четвртак, 4. фебруар 2016.

VRLO DOBRI, NOVI HORORI (2015)


            Loša godina za horor, kažete? Jeste! Sve manje i manje filmova vrednih preporuke a kamoli analize i detaljne kritike. Ipak, za najgladnije horordžije evo nekoliko grickalica, da se bar privremeno napune creva dok (eventualno) ne stigne supstancijalnija hrana za pod zub. Naravno, ovde mislim na iole probirljive stomake, koji ne gutaju baš svakakav fast fud, odnosno koji, i ako ga ponekad jedu, umeju da razlikuju hot dog od Karađorđeve šnicle.
            Nedavno sam se osvrnuo na gomilicu solidnih, gledljivih novih hororčića, i to imate OVDE; a sada, sa ovim izborom, praktično zahvršavamo sa svim naslovima iole vrednim pomena od prošlogodišnjih horora (samo još jedan će zaslužiti zaseban, detaljniji rivju), i spremamo se za obznanu top-liste (uskoro)!


THE VISIT
USA, 15
**(*)          3-
Tko bi se pak tomu nadao? Ima još života u Šlajmalanu! Ne zakopavajte ga još, iako nije da nije to zasluživao još od one abominacije zvane SIGNS, pa sa svim abortusima naovamo, svaki gori od prethodnog.
THE VISIT je skromni niskobudžetni film u kojem je Š zauzdao svoju prepotenciju i ambicije kojima nije dorastao, i posvetio se jednoj u suštini irelevantnoj storiji sa bezveznjikavim tvistom koja je, uprkos tome, iznenađujuće duhovita i zabavna! Da, humor je ovde nameran! I prilično prljav.
Tinejdž seka i njen mlađi, iritantno-simpatični (sic!) bata-reper odu na selo kod dede i babe koje nisu videli još od... nikad. Ali, tu počinje čudno ponašanje, i čudna pravila na toj farmi, i gomilo psiho-body-horora zasnovanog na jazu generacija i arhetipskim strahovima vezanim za starce (senilnost, gnjavaža, veštičarstvo, telesne funkcije itd)...
Više su nego preterane tvrdnje da je ovo najbolji Š-ov film: tu titulu ipak i dalje nosi ŠESTO ČULO; ovo je tanka i nebitna ali, dok traje, sasvim zabavna pričica, iliti grickalica, sa obiljem gross-out humora (šifra: pelene za starce!).


DEATHGASM
NZ, 15
**(*)           3-/2+
Ovoj horor komendiji o dva blentava metalca koji prizovu Đavola, ili tako nešto, bila je najavljivana kao najveći događaj u hororu još od... ehm, TRICK OR TREAT (1987). I zaista, ovo je nešto bolje od te nebuloze, ali ne dovoljno da postane moderni klasik hevi metal horora. 
Mada, u tom pod-podžanru konkurencija je toliko tanka da ovo čak i može da prođe.
Moj najveći problem s ovim filmom deli se na dva: 1) izrazito antipatični protagonista; i 2) dobra premisa protraćena na previše konvencionalnu storiju kojoj fali više duha i humora i imaginacije da bi stvarno bila ono što svi (neprobirljivi) horor fanovi po netu tvrde.
Ipak, ima ovde nekoliko dobrih fazona (rekreacija hevimetalske mačo-fantasy imaginacije; scena sa dildom; ubistvo bully-kretena) i nešto OK splatera za prijatno popodne.


