понедељак, 31. јануар 2022.

THE NIGHT HOUSE (2021)

 


 

***(*)

3+

           

            Zamislite pakao: najvoljenija osoba u životu (ovde: muž) vam se, naprasno, bez vidljivog razloga, povoda, najave, pripreme – samoubije!

            Zamislite sad pakao unutar pakla: najvoljeniju osobu u životu počnete da zaista upoznajete tek posthumno!

            Tek kad vam neko toliko blizak (ali, da li je zaista bio?) umre, vi shvatite da ga niste zaista dobro poznavali! Pakao!

            Ova predivna, vanredno potresna horor drama je upravo o tom paklu.

            Kažu neki, najveća patnja je ispunjenje kletve „Dabogda imao, pa nemao!“ Ali, kako ovaj pametan film otkriva, još veća patnja je kletva: „Dabogda imao, pa nemao, pa tek onda shvatio šta si imao!“ Tj. imala…

            Da bi se nešto ovako dubokoumno prikladno prenelo, to mora da bude inteligentno napisano – što, suprajz, ovde jeste slučaj! Ono što bi u jadnijem, plitkijem filmu bio samo gimik – a koliko njih uzima GUBITAK (deteta, žene, majke…) samo kao odskočnu dasku da što pre uskoči u rutinu jadnih, otrcanih situacija i plotova – u ovom filmu je u srži stvari. To je SRCE ovog filma: veliki gubitak, i kako se nositi sa njime.

            Scenaristi, dakle, vrlo proživljeno i pametno tretiraju svoju temu i opisuju je čitavim nizom dobro promišljenih, ubedljivih, dramskih situacija i scena kojima vajaju finese i nijanse u psihološkom profilu glavne junakinje. Jadniji film bi situaciju u kojoj se ona našla predstavio na dva banalna načina: ili prologom, u kojem bismo VIDELI to samoubistvo, ili expozicijom, gde ona priča, npr. sa najboljom drugaricom, o tome. Ovaj film, međutim, detalje toga šta se i kako desilo otkriva u originalnoj, dirljivoj sceni u kojoj se njena sveža rana rovari u kontrastu sa sasvim banalnim povodom, u odličnoj sceni kad majka njenog učenika dođe da se žali zbog njegove ocene… Predivno!

            Zatim, ako se dodatna ekspozicija već izvodi kroz razgovor sa prijateljima, jadniji film bi to uradio ofrlje, kao od bede, rutinski, u dosadnoj sceni u kojoj bi svaki pametan gledalac nestrpljivo vrteo palcima, gledao na sat i pitao se: „Dokle li će ovi više da keeeenjaju, i kad će najzad nešto da se desi?!“ U ovom filmu, međutim, ta scena, u kojoj naša junakinja ode u kafić na čašicu razgovora s kolegama s posla (dakle, sa faxa), jedna je od memorabilnijih – zato što je inteligentno, životno napisana i besprekorno ubedljivo, sočno odglumljena od strane svih involviranih.  

I inače je THE NIGHT HOUSE straobalno-spektakularno odglumljen od strane čitavog ansambla, sve do poslednje epizode i kameo pojave, ali iznad svega ovu mračnu storiju na svojim snažnim ramenima nosi Rebeka Hol.

Ona je u svakoj sceni, maltene u svakom kadru, i zato je dvostruki blagoslov što je ona i lepa za gledati toliko, i što je vanredno odlična glumica koja glumi „za sve pare“ (and then some) u ovom hororu kao da nije horor, nego kao da gađa Oskara, iako za njega neće biti ni nominovana, ali bez brige, dobiće zato Zlatnog Gula!

Ovo je, prosto, jedan od najjačih ženskih likova i najbolje odglumljenih ženskih uloga u novijim hororima, i svako kome već to, po sebi, nevezano za ostale kvalitete, nije dovoljno da ovaj film uvrsti u vrh prošlogodišnje produkcije prosto ništa ovde nije video… Vidim, meću ga neki u tzv. „honorable mentions“ na svojim godišnjim listama. Čobani, budale. Bolje i da ga ne pominju; da priznaju: „Nismo gledali. Prespavali smo.“

Rebeka Hol daje dodatni šmek ulozi koja bi, u nižem, bednijem filmu, lako mogla biti kliše, ili dosadno-naporna zbog svoje tmurnosti (jer nije ovo neka Bela Tar smaračina o ljudima koji su namršteni dva sata i sve vreme smrknuti ljušte vruć krompir). Njeni usiljeni osmesi tim su bolniji, dirljiviji, njen cinizam, njena ironija, njene sarkastične neverice prilikom stalno novih otkrića očigledna su psihička odbrana jedne osobe na ivici sloma, ali previše jake i bogate da bi se svela na uplakanu cmizdravu patetičnu paćenicu koja dubokozamišljeno slinavi ceo film. Ko bre to želi da gleda, osim snobova sa FESTa i FAF-alaca?

