Pre nekoliko dana izgubili smo
jednog od najvećih glumaca koji je svojim talentom ikada obeležio fantastične
žanrove, pa tako i horor. Da, eto, istekao je (prekratki!) rok i došlo vreme za
umiranje čak i besmrtnom Rutgeru Haueru.
Većina glumaca je srećna ako uspe u karijeri da
kreira jednu ikoničnu rolu: Rutger Hauer je uspeo da zapljune najmanje dve
apsolutno antologijske, i to u dva najdraža mi žanra!
Njegova uloga „Džona Rajdera“ u
nedovoljno hvaljenom remek-delu (a ja taj izraz ne koristim olako!) STOPER (THE HITCHER) jedna je od
najsuperiornijih glumačkih kreacija u svekolikoj bogatoj istoriji horor filma.
U nekom svemiru u kojem vladaju Pravda
i Istina i Dobar Ukus za ovakve performanse bi se davali Oskari, a ne (samo) za
kljakave invalide, bolesnike raznih retkih bolesti, mucavce, autiste, borkinje,
sluge, manjine, itd. Umesto toga, mi živimo u svemiru u kojem postoje Vučić, Slina i Vulin...
Taj spoj ironije, inteligencije,
pritajene pretnje, šarma, zavodljivosti koja očito ne vodi ničemu dobrom a opet
je neodoljiva, to satansko poigravanje, ta neozbiljna ozbiljnost, taj pakleni
sarkazam, taj lukavi sadizam...
fuck, do jutra bih mogao samo o ovoj
pregenijalnoj, pitch-perfect ulozi i o filmu kojem služi...
Pored toga, masama poznatija i draža
(ovog puta čak je i rulja prepoznala nesporni kvalitet! istina, sa
zakašnjenjem, jer film je izvorno bio ćorak na blagajnama!) je uloga Roja
Betija, imbecilno nazvanog (hvala Filipe Diče, masa ti kliče!) androida i
nad-droida...
Kao što rekoh nekoć u mom rivjuu BLEJD
RANERA: „Lik Roja Betija (nažalost, zadržali su njegovo
idiotsko ime iz romana! I, na sreću, ništa više). U romanu je Beti tupavi šonja
o kome nam se u par navrata kaže da je strašno zajeban baja ali to nijednog
trena ne vidimo na delu – jedino što vidimo je da dopusti svom jednako šonjavom
lovcu da ga sjebe ko malo dete u rutinskoj, dosadnoj akciji. U filmu je on
stvarno unikatan, memorabilan, genijalan lik još genijalnije realizovan by R.
Hauer u svojoj verovatno životnoj ulozi! Pravi pobunjeni anđeo, veličanstven i
u svom padu, zloslutno ironičan, surov kad zatreba ali i više nego ljudski i
human, gde proceni da treba.“
Hauer u tom filmu igra nečoveka i natčoveka koji je
krenuo da se pita o smislu postojanja i smrtnosti, s dovoljnim mudima da ode
lično Tvorcu i priupita ga par stvari, pre nego što mu smrska lobanju!
„Šta bi ti hteo?“
„Više života!“
Ti, i svi mi zajedno s tobom. (Pa makar bili i
nihilisti. Pametan čovek želi slobodu da ode onda kad njemu ćune, a ne kad ga
strefi nekakav biološki ili drugi spoljašnji hir ili čir.)
Ni manje ni više nego Pobunjeni Anđeo (Osvete)!
Kao što rekoh u jednoj fusnoti u knjizi FAUSTOVSKI
EKRAN; Đavo na filmu:
„Mogla bi se braniti tvrdnja da je Skot značajniji
doprinos demonskom ekranu dao u filmu Istrebljivač (Blade Runner, 1982), iako
je tamo demonologija suviše indirektna i metaforička da bi bila razmatrana
izvan ove fusnote.
Naime, neosporno je da je lik Roja Betija (Rutger Hauer),
androida koji se buni protiv svog Tvorca i predvodi grupicu odmetnika u
'revoluciji' protiv 'oca', vrlo svesno inspirisan Luciferom.
Miltonovske i
blejkovske reference dovoljno su jasne kako u dijalozima tako i u vizuelizaciji
Betija, koji sa belom kosom i prozračno plavim očima oličava jednu od
najfascinantnijih luciferijanskih figura na filmu.
Velika je šteta što Hauer u
ovom periodu, kada je bio u naponu snage, nije bio u prilici da odigra samog
Lucifera, jer i njegova pojava, i glumački talenat i osobena harizma bili bi
idealni za ovu ulogu.“
Niko nikad ne bi smeo da priđe
Rutgerovom Luciferu, samo da je neki reditelj tada imao dovoljno pameti da a)
napiše scenario koji bi ga involvirao i b) angažuje baš našeg omiljenog
holandskog glumca da ga odigra.
Jer, ko bi drugi bolje oživeo ove
pregenijalne stihove deda Miltona?