THE FINAL GIRLS
USA, 15
***             3
Veoma pametan, duhovit, i iznenađujuće dirljiv (!) meta-slešer u kojem grupica ženskinja upadne, doslovno, u koljački horor iz ranih 1980-ih (kroz platno, obrnutim putem u odnosu na "horor postaje stvarnost" u L. Bavinim DEMONIMA), i mora da se bori sa Džejsonolikim ubicom koristeći svoje poznavanje klišea ovog zloglasnog podžanra.
Likovi i gluma su znatno iznad proseka novijeg low budget horora, kao i vispreni duh kojim je Zlatnim Gulom ovenčani scenario prožet (ljubav + znanje + pamet + imaginacija + talenat), a glumica koja igra mamu, iz vintage generacije slešera, okitila se i Zlatnim Gulom za žensku ulogu!
 THE FINAL GIRLS je, takođe, osvežavajuće ženocentričan – ne onako kako to obično biva, u smislu exploatacije (sise! dupići! sex!) nego u skoro-feminističkom smislu, ali bez preterane dubine u tome, sem podsmeha mizoginim konvencijama slešera, koje se jasno vide iz aviona i ne treba mnogo pameti ni promućurnosti da se ismeju.  
Film uspeva da bude ne samo zabavan nego i uzbudljiv, a za pohvalu su i inscenacije pojedinih ambicioznih i vizuelno nadahnutih set-pisova (naročito: zamka za koljača, kad ga cure namame u kolibu).
PS: Oprez – postoji i novi hororček koji se zove FINAL GIRL, i on je sranje. Dakle, jedna cura (GIRL) = govno; množina, cure (GIRLS) = dobro! Jasno?


CRIMSON PEAK
USA, 15
**(*)     2+
Ovaj film samo uslovno stavljam među "gledljive" – zato što je vizuelno šaren i kitnjast i lep za oko zahvaljujući del Torovoj trejd-mark tetkastoj ljubavi prema goblenima i tapiserijama. Dakle, ako hoćete viktorijanski neogotik napravljen sa solidnim budžetom i lepo slikan, eto vam GRIMIZNOG VRHA, pa onanišite.
Za sve druge svrhe i namene, ovo je anemična, mlaka, nezanimljiva, zaboravljiva pričica, sa tipičnim del Torovim gorko-slatkastim pristupom: on je kao neki nesrećni Spilburger kome nije bilo dato da se rodi u blagostanju Amerike nego u mondo-snuff okruženju Meksika, pa uprkos svoj svojoj sklonosti melodrami, ženskom pismu, patetici, suzama i šećerlemama – i svom suštinski PG-13 svetonazoru – u njemu povremeno proradi R-rated meksikanski gen i s njim prisećanje na patnju, krv i leševe, pa tako dobijamo čudne mutante koji su suštinski mlakonjavi ali povremeno, prilično inkongruentno, bivaju krvavi i bolni.
Tako i ovde imamo nekakvog (ničim izazvano) krvavog duha, i nešto malo liptanja crvenila (u ničim izazvanoj, nepotrebno brutalnoj sceni lomljenja lavaboa), ali ni to ne vredi jer crvena farba na kraju ipak curi u blato otužnosti i zaborava...

Izuzev Zlatnim Gulom nagrađene Džesike Častejn za epizodnu ulogu, kao i hiperstilizovane, preterane scenografije, malo toga ovde ima za pod zub iole zahtevnijeg a naročito hororu težećeg gledaoca...



уторак, 2. фебруар 2016.

FEST 2016: Šta gledati? (1. deo: NEVIĐENI)

  
Obznanjen je program ovogodišnjeg FEST-a. Nije loš. Vidi se da je Mladen Đorđević jedan od selektora - ima naročito finih stvari za čitaoce ovog bloga u programima „Granice“ i „Thrills and kills“. Takođe, vidi se da je i ove godine, kao i prošle, blog THE CULT OF GHOUL bio jedna od smernica za ezoteričnije naslove.
Recimo, lično me najviše raduje što dolazi moj najočekivaniji nehoror još iz prošle godine, EVOLUCIJA Lusile Hadžihalilović, kao i još nekolicina naslova sa liste najočekivanijih koji dosad nisu procurili ili prikazani na drugim domaćim festivalima (vidi spisak OVDE).
Zatim, tu je Miike - istina, sa manje zanimljivim, i na netu dostupnim filmom o jakuza-vampirima, tu je Sono u čak dva izdanja, tu su novi Koeni i de la Iglesija, tu je još nekoliko manje izvikanih ali intrigantnih filmova, što horora, što arty dark weird crnih i otkačenih...
Sve u svemu, imaće da se probere dovoljno naslova vrednih para i velikog platna za sladokusce i ljubitelje nemejnstrimaške egzotike... Bilo je godina kad je FEST bio skrojen samo za najgore mediokritete koji prate isključivo izvikane festivalske generičke budalaštine, mamce za Oskare, društveno-angažovane evropske i bliskoistočne smaračine. Međutim, otkad je Mladen ušao u tu ekipu i počeo da se za program pita, najzad na FEST-u imaju šta da gledaju i ozbiljni, avanturistički nastrojeni filmofili a ne samo sledbenici Dude Lakić i Sandre Perović. Eto, ove godine je čak i glavna zvezda među gostima znatno zabavnija i za priču podatnija od prošlogodišnjeg Ričarda Drajfusa: naime, u Beograd nam dolazi nedavno iz apse izašli reditelj Džon Mektirnen. 
            Tokom meseca objaviću svoje preporuke i rivjue filmova koje sam već video; a sada, u prvom delu pred-FESTovanja, evo naslova koje NISAM gledao, ali to svakako nameravam jer mislim da su toga vredni, pa i vama skrećem pažnju na njih, tim pre što većinu njih nećete naći u generičkim prežvakavačkim mejnstrim glasilima i na pop-rulja „šta je IN“ portalima. Pa, da krenemo, abecednim redom:


AVE CEZARE
HAIL, CAESAR
Režija:
Joel Coen, Ethan Coen

Ave, Cezare! prati jedan dan u životu čoveka koji rešava probleme za filmski studio, i to dan kad će morati da reši mnogo problema.
Zvuči kao standardna, bezbedna teritorija braće Koen (crni humor, filmofilija...) pa bi stoga morao da isporuči.


APOFENIJA
Serbia
Trajanje:
183'
Režija:
Marin Malešević

Oslanjajući se na rad letonskog naučnika Konstantina Raudiva, Marko Mažibrada, psihijatar razočaran u svoju profesiju, sprovodi eksperiment sa ciljem da empirijski odredi da li postoji život posle smrti, pomoću fenomena apofanija, što ga dovodi do Simona Besedića, skeptičnog alkoholičara i urednika Mesečnog Armagedona, časopisa koji se bavi paranormalnim fenomenima. Zajedno sa Nikolom Mrzopoljićem, bageristom i ocem porodice, kojem Besedić duguje svoj život, i Etom, farmaceutiskinjom i netipičnom prostitukom kojoj Besedić nudi trajnu vezu, on ulazi u sled čudnih događaja...
Apofenija je verovatno negledljiva smaračina (budući da dolazi od počinioca 'filma' Srce je  mudrih u kući žalosti), ali TAJ PLOT!!! Tri sata toga! To mora da je nešto unikatno!


BASKIN
Turkey / USA
Režija:
Can Evrenol
Ovo sam zapravo preko svojih filmofilskih veza već pogledao, ali pošto nije dostupan na netu, za prosečnog ovdašnjeg filmofila i dalje je „neviđen“, i FEST će biti jedina prilika da se vidi u nekoj bližoj a možda i daljoj budućnosti. To je vrlo dobar, brutalan, žestok horor – i dobiće uskoro moj rivju na blogu.


BRAT DEYAN
Russia / Serbia
Režija:
Bakur Bakuradze

Preko 10 godina, bivši general Dejan Stanić krije se od Haškog tribunala po izolovanim vojnim objektima. Kako mu se zdravstveno stanje pogoršava, njegovi saradnici ga prebacuju u zabačeno planinsko selo. Usamljeni starac traži način da uspostavi odnos sa novim okruženjem.
Rusko-srpski film o odbeglom ratnom zločincu koji se zove BRAT DEJAN? Pa ko je tako srca kamenoga to da ne pogleda?!


BUNKER
DER BUNKER
Germany
Režija:
Nikias Chryssos

Mladi student želi mir i samoću kako bi se koncentrisao na važan rad, ali završava kao tutor čudnog dečaka koga roditelji školuju kod kuće, u napuštenom bunkeru. „Bunker" je mračna, uvrnuta, duhovita priča o detinjstvu, odrastanju i obrazovanju.
Čitao sam i slušao odlične stvari o ovome i jedva čekam da ga pogledam.


