Veoma sam ponosan na činjenicu da sam ponovo deo jednog od najboljih današnjih
književnih časopisa koji se bavi hororom. Eno me opet u
ligotijevsko-mračnjačkom, modern-weirdovskom, itekako zapaženom i s pravom
hvaljenom Vastarienu, časopisu koji je vrlo brzo stekao ozbiljan renome,
i odakle su priče i eseji već bili nominovani za najveće žanrovske nagrade, a
poneki su ih i dobili.
Konkretno, u najnovijem broju (Vastarien Vol. 4, Issue 2; Fall
2021), koji je iz štampe izašao pre desetak dana, objavljen je moj stručni
rad pod naslovom „The Three Paradigms of
Horror“.
Da podsetim, redovnim
čitaocima ovog bloga ja sam na ovu izuzetno vrednu publikaciju skrenuo pažnju
još od njenog prvog broja, u julu 2018. i to OVDE. U tom broju bio sam
prisutan kroz dva artworka (crteža) koja su mi tada objavili.
A to nije sve: nešto kasnije, krajem 2019. u Vastarienu
je izašao moj opširan intervju sa Tedom Klajnom, jednim od najboljih živih
pisaca horora (proverite genijalnu zbirku MRAČNI BOGOVI kod Orfelina!). Taj
se intervju toliko dopao Klajnu da je rešio da ga potom uvrsti u svoju nedavno
vaskrsnutu zbirku (zadugo rasprodatu i nedostupnu) REASSURING TALES (dopunjeno
izdanje izašlo je pre manje od mesec dana). Evo moje najave sadržaja i izgleda
tog broja časopisa OVDE.
A sada, kao kruna moje dosadašnje saradnje s Vastarienom,
kažem, evo i mog poprilično obimnog eseja o „Tri paradigme horora“ (zauzima 20 strana u časopisu), kojeg su
zainteresovani čitaoci na srpskom već mogli pročitati. Oni koji još nisu, mogu
još uvek taj rad čitati –dakle, na srpskom– OVDE.
Ali možete ga čitati i na engleskom: realno, ja
sam taj tekst izvorno i pisao na engleskom za jedan zbornik koji se na kraju
nije desio. Srećom desio se Vastarien. A u najnovijem Vastarienu
imate i još obilje zanimljive crne moderne proze i mračnih razmišljanja.
Štampana verzija će koštati neku sumu da dođe iz Amerike, ali e-verziju možete
kupiti doslovno za „onoliko koliko mislite da vredi“ (ako imate Pejpal)!
Evo sadržaja:
Vastarien Vol.
4, Issue 2
– Contents
Another double issue! Cover
art by Anna Trueman and over 300 pages of all new stories, articles, lyric
essays, poetry, hybrid pieces and visual art. Contributors include Hailey
Piper, Carson Winter, Stephanie M. Wytovich, Greg Sisco, Joanna Parypinski, Dejan Ognjanović, Christi Nogle, Kurt
Fawver, Ivy Grimes, Clint Smith, and many more!
Vastarien Column: Tenebrous
Ramblings
Romana Lockwood
The Unpleasant State of
Beginning
Hailey Piper
Matsuri
Michael Uhall
The Mushroom Men
Carson Winter
Heartstrings
Philippa Evans
Sculpting
Mari Ness
She Ain’t Stoppin’
Christi Nogle
Fold
Gwen C. Katz
Night Mare
Stephanie M. Wytovich
On Borrowed Time
Greg Sisco
Voyeur
Tori Fredrick
Everything Will Be Okay
John Claude Smith
The Bloody Story of his
Canvas: A Reading of “The Lost Art of Twilight”
George Prekas
How to Send the Dead (Assuming
You’ve Cremated Them Against Their Dying Wish)
Juleigh Howard-Hobson
Sometimes It’s Just Like
Hiding
Georgia Cook
Down the Dark Hallway: An
Essay on P.T.
Sean M. Thompson
A Walkthrough of Route X:
Video Games and the Postmodern Gothic
Joanna Parypinski
Thy Structures Rear’d in Blood
Rhonda Eikamp
Vulture Eyes
Christa Carmen
Revenge and Envy Are Very
Small Things: Cosmic Inconsequentialism in S. P.