E, sad: gledaoci zaglupljeni KONJURINZIMA i ANABELAMA zaspaće pre isteka prvih pola sata, a nažalost i mnogi članovi gornjeg doma fanova, ali istančan i zahtevan ljubitelj horora kakav dolazi na ovaj ovde gulovski blog radi pouzdane preporuke dobiće u THE NIGHT HOUSE ne samo odličnu dramu nego i prvoklasan horor u čitavom opsegu njegovih mogućnosti, od tihe jeze i zlokobnih nagoveštaja pa do niza prilično efektnih scena strave, pa čak i par odličnih, smislenih ŠOK-skokova. Jedino krv i klanicu ovde nećete dobiti, jbg, ali sve ostalo što dobar horor čini, tu je. Ko mu se otvori.

Da je samo završnica bila žešća, memorabilnija, upečatljivija (ali, da li je to zaista mogla biti, s tim i takvim negativcem?) – ovo bi bio i mnogo jači film, ali i ovako kako jeste, meni je u samom vrhu horora iz prošle godine.

THE NIGHT HOUSE je dostupan za gledanje već mesecima, i ko zna znanje dosad ga je valjda već pogledao. Ipak, za svaki slučaj, sakriću deo texta koji se bavi SPOJLERIMA, pa to nek ne čita ko nije gledo.

 

SPOJLERI: Možda će nekome smetati što THE NIGHT HOUSE u svom srcu ima otelotvorenu METAFORU. Jer, šta je „monstrum“ u ovom filmu? Ne, to nije duh samoubijenog muža. Monstrum je ovde – NIŠTA. Ništavilo. Smelo personalizovano, čak i raspričano.

Ovo je film o suočenju sa onom najstrašnijom mogućnošću: da s one strane života nije ni pakao, ni zagrobni život ma koje druge vrste, ni raj, ni čistilište, ni ne znam šta – već, da je umesto bilo čega, tamo samo NIŠTA.

Glavna junakinja dotakla je to NIŠTA prilikom jedne nesreće u mladosti, kada je bila puna 4 minuta „mrtva“. Od tada je NIŠTA osetilo privlačnost prema njoj – ili ona prema njemu? I sad NIŠTA žudi za njom, preko njenog muža, koji je slabiji, podložniji, koga je ona zarazila tim ništavilom, i on ne želi da NJU preda tom ništavilu, pa ga umesto toga hrani njenim kopijama, drugim ženama, njoj površno nalik…

U suštini, ova smela metafora koristi se ne samo za metafizička pitanja, nego i za jednu u suštini originalnu LJUBAVNU priču, kad zapravo vidite koliko je daleko taj njen muž bio spreman da ode, šta sve za svoju voljenu da uradi… I tako, ceo film je zapravo o koketiranju sa ništavilom i sa onim (jedinim?) što to ništavilo može da, bar privremeno, odloži, obesmisli, pobedi… Ljubav, što reče Barouz u svojim poslednjim zapisanim rečima.

“Love? What is it? Most natural painkiller what there is.” (William S. Burroughs, Last Words: The Final Journals)

            Inače, ova prelepa i supertalentovana glumica već je igrala u jednom odličnom, nedovoljno izvikanom filmu koji vam toplo preporučujem - THE AWAKENING (2011) - a, kako izgleda, tokom ove godine gledaćemo je u još jednom, vrlo zanimljivo-zvučećem hororu - RESURRECTION (2022) - koji je upravo imao premijeru na Sandensu!

            Takođe, valja napomenuti: isti ovaj reditelj, sa istim scenaristima, stoji iza najnovijeg reboota HELLRAISERA, što mi daje više nego nadu – daje mi ubeđenje da će to biti moćna, i te kako pažnje vredna i potencijalno odlična stvar!

