петак, 23. новембар 2018.

Festival autorskog filma 2018: ŠTA GLEDATI?

  

            Evo ga opet to doba godine kada filmofili u Beogradu imaju priliku da između gomile angažovanih, politički korektnih, eksperimentalnih, indijskih, iranskih, tunguskih, turkmestanskih i ostalih filmova sebi odaberu nešto za dušu, if any.
            U ovogodišnjem programu usnimio sam sebi čak četiri (!) naslova koja bih vrlo rado pogledao, tj. koja odavno imam na radaru i iščekujem ih sa visokim očekivanjima, kao i još nekolicinu koje ću takođe overiti, kad sam već tu i kad imam akreditaciju, što da ne.
            Nažalost, u programu nisu moja tri najočekivanija filma ove godine koja bi savršeno legla ovom festivalu, ali očito su bili ili ispod radara selektora, ili su bili preskupi za budžet ovog ipak skromnog festivala – pa ćemo ih zato, verovatno, premijerno gledati u svojim domovima, a zatim reprizno, marta meseca, na FEST-u. Ta tri naslova su, po redu jačine iščekivanja: fon Trirov THE HOUSE THAT JACK BUILT, Lukina SUSPIRIA i Striklendov IN FABRIC.
            Znači, od njih na FAF-u ništa, ali zato imamo sledeće – poređano takođe prema visini mojih očekivanja.

CLIMAX
Režija: Gaspar Noé
Jedne hladne zimske noći, grupa mladih plesača organizuje probu u napuštenoj školskoj zgradi. Zabava koja traje celu noć pretvara se u noćnu moru punu halucinacija kada shvate da je u sangriju koju su pili dodat LSD.
Da se razumemo, odavno sam se oladio na Noja: ENTER THE VOID me je ostavio ladnim a LOVE sam ugasio posle 20-ak minuta i zgađen ga obrisao s harda. Ipak, i ovaj plot, i rivjui, ukazuju da se ovde Noje vraća svojim ranim radovima, snazi i ludilu sa manje drkađona. Aj' da vidimo i to čudo. Ako bude bilo mesta, jer na celom festivalu postoji samo jedna jedina (!!!) skoro-ponoćna projekcija (u subotu u 23.30h)...


ASH IS THE PUREST WHITE
Režija: Jia Zhang-Ke
Kiao je zaljubljena u Bina, lokalnog mafijaša, koga u jednom okršaju lokalnih bandi ona spašava ispaljujući hitac iz pištolja. Taj potez koji dokazuje njenu ljubav i vernost, odvodi je na petogodišnju robiju. Nakon odslužene kazne, ona se vraća tražeći Bina, kako bi nastavili tamo gde su stali. Jedan od najistaknutijih savremenih reditelja kazuje nam priču o ljubavi, izdaji i vernosti u podzemlju Kine.
Zašto mi je ovo ovako visoko na listi? Reći ću samo A TOUCH OF SIN! Isti reditelj, slična tematika i ugođaj, dobre kritike...


BORDER
Graničarka Tina ima neverovatan osećaj da prepozna krijumčarenje. Jednoga dana sa trajekta silazi čovek sumnjivog izgleda, koga nije u mogućnosti da pročita. Kada ne uspe da dozna šta krije, ona postaje opsednuta njime i njegovom uznemirujućom aurom. Započinje istragu koja će otkriti mnogo više nego što je očekivala: uskoro će morati da se suoči sa zastrašujućim istinama o sebi i čovečanstvu.
Ovo je mnogohvaljena i nagrađivana švedsko-danska horor drama prema romanu Lindkvista, autora LET THE RIGHT ONE IN, o fantastičnim bićima nordijskog folklora, (ne)toleranciji, (ne)inkluzivnosti, različitosti i tako to.


HIGH LIFE
Režija: Claire Denis
Monte je samo jedan od nekoliko osuđenika na smrt koji dobijaju šansu da umesto izvršenja kazne odu u samoubilačku misiju u svemir, kako bi prikupljali energiju iz crne rupe. Doktorka koja je sa njima na misiji koristi situaciju u cilju sprovođenja svog eksperimenta u kojem opsesivno istražuje ljudsku sposobnost za reprodukciju u svemiru. Sumorna sudbina i skučeni prostor u kojem se posada nalazi dovode do brutalnog nasilja.
SF-triler (ili, uz malo sreće – horor?) od rediteljke filma TROUBLE EVERY DAY, sa odličnim kritikama... Kupljeno!


LONG DAY’S JOURNEY INTO NIGHT
Luo Hongvu vraća se u Kaili, svoj rodni grad iz kojeg je pobegao pre nekoliko godina. On započinje potragu za ženom koju voli i koju nikad nije mogao da zaboravi. Ona je rekla da je njeno ime Van Kuiven…
Kažu da se radi o vizuelno fascinantnom neo-noaru, usred Kine, pa još sa neverovatnom 3-D sekvencom u trajanju od skoro sat vremena tokom koje glavni lik jurca gradom i valjda halucinira... Ili tako nešto!


