Biblioteka S druge strane (Drine)
Nakladni zavod Matice Hrvatske, 1979
Nakladni zavod Matice Hrvatske, 1979
376 (+50) str
Evo prigodne
literature za SMAK SVETA koji nas (ne) čeka 21. Decembra: prava knjiga da se
duhovno i intelektualno pripremite za procese koji će možda dovesti, a možda
već jesu doveli do kraja sveta kakav (ne) poznajemo.
O tome koliko
je dragocena knjiga u pitanju, govore i sledeće cene.
Na sajtu Knjižara.com možete je dobiti za samo 15
crvenih iljadarki (tačnije, za 14.706
din). To je cena manje-više u rangu, recimo, sa onom na engleskom Amazonu, koji za istu knjigu traži
smiješnih 95,5
FUNTI!!!
Možda to zvuči
kao mnogo, ali nećete valjda škrtariti na knjizi koja objašnjava (i odlaže)
jednu pojavu ranga SMAKA SVETA!?
Ja sam još i
dobro prošao, plativši je samo 5 E pre 3 godine u najboljoj knjižari u Srbiji.
U svakom slučaju, kao i uvek, Cult of Ghoul nudi retke, novcima neiskazive
ezoterične uvide u najređe i najbolje produkte ljudskog uma. Zato, pre nego što
iz džepa izvadite 100 funti ili 15 'iljada, evo mog ekskluzivnog osvrta na ovu
knjigu, pa procenite sami koliko ona vredi.
Pre kritike
knjige, kratka ograda: njen autor, Dragoš
Kalajić (1943-2005), kontroverzna je i složena osoba koju ne mogu olako da
odredim ma kojom etiketom; njihovo lepljenje prepuštam prostodušnijim
čitaocima, koji će se brzopleto zadovoljiti floskulama tipa
"tradicionalista", "ideolog srpske (evropske) desnice",
"salonski fašista", i sl. Ja imam veliko poštovanje za njegov
urednički rad: zaslužan je za prevode nekih KKK (kapitalnih kontroverznih knjiga)
i eseja u edicijama i časopisima (tematima) koje je priređivao. Evola, Jinger,
Vajninger, Majrink... Ezoterija, skrivena tradicija, okultizam,
satanizam...
Takođe, u
izvesnom smislu vrednim (ali sa zadrškom – o tome više u nastavku teksta)
smatram Kalajićeve knjige iz vintage
perioda (1970-te), a pod time pre svega mislim na SMAK SVETA i MAPU
(ANTI)UTOPIJA. Njegove aktivnosti, publicističke i druge, iz poznih
1980-ih, i u 1990-im, nisam detaljno ispratio (osim pojedinih napisa u magazinu
DUGA), ali utisak mi je da predstavljaju dekadentnu fazu njegove misli i da ga
ne treba po njima vrednovati, bar ne primarno.
U svakom
slučaju, verujem da je u pitanju dovoljno podsticajan mislilac da njegove
pomenute knjige vredi čitati i o idejama u njima iznetim promišljati – bez
obaveze da se sa njegovim nazorima i vrednovanjima slažete – a naročito ako
vas, kao mene, zanima tema dekadencije
u njenom najširem smislu. Moj tekst koji sledi posvećen je isključivo knjizi SMAK
SVETA i onome što u njoj piše.
Za razliku od
kretenskih naklapanja o kalendaru Maja i globalnoj kataklizmi koju današnji
mediji eksploatišu, Kalajić pojam smaka sveta posmatra dublje. "Zašto smak
sveta ne bi mogao biti i događaj naše savremenosti, ili čak prošlosti?"
pita se on u uvodu. Kako ubrzo pojašnjava, tema njegove knjige zapravo je
"smak sveta" oličen u pojmu DEKADENCIJE, što za njega znači – gubitak
pretpostavljenog "Centra" tzv. uranskog,
odnosno apolonskog (indo-evropskog)
čoveka. Dakle, on ne govori o smaku sveta u smislu holivudske pirotehnike i
spec. efekata – rušenja, eksplozija, poplava, vulkana, asteroida... On govori o
duhovnoj katastrofi Zapadnog čoveka
i njegove kulture u opadanju.
Kako bi to ilustrovao, on uzima određene fenomene
sebi savremenog trenutka (1970-te) i određuje se prema njima kao prema
znakovima dekadencije, odnosno propasti arhi-muških, apolonskih vrednosti pred
najezdom ženskih, htonskih sila.
Otud, recimo,
ne čudi da se on naročito žestoko ustremljuje protiv pojave feminizma i
"gay power" pokreta – "sadržaji koje možemo definisati kao
degenerativne izraze drevnih paradigmi ili arhetipova" (str. 122). On
zaključuje da "značajni deo energije 'ženskog oslobođenja' dolazi iz tog
razočaranja 'mekanim penisima' modernog čoveka koga su devirilizovali uslovi
života u modernoj zapadnoj civilizaciji" (123). I mada ima poprilično lucidnih
zapažanja u tom tekstu (a još mnogo više u onome o seksualnoj revoluciji),
moram reći da mi malko zabrinjavajuće zvuči tolika briga za muškost – odnosno,
ako je nju tako lako poremetiti i s trona svrgnuti, u čemu je njena snaga?
