среда, 1. јул 2009.

Časopis ODGOVOR

Želim da vam skrenem pažnju na jedan sjajan novi časopis koji je pre nešto više od pola godine počeo da izlazi u Nišu.

Da – u Nišu!

Kad pogledate sadržaj, malo niže, nećete poverovati, ali podatak je proveren.

Evo nečeg što nije ni GRADINA ni SRPSKI JUG a nije ni PRESSING, već nešto sasvim drugačije!

Sledi bombastična obznana ciljeva i namera, od strane redakcije, u kojoj sam ja samoinicijativno i subjektivno naglasio ono što sam mislio da treba:

Ozbiljno glamurozan i naglašeno refleksivan, „Odgovor“ je časopis za kulturu i duhovnost koji proglašava povratak na velika vrata vrhunske književnosti i najnovijih tendencija u umetnosti uopšte - ali, to nije sve:

Kao retko koji časopis na ovim prostorima, „Odgovor“ objavljuje da nauka i duhovnost, baš kao i lepo vaspitanje i kultura, moraju da idu ruku pod ruku - ali, to nije sve:

Teorija, kritika i nauka na stranicama „Odgovora“ mogu da budu jedino teorija, kritika i nauka (nikako: korumpirani diskursi koji na sve načine opravdavaju sumanutost / beslovesnost / ignoranciju / psihopatologiju aktuelnog društvenog trenutka) - ali, to nije sve:

„Odgovor“ najavljuje nova vremena u kojima će novi ljudi, još mnogo noviji od onih koji sede u trenutnom uredništvu, u svoje ruke uzeti brigu o kulturi, umetnosti, nauci, duhovnosti juga Srbije, cele Srbije, Balkana, Evrope - ali, to nije sve:

Iako postapokaliptičan, postgrađanski i postliberalnoekonomski, „Odgovor“ je, zapravo, začetak, prethodnica, prolegomena - ali, to nije sve:

„Odgovor“ je pseudo-retro i retro, utoliko što se „građanski“ i „liberalnoekonomski“ ovde i do sada nisu mogli ni primeniti, a mi i dalje živimo u stanju permanentne apokalipse; ali, to nije sve:

Svom čitaocu „Odgovor“ nudi prve i nove susrete sa Tomasom Pinčonom, Agotom Kristof, Harukijem Murakamijem, Piterom Porterom, Donom DeLilom, Tomasom Bernhardom, Alenom Ginzbergom, Viktorom Peljevinom, Dž. K. Čestertonom, Deniz Levertov, Huliom Kortasarom, Edenom fon Horvatom, Borisom Vijanom - ali, to nije sve:

Čitalac na njegovim stranicama uvek ima priliku da se sretne sa najboljim autorima novije generacije, odavde, iz Srbije, sa Balkana, i šire - ali, to nije sve:

Bez mrvice amaterizma i ikakve natruhe diletantizma, upornih pratilaca nacionalne kulture poslednjih decenija, „Odgovor“ u priču da o ukusima ne treba raspravljati uvodi kriterijume - ali, to nije sve:

Jer, sve ovo još uvek nije ništa: „Odgovor“ će, jednog dana ili dan ranije, postati odgovor.

Glavni i vrlo odgovorni urednik je Nikola Todorović, a zamenik mu je Ivica Živković.

Neizbežno srpsko pitanje je: ko su ti ljudi i ko iza njih stoji? Koju opciju zastupaju? Jesu li to neki tradicionalisti, svetosavci, ćiriličari, LDP-ovci, žene u crnom, ljudi u crnom, pederi, sektaši, SPS-ovci, radikali, evropejci, američani, venerijanci, tralfamadorijanci…? Ukratko – od kojih su ti?

Mislim da će odgovor na te dubioze svako misleće biće morati samo da potraži vrlo jasnim slovima ispisan u sadržajima prva 3 do sada izašla broja, u kojima sam ja takođe bio slobodan da istaknem tekstove na koje želim da naročito skrenem pažnju. Istina, još uvek nisam u celosti pročitao prva 2 broja, a 3. treba da dobijem za koji dan, tako da je i moj izbor svakako svedeniji, ali – evo šta tu ima, pa proberite sami:

ODGOVOR br. 1


poezija

Željko Mitić – Klub stereo uspomena

Ivan Viševski – Strane

Bojan Ilić-Bokerini – Prisluškivati neizrecivo

Vladimir Stanimirović – Zatvaranje kruga

proza

Danilo Simonović – Muke po Sotiru

Nemanja Milinović – Crvenkapine gluposti

Damir Jocić – Pogled

Marko Dabetić – Zaljubljenost je bolest

Gazmend Kapllani – Jeretička priča iz Prištine

prevodnica

Tomas Bernhard – Neprihvatanje nemogućeg

Piter Porter – Pažnja! Pažnja!

