недеља, 12. јануар 2025.

MUDBRICK (KULT MRTVIH, 2024)

 *(*)
2-

 

Ovo nije rivju: ovo je upozorenje. Ne nasedajte na bombastične najave o domaćem „folk hororu“, o „najstrašnijem filmu u novijoj istoriji“, itsl. Ova čatmara je dobra samo za potpalu.

Dobro, ako imate para za bacanje, možete ga ove nedelje pogledati u bioskopima. Ali, ako baš morate ovo da gledate, ako vam moja upozorenja tako malo znače, ako vam je radoznalost jača, ako vas primordijalni atavizmi gone da po svaku cenu pogledate jedan „domaći“ horor smešten u ruralne krajeve, u staro selo, u drevnu čatmaru (kuću od blata) – možete to uraditi i za dž. Ko zna, znaće… (Šifra: Yifi.)

Ovca mi se jagnji, knjige mi se pišu, pa stvarno nemam sad vremena da ovo raščlanjujem na sastavne delove: to ću ostaviti za moju knjigu o balkanskim hororima. Do tada, samo ukratko.

Ako hoćete horor – to nećete ovde dobiti. Ovo je jedna do negledljivosti razvučena, razbrbljana porodična drama u kojoj se odreda antipatični likovi valjaju u beskrajnim scenama ruralnog mizerabilizma, svađe, muke, patnje, nesreće, jauka, suza, gde se mnogo laje a (skoro) nimalo ne ujeda, gde su sve boljke domaćeg filma dignute na kub (loš scenario, mnogo blebetanja, blato neartikulisane psiho-patnje, odbojni i nemotivisani likovi za koje te živo zabole, itd).

Ako hoćete FOLK horor – ni to nećete ovde dobiti, bar ne u zadovoljavajućem obliku. Priča je apsurdna: u nekom selu u Istočnoj Srbiji seljani obožavaju Velesa tako što se mole drvenom totemu na fudbalskom igralištu-livadi ali i random drvetu izvan sela, drže u čatmarama drvene duboreze s nečim što nazivaju Velesom, i stalno ponavljaju „Slava Velesu!“ Hrišćansku crkvu u selu ne vidimo, lokalnu policiju (koju vidimo!) kult Velesa ne zanima, a šta on tačno podrazumeva, kakvo je to božanstvo, kako se štuje - o tome ne vidimo u filmu ni najmanji nagoveštaj.

U NEKAKVOJ vezi sa svime time su i NAVI (nekrštenici), ali to su sve samo krajnje nesuvislo, nedomišljeno ubačene mistifikacije, proizvoljno prepisane iz ovdašnjeg folklora. Glavni lik, Pavle, izgubio je dete dok je bio u Londonu. Nejasno zašto, tačno, nešto nije valjalo s fetusom, a onda ni s brakom… Sad se vraća u svoje rodno selo.

Svi njega nazivaju Navom. Neki ga teraju da se SETI, neki se boje toga da se seti (da je navodno Nav). Kako može Nav da bude odrastao, kad je nav zapravo revenant nekrštenog deteta umrlog pre nego što je moglo biti kršteno? Kako je Nav odrastao, zašto ga film tretira kao nekakvo božanstvo od kojega zavisi milost prema seljacima, letini, stoci… ako je on samo kreatura, poput vampira, vukodlaka, gula, todorca, a ne božanstvo? Zašto na Velesovom totemu stoji urezano NAV?

Ako hoćete DOMAĆI, SRPSKI horor – ni to nećete ovde dobiti. Film je 92% na engleskom, 7% na MAKEDONSKOJ inačici srpskog, i samo oko 1% na srpskom. Ni rečju se u filmu ne pominje SRBIJA, nego će samo ovdašnji gledalac, i to ako je baš oštrook i dovoljno dokon da zagleda sitnice, primetiti uniformu srpske policije, ili da su dokumenta koja lik gleda na srpskom, ili jedva čitljivo ime sela (ČINIGLAVCI) na jednoj zgradi, u jednom kadru.

