moja i slični – ovog puta je nekako sočinio sasvim podnošljiv scenario (istina, od ideje koja je nudila više, ali hej, pogledajte taj CV: pa ovo je kvantni skok u odnosu na bilo šta drugo što je radio)!
            premisa je super: 7 dana posle dejtona u nekoj bosanskoj rupi, u napuštenoj i gotski sjebanoj ukletoj fabrici grupa srpskih vojnika pronađe zazidanog čoveka, obična, neupadljiva izgleda, ali – kako ubrzo postaje sve jasnije – neobična ponašanja. za nekoga ko je proveo ko zna koliko zazidan (zašto zazidan?!) u tom mraku, on nit je gladan nit žedan, a ne pokazuje ni želju da ode odatle, recimo nekoj porodici il tako nekome. na pitanja daje dvosmislene ili neodređene odgovore: tvrdi da je odatle, tu blizu, i da se zove hromi daba (ne diznijev, koji se u originalu i ne zove tako, nego onaj iz našeg folklora, gde je to ime sinonim za đavola)…  
vremenom se pokaže da ovaj zna ponešto o vojnicima što ne bi trebalo da zna, i pretvara se u katalizatora sukoba između njih – nešto između stvora i hanibala lektera. setimo se da hanibal nije expert samo za fizičko kanibalsko nasilje, nego pre svega za psihičko, i da je recimo jednog nevaspitanog ludaka samo svojim psiho-govorom, iz udaljene ćelije, uspeo da natera na samoubistvo. 
 