Ja sam, inače, veliki mrzitelj dramurdi maskiranih u horor, a površnom gledaocu ovaj bi se film mogao učiniti kao jedan u tom nizu kojekakvih tomesličnih. Ništa dalje od istine: ovaj film je horor koji zna da je horor, i deliveruje svoja horor dobra, ali istovremeno je utemeljen u drami, i deliveruje i kao drama. Retki su takvi, malobrojni, i treba ih držati kao malo vode na dlanu, i maziti ih i paziti i zvati ih Đorđe... Jer treba imati Đoku pa osmisliti i realizovati jedan ovako hrabar, netipičan, zreo film za odraslu publiku.


23 коментара:

  1. Zaspao sam, da ne tajim, ali vrlo malo, pred kraj. Suštinu filma sam sagledao u prve dve trećine, pogotovo na početku. Trenutno bindžujem Archive81 i... ne spavam. Skinuli su neke fore iz nekih mojih priča radnih naslova.

    ОдговориИзбриши
  2. Archive 81 je najbolja uspavanka koju sam pokušao da odgledam u prethodnih par meseci. 😊

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Pa, ti si, umoran čovek, sklon spavanju. Archive81 ima odličnu astronomsku podlogu, saspens odlično drži pažnju da se ne zaspi. Ima tu nekih vremensko-prostorno-dimenzionalnih skokova koji minorno zabune (kao što mi nekad prolog Pred doždota i suština Matrixa nisu bili najjasniji iz prve pa sam morao da repriziram ove klasike) ali je vrlo spretno rađena (James Wana negde ugledah), borba okultista i vrlo kriptičnog reda veštica, pogotovo sedma epizoda gde je sve rečeno u tri rečenice (tipa ovaj svet je distopijski i treba ga pustiti svojim tokom, kakvo spajanje sa... nema spojlera). Ima ovde mesa, možda razvučenog u sredini sezone, ali ima.
      ****

      Избриши
  3. Ghoule, jesi li gledao Lamb sa Noomi Rapace, valja li to čemu?
    Inače, od nedavno na netu dostupni norveški 'De uskyldige', kao i brazilska 'Medusa'. Oba deluju interesantno.
    A na festu uskoro spektakl - novi Arđento!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. mene je lamb nasmrt smorio. inosents odličan. meduzu nemam na radaru. arđenta jedva čekam, idem na fest zbog nj.

      Избриши
    2. gde si tačno našao ovu meduzu? ne vidim je na mojim uobičajenim mestima.

      Избриши
    3. Izgleda da je za sad okačena samo na jedan torrent tracker, a on je privatnog tipa, zahteva pozivnicu za pristup... Aj okačiću fajl na Mega.nz hosting sajt i poslaću ti link na mejl, nadam se da je to ok. (4.78GB je težak, ima nalepljen engleski titl)

      Избриши
  4. Spremam se da "gledam" ovih dana:
    - Hellmouth 2014
    - Immanence 2022
    - Last Survivors 2021
    - Slapface 2021
    - The Long night 2022

    Svi su na imdb bili od 5-7

    Ako je neko gledao, neka izvesti šta da ne počinjem.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Realno mislim da od ovoga ništa ne valja ili u najboljem slučaju mogu biti prosek. Od ovoga svega sam ja mislio da gledam Hellmouth i Immanence. Last survivors deluje kao x puta viđeno sranjce, Slapface mi uopšte ne deluje primamljivo, a Long night neću gledati zbog Scout Taylor Hompton koja je odavno postala garant krš filma. Skinuo sam pre neki dan The other me, koji deluje zanimljivo, ali možda završi kao isprazna smaračina. Jedini razlog zbog čega ću to gledati je što je Linč izvršni producent...

      Избриши
    2. jedino šljagu razmatram, ovo ostalo ne. taj kojem je linč podario svoje ime deluje vrlo slabo na trejleru. ako odgledaš, javi se.

      Избриши
    3. Pa šljaga možda u pogledu maske ima scenu, ali je pozadina toliko rastočena i neozbiljna da ni to ne pomaže. Tu je neka poruka da i demoni "mogu" biti zaštitnici slabijih, ali sve je nekako bezveze snimljeno, na trape trup, bez ikakvih naznaka porekla demona, makar u saspensu. Stvarno ne razumem 88% publike kojoj se dopao film, mora da je ocenu dalo tridesetak mazohista od četrdesetak.

      Избриши
  5. Odgledao...žešći zajeb, blago rečeno...dakle, za definitivno preskakanje.