Prečesto ovim tekstom provejava paranoidna
proza kakvu danas nalazimo u skoro svakom srbskom bedastom izgovoru za
novine, kao i u među najogrezlijim i najzadrtijim poklonicima desničarskih,
naci-onalističkih i srodnih fundamentolizama, i to je jedan od aspekata koji drastično
umanjuju ozbiljnost ove knjige.
Kako ozbiljno
shvatiti mislioca koga ovo sekira?
"Ako bi
sve žene postale lezbijke a svi muškarci homoseksualci, kao što žele mnogi
ideolozi 'Women Power' i 'Gay Power' (KOJI? –prim. Ghoul),
ljudska vrsta iščezla bi sa lica planete u roku od jedne generacije"
(124).
Slična, tj.
još apokaliptičnija sekiracija obuzima ga od pomisli na 'Gay Power'!
"Dakle,
za razliku od 'klasičnog' homoseksualizma, koji je uzdisao za nekim egzotičnim
ostrvom bekstva i sreće, moderni homoseksualizam, ideologizacijom svojih
premisa, teži osvajanju planete i uspostavljanju totalitarne 'pederske vlasti'.
U babilonijima moderne kulture one usamljene prognanike, setnih očiju, kao što
su bile oči Oscara Wildea, zamenile su bande maloletnih pederasta, opakih
pogleda, naoružanih bodežima i žiletima, svirepošću i cinizmom" (135).
Znači, ta gej pošast
se još i mogla trpeti dok su ti, sa setnim očima, maštali o tri palme na otoku
sreće (!!!), ali kad su se naoružali cinizmom, Vrag je odneo Đavola!
Kalajićev
diskurs sadrži sve odlike moralne panike,
sa njoj pripadajućim drastičnim falsifikatima elementarnih fakata
("homoseksualizam danas ne stvara značajna umetnička dela", str.
134-5) i sa paranoično-rasističkim i patološki-ksenofobnim delirijumima kakve
obično nalazimo uz ovaj DDD (debilni desničarski diskurs). Kalajić nam mrtav
ozbiljan, bez trunke distance, kao goli fakat, citira nekakve tabloide u kojima tamo neki opskurni likovi
pričaju o gej lobiju i njegovoj moći da žari i pali (str. 137), a sa očitim
zgražanjem kazuje da se na predizbornim aktivnostima gradonačelnik San
Franciska hvalio da je učestvovao u gej manifestacijama! Pa to je strašno! Zar
gradonačelnik da simbolično povede gej paradu?! Kuda ide ovaj svet! (Kao da gej
građani nisu njegovi građani...)
Na svako
rušenje granica Kalajić gleda sa užasom, a naročito na feminizaciju muškaraca i
maskulinizaciju žena (str. 126), u bilo kom smislu i obliku! Takođe, on se u
potpunosti slaže sa Catonovim rečima "Kada žene budu postale jednake
muškarcima, odmah će postati superiorne" (str. 126). O, užasa! O, smaka
sveta! O, muškosti!
Kalajićev
snažan ideologizovani slant onemogućava ga da zaista pronikne u fenomene
radikalno drugačije estetike i ideologije, pa ih on, nenamerno (?), nesvesno
(?) falsifikuje, sa očiglednim nerazumevanjem. Stoga je apsurdna tvrdnja
NSPM-a, preneta na Vidovdanu: "Kada
god se Kalajić latio da se kritički bavi modernim kulturnim fenomenima, ili
osvetljavanjem savremenih političkih procesa koristeći saznanja mahom preuzeta
od značajnih evropskih mislilaca sa kojom naša javnost za vreme komunističke
diktature nije imala prilike da se upozna, rezultati su bili pozitivni, a
ponekad i vrlo kvalitetni." Dubiozna tvrdnja, blago rečeno!
Evo jednog
kontraprimera za ovo što naši vrli desničari tvrde. Na str. 14 Kalajić nam piše
o popularnoj igri iz 1960-ih zvanoj "Burn
the Bum!", u kojoj su dokoni amerikanski maloletnici iz obesti
polivali benzinom i naživo spaljivali beskućnike. A onda kaže: "No već
krajem šezedesetih godina ta okrutna igra dobija svoju umetničku glorifikaciju u delu The
Wilds (sic) Boys Williama
Burroughsa (PS: moram uzgred da primetim da Kalajić, inače vrsno obrazovan u
Evropi, pomalo kuburi sa engleskim. To nije greh po sebi, dapače; ali jeste
malko problematičan u kontekstu nekoga ko se toliko posvetio izučavanju i
kritikovanju Amerike: njen bi jezik morao bolje poznavati, e ne bi li skroz pronikao
u AMERIČKO ZLO! – prim. Ghoul), koji tehnikom cut-up i vizionarskim mesijanizmom pripoveda o 'divljim dečacima',
mladim, svirepim pederastima čija pobuna ruši 'belu civilizaciju',
primenjujujući gerilsku tehniku 'bandi benzina' (14)."