Inostrani gledalac nema ama baš NIKAKAV signifajer da se ovo zbiva u Srbiji: film je na neku foru dostupan na stranim striminzima, valjda zato što svako govno koje krstiš „folk hororom“ danas ima prođu, ali za nekog Amera, recimo, ovo se možda zbiva u Bugarskoj, ili Makedoniji, ili Rumuniji, ili ko zna gde, u nekoj fantomski nedefinisanoj Ruritaniji, Stiriji, Transilvaniji, Slavistanu...

Zašto likovi (nominalno, po unutarnjim pokazateljima, Srbi) našem protagonisti govore na makedonskom? Zašto mu PIŠU na makedonskom? Zato što tvorce ovoga živo ZABOLE za domaćeg gledaoca, a Amer ionako ništa neće primetiti.

Pavle bi kao trebalo da se nečega SETI, ali ako je čovek decenijama živeo u Engleskoj, i za njega u filmu nema dokaza da uopšte zna srpski-makedonski, sem par fraza („Zdravo“), zašto mu onda pišeš poruku na ĆIRILICI, na makedonskom? 

Sve je ovde napadno fejk, usiljeno i neubedljivo od same premise: naime, čoveku koji je živeo u Londonu umre otac, i ostavi mu – bednu blatnu čatmaru u nekom selištu u izumiranju. I ovaj potegne iz Londona, u „Srbiju“, u to selo, i zapne da nasledi tu čatmaru, da se nastani u njoj, iako tu već odvajkada živi njegov brat Jakov sa svojom ženom i ćerkom! I tu se izrodi čitava frtutma oko te jebene polu-ruševine: čija će biti!

Film je, navodno, inspirisan istinitim događajem – problem je samo što se on, kao, desio posle II svetskog rata. Znači, pre 80 godina! U vreme poratne bede u nekom zabačenom selištu je imalo smisla da se dva brata žestoko i tragično posvađaju oko nasledstva očeve blatne kuće. Zašto bi se jedan Londonjanin u 21. veku svađao s rođenim bratom u nekim ČINIGLAVCIMA u planini oko neke kuće od ćerpiča (mudbrick) – to nam film čak i ne skicira.

Razne su tu stvari nabacane, ali dramaturški kranje nevešto i konfuzno, tako da proizvode frustraciju i otuđenje, a ne misteriju i involviranje gledaoca: ta ćerka je trudna, ali NE sa njenim momkom iz sela. Ne kaže se čije je dete. MOŽDA je čak i očevo (incest, dakle), ali ako je tako, to je krajnje smušeno (ne) nagovešteno. Momka ovaj, Jakov, ubije sekirom usred sela (u mraku, u leđa – ne očekujte splater, jer nema ovde krvi), i nikom ništa – život ide dalje, ni policije ni istrage ni familije ni ništa. Sutra je novi dan, idemo dalje, sve normalno: kam ga onaj – nema ga onaj, ko da nikad nije ni bio.

Inače, muzika je otrcana: ili dramljenje i buka za podizanje strave i napetosti u scenama u kojima ih zapravo nema, ili neki bezoblični ETNO horovi i popevke koje kao da je A.I. smućkala od „kako mali A.I. Đokica zamišlja istočnoevropski etno“.

Pavle ceo film ima istovetan zbunjeno-škiljeći izraz lica, jer ni njemu nije jasno ŠTA igra. Zato ceo film zamišljeno ŠKILJI.

Jakov ceo film ima istovetan namrgođeni izraz lica, ali on barem zna šta igra: Majkla Rukera sa Temua. Zato se ceo film MRŠTI i govori nekim grlenim glasom istočnoevropskog Tarzan-Ingliš zlikovca-krimosa.

Obojicu glavnih likova igraju trećerazredni engleski glumci za koje niko nije čuo, i to s pravom. Poneko ih je možda video u ponekoj epizodici u nekom trećerazrednom filmu ili drugorazrednoj TV seriji. Zašto su baš oni angažovani da igraju SRBE u filmu koji je skoro ceo NA ENGLESKOM? Jel će možda neko da plati da gleda ovaj film zbog njihovog star powera?! Razumem da Tuki dovede Kena Forija ili Franka Nera na tezgu u Srbiji, jer posle s tim imenima može da proda svoj film u tuđini. Kome će OVO da se proda na konto imena Endrju Hauard (Jakov) i Filip Brodi (Pavle)? Što je najgore, oni se muče, bore, koprcaju s tom konfuzijom koja im je napisana – možda po sebi i nisu tako loši glumci kako ih ovaj film prikazuje, ali nedokuvan scenario im vezuje ruke i tu nema beganja.

