Moja priča "Inkubacija" objavljena je
nedavno u 2. broju almanaha Književna fantastika. Ovo zlodelo je
nešto netipično za moj opus; to je pre priča mračne fantastike negoli što je
žanrovski čistog horora. Istina, postoji tu veoma izražen element "body
horrora", telesne grozote i bolesti, ali naglasak nije na tome koliko na
atmosferi, ugođaju i idejnoj zapitanosti nad ljudskom telesnošću,
bolešljivošću, smrtnošću – i (eventualnom) transcendencijom toga.
Priča
govori o jednom hramu-lečilištu u čiji bazen "svete vode" dolaze
stotine bogalja, bolesnika i drugih kljakavih, leproznih i gukavih ne bi li se,
u Noći Presvete Device, izlečili...
Ovo
je moja rana proza, napisana pred kraj prošlog veka; neprimećeno je bila objavljena
u jednoj prastaroj Gradini, u vreme kad moje ime nije baš ništa značilo
potencijalnim čitaocima. Bilo je to čak i pre mog prvog romana, Naživo.
Verzija koja se sada čitaocima nudi je sistematski redigovana i upeglana. Živo
me zanima da li će i kako oni reagovati na nju.
Inspiracija za
"Inkubaciju" je u najmanjem trojaka. 1) Inicijalna kapisla bio je jedan kraći prozno-poetski zapis Artura Remboa pod zajedničkim nazivom "Jevanđelske
proze", ali naročito njegov finalni deo, "Bet-Saida", koji opisuje banju u kojoj je Isus (navodno)
izveo jedno do svojih prvih čuda izlečenja.
2) Po pitanju vizuelnosti, ali i atmosfere
podgrejano-tinjajućeg ludila, blaga inspiracija postoji i u bazenu "svete
krvi" u filmu A. Jodorovskog, Santa Sangre, koji je kod mene
uvećan do pompeznih razmera.
3) Najzad, definitivni podsticaj za ovo pisanje bilo je
saznanje o svetim izvorima i verovanjima vezanim za njih, a naročito jedan
srednjovekovni narodni običaj vezan za mrtvu, nekrštenu decu, o kojem sam čitao
u studiji Greh i strah (čini mi se; ili, možda, u Strahu na zapadu, istog
autora).
Kome sve ovo gore nije dovoljno, evo
kako priča počinje.
INKUBACIJA
© Dejan Ognjanović
Prvi bolesnici i bogalji počinju da
pristižu već ujutro.
Zubato
sunce nisko je na nebu, čini se da okleva stupiti u belu paru oblaka.
Plavetnilo kao da naslika neko bojom jako razvodnjenom, te se na podlozi takvoj
ni granice oblaka ni oblici njihovi ne raspoznaju. Hladan vetar leluja granje
drveća, a zemlja još nosi tragove nedavnih kiša. Godina se ka proleću okreće –
tako bar kalendar veli – ali pravih znakova njegovih još nema.
Dan
je Presvete Device, i njeni vernici već hrle u Hram.
Dan
uoči Inkubacije.
Pre
nego što padne noć Hram će biti pretesan za sve.
Niko
ne zna ko je i kada podigao Hram. To možda ne znaju ni njegovi Čuvari, ali u
tome sigurnosti ne može biti, jer sa vernicima oni ne komuniciraju, sem kroz
Knjigu.
Građevina
ova podignuta je oko bazena Svete Vode što leži u samom središtu njenog
prostora i smisla postojanja. Reklo bi se čak, mada te reči mogu bogohulno
zvučati, da Hram je tek ukrasna ograda oko Bazena i prihvatilište onih što
dolaze njegovim Vodama. Kao kruna što, ma koliko krupna i nakićena, svejedno
služi tek da istakne blistavi dragulj u svom središtu i naglasi njegov
sjaj.