EVOLUCIJA
EVOLUTION
France / Belgium / Spain
Režija:
Lucile Hadzihalilovic
Jedini stanovnici primorskog gradića u kome živi mladi Nikolas su žene i dečaci. Kada jednog dana ugleda leš kako pluta u okeanu, počinje da dovodi u pitanje svoju egzistenciju i okruženje. Zašto on i ostali dečaci moraju da budu hospitalizovani?
Veliki sam poštovalac rada Lusile Hadžihalilović a naročito njenog, do ovoga, jedinog dugometražnog filma, INNOCENCE (kojeg sam takođe gledao na FESTU nekad davno). Ovo je mračna fantazija u sličnom stilu, ali kažu da ima još više hororičnih pa čak i lavkraftoidnih elemenata, body-horror mutacija i ludila... Samo zbog ovog filma bih otišao čak u Beograd da ga pogledam – a srećom, biće još povoda tih dana...


H.
H.
USA / Argentina
Režija:
Rania Attieh, Daniel Garcia

Dve žene po imenu Helen žive u Troju, u Njujorku. Dok je jedna Helen u svojim šezdesetim, udata za Roja i brine o lutki koja jezovito liči na živo dete, druga Helen je deo uspešnog umetničkog dua sa svojim dečkom, Aleksom. Ona je, takođe, trudna. Tokom četiri poglavlja, upoznajemo njihove živote koje zauvek menja tajanstven događaj – nakon niza uznemiravajućih predznaka, meteorit pogađa grad. Ljudi nestaju i jezive stvari počinju da se dešavaju.
Eto. Deluje intrigantno.


LJUBAV I MIR
LOVE & PEACE
Japan
Režija:
Sion Sono

Za stidljivog i čudnog Rijoičija, snovi o muzičkoj slavi su odavno izbledeli i on se pomirio s time da će provesti život radeći nezahvalan kancelarijski posao u kompaniji koja jedva da primećuje njegovo prisustvo. Ali, kada slučajno kupi kućnog ljubimca - kornjaču po imenu Pikadon, pokreće se niz događaja koji ne samo da će Rijoičiju dati šansu da ispuni svoje rock’n’roll fantazije, već bi mogli i da dovedu do uništenja sveta.
Zvuči kao jedan blaži Sono ali, osim ako taj „roker“ nije prikriveni reper, ovo će moći i morati da se gleda.


LUDO
LUDO
India
Režija:
Qaushiq Mukherjee

Četvoro očajnih tinejdžera odlučuju da provedu jednu sudbonosnu noć u velikom gradu. Uzavrelih hormona i bez para, odlučuju da se sakriju u ogromnom tržnom centru. Međutim, nisu sami – starac i starica pojavljuju se niotkud, i noć jeze može da počne. Reč je o igri. Jednostavnoj, ali smrtonosnoj. Nazivaju je – ludo. Unutar igre žive čudovišta, zarobljenici sopstvene sudbine. Radoznalost ih je odvela u katastrofu. U kletvu. Besmrtan par. Žeđ za krvlju. Opasno moćan šaman. I kletva koja ne umire.
Indijski horor. U bioskopu. Sad pa ko zna kad! Iskoristite priliku ako ikako možete!


MOJA VELIKA NOĆ
MI GRAN NOCHE
Spain
 Režija:
Alex de la Iglesia

Ova urnebesna komedija otkriva nam svet iza kamere, kojim vladaju uobražene zvezde i nesnosni producenti, kao i to da hleb statista ima sedam kora. Hose učestvuje na snimanju novogodišnjeg šou-programa. Usred avgusta! Sa grupom statista provešće nedelju dana zatvoren u studiju, gde će, okupan u znoju, proslavljati lažni doček.
Baš kao i za braću Koen, tako se i za de la Iglesiju može reći da je ovde na svom terenu i da tu ne bi trebalo da se oklizne: crna komedija je njegov žanr! Istina, i za njegov prethodni se tako činilo, pa ispade bledunjava bljuzga (evo, da se podsetimo: Witching & Bitching)!


MRVICE
CRUMBS
Ethiopia / Spain / Finland
Režija:
Miguel llanso

Naš junak, supermen veličine igračke, otiskuje se na neverovatno, nadrealno putovanje koje će ga odvesti preko post-apokaliptičnog pejzaža Etiopije, u potrazi za načinom da dosegne svemirsku letelicu koja već godinama lebdi u vazduhu, postavši spomen-obeležje na nebesima.
 Trejler mi smrducka ali strani rivjui i nagrade ukazuju na nešto vredno pažnje.

