**(*)
3-
Malo je falilo da ovo preskočim, a
onda shvatih da se zapravo radi o novom filmu Agnes Merlet, rediteljke čiji je
prethodni, DOROTHY MILLS,
bio sasvim prijatan, atmosferičan i vizuelno kulturan polu-horor. Ako vam je
taj film promakao, bacite pogled na moju kritiku: vredan je pažnje.
HIDEAWAYS takođe ima određenih
elemenata horora, ali manje od DOROTI: u pitanju je svojevrsna filmska bajka,
odnosno bizarno romantični film mračne fantastike sa jakim frojdovskim
momentima. Stoga je horor tu prisutan u smislu u kome i sam donekle potiče iz
bajki, pa time deli i neke motive i situacije iz modernih, bajkama nadahnutih
horora, kao što je npr. KERI (ali sa manje strave i krvi, sa većim odmakom od
realnog sveta).
Sve počinje od Primarne scene:
klinac vidi snošaj svojih roditelja, i od tada svaki put kad se seksualno
uzbudi – postane slep na tačno 37 minuta. Njegov sin nasledi još čudniji
"dar": kad je uplašen, sva elektrika oko njega prestane da
funkcioniše. Ali najgore prolazi njegov
sin, Džejms, sa još sumnjivijim "darom" – da u trenucima fizičke
ugroženosti oko sebe širi auru smrti: praktično, da oduzima život svemu što se
nađe u krugu oko njega.
Već u prologu, kao dečak, on
nehotice ubije 5-6 krava kad ove kidišu na njega, a onda i svog oca koji je
krenuo da ga tuče zbog toga. Završi u sirotištu gde, predvidivo, ne treba da
prođe dugo pre nego što grupica siledžija pretera u svom iživljavanju nad slabašnim
žgoljavkom, i njegova nekontrolisana moć pokulja na njih…Preživi samo njegov
dotadašnji prijatelj, ali donekle obogaljen…
Shvativši da je živa pošast za
svakog ko mu priđe, Džejms se osami u jednoj šumi i tu živi kao poludivlji
samac u kolibi doslovno okruženoj smrću: tlo je pretvoreno u pepeo, a okolo je crno
drveće i kosturi divljači koja je primakla preblizu. To tako traje do njegove
18. godine, tj. dok ne izraste u Harija Tredveja (COCKNEYS VS ZOMBIES) koji prefinjenom mimikom i govorom celog tela unosi dušu
u ovaj lik.
Onda u njegov neživot uđe devojka
koju igra Rejčel Hard-Vud (hm, s tim prezimenom mora da su je kidali od
zajebancije u školi! Anyway, možda je neko prepozna kao curicu iz nove verzije
PETRA PANA). Ona je teško bolesna, a odbegla je iz obližnjeg sanatorijuma pošto
je krišom načula da ima još vrlo malo vremena da poživi.
Da li će ova ljubav da
izleči nju i njega – ili će im oboma ubrzati propast? Proverite sami. Reći ću
samo da ne očekujete diznijevski hepi-end. Ako je kraj ovog filma uopšte hepi,
pre će biti da je feministički hepi.
HIDEAWAYS je topliji i emotivniji
film od DOROTI. Takođe je dinamičniji, uzbudljiviji, sa relativno više akcije i
set pisova. Zaplet je originalniji i manje predvidiv. Vizuelna kultura je na
istom (visokom) nivou, sa odlično odabranim lokacijama, scenografijom,
kostimima, šminkom i nenapadnim specijalnim efektima koji svi doprinose građenju
bajkovitog ugođaja.
Ali – šta sve to znači? Koje je
naravoučenije ove bajke? Da su muškarci nosioci uništiteljskih sila, a žene –
životodavnih? Da je u ljubavi spas – ali i (moguće) prokletstvo? Da će
prijatelj koga ne ubiješ na vreme postati tvoj neprijatelj? Da je bolje živeti
sam u šumi nego pustiti da ti se žena meša u život (jer tog časa reci
"Zbogom, miru; zbogom, harmonijo i tišino")? Da je bolje rađati ćerke
nego sinove?
Nesumnjiva je feministička agenda u HIDEAWAYS,
možda manje eksplicitno sprovedena nego u DOROTI MILS, ali primetna onima
sklonim da filmove gledaju sa uključenim mozgom. Izvesni problemi koje imam sa
ovim, skicirani u gorenavedenim retoričkim pitanjima, kulminaciju imaju u
završetku problematičnom i dramaturški i idejno (ali ne bih da spojlujem: ko
razume – shvatiće).
Da je neko (fon Trir?) snimio film sa obrnutim polnim predznacima (tj.
da je devojka ta koja seje smrt, itd.) sad bi se sve orilo od hordi
feministkinja i "liberala" protiv njegovog "ženomrzačkog"
filma. Međutim, optužbe za "ženski šovinizam" nećete čuti povodom
implikacija ovih SKRIVALACA. No, nema veze – ionako se većina neće ni zamarati
tim pitanjima, i uživaće u simpatičnim protagonistima, lepim slikama i ženskasto-ljupkom
gorko-slatkom mračno-romantičnom zapletu…
Vredi li pored ovog i "Dorothy Mills" odgledati i prva dva filma Merletove?
ОдговориИзбришиnisam ih gledao i ne zvuče mi baš strašno prioritetno, ali - mogao bih da im dam šansu, nekad.
ОдговориИзбриши"Hideaways" sam doživeo baš onako kako si ga opisao, mada me je kraj, kao i onaj u "Dorothy Mills", ostavio pomalo hladnim. A odgledah i biografsku dramu "Artemisia", koja me je prijatno iznenadila, jer feministički podtekst nije izražen onoliko koliko sam očekivao da će biti. Ono što sam primetio u sva tri filma jeste da se Agnès Merlet odlično snalazi u radu sa glumcima. :)
ОдговориИзбриши