e, na sličan način, manipulišući psihom okupljenih i koristeći isključivo jezik, bez ikakvog telesnog delanja i akcije, bez pipanja, i ovaj hromi daba seje razdor među ionako načetim vojničinama kojima je rata i sranja dosta i koji jedva čekaju da se vrate ostacima domova…
             NEPRIJATELJ odlično barata gotik-horor ikonografijom rata i razaranja, ne samo u eye candy scenama iz spektakularne zapuštene fabrike, nego i u centralnoj lokaciji ovog klaustrofobičnog filma: polusrušenoj, nedopaljenoj kući usred ničega gde ova grupica radi na čišćenju minskog polja i čeka na smenu. kuća ratom razorena: eto autentično srpskog gotika, eto domaće 'uklete kuće' za novi srpski horor! dakle, scenografija je odlična, smisleno upotrebljena, i predstavlja 'lik' po sebi, kao što u hororu (i ratnom filmu) to najpametnije i biva.
            fotografija je sjajna – s tim što je za moj ukus delovala previše desaturizovano (obezbojeno), gotovo do ivice crno-belog, ali nisam baš siguran koliko je na taj izgled uticala projekcija u maloj sali sava centra gde sam ovo gledo na novinarskoj projekciji, pa ću se suzdržati dok ovo ne pogledam na fantaziji ili tako nekom svetskom mestu, ili barem na dvd-u. vidim na netu neka neozbiljna i bezvezno neutemeljena poređenja izgleda filma sa STALKEROM – to je svakako preterano i besmisleno, i stvara pogrešno očekivanje koje nema blage veze s izgledom ovog filma (sem u par kratkih kadrova).
            pored dobre premise, solidno zanimljivog zapleta i pristojne doze saspensa (čega nema bez dobre režije), kao najveći kvalitet NEPRIJATELJA istakao bih – suprajz! – tihomira stanića koji igra 'hromog dabu' odnosno inkarnaciju đavola. pratiocima ovog bloga i čitaocima FAUSTOVSKOG EKRANA svakako je poznato da je 'neprijatelj' izvorno etimološko značenje imena 'satana'!  
nisam ga slučajno gore uporedio sa hanibalom: njegova pojava ovde ima poprilično od hopkinsovog tihog intenziteta koji odličnom mimikom i govorom tela uspeva da bude veoma jeziv i zlokoban a da to nikada ne spadne na nivo kreveljenja, grimasa, bečenja u stilu al paćina u ĐAVOLJEM ADVOKATU ili vinsenta prajsa u b-hororima. 
dakle, zaista izvanredna glumačka kreacija koja zaslužuje da bude istaknuta u novoj, apdejtovanoj verziji mog FAUSTOVSKOG EKRANA: ovo je zaista inovativna i kvalitetna reinterpretacija đavolskog lika. dok sam ćaskao sa zekom u sava centru prišao nam je načas stanić, te sam mu i lično čestitao na ulozi, a on mi kaza da je u pozorištu već igrao mefista u FAUSTU, te stoga kvalitet ove kreacije ne čudi.
            što se tiče zamerki, najveća mi je vezana za likove, koji nisu dovoljno zanimljivi, kao ni to što im se dešava. odnosno, teško je za bilo koga od njih zaista strepeti ili navijati (iako se zeka u nekim detaljima oslonio na karpenterovog STVORA, ne očekujte ovde kurta rasela). 
osim toga, drama bi bila potentnija da su sukobi i trzavice između njih bili originalnije i složenije postavljeni pa da, kad 'hromi' dođe među njih, to dovede do neke ozbiljnije i zabavnije igre mačke i miševa nego što ovde dobijemo. nije to nezanimljivo, da se razumemo, ali paranoja i neizvesnost i drama mogli su i morali biti jači, tim pre što su imali elemente za to.
zatim, konotativno je nedovoljno iskorišćena činjenica da se sve ovo dešava u vreme nominalnog mira - dugočekanog, željenog i maštanog, ali i kontroverznog. među ovim vojnicima nema ni najmanje diskusije o dejtonu, o tome za šta su se borili a šta su dobili, je li sve to vredelo itsl. film odlučuje da se time uopšte ne bavi, što malkice rasteže plauzibilnost u tom kontextu, al ajde.
zatim, scenario se bavi mistifikacijom malo previše za moj ukus - ako je ovaj 'hromi' ovde jedini i pravi, the one & only demijurg, šta se onda zbiva sa ostatkom sveta, zašto se niko ne javlja iz baze, postoji li  uopšte još uvek ostatak sveta, šta se valja iza brda, ko je zavadio vojsku na drugoj strani žice...? pored toga, zanimljiva je, ali potpuno neistražena ideja da je pakao počeo tek sa dolaskom 'mira'...
            feminista u meni zgrožen je još jednom protraćenom, ništavnom ženskom ulogom: naiđe ovde ukupno jedna cura, ali je ona, u skladu sa tipičnom srpskom mačo dramaturgijom, svedena na ukras za odmaranje očiju i na levo smetalo koje treba da imbecilno upadne u jasno obeležno minsko polja (pa još posred bela dana!) samo kako bi je muškarci vadili iz toga. 
potom ona poslušno prizna 'trebalo je da vas slušam' i iščezne u svoju sobicu da se više ne vrati skoro do kraja. psihološki i dramaturški je neverovatno i neiskorišćeno to da mlada i zgodna žena dolazi među sex-izgladnele vojničine, odnosno to je dotaknuto preblago za taj kontext i nema šanse da 'hromi', koji je milenijumima najčešće preko ribe mamio ljude na gubitak duše, ovog puta propušta toliko zgodnu priliku!
            nevezano za to, voleo bih da hromog malo više i konkretnije vidim na delu – ne u smislu nekih natprirodnih lebdenja i čuda, nego psiho-igara sa ovim nesrećnicima. ako se baš moralo preterivati sa suptilnostima, neka to bude i offscreen, kao u pomenutoj hanibal-epizodi, ali nešto u tom stilu, više i naglašenije nego što već ima u filmu, dobro bi mu došlo. 
            najzad, kraj bi valjalo da je malo dramatičniji, emocionalno pregnantiji nego što jeste – mada sa tim i takvim likovima to je zaista bilo teško izvesti – dok je sam samcit završetak svakom žanrovski verziranom ili iole iskusnom gledaocu predvidiv i jasan već u prvih 10 minuta i tu nema iznenađenja. voleo bih da je tu zeka bio malo hrabriji i maštovitiji (mada, iskreno, taj koncept i ne dopušta previše mogućnosti za okončanje).
            no, sve u svemu, film mi je prijao, rado ću ga ponovo pogledati u boljim uslovima (if any) a preporučiću ga i nekim strancima jer mislim da ima solidne (mada ne preterane) šanse da bude zanimljiv i stranom gledaocu, pošto su lokalno i univerzalno u zadovoljavajućem balansu, a opet je to izvedeno tako da ne bude bljutavo uopštavanje već sasvim pristojna (iako nedovoljno avanturistička) pričica o zlu u ratu i zlu u čoveku. 
            spoj žanra i nežanra izveden je tako dobro da se o ovom filmu legitimno može govoriti a da se reč 'horor' i ne pomene, a opet, ima toga više nego dovoljno da zasluži svoje poglavlje u apdejtovanoj verziji U BRDIMA, HORORI. svakako je više horor nego što je to KIČMA. pored toga, NEPRIJATELJ je i poprilično uspeo spoj aktuelne, indirektno angažovane tematike sa nečim što je pre svega narativni, zabavni, bioskopski film, i svoju solidnu priču uspeva da plasira bez napadnog popovanja kao i bez autorasizma, srbounižavanja ili nekih sumnjivih relatizovanja uloga u ratu (mi smo loši, oni su loši, svi smo loši, al srbi ponajviše…) pošto se time i ne bavi. 
čak su ove vojničine sa iznenađujućom dozom respekta prikazane (ne računajući jednu odurnu kreaturu koja izgleda kao ružnija verzija dimitrija vojnova, i koju svi opravdano nazivaju 'guzica') tako da je ovo jedan sasvim pristojan film (po)ratnog horora koji preporučujem za gledanje u bioskopu.