    ОдговориИзбриши
  6. ..ali to nistavilo nije NIHILIZAM, nego apofaticko nistavilo (vidimo to iz upotrebljenih dvostrukih slika Gestalt psihologije) koje je arhitekta ugradio u svoju Mc Escherovsku kucu. Ideja nije da posle zivota ne ceka NISTA, nego to nista je za jedne Raj, za druge Pakao.

    Nisi spomenuo feministicki tvist gde je ona umesto detektiva iz Vrtoglavica ta koja pokusava da izgradi 'savrsenog muskarca' kao sto je on a la Vrtoglavica pokusavao da izgradi savrsenu nju, i za to bacao devojke pod noz. Vidi se da je ovde feminizam IDEOLOSKI, kao sto je i u pojavljivanju cice iz cica Tomine kolibe na kraju. Jednostavno cak i u ovako DOBROM filmu, moramo da pecatiramo politicki korektnu liberalnu politiku.

    ОдговориИзбриши
  7. kad zapravo vidite koliko je daleko taj njen muž bio spreman da ode, šta sve za svoju voljenu da uradi --- moram da dovrsim, ovde, misao. da je on spreman da tako daleko ode za ovu KONJOSAVU,tesko je zamisliti. Ali caveat kad kazem konjosavu, ne mislim ni na nasu omiljenu rediteljku, niti mislim da sve zene moraju biti jedan tip zenstvenosti i lepote. Nego mislim na to da je ona, koja inace doista ima jednu unikatnu intelektualnu moglo bi se reci lepotu, u tim muskobanjastim ritama, i sa tim kurosececim stavom prema muzu i prema svetu, potpuno izgubila svaku draz koja bi njemu mogla da podigne, ako pritom pretpostavimo da je on isklesani strejter kao sto ga prikazuju. ta ideoloska operacija je uzasno iritantna. kao da ne postoji nesto licno i unikatno u izgledu, nego ako nije patrijarhalni klise, onda mora da bude marksisticki klise = prava zena je muskobonjasta i konjasta, jer inace, pada u ruke sovinisti muzjaku. ali oprosto sam im na pola, i rekao, odlicno, ispasce sad da je ONA u stvari ubica, medjutim NE. na kraju je ispalo da je opet muskarac djavo. ta zadnja pomisao je totalno OUT OF THE QUESTION. nisam smeo ni da pomislim. jeste stvari su donekle...popravljene onom izvanrednom scenom gde ona preslisava njegovu mladu metresu. ali cak i tu, od nas se zahteva patronizirajuci stav - u stilu, vidis kako inace kvalitetne zene bivaju sutnute u dupe zbog heteroseksistickih klisea. i druga primedba: premda je sve u filmu, od njene klinicke smrti do zavrsnice, CISTA RELIGIJA, ta rec ne sme da se spomene, nego se pakuje u neku lakanovstinu, neku pagansku spiritualnost i crnu magiju, a zakljucak je, ja bih rekao, upravo hriscanski, i to PRAVOSLAVNI, u tom smislu sto sugerise da je stanje raja i pakla zavisno od mog pogleda, te da ne mozes pobeci od IZBORA, cak i u najcrnjoj traumi, i da se spasti bez drugog ne mozes.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Burazere...više si vremena potrošio na pisanije o filmu, nego što sam ja razmišljao o njemu. Jedinu pozitivnu stvar koju mogu da kažem o filmu je što se pojavljuje uvek prelepa Rona Mitra, doduše u epizodi, nažalost...

      Избриши
  8. Hellmouth mi je ubrzao onaj odavno odgađani exp life lvl kada treba deliti na filmove energetske vanpire koji vas umore, iscede, nasuprot onih koji vas drže budnim i nalivaju jezom, pseudoemocijama, šta god. Jeste ono na početku bilo malo okougodno u nekom Sin city-mračnom noaru sa fokusom na neke boje, ali posle ovog sam definitvno rešio da repriziram ljudski ona dva jadnika u svetioniku iz 2020. ili 2019. Verovatno će mi lakše pasti od ovog. Ne znam, počinju da mi idu na živce filmovi koji se dešavaju a ništa se ne dešava.