Džejms Terber – Jednorog u vrtu

Franc Kafka – Lizanje somota

Tomas Pinčon – V (odlomak iz romana)

Deniz Levertov – Razgovori u tami

Herbert Hju Manro (Saki) – Otvorena vrata

dr popović

Dr Popović – Pred polazak u slobodu

teorija

Julija Kristeva – Bahtin, reč, dijalog i roman

Andrej Bjelov – Ka pitanju uticaja stvaralaštva Karlosa Kastanede na Viktora Olegoviča Peljevina

Miloš Jovanović – Kemp i seksualnost

Srđan Marković – Unutrašnja kolebanja i stvarna ili pretpostavljena potreba za odbranom umetničkog identiteta

Slavoj Žižek – Ideologija danas

teologija

Boban Dimitrijević – Papski primat: pravoslavno-rimokatolički dijalog

Dejan Nikolić – Nonoverlapping Magisteria

Olivera Matejić – Poreklo smrti

Ivica Živković – Teologija deteta

oko umetnosti

Aleksandar Kostadinović – Jedna prva knjiga

(Željko Mitić, Neonska nesanica)

Marija Mitrović – Mali razgovor s prošlošću

(Miroslav Maksimović, Skamenjeni)

Jovica Stojanović – Praznik i priča

(Saša Hadži Tanćič, Srpska praznična priča)

Branisav Miltojević – Rani radovi Živojina Pavlovića

Vesna Crnogorac – Svetionici Aleksandrije

(Informaciona pismenost, doživotno učenje i biblioteke)

Sonja Cvetković – Odjeci umetničkog projekta Nacionalna koncertna sezona 08

ODGOVOR br. 2

poezija

Lucija Stupica – Slomljeni tango

Tatjana Macić – Pokrov za Evropu

Maja Solar – Nečija žena

Bojan Jovanović – Rečnik promašenih sudbina

Željko Buklijaš – Sakriveni oniks

Moni de Buli – Pesme u pismu privezanom o moju nogu

proza

Ivan Jasiković – Astralna smola (prolog za roman)

Danilo Simonović – Iz treće ruke Pseudoharmsa ili Meditacije sa smešne strane istorije srpske književnosti

prevodnica

Don De Lilo – Americana

Alen Ginzberg – Moje tužno ja

Haruki Murakami – Propast Rimskog casrtva, pobuna indijanaca 1881. godine, Hitlerov napad na poljsku i olujni svet

Agota Kristof – Naša prva smrt

Gabrijel Garsija Markes – Jeza u avgustu

Boris Vijan – Dezerter

Eden fon Horvat – Zaraza

Hulio Kortasar – Kako stići od Atine do Kap Suniona

spaljuje živković (a krila mu gore)

Razum je novi punk.

Ostaci, osamdesetih:

Slobodan Jovanović-Cobi & Komuna

Fleke

Dobri Isak

Trivalia

Okoreli mačka

Isecite bolivijskim patuljanima uši

Triput

Henri Alen Ajronsajd – Plač Jeremijin

teorija

Piter Preston i Pol Simpson-Hausli – Pisati grad

Žan Bodrijar – Modernizam

Sreten Vujović – Nelagoda od grada

Teri Iglton – Subjekt književnosti

Jelena Janković – Egzistencija i deca

Branko Gorgiev – Kult i kultura

Lav Šestov – Rušenje i sazdavanje

teologija

Džilbert Kejt Česterton – Avantura pravoverja

Jovan Pantalejmon Manusakis – Beznačalni princip hrišćanske eshatologije u evharistijskom predanju Istočne crkve

Olivera Matejić – Smrt Boga

oko umetnosti

Slađana Ilić – Odnos zvanične i privatne istorije

(Miroslav Josić-Višnjić, Stablo Marijino)

Branislav Miltojević – Hičkok – Između de Sada i Karla Marksa

(Roland Boer, Kao da kucam na rajska vrata)

Marija Golubović – Dnevnik emotivnog marginalca

(Srđan Valjarević, Komo)

Slađana Ristić-Gorgiev – O izvoru filozofiranja

(Ferid Muhić, Potomci bogova)

Perica Donkov – Freske destrukcije

Gordana Stokić Simončić – Čemu služe biblioteke?