Ko je uopšte zlikovac ovde? Pavle-Nav, Velesov poslanik (?!) iz Londona (!) koji je zaboravio šta je (!!!)? Ili Jakov-portret seoskog ubice, žrtva bratove pohlepe, a možda i otac svog unuka? Za koga uopšte da navijamo ovde, i zbog čega? Šta je uopšte dramski konflikt: udario brat na brata? OK, ali to nije psiho-socijalna studija, niti je arhetipska parafraza Kaina i Avelja – ako je jedan od njih natprirodno biće (nav)!

Umesto horora imamo neubedljivu, razbrbljanu i repetitivnu dramu bez ikakvih prijemčivih elemenata. Umesto drame imamo motivacijsku i karakternu konfuziju gde ljudi rade nemotivisane i GLUPE stvari sve vreme, bez posledica.

Samo jedan mali detalj: Pavle je zapeo da dobije Potvrdu o smrti svog oca, kako bi mogao da sredi nasledstvo, tj. da sebi prebaci tu jebenu blatnu kuću. Začudo, ovo zabačeno selište sa jedva 20 duša IMA nekakvu zgradu lokalne uprave, i u njoj ŠALTER (!), na kojem piše „Šalter“. 

Iz nejasnih razloga su prema njemu neljubazni i tetka za šalterom, i pajkan koji ga TERA ODATLE (Zašto? Zato!). Malo kasnije, taj pajkan uzme i ode iza te štale koja glumi policijsku stanicu – i napolju, naočigled okoline, zapali taj dokument. Zašto pajkan pali taj papir uopšte? Zašto ga pali napolju, na vidnom mestu, a ne u klozetu ili negde zaklonjeno??!!

Debilana, nebuloza i – silovanje. Jer, ako na ovo prvo nema smislenog odgovora, na ovo drugo imamo bar nekakav: scenarista i reditelj ga je naterao da tu nemotivisanu i glupu radnju obavi napolju kako bi ga neko VIDEO i potom odneo dopola sagoreli dokument Pavlu. Na kojem je ĆIRILICOM, na makedonskom, napisao da TREBA DA SE SETI. Umesto da mu lepo KAŽE u lice to čega treba da se seti…

Po svojim dometima, ali i opštem pristupu, ovaj film je sasvim uporediv sa nedavnim VAMPIROM, od pre par godina, koji nisam stigao da vam na blogu prikažem, jer nije ni vredan rivjua (ista ocena: 2-). Znači, nesuvisla exploatacija lokalnog ambijenta i folklora od strane netalentovanih mistifikatora nesposobnih da skockaju smislenu (a kamoli jezivu) priču, nego trpaju sve čega se dosete, ali pošto su im kapaciteti ograničeni, rezultat je samo udica za naivne, odnosno dosadan, prazan, glup film bez jeze i bez smisla.

P.S. U filmu ne postoji nikakav KULT MRTVIH, dakle čak i u (pod)naslovu vas lažu…

P.P.S. Da ne bude da imam nešto protiv tvoraca ove budalaštine, priznaću im dva kvaliteta: 1) direktorka fotografije je odradila odličan posao i uslikala ovo daleko bolje nego što zaslužuje, odnosno na svetskom nivou za ovaj (nizak) nivo low budget produkcije, i 2) CGI efekti sa zmijama su, takođe, na svetskom nivou za ovaj (nizak) nivo low budget produkcije.


23 коментара:

  1. ima komentar-ko li ovo sastavi i ekranizova bogca mu...

    ОдговориИзбриши
  2. Nevezano za film. Veliki sam fan vas i vaših prevoda tatka horora H.F. Lavkrafta. Pročitao sam sve njegove prevedene i nadam se da ćete prevesti njegove druge priče kao ,,The Curse of Yig'' , ,,Azathoth'', i druge. Pozdrav iz Doljevca.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. petre, sve lavkraftove priče koje sam smatrao vrednim čitanja nalaze se u orfelinovim knjigama. te koje pominješ nemam nameru da izdajem. pozz.

      Избриши
  3. Za koje te ŽIVO zabole. 😂 Korijander, zeleni ćaj...