11 коментара:

  1. Анониман8. март 2011. 14:32

    Jedva sam docekao da vidim tvoju kritiku ovog filma. Naravno, bez dragog ti vojnova ni ovaj zekin film nije mogao da prodje, sto mi je izmamilo sirok osmeh, moram priznati.

    U svakom slucaju, morace se overiti u bioskopu. Film, ne Vojnov.

    ОдговориИзбриши
  2. to je tu samo zato što ste VI tako tražili, dragi čitaoci... ;)

    ОдговориИзбриши
  3. oprosti, izvini, ja sam iz rep. srpske i možda sam glup, ali ova izjava mi nije baš najjasnija:

    - za srbofile: NEPRIJATELJ nije anti-srpski film, iako je sniman u rep. srpskoj.

    ne, nisam srbofil. nedaj bože.
    samo sam radoznao.

    ОдговориИзбриши
  4. to što si citirao nije izjava nego DEO izjave. ako pročitaš CELU rečenicu, videćeš na šta se aludira (na činjenicu da je rep. srpska do sada misteriozno podržavala projekte u suštini antisrpske)!

    ОдговориИзбриши
  5. istina, jeste izvučeno iz konteksta.

    a, to ovaj naš idiot nema blage veze ni o čemu a kamoli i kakve filmove podržava,jebem ga u usta pogana (pardon!) nego eto samo nek se snima, obzirom da domaća kinematografija ni ne postoji pa onda može isto domaća ali iz srbije.

    ОдговориИзбриши
  6. Кад сте већ овако кренули могли бисте Војнова да поменете у апсолутно сваком будућем посту на блогу, чисто да видимо у колико различитих контекста може да се убаци:)
    Лепо је чути је овде снимљен неки добар филм(за промену), ово ће врло могуће бити први филм који ћу одгледати у Арени од реновирања. Биоскоп поново ради(док се опет не затвори), јееее:D

    ОдговориИзбриши
  7. vojnov is a running joke (pun intended, too)! nije fora da se pominje u SVAKOM textu, nego da čitalac otvarajući svaki pokušava da anticipira gde li bi se, kako i u kom kontextu ova osoba mogla pomenuti ovog puta...

