***
3+
Novi
horor – a dobar!? Zar to još postoji? Evo jednog, i to ne baš od izvikanih ili
mnogoočekivanih naslova – barem širem gledališču, mada ga ja imam na radaru još
od prošlogodišnje Fantazije, kada su mi rivjui i opisi zazvučali vrlo
intrigantno. I drago mi je da izvestim da je Across the River tada bio zasluženo
hvaljen!
Film
je italijanski, ali taj podatak može da stvori pogrešna očekivanja: italijanska
horor produkcija odavno ne postoji u nekom ozbiljnom smislu reči, svedena je
ili na polunekompetentne fanove/epigone, ili na prilično patetične pokušaje
autorstva u uslovima toliko niskih budžeta i produkcije da su rezultati, čak i
uz najbolje namere (retko praćene adekvatnim talentom) – uglavnom patetični. To
znači da je italo horor danas najživlji indirektno, kroz uticaje na nešto
vitalnije produkcije (Francuska, Španija, Belgija, USA...) dok u samoj Italiji,
nažalost, ne postoji vidljiv kontinuitet sa tradicijom onoga što se obično
podrazumeva pod brendom "italo
horor".
U
ovom slučaju nije loše što je tako: pomalo mi više idu na jetra uglavnom
poludupasti, netalentovani i jeftini pokušaji omaža đalu (giallo) ili kretenski
zombi filmići bez trunke stila (kao kod vintage Fulčija). Znači, Across the River ne liči nimalo na ono što se prvoloptaški očekuje
od jednog italo horora – i dobro je što je tako. Jer, ovo je nešto sasvim
drugačije, i vrlo malo liči na bilo koji film koji mi pada na pamet, ne samo u
okvirima italijanske produkcije.
Across
the River je pre svega studija
atmosfere i jeze: to je minimalistički film, sa doslovno jednim jedinim
(ljudskim) junakom, jednom jedinom lokacijom, i (što naročito volim!) – sa
veoma malo dijaloga. Ovo je horor sa najmanje brbljanja još od… hmmm, UNDER
YOUR SKIN? Junak je nekakav proučavalac divljih životinja koji se smuca
po šumama i kači životinjkama kamerice na tela, prati im kretanje i ponašanje i
to sve beleži za ko zna kakve (neimenovane) svrhe.
A lokacija – eh, tu dolazimo do pravog glavnog junaka: sve se dešava u
nekakvom zabačenom, starom, opustelom selu usred šume na koje ovaj naš nabasa –
a to selo je još pustije i jezivije od Špaja iz mog ZAVODNIKA, jer u njemu
nema ni žive duše. Za mrtve duše već ne garantujem! Po tim ulicama, kamenom
popločanim, i po tim kućercima, takođe od kamena, pustim, zapuštenim, on počne
da se sve više bavi misterijom čudnih ugriza i sakaćenja koje registruje kod
nekih od životinja – ali taman kad pomislite da će da razotkrije nekakvog
kanibala (što bi nas dovelo u blizinu prepoznatljivog italo motiva) ili bar
mutanta, svemirsko čudovište ili ne znam kakvo čudo, ispadne da su vinovnici
tih sakaćenja sablasne prirode!
Eh, da: glupo zvuči, istina, jer za
to još nisam čuo – duhovi koji žderu divlje životinje! Ali logiku, bar po
pitanju tog detalja, bacite kroz prozor i prepustite se atmosferi ovog ruralnog
italo gothica sa natprirodnim momentima, jer ima ovde divno jezivih momenata, uključujući
najmanje jednu scenu koja mi je doslovno izazvala žmarce, što nisam doživeo sto
godina! A što je najlepše, ovi momenti nisu pokvareni ofucanim FFF stilom, već
je sporadični dokumentaristički pristup (pokretna kamera, night vision u noćnim snimcima tih zverki na pojilima, a i šire) upotrebljen
s merom, pametno, tako da doprinese stravi, a ne nerviranju.
A kad sam kod
nerviranja, PREKO REKE nam sreću neće kvariti gomilom beslovesne omladine koja
je u šumetine i ruševine došla da se kara i drogira: umesto toga imamo zrelog
(?) i ćutljivog protagonistu. Ovo, naravno, može da zasmeta ljubiteljima
konvencionalnog filmskog horor pripovedanja – ali takvi, ako i nabasaju na ovaj
blog, valjda nisu njegova čitalačka većina. PREKO REKE je, svojom okrenutošću
na jedan jedini i lik i njegovu perspektivu, mnogo bliskiji književnom hororu –
i to hororu zasnovanom na jezi, atmosferi, ugođaju…
Film je daleko od savršenog: osim
što logika natprirodnih zbivanja nije
baš najjasnija i najsmislenija, ni logika ovozemaljskih
zbitija nije mnogo čvršća (ZAŠTO je naš protagonista uopšte u toj šumi, s kojim
tačno ciljem? nije valjda da to svoje istraživanje radi SAM SAMCIT, za svoj
groš, bez veze s bilo kojim pojedincem ili organizacijom/institucijom? zašto se
nikome ne javi telefonom ili kako drugačije tokom celog filma? niti ga bilo ko
pozove? a odjednom, kreće potraga za njim!).
Reklo bi se da je ovo primer
scenarija koji je "napisala" lokacija – odnosno, neko je nabasao na
ovo jezivo selište u šumama i brdima Italije (na granici sa Slovenijom –
kurioziteta radi, čuje se puno slovenačkog u filmu, sa radija, i iz usta nekih
sporednih likova) i onda osmislio nekakvu horor storiju oko njega.
Legitiman postupak! I kamo sreće da
neko i u Srbiji uradi tako nešto sa nekom od bezbrojnih Serbian Gothic lokacija koje obilazim i slikovito opisujem ovde na
blogu (vidi tag: PUTOPIS).
Na svu sreću, reditelj PREKO REKE je bio dovoljno filmski (i žanrovski) pismen
da ovo italijansko selo duhova adekvatno uslika i konceptualno/rediteljski ga
napuči sa dovoljno strave i jeze tako da se ovo, na neki način, može ipak
povezati sa tradicijom italo horora utoliko što to, strogo gledano, jeste još
jedan, ali ne baš školski primer pristupa "stil iznad supstance".
Ipak, stil ovde nije
unapred-na-propast-osuđeno oponašanje (klasičnog, u punoj snazi) Arđenta; stil
PREKO REKE je pre svojevrsni spoj BLAIR WITCH PROJECTA (iako nije sniman u prvom licu!) sa horor
pričama Aldžernona Blekvuda i Roberta Ajkmana! Pa – ko voli, nek izvoli. Meni
je ovo bilo vrlo prijatno horor osveženje i sasvim sigurno će mi biti u top-10
a možda čak i top-5 naj horora ove godine.
Jedna scena je i fin omaž Veštici iz Blera, atmosferičan film, nema šta.
ОдговориИзбришиSasvim dobar horor. Odlično si ga opisao. Velika je šteta što same sestre nisu bolje i maštovitije odrađene, a jedna krajnje jadna i amaterski odrađena scena sa njima nije isečena: kada se onaj deda kao nešto priseća, a njih 'dve' se vrte oko drveta.. sasvim je očigledno da su u toj sceni dva muškarca, obučeni u haljine, sa perikama i facama umazanim u neko testo, ili šta već :D
ОдговориИзбриши