    ОдговориИзбриши
  4. Hvala vam na još jednoj zabavnoj recenziji.
    Vi ste naravno upoznati sa Frojdovom čuvenom raspravom na temu fenomena uncanny/unheimlich. Na stranu njen ionako nemerljiv uticaj, folk horror revival i (britanska) pop hauntologija su nezamislivi bez samosvesnog usvajanja ideja proisteklih iz tog teksta, dijaloga sa njima, njihove kritike i mutacija… To je svakako milje u kojem je jedan ovakav film nastao.
    Zašto ovo pišem? Film nisam gledao ali čitajući sada vaš tekst i drugde detalje o zapletu vidim mnoštvo motiva kojih se Frojd dotiče u svojoj izvornoj raspravi. Sablasne repeticije, povratci, kompulzije, podvajanja… Dakle ovo:

    “naime, čoveku koji je živeo u Londonu umre otac, i ostavi mu – bednu blatnu čatmaru u nekom selištu u izumiranju. I ovaj potegne iz Londona, u „Srbiju“, u to selo, i zapne da nasledi tu čatmaru, da se nastani u njoj, iako tu već odvajkada živi njegov brat Jakov sa svojom ženom i ćerkom! I tu se izrodi čitava frtutma oko te jebene polu-ruševine: čija će biti”

    bi bilo “feature, not a bug”. Ovde nismo u domenu transparentnih motivacija i prosvećenog racionalnog subjekta.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. milje u kojem je ovaj film nastao NIJE hauntologija. da priupitaš scenreditelja o tome samo bi se izbečio: KVO?! milje u kom je ovaj film nastao jeste ovaj: folk horor" se prodaje, u modi je ovih dana: ajd da uzmemo lovu od stranaca i sklepamo NEŠTO u nekom našem selu sa 5-6 glumaca max.

      Избриши
    2. Odmah da se ogradim od ostalih komentara i da kazem da sam pogledao film. U bioskopu. Od pocetka. Do kraja. Vec na pola sam ispraznio kofu kokica. Ne zato sto sam idiot koji bi stvarno otisao da pogleda ovu glupost, nego zato sto sam imao specificnih privatnih inkognito tajnih razloga da to uradim. Moram da ti kazem da mislim da nije tacna ova teza "folk horor je u modi i prodaje se pa ajd da uzmemo lovu od stranaca i sklepamo nesto". Iz prostog razloga sto ti garantujem da kreator filma nije sposoban za taj nivo drustveno-strateske manipulacije i razmisljanja. Garantujem ti da je najdalji domen bio da mu to sto je "smislio" jednostavno zvuci cool. Nije nemoguce da je folk horror bio sentiment stranih ulagaca, ne sporim, ali da je "autor" filma to ciljano strateski sabrao kao 2 + 2 i izvojevao budzet na osnovu percepcije ideolosko/kulturoloskih teznji, nema sanse. Jer da je u njemu postojao kapacitet za to, to bi makar u nekoj meri mogao da naslutis u ovom filmu, makar negde bi se pokazalo, negde bi isplivalo, pa makar slucajno.
      Ili mozda ja samo zelim da mislim da je tako, jer u suprotnom sutra ti ili ja napisemo evro scenario i eto nam budzeta.. ne znam, zaista.
      Elem, smatram da je svaka "recenzija" ovog "filma" besmislena kao i sam "film", pa se pitam sto onda uopste ja ovo pisem. Rekao bih iz besa, ako sam iskren. Razciniti ovaj flim podrazumeva da tu ima nesto za posmatranje i komentar. Koliki tekst mozes napisati o nicemu?
      Mada, ajde da budemo fer, da ti ispravim ovaj komentar:
      "...neljubazni i tetka za šalterom, i pajkan koji ga TERA ODATLE (Zašto? Zato!)"..... i tako dalje.
      Da budemo fer, film pocinje nekim titilom da se to sve desava vec po sedmi put, tipa pise nesto sedmo prolece, tako nesto, znaci taj svemocni nav vec sedmi put ne kapira da se vrti u krug, pa ajde sigurno je u prethodnim iteracijama dolazio isto tako do istog tog saltera, i svakako sretao istog tog pandura, pandura koji je isto tako Veles fanboy i koji ne trepne kad mu njegovom sinu zabiju sekiru u kicmu :D :D :D Ali ajde sve to, i nije relativno toliki problem sto pali umrlicu na otvorenom, nego zasto to radi tek nakon sedme posete svemocnog nava za koga svi znaju iz lokalnog folklora i od koga strepe i kome su posvedocili da se vec po sedmi put vraca :D :D :D (Prekinuo je taj krug na kraju jer mu je neko dovoljno glasno ekspozicijcki viknuo "SETI SEEEE").
      Besmisleno je komentarisati besmisleni film koji ne da ne poseduje ni najminimalnije kriterijume formata, vec sve sto mozes da osetis gledajuci ovaj "film" je sazaljenje za coveka nesvesnog svoje impotencije, makar u sveri filma, narativa, drustva, zivota... pa svega u stvari... ovo je kao da se greskom potpisao na neuspelom pornicu, neironicno.
      Imaj u vidu da mu je ovo drugi film (neko mu je dao pare za film iako je prvi film javno dostupan), prvi film je dostupan na youtubeu, toplo toplo preporucujem da ga pogledas. Veruj mi. Nema na cemu.