    ОдговориИзбриши
  8. Nakon ovog filma Zecevic mi definitivno postaje omiljeni domaci reditelj. Pogotovu mi se dopada sto ovo nije ratni film, tj. ne smara sa lokalnom tematikom ( Srbi Vs Hrvati Vs Muslimani ) vec je rat okvir da se isprica prica o ljudskom zlu. Tihomir Stanic je bio sjajan ( mislim da je dobrom utisku najpre doprineo njegov harizmaticni glas, ali i svedena mimika ). Slazem se da je vise trebalo istaci atribute one cure, mozda je malo i obnaziti i da se vise njih glozi oko nje. Sto se tice pitanja ko je zavadio ljude sa one strane zice poznato je da se djavo pojavljuje na raznim delovima planete, mozda i u isto vreme...prepustimo to masti. Onaj kraj me je zaintrigirao, necemo nikad saznati sta Sejtan ima da nam kaze i ko smo...al logicno da se tako i zavrsilo.

    ОдговориИзбриши
  9. Ovaj film su juče pustili na RTS1 i to u udarnom terminu u 21.05h. Mene je razočarao kada je u pitanju horor deo, previše je to pitomo za moj ukus. S druge strane, film nije loš, a dopale su mi se role ovog Stojkovića i naravno Tihomira Stanića o kojoj se mogu pisati hvalospevi.

    ОдговориИзбриши
  10. Manje više salžem sa sa kritikom ovog filma. Ne slažem se sa tim daje premisa dobra, scenaristicki odlično zamišljena, ali traljavo napravljena i to je najlošiji deo filma. Mogli su se u montaži iskratiti nepotrebni dijalozi, kojima film obiluje, (Zovi, zovem, hrpa pleonazama slika-izgovoreni text). Ako nešto ne volim u filmu , to je pricanje bez potrebe. Najvecu zamerku imam na izbor glumačku ekipe.
    Generalno mi nije jasno šta to vuče reditelje da uopšte uzmu Vuka Kostića. Ne sećam se nijedne uloge gde je on stvarno odigrao, osim (kao što ti reče) gde treba da bude drven, i veštački. Neka ostane da glumi kriminalce bez mozga i to je to, to može.
    Druga stvar. LJudi ako želite glumca da glumi na ijekavskom, uzmite glumaca kojem je to maternji jezik. Jako se čuje naprezenje i mešavina akcenata, beogradki sa ijekavskim akcentom, zvuci odvratno. Čak stariji glumci koji su dosta glumeli na ijekavskom (Ejdus, Ljiljana blagojevic) to ne mogu.
    Mislim da je ženski lik u filmu trebalo jednostavno izrezati u montaži i to ne bismo ni osetili.Generalno sam oduševljen Stanićem 5, Stojković (inače mu je nadimak Piksi)4,85 (od 5 sve naravno), Maca uopšte ne škripi 5 (neki ljudi u bosni se tako ponašaju i pricaju),Štimac (jebi ga za mene on nikada nije odigrao ulogu, ali 4,0 za staž), Bandovic 4,85, Jokic je u pozorištu opet ali dobrih 4., a da Vuk, 2.5 ostali su sa manjim ulogamo dobri. Sve u svemu solidan film,ali kako da je izmontiran na brzinu, i nije se vraćalo nazad. 3.6 generalna ocena

    ОдговориИзбриши
  11. Odlična interpretacija filma. Slažem se da je u pitanju iznadprosečan film za naše prilike. Ima solidnu atmosferu, ono sa prikazom đavola mi je stvarno pogodak, a i veliko prijatno iznenađenje mi je da srpski vojnici nisu predstavljeni kao zloglasna banda najokorelijih ubica, silovatelja, mufljuza i prevaranata kako ih predstavlja većina ex yu i angloameričkih filmova.
    p.s. Nekoliko puta sam se glasno nasmejao čitajući komentar, pre svega na delu vezanom za Macu i Vojnova :-)

    ОдговориИзбриши