Miskowski’s Skillute Cycle
S. L. Edwards
The Accursed Manor of the
Mirrorlands
LC von Hessen
Anthropophagus
Sara Tantlinger
The Collected Poems of James
Zjarek, Transgressor
Perry Ruhland
The Shining Path
Paul L. Bates
Lullaby
Jenny Darmody
Lonely Wordless Ghosts
Mari Ness
Red Knots Tightening
Emer O’Hanlon
The Three Paradigms of Horror
Dejan Ognjanović
The Gyrification of Violence
Clint Smith
The Food Fellow
Ivy Grimes
This Story Will Kill You
Kurt Fawver
Gde i kako naručiti? Šta ima u ranijim brojevima? Evo, sve lepo piše ovde:
https://grimscribepress.com/issues/
P.S. A ako već naručujete od ovog izdavača (Grimscribe Press), preporučujem da obratite pažnju i na njihove zbirke priča koje su objavljivali: to je sve, po mom sudu, vrh savremene horor proze! Za zbirku Džeme Fajls moje hvalospeve već ste čitali letos u Rue Morgue magazinu, a i ove ostale knjige su im odlične.
P.P.S. A kad smo već kod inostranih radnji, evo uzgred da pomenem da je nedavno u Poljskoj odbranjen doktorat na temu srpske i hrvatske fantastike u kojem se i ja nešto malo pominjem.
Uniwersytet Jagielloński
Wydział Filologiczny
Aleksandra
Wojtaszek
GEOGRAFIE
WYOBRAŻONE. CHORWACKA I SERBSKA PROZA FANTASTYCZNA
LAT DZIEWIĘĆDZIESIĄTYCH WOBEC RZECZYWISTOŚCI
Rozprawa doktorska
przygotowana pod kierunkiem
dr hab. Sylwii Nowak-Bajcar, prof. UJ
Kraków 2020
Imagined Geographies. 1990s Croatian and
Serbian Fantasy Fiction vs. Reality
In the following PhD thesis I analyse and interpret Serbian and Croatian fantasy literature from the 1990s from the perspective of geopoetics. I examine the links between these works and space and, in consequence, the non-literary reality. I am interested in a particular kind of writing situated outside of mainstream literature and includes genres such as science fiction, fantasy fiction and horror, sometimes referred to as “genre fantasy” [fantastyka gatunkowa]. In the 1990s, there were significant modifications of Serbian and Croatian fantasy paradigm, manifested primarily in the emergence of previously absent themes related to locality and space. An important modification of this trend in the indicated period is also genre hybridization of literary works, which implies the need to analyse them from the perspective of genology. The contemplation of imagined literary geographies and transformations of genological templates in selected works invite questions regarding this writings’ relationship with the key issues of modernity and defining its subversive or conciliatory character in relation to the then dominant ideologies, and therefore a reflection on the meanings of this genres of fantasy.
Ceo rad možete naći onlajn, pa i čitati ga ako znate poljski, ili ga Gugl-prevoditi ako ste baš fanatik – OVDE.
Pošto je tema pre svega fantastika i SF, a ne horor, a budući da pokriva samo vremenski okvir 1990-ih, kad ja ništa od proze nisam objavljivao, mene pominje usput, na par mesta. Npr.
Już po 2000 roku fantastyką grozy z naukowej, ale także krytycznoliterackiej i filmoznawczej perspektywy zajął się Dejan Ognjanović, autor m.in. książek o horrorze w filmie: U brdima, horori: srpski film strave (2007) i Studija strave: eseji o horor žanru (2008). Ognjanović jako pierwszy w Serbii, a prawdopodobnie także w regionie, obronił doktorat w zakresie poetyki horroru i jest obecnie uważany za jednego z czołowych znawców tego gatunku na obszarze byłej Jugosławii. Z perspektywy literaturoznawczej najistotniejsza jest jego książka Poetika horora (2014)…
(Već posle 2000. Dejan Ognjanović je autor, između ostalog, knjiga o hororu na filmu: U brdima, horori: srpski film strave (2007) i Studija strave: eseji o horor žanru (2008). Ognjanović je prvi u Srbiji, a verovatno i u regionu, odbranio doktorat iz horor poetike, a danas se smatra jednim od vodećih stručnjaka za ovaj žanr u bivšoj Jugoslaviji. Iz perspektive nauke o književnosti, najznačajnija je njegova knjiga Poetika horora (2014)…)
W latach dziewięćdziesiątych opowiadania spod znaku fantastyki grozy tworzył także Ivan Nešić (ur. 1964), natomiast po 2000 roku do grona pisarzy horrorów dołączyli m.in. Dejan Ognjanović (ur. 1973), zajmujący się gatunkiem również od strony teoretycznej, Pavle Zelić (ur. 1979), Marko Pišev (ur. 1984) czy Jovan Ristić (ur. 1973).
(Devedesetih godina horor priče pisao je i Ivan Nešić (rođen 1964), dok su se grupi horor pisaca nakon 2000. pridružili, između ostalih, i Dejan Ognjanović (rođen 1973), koji se žanrom bavi i sa teorijske tačke gledišta, Pavle Zelić (rođen 1979), Marko Pišev (rođen 1984) i Jovan Ristić (rođen 1973).)
Нема коментара:
Постави коментар