Dark'n'd so, yet shone
Above them all th' Arch Angel: but his face
Deep scars of Thunder had intrencht, and care
Sat on his faded cheek, but under Browes
Of dauntless courage, and considerate Pride
Waiting revenge: cruel his eye, but cast
Signs of remorse and passion to behold...
Above them all th' Arch Angel: but his face
Deep scars of Thunder had intrencht, and care
Sat on his faded cheek, but under Browes
Of dauntless courage, and considerate Pride
Waiting revenge: cruel his eye, but cast
Signs of remorse and passion to behold...
Ne znam drugog glumca, ili uopšte čoveka, koji je
toliko muževan i moćan čak i sa suzama u očima – a to je, za moj groš, jedna od
ključnih stvari za portret ukletog-ponosnog Lucifera.
Lako se tu sklizne u patetiku, persiflažu, u treš,
u palp, ali jedino je Rutger u naponu snage umeo da balansira na toj ivici
žileta (hell, koji drugi glumac ne bi izgledao smešno puštajući goluba dok
plače na kiši?!) – ivici na kojoj se, recimo, de Niro jedva održao (u Anđelovom
srcu), a sa koje je Paćino skliznuo u šmiranje dostojno poznog (ne
pokojnog) Laze Ristovskog (u Đavolovom advokatu).
Jedino bi on umeo da bude i snažan, i slab, i
moćan, i plačljiv, i sarkastičan, i zao, i dobar, i privlačan i gadan, i anđeo
i đavo... I baš zato sam se nosio mišlju da baš njega, iako doslovno Đavola
nikad nije igrao, stavim na koricu moje apgrejdovane, proširene verzije
FAUSTOVSKOG EKRANA pod naslovom ĐAVO NA FILMU, jednog dana kad je objavim...
Kad smo već kod „Al' bi bilo da je
bilo...“ Hauer bi u 1980-im takođe bio savršeni filmski Ranxerox – samo da je neko tada to uradio, pa još s njim.
Kronenberg je navodno bio u igri jedno kratko
vreme, ali ne znam da li je i koga imao na umu za naslovnu ulogu; bilo je to
otprilike u vreme kad je hteo da radi TOTAL RECALL ili ubrzo zatim.
RH je bio odličan u svakoj ulozi u
svojoj ranoj i srednjoj fazi – dakle pre 1990-ih, kad je nažalost pao na nivo
zvezde pretežno nevrednih i sumnjivih B i C filmova (zajedno sa Lansom
Henriksenom, Robertom Englandom i sličnim drugarima).
Iz zlatnog doba, izdvajam dva
vintage Verhovena:
TURKISH DELIGHT, divna, sočna, bezobrazna, vulgarna
holandska verzija LJUBAVNE PRIČE, sa nezaboravnom horor scenom kad se Rutgeru
penisova kožica zaglavi u rajsferšlusu!
i FLESH+BLOOD, neodoljiva antiherojska i
ikonoklastično gnusna oda+odijum srednjevekovlju...
Zatim sjajna, manje znana, ljubavno-filozofska možda
blago mizogina drama o nesrećno zaljubljenom čoveku po Knutu Hamsunu MYSTERIES (gde igra i Silvija Kristel u
najboljim danima!),
pa onda božanstveno romantična ukleta romansa-fantazija
LADYHAWKE, jedna od najlepših filmskih bajki (za odrasle, mada ne nužno samo za
njih)...
Od stvari iz kasnije, B-horor faze
vredi pomenuti dva filma. SPLIT SECOND
je zapravo neverovatno đubre od scenarija, tako jeziva parada prenaduvanih
klišea i hiperbola da to postaje zabavno na svoj način (sve je tu na
steroidima, i ljutiti šef policije i Rutgerov ranxeroxovski imidž, i njegove bazukolike
pucaljke, i prolivena krv kojom se kreče zidovi...)
– ALI ova elementarno besmislena smuti-pa-prospi
nekonsekventna, ofrlje snimljena šit-parada je dignuta na nivo Vredi Gledanja samo zbog Hauera, koji je
tu vanredno zabavan i skoro ikonički filmičan, uprkos šugavom ambijentu u koji
je bačen. Tu se vidi: ON JE FILM! Stavi ga u šupu, stavi ga pred green screen,
pred belo platno, u kartonske kulise, nebitno, gde 'oćeš – i opet imaš FILM!
To je blago! To je „specijalni efekat“ koji se
parama ne može platiti. Ili jesi ili nisi...
Drugi je film koji izgleda u celom
univerzumu samo ja volim, i niko drugi, ali šta sad, pucajte, ja i sad držim
čas: BLEEDERS. Kao što lepo piše u KULTU GULA:
HEMOGLOBIN aka BLEEDERS
P. Svatek
*** (3)
Nepravedno
oklevetana, slobodna adaptacija Lavkraftove rane, vrlo pulp priče „The Lurking
Fear“ (APDEJT: Preveo sam je za knjigu Šaptač
u tami!), sadrži obilate doze morbidne nekrofilne atmosfere i odlično
dizajniranih i realizovanih ghoul-kreatura, i uz sva svoja low budget
ograničenja prenosi izvorni HPL nekro-duh uspelije nego većina drugih.