Sonja Cvetković – Umetnost sviranja na klaviru

(II Internacionalna pijanistička akademija Arbo Valdma)

Ivica Živković – Kendi Darlings

ODGOVOR br. 3

poezija

Robert Dobran Fortuna – Egzodusi

Bojan Šaptović – Svako slovo O

Goran Stojanović – Ne vode svi život

Kaja Pančić-Milenković – Naša su lica ogledala

proza

Goran Vojnović – Južnjaci, napolje!

Barbara Marković - Gavran

Marko Dabetić – Gde si?

Dragan J. Ristić – Priče i pričine

Boris Lazić – Izlet u zemlju prosjaja i tame

prevodnica

Elfride Jelinek – Kućice u šumi i livade u cveći

Peter Handke – Slepi prozor

Tomas Bernhard – Trg heroja (odlomak)

Stanislav Baranjčak – Dan mrtvih

Džordž Orvel – Sloboda štampe

Džejms Greem Balard - Poludeli

Georg Trakl - Psalmi

Filip K. Dik – Deus Absconditus (iz VALISA)

Greem Grin – Uništitelji

Georg Hajm - Ludak

nije to moje ime

Džon Lenon – Žena je rob ovog sveta

Branko V. Radičević – Strah

Odri Lord – Muško dete

Dmitrij Mereškovski – Smrt bogova

teorija

Danilo Kiš – Banalnost je neuništiva kao plastična boca

Danilo Kiš - Nacionalizam

Ivan Jasiković – Šta govore ljudi ili: kako odstraniti najbolje

Herman Broh – Zlo u vrednosnom sistemu umetnosti

Saša Gajić – Progonioci i progonjeni

Rolan Bart – Glupa i slepa kritika

Ivica Živković – E, sad ću da te zgazim!

Džudit Batler – Davati iskaz o sebi

teologija

Božo Lujić – Prorok

Olivera Matejić – Sećanje na smrt

Daglas Haf - Etika Ditriha Bonhefera

Dejan Nikolić – NOMA i kreacionizam

Damaskin Kristensen – Spiritualna transformacija

oko umetnosti

Slađana Ilić – Lirizacija života

(Vladimir Pištalo, Tesla, portret među maskama)

Marko Radulović – Determinizam zla

(Vladimir Kecmanović, Top je bio vreo)

Dejan Dabić – O filmskim zvezdama na drugi način

(Ana Daleore, Značaj star sistema u holivudskoj produkciji do pojave govornog filma)

Branisav Miltojević – Virtuelna umetnost: od opsene do uranjanja

(Oliver Grau,Virtuelna umetnost)

Dejan Dabić - Sveti Georgije ubiva aždahu

ili kako upropastiti sopstvenu dramu?

Sonja Cvetković – Umetnička aktivnost hora France Prešern

Marko Dabetić & redakcija – Malleus Maleficarum

ili: gde je niška opera?

Sve je to upakovano u format A4, obim broja je 180-200 strana, jake i fine korice, te moderan, nenapadan ali vrlo ugodan unutrašnji dizajn.

Posle svega ovoga, razuman čovek može samo da usklikne: Prokletstvo, zašto ranije nisam saznao za ovo i gde da sad i po kojoj ceni kupim ODGOVOR???!!!

Ovako: najbolje je da pišete na adresu animusntmundi@gmail.com i kažete da ste za ODGOVOR čuli preko CultOfGhoul bloga, u kom slučaju na redovnu cenu primerka od 400 din imate 20% popusta. Časopisa ima negde u Beogradu, ali zaboravih gde, a Nišlije, if any, mogu ga naživo kupiti u kafeu MIRROR.