NOĆNA MORA
DER NACHTMAHR
Germany
Režija:
Akiz

 Nakon rejva, tinejdžerka se vezuje za neobično čudovište. Kada počne da ga primećuje u okvirima svog prijatnog života srednje klase, počinje da proživljava spor, haotičan mentalni krah, pogoršan hedonističkim, burnim načinom života i pritiscima koji prate njen uzrast.


POZIV
THE INVITATION
USA
Režija:
Karyn Kusama

Vil i Idn su nekada bili zaljubljeni par. Nakon što je njihov sin izgubio život nesrećnim slučajem, Idn je nestala. Dve godine kasnije, praktično niotkuda, Idn se vraća sa novim suprugom… i kao totalno druga osoba, jezivo promenjena, a pritom željna da se vidi sa svojim bivšim i drugima koje je ostavila za sobom. Tokom večere u kući koja mu je nekada pripadala, Vil, progonjen prošlošću, postaje svestan sve brojnijih pokazatelja da Idn i njeni novi prijatelji imaju tajnu i zastrašujuću agendu. Ali, da li možemo da verujemo Vilovoj verziji stvarnosti? Ili će on nenamerno biti katalizator prokletstva koje predoseća?


PROCEP
THE RIFT
Serbia / S. Korea / Slovenia
Režija:
Dejan Zečević

Liz Vejd, agent CIA koja je "spavač" u Beogradu, dobija zadatak da se pridruži timu srpskih i američkih agenata poslatih da nađu američki špijunski satelit koji se srušio negde u Srbiji, i da izvuku informacije koje bi otkrile misteriju zašto je došlo do pada. Međutim, kada stignu na lokaciju otkriće da je umesto satelita nešto drugo došlo iz svemira, nešto što nije sa ovog sveta.
Ovo je mentalno dete kreatora ZONE MRTVIH i MAMULE, i pitanje je koliko je Zeka tu imao odrešene ruke (i umeća) da se izbori sa takvim scenaristom i producentom – ali ima tu potencijala i verujem da bi film trebalo da je bolji od pomenuta dva.


VESTI SA MARSA
DES NOUVELLES DE LA PLANÈTE MARS
France
Režija:
Dominik Moll

Filip Mars razuman je čovek, koji živi u nerazumnom svetu. On pokušava da bude dobar otac, bivši muž, ljubazan kolega, brat pun razumevanja... U poslednje vreme, međutim, planete mu nisu baš naklonjene. Sin mu je postao zakleti vegetarijanac, ćerka je preterano ambiciozna i patološki perfekcionista, dok sestra izrađuje i prodaje ogromne portrete njihovih golih roditelja. Našem, uvek razboritom, Filipu izgleda kao da se ljudi oko njega sve luđe ponašaju. Kada mu novi kolega slučajno odseče uvo, a zatim se useli u njegov stan, stvari za našeg junaka kreću sumanutim tokom.
Zaplet manje-više, ali Mol je dobar reditelj, vredan pažnje...


Na kraju, evo tri zanimljiva filma koja najnestrpljiviji, kao i oni daleko od Beograda, jedino mogu pogledati na netu – već sada. Ja ih za sad još nisam...


VETERAN
BETERANG
South Korea
Režija:
Ryoo Seung Wan

Džo Tae-O je razmaženi mladić koji je odrastao u bogatoj porodici. Iznova i iznova vrši praktično sve zločine koji mogu da se zamisle. Pokušava da se novcem izvuče iz svakog škripca, što mu skoro uvek polazi za rukom, ali ovoga puta detektiv Seo Do-Čeol neće to da dozvoli.


UČIONICA ZA UBISTVA
ASSASSINATION CLASSROOM
Japan
Režija:
Eiichirô Hasumi

Učionica za ubistva prati odeljenje 3-E, šaroliku grupu učenika koji su dobili zadatak da ubiju naizgled nepobedivog žutog vanzemaljca sa pipcima. Ovo vanzemaljsko čudovište je ujedno njihov nastavnik koji sa zadovoljstvom obučava svoje učenike, ohrabrujući ih svakodnevno da pronađu nove načine da ga uhvate – a ako ga ne "srede" do diplomiranja, on će da uništi zemlju.