Uostalom, scenario je pisao veliki mag, Den O'Benon: zar je potrebna veća
preporuka?!
Nisam fan poznijih mu radova, pa čak
ni opšteobožavanog HOBO
WITH A SHOTGUN a kamoli one „dajte mi moj ček pa da begam“ bruke od
Arđentovog „Drakule“
– ali za ono što je radio u 1970-im i 1980-im, Rutger Hauer je zaslužio veliko
i važno mesto u srcu i pamćenju svakog pravog filmoljuba.
Zaista šteta što je tako prerano
preminuo. A bio je u planu da bude gost Grossmann festivala iduće, 2020.
godine... Zamalo si mi umakao, Rutgere, ali srešćemo se mi još, s one strane!
PS: Pošto nikad nisam bio ljubitelj akcijaša,
propustio sam WANTED: DEAD OR ALIVE, ali sad sam ga skino da ga pogledam, jer
ipak je to radio Geri Šerman; ne mož' to biti tako loše, pa još s RH-om u
naponu svoje harizme iz 1980-ih!
At least he saw things we people wouldn't believe...RIP
ОдговориИзбришиPazi ne mislim ovo UOPSTE IRONICNO: kad se bolje zagledas u lice mu - LICI NA TEBE! Nije da su same fizicke crte identicne, ali njina konstelacija, i ''aura''. Da si visi i da nemas skembici, lako bi te zamenili za brata mu.
ОдговориИзбришиovo si reko samo kako bih bio blakonakloniji prema najnovijoj poplavi tvojih budalaština u komentarima...
Избришиovo si reko samo kako bih bio blakonakloniji prema najnovijoj poplavi tvojih budalaština u komentarima…
Избришиrekoh nisam bio sarkatican, a to sto ti o sebi sve najgore to je tvoj, a ne moj, problem. primetio sam tokom svoje dugacke karijere crtaca da se ljudi vezu za medijske idole koji lice na njih; i to kao po nekom nepisanom zakonu. ima jedan projektivni test, test ljudske figure, na kojem to mozes cak naucno da potvrdis.
sto se budalastina tice, najveca je da jedan dosadni i prazni Englez kao Ridli Skot, ciji je jedini ASSET reklama, pravi filmove o dubokim religioznim i filozofskim temama. Tako je na primer moguce da Lucifer postane ROMANTICNA figura. U ALIENu je to funkcionisalo jer su imali dobre scenariste, ali Blejd Raner je jedna najobicnija sapunica, doduse mocno dizajnirana. Njegova karijera se zavrsila vec u ALIEN-u.
Ti, i svi mi zajedno s tobom. (Pa makar bili i nihilisti. Pametan čovek želi slobodu da ode onda kad njemu ćune, a ne kad ga strefi nekakav biološki ili drugi spoljašnji hir ili čir.)
ОдговориИзбришиNi manje ni više nego Pobunjeni Anđeo (Osvete)!
Kakva NAPUHANOST od tumacenja, ali koja puno govori o tupavosti Blejd Ranerovih koncepata. ''Ljubav'' koje navodno, po prici, android treba da otkriju da bi postali vise ljudi od ljudija, svodi se na oplakivanje sopstvene prolaznosti. Nigde ZERTVE, koja jedino moze da bude prava ljubav. Nego sofisticirano-urbani narcisoidni Weltschmerz i Johnny Walker romantika snimljena u reklamnom stilu. Rutger, svejedno, je DOBAR tu, ali da je spektakularan, ne bih se slozio, jer ga Ljuba Tadic jednim pokretom obrve presisa u psiholoski teskim ulogama.
TURKISH DELIGHT, divna, sočna, bezobrazna, vulgarna holandska verzija LJUBAVNE PRIČE,
ОдговориИзбришиtu treba da specifiras, specificno radi se o LOVE STORY sa kalvinistickim horror podtekstom. O tome svedoci ikonicna zavrsna scena gde njena perika zavrsava u kanti za djubre. Ona umire besmisleno, kako je i zivela, jer covek je u stvari djubre. Takodje i to sto Rutger u svojoj izvrsnoj roli, prikazuje kako je navodno liberalni i vitalni hipik iz sedamdesetih, u stvari bio tek druga strana jednog istog kalvinistickog sadizma, nihilizma I uklete predestinacije, koja oduvek hara Holandijom jos od njenog perverznog zaceca otimanjem zemlje od mora.
Legenda. Cak I njegovi filmovi iz B,C produckije su bili gledljivi zahvaljujuci njemu. Recimo film Blind Spot. Wanted :Dead or Alive je simpatican. Nisam odavno gledao. Od tih njegovih akcijasa preporucujem Surviving the Game I Blind Fury. I odlican je kao negativac u Nighthawks.
ОдговориИзбришиBlind Fury - u celini krs film, ali zabavan zahvaljujuci nezaboravnoj Rudgerovoj ulozi slepog "Zatoichi" ratnika.
ОдговориИзбриши