Ako
je verovati pogovoru ovoj knjizi, blagoglagoljivo nabudženom od strane
Slobodana Škerovića, debitantski roman Adrijana Sarajlije nudi "avanture
dostojne Đakoma Kazanove, Markiza de Sada i Karlosa Kastanede" ali i
"ravelovski bolero energetskih paketa koji neočekivano probijaju iz
„kolajdera“ kolektivnog podsvesnog".
Ako
je verovati Deksi Seljaku (Pantalejskom) Stojiljkoviću, ovo je "vešto
skrojena priča, izuzetan stil, zanatska potkovanost na kojoj mnogi mogu da
zavide mladom autoru". (On, je, istina, kasnije drastično modifikovao i
ublažio svoje pohvale, na jednom opskurnom forumu na kome učestvuje 6 ljudi,
ali navedene reči iskazane su na daleko vidnijem mestu...)
Ako
je verovati Đorđu Bajiću, prikazivaču sa Popboksa
i Jelou Keba i nakucavaocu nečitljive
knjižurine Ostrvo prokletih, OGLEDALO ZA VAMPIRA pokazuje "neosporne
kvalitete, pre svega Sarajlijino pripovedačko umeće."
Naravno,
verovanje je stvar iracionalna, koja s mozgom veze nema; što je još gore,
nijedan od citiranih nije kompetentan da sudi o dobrom pisanju, niti kao
kritičar (iako Bajić ima barem teoretske pretpostavke za to), a još manje kao
pisac, pokaznim primerom sopstvenog pisanija (iako je Deksina proza, za razliku
od pisanija ostale dvojice, barem čitljiva).
Ipak,
ovaj roman je najveću kontroverzu u skučenim okvirima žanrovskog geta izazvao time
što su pojedini čitaoci u glavnom junaku romana "prepoznali" aluzije
na, ni manje ni više, nego – Ghoula. Neki su se krišom smejuljili i kikotali i
gurkali laktovima u tom "prepoznavanju" (npr. Đ. Bajić), drugi su
pravili dvosmislene aluzije na
vodećem žanrovskom forumu u Srbiji (npr. Žarko Milićević Zakk: "Hm,
nizak, zadrt, otpušten s posla nastavnika, živi na netu, drnda se sa hororom i
ezoterijom, taj Eduardo mora da je inspirisan Žižekom"), ali jedini je
Dimitrije Vojnov, na istom tom forumu, pod svojim nikom "Crippled
Avenger", ne samo eksplicitno ukazao na te navodne Ghouluzije, nego i
ispoljio gnušanje nad njima!
Ako
je verovati D. Vojnovu, njemu je "ovaj rukopis i u specifičnom etičkom
smislu ogavan". On kaže: "Nikakve studije gikovštine tu nema, osim
određene, moram priznati, zastrašujuće
preciznosti u degutantnom ličnom obračunu pri početku, a ni tu ništa
pametno o gikovštini nismo saznali." I dalje: "Znate kako, kada
pročitam jednu degutantnu aproprijaciju
nečijih ličnih osobina, koje su sticajem okolnosti putem Interneta dostupne
i onima koji ga ne poznaju lično, i kada to sve izađe unutar jedne ipak dosta
hermetične scene, ja zaista ne mogu da poverujem da je to slučajnost. ...Dakle,
to što Sarajlija ne poznaje čoveka koga opisuje ne znači da nije mogao da
prikupi podatke sa Foruma, blogova i sl. i meni su priče o slučajnosti krajnje
naivne... Nadam se da je jasno da ne mislim da OGLEDALO aludira na mene, već da
govorim principijelno."