    Možda i zato što su me Gučijevi potrošili. Inače,taj film je klasičan biografski ljudski horor - šta familija može učiniti sebi iz pohlepe. Radnja filma je sumorna, suvoparna za uši, Ridli Skot je mogao da nabavi filmsku miziku po ugledu na Kumove, ipak su to Gučijevi a ne ljudi iz Guču. Scenografija u pojedinim segmentima briljira (švajcarska granica), ne mislim naravno na modu, tašne i cipele.

    ОдговориИзбриши
  9. Immanencence - jeftino snimljen film iznajmljenom jahtom za zabave gde se sudaraju religijska i naučna mišljenja angažovanog tima povodom palog meteora blizu Majamija, pod ugovorom SETI-ja. Film me je kupio vremenom jer sam guglao šta je imanecencija (i dalje ne razumem, valjda nešto što postoji dok postoji i tvoja svest a posle ga nema), aksione čestice, supersimetrija, sastav tamne materije u kosmosu, biblijske konotacije i jevanđelja da sva mora pripadaju Luciferu, vraćanja iz kliničke smrti. Fulm kao film je izuzetno dosadan i jeftin, ali eto nisam imao pametnija posla. Bar sam naučio nekoliko pojmova, te mu praštam što je dosadan.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. jbg, hvala ti što si se smorio i žrtvovao...dakle, Hellmouth i Immanecence mi otpadaju svakako...ovih dana ću gledati dva filma koja mi ne obećavaju, al ajde...moram se i ja zeznuti...Prvo ću gledati Cosmic Dawn pa onda Žanetov Bigbug...ne očekujem ništa, ali nadam se bar u njaboljem slučaju prosečnosti...Posle ova dva da bi oporavio mozak ću da repriziram Wag the Dog sa Hofmanom i De Nirom i fabrikacijom rata u Albaniji hehe...

      Избриши
  10. Odgledao po preporuci, iznenadio me je film, dve trecine filma su me prosto oduvale, odlican horor, ali je ostao pomalo gorak ukus posle kraja, odaljavanje od horor aspekta, od zlokobnosti i prelazak u nekakvu dramu i ljubav mi nije godio, ako gledam horor i to mi je to potvrdjeno tokom celog filma, nije da bas zelim ljubavnu dramu na kraju, i ako nije bila lose odradjena, vise mi je pripadala nekom osrednjem filmu a ne ovom, uz to i ako se pojavljivao samo mestimicno, glumac koji je bio u ulozi muza, kao da nije dorastao ovoj ulozi, nije joj dao potrebnu jacinu, nema tu facu, facu i karakter za takve ozbiljne stvari, vise mi deluje kao neka dobica, a ne covek od okultizma, dubine i odlucnosti da uradi sto je uradio, plus govore o nekoj njegovoj potrebi a ispostavi se da to radi iz nuzde i spasenja.
    Slicno sam video u Pin: A Plastic Nightmare, prelazak iz horora u dramu, prosto ne ide.
    Tako da, kao sto ste rekli film nije postigao i postao ono sto je mogao da bude, nazalost, kao da nije smeo da totalno predje i zadje u krv i mesto, u zlokobnost i okult i otkrice mrace strane svog mrtvog muza. Ahhhh steteee

    ОдговориИзбриши
  11. Kad vec pomenuste novi Hellraiser naidjoh na ovo u jednom tekstu o istom

    Barker adapted the 1987 Hellraiser movie from his own material; it involves a sexual deviant opening a portal to hell. As a result, S&M demons can enter the world through a puzzle box called the Lemarchand Configuration.

    The new version stars Odessa A’Zion; little is currently known about the plot, but the movie is reported to be currently shooting in Serbia as of September 2021.
    Hulu's #Hellraiser reboot reportedly begins filming in Serbia. The movie will go back to Clive Barker's original story "The Hellbound Heart" for inspiration. And it will feature a gender-swapped Pinhead.

    https://www.cheatsheet.com/entertainment/hellraiser-remake-writer-says-movie-will-be-beautiful-terrifying.html/

    ОдговориИзбриши
  12. Upravo pogledah Session 9 koji me je podsetio na NH, tenzija, misterija i konacan zaplet samo sto je u Session izveden mnogo bolje i mracnije, odnosno u skladu sa atmosferom i filmom, gledajuci Session probudila mi se opet ona gorcina samo jos veca i ne verovanje sta su uradili sa ovim filmom, pfff, jbt ljubav i nista, kakvo unistavanje ovog odlicnog filma neverovatno.
    Look how they massacred my boy...

    ОдговориИзбриши