Onaj
ko s planine silazi ka Hramu može spaziti da njegov je plan pravougaonog
oblika, dok bazen u središtu ima oblik kvadrata. Onaj ko uđe unutra može videti
pravilnost tog kvadrata narušenu stepeništima: na sredini svake od stranica po
jedno se u vodu spušta. Sam Bazen pod golim nebom leži, jer krov Hrama iznad
njega je otvoren. Hram nema zidova, no samo krov i masivne stubove što ga
podupiru duž spoljašnjih i unutrašnjih ivica. Stubovi su okrugli u preseku i
visoki bar deset čovekovih figura. Na njima nikakvih ukrasa nema – izviru,
prosto, iz kamenog postolja i uranjaju u osnovu krova. Teško je u poznatom
svetu naći građevinu s kojom bi se Hram uporediti mogao. On nije nalik ničemu
drugom za šta znamo. On prosto – jeste.
Niko
ne zna ko je i kada podigao Hram, ali njegova je starost svakome očigledna,
makar bila i nemerljiva. Ivice njegove odavno su zaobljene kišama i snegovima
što su ih grlili, suncem i vetrom koji su ih sušili, i vodama Bazena što su se
tu rađale i izdisale, u Nebo kroz eone isparavale. Ponegde, u nepravilnim
razmacima, sa ivice poneki odlomljen deo nedostaje. I kamen ima svoj vek.
Najjači utisak, ipak, ostavljaju stubovi. Retki su
među njima koji nemaju bar poneku naprslinu. Na mnogima su vrlo razgranate
pukotine, pa i pravi pravcati rascepi, tako da samo Božjim čudom u jednom
komadu stoje. Reklo bi se da je površina stubova nekada bila glatka, ali danas
je izbrazdana ne samo pukotinama već i hiljadama rupica, ogrebotina, zareza i
neravnina. Čak i kamen je smrtan...
Naročito na unutarnjim stubovima i podu videti se
mogu izrasline u vidu raznih vrsta mahovina, lišajeva i gljiva: svi oni oblici
poluživota kojima sunce nije neophodno. Kamenu oni daju žućkasto-zelenu boju
koja, zavisno od doba godine, prelazi čitav spektar nijansi. To ipak je uski
spektar, ograničeni raspon varijacija na neživot. I kamen svoju masku ima i sam
po sebi maska jeste. Ko ima oči neka vidi.
(...)
Ostatak čitajte u 2. broju almanaha Književna
fantastika.
To sto si pustio u demo verziji, to sam i procitao, nisam od onih sto se navuku na promo pakovanje pa daj sve od sebe da ga nadjes, ipak u meni tavore gei lenjivca. Gde cu naci taj almanah?
ОдговориИзбришиInace, obecavajuci pocetak, pre svega dobra ideja. Malo mi je zasmetalo par nepotrebnih deskripcija, ipak si to pisao jos kad si bio mnogo mladji, kako si i sam naveo.
ОдговориИзбришиI svaka cast za crtanje, obozavam grafit. I sam crtam, mada samo jezivu okolinu sa florom,kucama i siluetama, nisam ovako dobar u detalje da crtam ljude kao ti.
ОдговориИзбришиGledajuci detaljno tvoje crteze (posebno mi se dopadaju teksture i ostecenja stubova, kao i bogalji u pozadini, dok su ovi u prvom planu nekako stripski), setio sam se filma Day of Wrath 2006 ili Game of Swords, odlican srednjovekovni triler sa Kristoferom Lambertom i Brian Blessedom, u kome se notorni Jevreji krij iza hriscanskih skuta najvise hijerarhije. Impozantna scena je kada svestenik deli neku moralnost, a iz skrivenog dela stola vadi neku pornografsku verziju Talmuda u kojoj su hriscani tretirani kao stoka i robovi za seks. Je li neko to gledao?
ОдговориИзбришиDa li je neko čitao GUTAČ DUŠA od Linde Robinson? Opisan je kao triler u doba faraonskog Egipta, pa me zanima da li je ta žena mogla da dotakne ono što Blekvud i Lavkraft jesu.
ОдговориИзбришиovaj časopis imaš u svim knjižarama koje drže izdanja 'čarobne knjige'. nisam čitao GUTAČ DUŠA od Linde Robinson i sumnjam da to mnogo valja.
ОдговориИзбриши