Evo,
konkretno, kako je Vojnov "prepoznao" Ghoula u liku Eduarda:
"Prepoznaje
se po tome što je predavač koji u svom radu na jednom dosta opsežnom predmetu
insistira samo na stvarima koje ga zanimaju, dakle na okultnom, brutalnom,
bizarnom i pokušava da svede sve događaje o kojima govori (predaje istoriju) na
te detalje i smatra ih ključnim, često važnijim od drugih činjenica koje u
širem smislu obeležavaju te teme. Zatim ima vrlo aktivan život na Internetu,
teškoće u kolektivu, na vrlo sličan ciničan način percipira svoju okolinu i
odbacuje konvencije i ono što se smatra "humanim" i
"normalnim". U domenu okultizma, horora i srodnih tema važi za
internacionalno relevantnog poznavaoca, kolekcionara, često raritetnih predmeta
itd. Dakle, sve ove osobine su opisane jako blisko načinu na koji Ognjanović
samog sebe predstavlja na blogu. Ovakvi opisi imaju više veze sa personom koja
je izgrađena na Internetu nego sa nekim ličnim poznanstvom, to stoji, ali je
vrlo jasno usmereno o kome se radi.
Ono što je
međutim neukusno, to je druga dimenzija ovog lika, a to je kako Sarajlija
objašnjava/motiviše ova interesovanja, a to je da sve proističe iz fizičkog
deformiteta koji ga onemogućuje da se pravilno socijalizuje, porodice i okoline
koji ga odbacuju, neizlečivih kompleksa i banalnih seksualnih frustracija i sl.
Dakle, u tom "objašnjenju" sledi ono što je neukusno. Isto tako,
junak se odriče svih svojih interesovanja onda kada fizički ozdravi i seksualno
se ostvari a prelazak u onostrano i pretvaranje u natprirodno biće ne iskoristi
ni na kakav iole smislen način osim u pokušaju da postane poželjan i popularan."
U
uzavreloj diskusiji povodom toga da li je Sarajlija zaista svoj lik donekle
zasnovao na Ghoulu ili nije, svojevrsni zaključak ponudio je Boban Knežević:
"Vidi, nije uopšte bitno da li je stvarni Gul nalik Eduardu u ovoj ili
onoj meri već da opisani lik u knjizi odgovara slici koju ljudi imaju o Gulu. Eduardo
je ono kako mali Perica zamišlja Gula."
Pa,
pre nego što kažem koju o romanu, ukratko ću da se osvrnem na ovaj
"lični" aspekt.
Pre
svega, Sarajliju poznajem vrlo površno: sreli smo se jednom, razgovarali
prijateljski i s poštovanjem i razmenili par mejlova. U svojim osvrtima na
njegovo pisanje, kasnije, bio sam, kao i uvek i prema svima, znanim i neznanim,
strog ali pravedan. Njegovu priču "Abrakadabra"
u antologiji Istinite laži istakao sam kao najbolju u tom izboru i dao joj
ocenu 9, ali sam zato bio prilično
razočaran njegovom novelom "Berlin Bob" (ocena: 4) iz antologije o Apokalipsi, i to takođe neskriveno
iskazao i obrazložio, ovde.
Ako sam nekome uopšte "dao povoda" za nekakav "degutantan lični
obračun", onda bi to pre bio pisac pogovora za Sarajliju, Škerović (kome
se, pak, Sarajlija smesta odužio pogovorom za njegovu knjigu Šabanijada).
Sad,
istina je da sam ja svojim no nonsense
etitjudom ("Ghoul breaks for no one" i "Ghoul tells it like it
is") naljutio, iznervirao pa i razbesneo neke ovdašnje pisce (a brojne
pretnje nasiljem koje sam od njih dobijao i još uvek dobijam samo su jedno od
svedočanstava toga)! Dakle, statistički je vrlo verovatno da ću pre ili kasnije
biti ili pretučen ili u prozi karikiran (ili oboje) – ali: Ghoul se saginjati neće
a još manje će skretati sa svog kursa! Neka bude božja volja: svako neka radi
po sopstvenoj savesti (if any) i
svako sa teretom svojih reči i dela neka izlazi pred Svetoga Petra. Ja znam da
ću na toj nebeskoj carini, na pitanje "Imate li šta da prijavite"
mirne duše da kažem "Ništa, dolazim lak kao pero", a ovi ostali neka
se snalaze kako znaju i umeju sa svojim prtljagom.