I onda nam još
citira odlomak iz romana u kome divlji dečaci spaljuju NE BESKUĆNIKE NEGO
GRAĐANE, BURŽOAZIJU, dakle oličenja istog tog poretka koga se Barouz gnuša još
i više od Kalajića. Ovako drastično nerazumevanje poente tog romana (i Barouza
uopšte) zaista je jeziv primer ideološke zaslepljenosti, naročito od mislioca
tog ranga. Povrh toga, neoprostiva je ta olaka kvalifikacija da taj roman predstavlja
apologiju i glorifikaciju dokonog
sadizma tamo nekih besciljnih američkih zgubidana! Da je ove reči napisao i
objavio na engleskom, umesto na malom, nikom znanom srpskom, Kalajić je sasvim
opravdano mogao da bude tužen, i grdne pare da mu se s pravom uzmu zbog ove
gnusne klevete (Barouz je 1979. bio itekako živ i živahan).
Samo stranicu
dalje, Kalajić ladno identifikuje nasumične spree
killere, poput Čarlsa Vitmena (to je onaj ludi snajperista što je sa tornja
u Texasu skidao slučajne prolaznike), sa poznatom izjavom Andrea Bretona, da bi savršeni nadrealistički čin bio "izaći
na ulicu s revolverom, i pucati nasumce po gomili" (15). On nam, takođe,
potpuno lakoverno (neko dobronamerniji kazao bi – NAIVNO!) prenosi nagvaždanja o snuff filmovima kao
realnost. Kako ozbiljno uzimati mislioca koji se obaveštava u tabloidima, i njihove rekla-kazala koještarije ladno,
bez odmaka, plasira kao fakte? Podsećam: snuff je sve do početka 21. veka bio
urbana legenda za koju niko nikada nije našao pravi dokaz. Ali Kalajić zna, on
nam opisuje (na str. 15), gde se i kako ti filmovi prikazuju, pa i koliko
koštaju ulaznice (200 $)!
Kao i većina
desničara, Kalajić je tragično lišen
smisla za humor, a kamoli za ironiju, pa tako čitaocu mirne duše plasira
SCUM MANIFESTO kao autentični program stvarne organizacije koja bi htela da ide
okolo i kastrira muškarce.
A tek da
vidite šta Kalajić ima da nam kaže o rokenrolu! Pa tim redovima se on ukazuje
kao duhovni otac svih onih piskarala što su, decenijama kasnije, po novinama
lupetala o slušanju ploča unazad i nalaženju "satanskih poruka"! On
tvrdi da tu muziku "najviše i najozbiljnije slušaju deca mlađa od dvanaest
godina" (288)! Mrtav ozbiljan, kao ne znam kakav fakat ili argument bilo
čega, on navodi izjavu nekog bolida sa BBC-a, da je jedini logični izlaz
filozofije Alisa Kupera da izvrši samoubistvo pred hiljadama obožavalaca.
Tiradu o
destruktivnom dejstvu atonalne muzike on poentira citirajući nekog frikšou
profesora koji sumnja da su Bitlsi
sami pravili svoju muziku, jer je to, po njemu, suviše precizno i tačno
napravljeno, sa proračunatim dejstvom: "To takođe znači da se poruka
teksta rock pesme duboko utiskuje u podsvest slušalaca. Oni čak mogu biti i
nesvesni toga. (Hello, profesore! Pa ako se urezuje u PODSVEST, onda fucking
naravno da će toga biti NESVESNI! – prim. Ghoul) Ipak, sve što čuju slaže se u
trezorima pamćenja i biće aktivirano odgovarajućim stimulansima kad za to dođe
vreme (291)."
Holly Molly,
pa taj r'n'r stvara legije SPAVAČA, programiranih da, na tajni znak, otpočnu
SMAK SVETA!!!
Ali,
pratiocima ovog bloga, odnosno ljubiteljima fantastike i horora, biće naročito
zabavno da čuju šta Kalajić ima da iskalajiše na temu NAUČNE FANTASTIKE i HORRORA
kao dva simptoma propasti Zapadne civilizacije!
E, o tome u idućem delu!
---NASTAVIĆE
SE, ako ne bude Apokalipse---
Uz THE CULT OF GHOUL do kraja sveta!
ОдговориИзбришиPozdrav sa Rtnja!
Rtanj Dobre Nade!
ОдговориИзбришиŠalji slike otud!
Ovo za Rtanj sam samo pokušao da se našalim na račun sveopšte fame o Rtnju kao poslednjem utočištu pred smak sveta (http://www.gizmodo.com.au/2012/12/the-only-place-on-earth-where-you-will-be-safe-from-the-apocalypse/). Na Rtnju sam bio pre tri meseca, kada sam uspeo da se uzverem do razrušene kapele porodice Minh. Legenda o ovoj familiji, o kojoj si pisao na blogu, stigla je i do Australije (vidi link). U svakom slučaju, na Rtanj vredi otići, ali ne po ružnom vremenu i tokom apokalipse, već treba sačekati bolje vreme (ako ga dočekamo).
ОдговориИзбриши