OTROVNA BOBICA U MOJIM MISLIMA
POISON BERRY IN MY BRAIN
Japan
Režija:
Yûichi Satô

Tridesetogodišnja Ičiko Sakurai (Joko Maki) slučajno susreće Rijočija Saotomea (Juki Furukava), mnogo mlađeg momka koga je nedavno upoznala na zabavi. Ičiko nije u stanju da odluči da li da razgovara s njime ili ne, i zato stoji kao zaleđena.
A u njenoj glavi, pet različitih likova personifikuje njene misli i unutrašnju borbu, svađajući se međusobno ne bi li došli do zaključka.

--- Uskoro slede i moji osvrti na filmove koje JESAM gledao, kako dobre, tako i one manje dobre!

субота, 30. јануар 2016.

ZLATNI GHOUL: Nagrade za ne-horor postignuća u 2015. godini


            Kao i svake godine, Poov rođendan (19.01) je Dan za obznanu nagrada Zlatni Ghoul za HOROR postignuća, a moj rođendan (30.01) je Dan za obznanu nagrada Zlatni Ghoul za NE-HOROR postignuća u prethodnoj filmskoj godini.
            Pitaju se neki kakve veze imamo Po i ja? Pa, mnoge! A jedna od njih je i ta da obojici često šmokljani greše ime, i to na isti način: greše na istom slovu, pretvarajući A u E. Sirotog Poa i dan-danas poneki kvazi-fan prekrsti od E. Allan u E. AllEn Poe, a i u mom slučaju nađe se, svako malo, poneko ko me prekrsti u OgnjEnovića. Nameless assholes!
            Ali, nećemo sada o njima, nego o sasvim drugom kraju spektra bića: o pametnim i vrednim ljudima koji su protekle godine iskazali najveća dostignuća na poljima koja nisu hororična – dakle, u filmovima drugih žanrova. Pa, da vidimo ko se Zghoulom zakitio ove godine:


ZLATNI GHOUL
ZA NAJBOLJI FILM 2015.
Mad Max: FURY ROAD

ZLATNI GHOUL
ZA DRAMU
INCOMPRESA

ZLATNI GHOUL
ZA TRILER
ALLELUIA

ZLATNI GHOUL
ZA AKCIJU
Mad Max: FURY ROAD

ZLATNI GHOUL
ZA SF
Ex Machina

ZLATNI GHOUL
ZA KOMEDIJU
Klovn Forever

ZLATNI GHOUL
ZA SRPSKI FILM
ENKLAVA

ZLATNI GHOUL
ZA ANIMIRANI FILM
---niko---

ZLATNI GHOUL
ZA NAJBOLJI DOKUMENTARAC
IM KELLER

ZLATNI GHOUL
ZA "NE MOGU DA VERUJEM DA JE TO DOBRO" FILM
Wild Tales (Relatos Salvajes)

ZLATNI GHOUL
ZA NAJBOLJU REŽIJU
George Miller
Mad Max: FURY ROAD

ZLATNI GHOUL
ZA NAJBOLJI ADAPTIRANI SCENARIO
Craig William Macneill
Clay McLeod Chapman
THE BOY

ZLATNI GHOUL
ZA NAJBOLJI ORIGINALNI SCENARIO
Fabrice Du Welz
Vincent Tavier
Romain Protat
ALLELUIA

ZLATNI GHOUL
ZA GLAVNU MUŠKU ULOGU
Laurent Lucas
ALLELUIA

ZLATNI GHOUL
ZA GLAVNU ŽENSKU ULOGU
Lola Dueñas
ALLELUIA

ZLATNI GHOUL
ZA DETE GLUMCA
Giulia Salerno
INCOMPRESA

ZLATNI GHOUL
ZA MUZIKU
Ennio Morricone
The Hateful Eight

ZLATNI GHOUL
ZA KAMERU
Adam Arkapaw
MACBETH

ZLATNI GHOUL
ZA EFEKTE MASKE
Hugo Villasenor
Bone Tomahawk

ZLATNI GHOUL
ZA DEBI-REDITELJA KOJI OBEĆAVA
Craig William Macneill
THE BOY

 ---- Toliko o tome. Uskoro slede top-liste najboljih filmova prošle godine...