U
konkretnom slučaju, nakon pročitanog romana, mogu da ustvrdim sledeće:
- ne verujem da je OGLEDALO ZA VAMPIRA
"ruganje" ili "lični obračun" Sarajlije sa mnom;
- ne mislim da je
njegov anti-junak, Eduardo, zasnovan na mojim – stvarnim ili izmaštanim –
osobinama.
Istina,
Eduardo je vrlo groteskno preteran lik, i neko bi mogao reći: "Pa da,
naravno da Sarajlija nije slikao tvoj portret
(jer nisi bio dovoljno dugo s njim u istoj prostoriji za tako nešto) ali je
zato nacrtao jednu nakaradnu karikaturu
zasnovanu na tvojoj internet-personi i jpg-ovima dostupnim onlajn."
Odnosno, kako to reče Boban, nije to dr Ognjanović, nego Gul, iz vizure Malog Perice.
Ne
mislim da je tako. Postoje suviše drastična "odstupanja" od
najelementarnijih fakata (uz pretpostavku da sam ja bio polazna osnova) koja se
ne mogu objasniti pukom groteskom i preterivanjem (pojačavanjem postojećeg).
Zapravo, ako ćemo pravo, Eduardo, ovako kako je opisan, u jednakoj meri, ako ne
i više, može da podseća upravo na Vojnova – naročito u detaljima koji se tiču
izgleda i zdravstvenih problema (a slično važi i za psihologiju i motivaciju
tog lika). Degutantno bi bilo da to elaboriram, pa neću, tim pre što ne verujem
ni da je D.V. poslužio kao osnova za građenje tog lika, već da su
"sličnosti" u najvećem delu plod slučajnosti ili sticaja okolnosti.
O
razlozima za sva ta "prepoznavanja", kao i o drugim problemima ovog
romana (koji proističu iz tretmana glavnog junaka i "geekovštine" kao
takve, pa se stoga delom nastavljaju na ovde rečeno) pisaću u idućem nastavku. Ovim okončavam deonicu o njegovom "ličnom"
aspektu, a u nastavku kritike bavim se formalnim i idejnim momentima.
Da sumiram, za
sada: ako je vaša glavna motivacija za čitanje ove knjige "daj da vidimo
taj roman u kome zajebavaju Gula" – bićete razočarani. Možda će vam neko,
nekada, udovoljiti željama, ali za sada, kako stvari stoje, OGLEDALO ZA VAMPIRA
nije taj i takav roman. Ne padajte na taj marketing: nema ovde ni gulova, ni
vampira: samo ogledalo... A da li, sem njega, ima još nešto – kazaću u idućem
nastavku.
--- NASTAVIĆE SE---
Ulažem prigovor na (zlo)upotrebu pojma geek, jer mu se pridaje isključivo zastarelo, pežorativno značenje. Savremeni tehnološki napredak i opšti razvoj (neki bi rekli raspad) društva doneo je neke nove definicije kojima se afirmiše "gikovština" kao protivteža mainstream-u u ovom (neki bi opet rekli) pokvarenom svetu. Evo nekoliko afirmativnih definicija za geek-a:
ОдговориИзбриши-A person with a devotion to something in a way that places him or her outside the mainstream. This could be due to the intensity, depth, or subject of their interest.
-A person who has chosen concentration rather than conformity; one who passionately pursues skill and imagination, not mainstream social acceptance.
-It is taken to be someone who is an enthusiast, often in things outside of the mainstream spectrum. It may also describe immersion in a particular mainstream interest to an extreme that is beyond normalcy. Of note is that in this definition, there is no reference to being socially inept in the slightest.
i tako dalje...
ne znam na koga je tačno adresiran ovaj prigovor, ali ko je ko i šta je šta po pitanju gikovštine biće kristalno razjašnjeno u 2. delu ovog texta!
ОдговориИзбриши