The Wild Pear Tree
Režija: Nuri Bilge Ceylan
Sinan strastven ljubitelj književnosti, oduvek je sanjao da postane pisac. Po povratku u svoje rodno selo, on se iz sveg srca trudi da prikupi novac neophodan za objavljivanje svoje prve knjige. Ali očevi dugovi ga sustižu…
Plus: novi film reditelja ONCE UPON A TIME IN ANATOLIA. Minus: traje puna tri sata! Uf!

Specijalni gost festivala ove godine je Filip Grandije: biće lepo u bioskopu, kao što i priliči, overiti njegove eksperimentalne, brutalne, vizuelno inovativne, linčovske, hipermračne skoro-horore.

PHILIPPE GRANDRIEUX
WHITE EPILEPSY
U slaboj svetlosti, telo se polako kreće, nazirući se u totalnom mraku. Zatim drugo telo, žena. San ili noćna mora? Arhaično ili suštinsko? Želja ili borba? Putovanje kroz noć i svetlost do granica smisla i vizije.


PHILIPPE GRANDRIEUX
MALGRE LA NUIT
146'
Lens se vrać a u Pariz da pronađe svoju jedinu isti nsku ljubav, Madelene. Dok potraga za njom traje, mračni i okrutni svet porno industrije polako ga uvlači u svoje podzemlje.
+Razgovor sa rediteljem filma


"I Do Not Care If We Go Down in History as Barbarians"
„Ne zanima me da li ćemo se upisati u istoriju kao varvari“. Ove reči, izgovorene na sastanku Saveta ministara leta 1941. godine, označile su početak etničkog čišćenja. Jedna mlada umetnica planira da u vidu performansa rekonstruiše događaje iz 1941, kada je rumunska vojska na nalog vlade počinila masakr nad jevrejskom manjinom na Istočnom frontu.
Novi rumunski film koji prilično obećava...


ANTIREKLAME:

Nipošto ne gledajte

TERET
Ova tvorevina, ovaj domaći anti-film, već je izazvao kontroverze jer mu je lepljena etiketa da je „antisrpski“ (budući da tematizuje slučaj „Hladnjače“ iz 1999.) pa će verovatno mnogi pohitati da vide u čemu je ta fama, čemu buka, da li je stvarno „antisrpski“ (kako ga je nazivao Dimbo Vojnov, samo da bi mu se ta etiketa obila o glavu nekoliko meseci kasnije povodom njegovog „antisrpskog“ scenarija LJUBIMICA, o srpskim trgovcima organa!) itsl.
Ne gubite vreme na taj smor je sve što ću za sada reći...


GODINA MAJMUNA
Ovu makedonsku budalaštinu slučajno sam uhvatio tokom letošnjeg boravka u Vrnjačkoj banji, pa napustio film na pola. Tipičan šareni balkanski bućkuriš: ne treba vam to u životu, ako znate šta valja.

Toliko od mene, za sada. Vidimo se tamo...

27 коментара:

  1. Šteta za ova tri, ali šta je tu je; ipak se ima tu šta pogledati. Ovaj Bi Gan (LONG DAY’S JOURNEY INTO NIGHT), odnosno njegov prvijenac Kaili Blues, je po mom radaru jedno od otkrovenje ove decenije. Kombinacija, recimo, Jia Zhangke + Edward Yang. Nije to po Gulu, ali tu je i novi Godard sa, po svemu sudeći, filmskim ekvivalentnom The Waste Land-a.

    ОдговориИзбриши
  2. Sa izuzetkom Claire Denis, koja je uvek nekako PRAVI AUTOR, ovo sve smrdi na fumeux et pretentieux, uz otuzni okus inkluzivnosti, tolerancije, bratstva i jedinstva... Fon Trir ne igra jos ni ovde, ni Striklend.

    ОдговориИзбриши
  3. Gaspar je dobio vrlo povoljne kritike za Klimaks, kaze da se i sam iznenadio..

    ОдговориИзбриши
  4. Narocito mi smrducka BORDER, gde su ocigledno dva danska lezbosa sa Akademije za transrodnu semiotiku u Kob'nhavenu sele da brejnstormuju kako autentizovati Dzudit Batlerine nevolje s rodom, te odlucile da je najbolje upregnuti ih u savremene migrantske problematike, a sve sa okusom skandinavskog folklora, trolovi dakle, da se u jednacinu uvuce i regionalna kultura. 'I da u filmu ne bude nijedan seksualno privlacan lik', dodase jedan od lezbosa, te poslase scenarijo Evropskoj komisiji za inkluzivnost na odobrenje.