3 коментара:

  1. Gle koincidencije: pre par dana sam listao broj. 1.

    Pozitivne strane:

    1. Sama ideja je ok
    2. Lepo je što časopis prokriva širok spektar umetničkih pravaca
    3. Ima tu ljudi koji su zadužili kulturu ovog grada
    4. Ambiciozno nema šta; spolja lepo upakovano

    Negativni aspekti:

    1. Prvo pitanje na koje ne vidim jasan odgovor - kakav odgovor nudi ovaj časopis, i šta konkretno implicira (ne uvrnuto zavijeno dupeulakački i kukavički artistički).
    2. Širok spektar umetničkih pojmova i pravaca guši jasan profil, i samim tim raslojava čitaoce (ako ciljna grupa nije isključivo kulturna elita).
    3. Dizajn jeste spolja privlačan i 'moderan'; ali unutra se krije duh socrealizma i postkomunizma. Prelistavanjem, nemoguće je ne zapaziti matematičku uniformisanost i odbojnost. Ok, razumem, time se ubijaju i najmanji tragovi kičaste ambivalencije, ali je krajnji produkt nemaštovit i odbojan.

    ОдговориИзбриши
  2. Ako smem da pokušam da (gle čuda) odgovor-im na ad-hoc inputirane "negativne aspekte":

    1. "Odgovor" "pokušava" da napokon pruži neki odgovor u atmosferi srozane kulture i opšte polupismenosti; nema nikakvih drugih "implikacija" osim onih koje stoje u "bombastičnoj najavi": da umetnost bude umetnost, da nauka bude nauka, itd; to nije "uvrnuto zavijeno", a "kukavički artistički" već postoji i jedino se može i naći.
    2. "širok spektar" nije ni malo širok, za optimalno obrazovane ljude (da ne kažem baš: "prosečne") je sasvim "uzak"; kako su u Srbiji oni sasvim retka vrsta, možda i smemo da ih zovemo "kulturnom elitom".
    3. "socrealizam" i "postkomunizam" se, preciznije, pronalazi u pretežnom broju trenutno izlazećih časopisa za kulturu; za vizuelno čitanje "Odgovora" treba uvesti pojmove "svedenost", "minimalizam", "grafizam"; patetično je to što u Srbiji, u kojoj su čak i knjige, o časopisima da i ne govorimo, grafički dizajnirane kao da ih rade slepci u delirijum tremensu, jedan sasvim korektno zapakovan "kulturni proizvod" (pojam nepoznat na ovim prostorima) percipiraju kao "nemaštovit i odbojan". Jer, to je perfidno krivotvorenje: "Odgovor" je nadasve atraktivan (po mišljenju sasvim relevantnih VIZUELNIH umetnika iz Beča, Salcburga, Pariza, Amsterdama, Ljubljane, Portorika, drugih gradova SAD...), a mašta koja je uložena u njega nije uložena u SVE srpske proizvode kulture od kraja devedesetih naovamo.
    No, da bi se to prepoznalo, ili makar naslutilo, treba imati kriterijume. Koji se ne stiču sedenjem u najsiromašnijem gradu u ovom delu Evrope.

    ОдговориИзбриши
  3. Kao veliki prijatelj Odgovora i onih ljudi koji na njemu rade,moram se osvrnuti na,tzv.negatvne aspekte Odgovora iznete u komentaru koji ovde stoji.
    Najpre,ništa što ovaj časopis nudi ne pripada bilo kakvom elitističkom aritizmu ,već osećaju za istinske estetske i kulturološke vrednosti,koje su kod nas davno zapostavljenje i bačene u zapećak.Teško bi se usudio da kažem da u Srbiji danas postoji,jasno izdiferencirana kulturna elita,u klasičnom značenju te reči,jer u ovoj zemlji se odvano izgubio osećaj za prave kulturološke vrednosti,počev,od elementarne svakodnevne pristojnosti,pa sve do visokih stvaralačknih,umetničkih,naučnih i duhovnih dometa.
    Prema tome,naporna misija,kao i vizija ,Časopisa odgovore više je nego jasna,svakome ko ima izgrađen kriterijum za prepoznavanje,kvalitativno i vizuelno,odlično koncipiranog i sastavljenog časopisa.Osalo,ja bih protumačio kao ne inventivnu,zluradost ili manjkavos izgrađenosti u kriterijumu ocenjivanja.
    Prema,tome,Odgovor je izvor sveže vode u našoj kulruri,kakvog više decenija u nas bilo nije.
    Sve,dakle ad hoc,primedbe su,u najmanju ruku neozbiljne i iznad svega krajnje nestručne.

    Miloš Stefanović,Niš.

    ОдговориИзбриши