      Избриши
    3. gledo sam taj njegov ultra low budget na festu. pa, malo toga mi je ostalo u pameti, sem da je po svemu prikladniji za jor-fest - osim što nema fantastike. bilo mi je osveženje utoliko što se ne dešava u fckn bg-u i što glume, mada osrednje, neke neznane face. ali nije to vredno više od **. a što se tiče ĆERPIČA - to sa vraćanjem, moram priznati, uopšte nisam razumeo. naravno da sam zapazio aluzije na to, ali su mi bile potpuno besmislene, nisam mogao da ih uklopim u smislen narativ koji bi se povezao s ponašanjem i motivacijom ostalih aktera. šta, nav jedini zaboravi kad ga bace u rupu, pa se opet dogodine vrati (iz londona! or so it seems to him?), a svi ostali, i familija i celo selo, pamte njegove ranije dolaske, i šta, rade sve isto, brat ga 6 puta ponovo prima u kuću i jedu govna i sve isto, i 6 puta ga na isti način baca u rupu...? zašto to sve tako?! kakve to veze ima s velesom, s navom, s bilo čime?

      Избриши
    4. Pa bukvalno rade sve isto svaki put, zato im je kao u startu vec prekurcio jer se drkaju sa njime vec 7 puta :D I ima deo filma (pred kraj) gde je kao montaza koja "pokusava" da pokaze kako im vec 6-7 puta iznova dolazi u kucu i kako im je svaki put to sve vise preko kurca, pa je kao zato toliko antagonisticna reakcija na pocetku filma jer je to vec sedmi put da ih mocni nav drka bez da je toga svestan (6-7 godina cuvaju cerpicnu kucu od 20 kvadrata od tog nekog nava :D ). Naravno da je previse od "autora" ocekivati sta tog mocnog Nava resetuje svaki put, jer pokaze samo to inicijano prvo ubistvo. Koje nekako i zbog necega preraste u nava. Gurnuo burazera u rupu gde su se kao deca igrali, i eto kao to mu se svake godine vraca, da mu zakonski uzme kucu :D. Pa to bi u tom selu bio fantastican nuklearni odvracajuci mehanizam, deterrant, roknes nekoga i taj automatski postane premocni preglupi nav. Niko nikog ne bi ubio. Ali eto pandur prihvati da mu pogine sin, cisto da bude malo edgy.
      Ma to za vracanje iskreno je prosto, dosao englez da nasledi cerpicnu kucu bogu iza tregera, i celavi rakijas burazer mu ga gurnuo u neku pecinu gde su se igrali kao deca da ga ubije (jer to ne bi izazvalo sumnju u sporu nasledstva cerpic kuce, jer svi vole velesa), i posto je taj engleski nesrecnik nepravedno ubijen, vraca se kao nadprirodni Nav, iznova sedam jebenih puta, i nastavio bi tako, da mu neko nije dovoljno glasno viknuo u uvo da je on nadprirodno bice i da ima neke moci. Mislim, trudim se da ovo kucam ozbiljno, svega mi. Nije lako.
      Ne treba da ti bude osvezenje sto se ne dogadja u bg, to nema veze ni sa cim. Vest covek moze da napravi dobru stvar cak i u tvom rodjenom stanu. Ne pruzaj kompliment gde nije zasluzen.
      Sto se tice komentara motivacije karaktera... ne brini, ni sam "autor" ne zna nista o tome. Inace filma ne bi bilo.
      A ako se pitas sta to sve ima veze sa bilo cime, nista nema veze sa nicim i nicime bilo cime, pa ti vidi.