    ОдговориИзбриши
  5. Secam se da je u prehvaljenom / ne znam zasto Let the Right One In cela fora bila u tome da je maloj vampirusi odsecena patka, sto vidimo u krupnom planu kastracije

    ОдговориИзбриши
  6. ...a i ovo putovanje kroz noc ka granicama smisla, koje se u vidu fraktalne svetlosti ocitava na sredovecnoj muskoj guzici, ne mirise dobro, to jest mirise na vaginalne ? sekrecije marine abramovic

    ОдговориИзбриши
  7. Ovacije za Teret u rasprodatoj Kombank areni, Srdan Golubović proglasio Glavonjića novim Žilnikom, film pokupio nagrade na Zapadu i na Istoku, u regionu oduševljeni, posebno u Sarajevu i Zagrebu,HBO ga otkupio za prikazivanje...
    Gule, jel ovo "Ne gubite vreme na taj smor je sve što ću za sada reći" znači da ćeš na blogu napisati posebnu kritiku?

    ОдговориИзбриши
  8. Simerijanac KOGA JE JOS BRIGA za nase glupe socijalne probleme kad ima toliko fascinantnih prica o gologuzoj francuskoj burzoaziji sto baulja po mracnim hodnicima nekakih sado-mazo klubova u Parizu trazeci 'treci pol' ili bar kaku zescu razonodu kad joj je jadnoj tako strasno DOSADNO u zivotu.

    ОдговориИзбриши
  9. Svakako su fascinantnije od depresivnih balkanskih socijalno angazovanih i do-bola-dosadnih dramurda o ratovima, tranziciji, hiper-inflaciji i slicnim sranjima, nebitno koja strana ih je snimila i sa kojim motivima.



    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Numa ja to vidim kao deo jednog istog kanalizacionog sistema koji se proteze od Pariza do Beograda. Fekalije koje se nakupe u rascopanom supku francuskog burzuja spustaju se do nas, gde se onda obilato prolivaju po narodu. Ali to su te jedne iste fekalije. Tako da nema razloga da se osecamo inferiorno u odnosu na francuska 'postignutja'.

      Избриши
  10. da, to znaci upravo to - TERET ce dobiti ono sto je zasluzio, odnosno sitno tranziranje by ghoul. uskoro.

    ОдговориИзбриши
  11. Gulj ako sledece godine ne dobijes Rondo Hatona pocecu ozbiljno da sumnjam u tvoju muskost, koja je vec naceta stalnim izlaganjem ovakvim filmovima

    ОдговориИзбриши
  12. pričaš napamet, sumnjaš napamet. neću dobiti ronda dogodine jer neću biti nominovan za ronda, zato što nisam ove godien radio ništa krupno i bitno na inostranom planu, a za ovo što radim u srbiji - tamo nisam eligible.

    ОдговориИзбриши
  13. steta sto su u Ruju vec pisali o Suspiriji, mogao si s njom da apis Ronda. Ali ostala je otvorena siroka i interesantna tema o tome kako i zasto horror mutira u nesto hibridno i sta to tacno znaci.

    ОдговориИзбриши
  14. Da li si gledao ASH IS THE PUREST WHITE? Vredi li?

    ОдговориИзбриши
  15. gledo sam. ne vredi baš mnogo. može se zaobići. 2+/3-

    ОдговориИзбриши
  16. ok. ja sam pogledala juče drvo divlje kruske,do sada najbolje sa autorskog, ali slabiji od zimskog sna i anadolije.

    ОдговориИзбриши
  17. kruška je procurila pa se može overiti i među svoja 4 zida (i na preskok, fast forward, itsl)...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. kakva je ta kruška? vredi li pogledati?

      Избриши
    2. nisam gledo, i ne žuri mi se. kažu da je ok za one koji to vole, ali slabije od anadolije.

      Избриши
    3. svako ko je pogledao makar jedan film ahlata agacija zna šta da očekuje…
      to je ujedno jedini film koji je do sada procureo, stoga je autorski daleko atraktivniji festival od festa. do festa maltene SVE procuri i SVE se pogleda, ostanu mozda dva, tri filma za pogledat, i to je to.

      Избриши
    4. Misliš `svako ko je pogledao makar jedan film Nuri Bilge Džejlana zna šta može da očekuje i u filmu Ahlat Ağacı` :)

      Избриши
    5. ahahahahahahahahahahahaaaaaaaaaaaa...DAAAAAAAAAAAAAAAAA!

      Избриши
    6. Anadolija mi se svidela kada sam gledao, ali trebao bih ponoviti.Pogledaću i ovaj novi kada stignem. Climax će mi se verovatno svideti malo više nego gulu, jer je meni i Enter the Void prijao iako to jeste pretenciozna ispraznost, ali isto tako nezaboravno i lepo filmsko iskustvo...A ti Agota si jako simpatična i slatka :)

      Избриши
  18. eto...super! ja ću još da pogledam suton, mislim da su karte za everybody knows, rasprodate.

    ОдговориИзбриши
  19. Juce odgledao Border,predobar film stvarno .Nesto najzanimljivije sto sam pogledao posle Taxidermie .
    @post continental satyr -smaras jako

    ОдговориИзбриши