      Избриши
    5. ama znam bre, gledo sam film, vido sam tu montažnu sekvencu "večnog vraćanja istog", samo moj zadrto racionalni um nije mogao da je smisleno poveže s bilo čime što vidimo i čujemo u filmu. ali neki komentari ovde, a i među strendžerima na netu, pokazuju da većina ljudi filmove gleda poluisključenog mozga, prepušta se mrdajućim sličicama i nežnom DODIRU nekih tema i ideja, bez pokušaja da ih POVEŽE... "domaća mitologija", "staro srpsko selo", "veles, nav", "istinit događaj", "folk horor" - njihov mali mozak nasluti te teme i motive, i uopšte se ne bakće time kako su i zašto oni povezani, if at all... "meni to bilo lepo, iteresantno..." to što film počinje scenom razgovora (expozicije) u seljačkoj sobi u trajanju od 15-20 minuta nikome ne smeta, izgleda, sem meni.

      Избриши
    6. I da, zaboravio sam, za nase uslove ovo su bili sasvim solidni glumci. Ko ima grama pameti znao bi da ih upotrebi za bolje svrhe. Recimo ovaj sto glumi celavca, koji je valjda antagonista u filmu, jer Boga ti pitaj ko je ovde zaista antagonista, mozda se zove Jakov ili sta god, celavac koji je eto kao silovao cerku da napravi dete koje bi zrtvovao velesu da otera sa blatnog praga blatne kuce oksfordskog smaraca, je lik koji je glumeo zelenasa u glupom filmu Limitless sa bradley cooperom i de nirom. I da se ne lazemo, solidan je glumac. Sa dobrim materijalom mogao bi da uradi veliku stvar. Budimo objektivni, ovaj lik je imao na raspolaganju sasvim solidne glumce, i solidnog kinematografa (sto si i naveo). Ovo su bili glumci sa kojima si mogao nesto da uradis. I to je sve bilo dostupno liku koji je napravio.... ovo

      Избриши
    7. " pokazuju da većina ljudi filmove gleda poluisključenog mozga, prepušta se mrdajućim sličicama i nežnom DODIRU nekih tema i ideja"... pricamo ti i ja. Oslobodi se refleksa, sputava te.

      Избриши
    8. "gledo sam taj njegov ultra low budget na festu. pa, malo toga mi je ostalo u pameti, sem da je po svemu prikladniji za jor-fest - osim što nema fantastike."
      Cek tek sam sad mozda shvatio ovo, da li to znaci da si video taj prvi film? I da nema toliko fantastike?

      Избриши
  5. Možda postoje plodni načini da se pročita to generički-slovensko, generički-istočnoevropsko selo? Možda se film igra sa Zapadnim projekcijama “slovenskog”? Ili možda sa upitnim, nejasnim, fluidnim granicama naših slovenskih identiteta i geografija? Nisu li i sama naša prošlost, naše mitologije i “stare vere”, nešto upadljivo fantomsko, upitno, sumljivo… a opet teretno.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. ako ti moje čitanje nije dovoljno plodno, pogledaj film, pa na njega isprojektuj sve što si pomodno čitao a da liči da je povezano s ovim, pa da vidimo tvoj plod.

      Избриши
  6. Nažalost, ovo upozorenje sam video tek kad sam pogledao fim.

    ОдговориИзбриши
  7. Odgledao sam Mudbrick baš u bioskopu. Mislim da je Ghoulova kritika ipak previše stroga. Rekao bih da su glumci odradili solidan posao (da, trećerazredni britanski glumci su često uverljiviji od prvorazrednih srpskih) i pored slabosti scenarija. Priča je zanimljiva i ne skroz linearna, ima malo brainf**k elementa. Očito je da je dobar deo sela umešan u paganski kult. Otuda skrivanje zločina. Govori se nekim dijalektom koji me podseća na granična sela blizu Makedonije, možda čak i Bugarske. Mislim da su ovakvi filmovi dobra stvar za srpsku kinematografiju koja se tematski i žanrovski širi.
    Još jedna zanimljivost je da ako odemo na IMDB stranicu filma pa Critic reviews sve tri kritike pisane na engleskom su naklonjene ovom ostvarenju. Strancima mi se sviđa, meni je to drago. Vidim i da broj ocena nije zanemarljiv. I ne bih se složio da je isto sr. kao Vampir (2021) koji je mnogo bliži trešu.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Meni taj dijalekt nije smetao. Možda mu to čak dođe standardan trop za folk horor samo to za nas nije upadljivo kad gledamo nešto na engleskom. Ljudi iz Zabačenog Sela (TM) govore po pravilu nekih arhaičnim, "folksy" engleskim. Za anglose je to svakako upadljivo, koliko se kod njih vodi računa o različitim izgovorima koji upućuju na različitu klasnu pripadnost, sa kog dela ostrva neko dolazi itd. Plus standardna antipatija između grada i sela. Što je slučaj i sa našim jezikom ovde, da li je neko rođeni Београђанин ili je iz provincije, ili iz Bosne, Krajine, Kosova itd. Znači verovatno su hteli da proizvedu isti efekat "drugosti" (tm) kod našeg gledaoca kakav čudan arhaični engleski ima na nekoga kome je engleski maternji. Možda je ulogu igralo i kako to sve zvuči stranim gledaocima koji nemaju pojma o našem jeziku ali opet ne mogu ni da spekulišem kakvo je njihovo iskustvo tu.

      Избриши
    2. Nije film uopšte loš. U mnogo čemu je u skladu sa trenutnom modom u hororu (post-horror, elevated horror, arthouse horror ili kako to neko oće da zove). Gledao sam skoro i jedan britanjski folk horor koji je izašao otprilike u isto vreme uz slične reakcije, Starve Acre. Светска produkcija - би би сијева - i poznatiji glumci ali ako neko nešto zamera ovom filmu, isto bi moglo da se uputi i na adresu britanjskog. Spor, dobar deo porodična drama, skoro ritualno formulaičan, likovi ne prave racionalne odluke (pred kraj praktično kao da svi hodaju u snu) itd. Ima i tematskih paralela. Ali meni su se oba svidela. Godi mi taj stil ali naravno neće svakome. I ne primam se na hajp raznih podkasta, sajtova, horor jutjubera kojima je svaki novi horor ekstra, vrh vrhova, pa nikada i nemam neka bolesna očekivanja.

      Избриши
    3. Pogledaću Starve Acre. Hvala na preporuci.

      Избриши
  8. Ono što mi nekako bode oči je negativno predstavljanje Velesa (autor izgleda nije mogao da se oslobodi hriščanskog dualizma). Dalje, da li je Veles uopšte povezan sa Navom...

    U izvorima se uopšte ne spominje da je Veles bog mrtvih. On jeste vezan za donji svet (knez Vladimir je njegov idol postavio u podnožlju brda gde su ostali idoli). Njegova priroda je htonična - on je jedna od sila koje omogućavaju plodnost. Ipak, iz ovoga ne proizilazi da je Nav oblast njegove vladavine. To što slovenski univerzum ima 3 nivoa ne znači da ima i tri sveta. Donji, podzemni nivo može da obuhvata i Velesov podzemni dom ali i Nav kao posebnu oblast. Takođe u izvorima se spominje i ime božanstva vezanih za svet mrtvih a to nije Veles nego Vij.
    To da je Veles bog mrtvih izvedeno je iz sličnosti sa litvanskim Velniasom , mada ne mora da znači da je kod nas zaista bio bog mrtvih. Nijedan izvor ga ne navodi kao takvog. Ako vam je jedini izvor internet možda ćete steći takav utisak ali da bi se napravilo nešto tako ozbiljno kao film treba čitati malo više od članaka na amaterskim sajtovima.
    Takođe, Veles ima svoj NADZEMNI oblik, on je bog životinja, trgovaca, vezan je i za pesništvo...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. ja ne bih rekao da je tvorac ovoga pročitao do kraja čak i kratki vikipedija članak o velesu...

      Избриши