петак, 18. децембар 2015.

STAR WARS: THE FORCE AWAKENS (2015)


            STAR WARS serijal mi ama baš ništa u životu ne znači: takve infantilijade nisam voleo čak ni kao klinac – istina, osećao sam mlako dopadanje prema BLEJKOVOJ SEDMORCI i GALAKTICI, u vreme kad sam imao 7-10 godina, ali čak i tada, čak i tamo, jedino su me zanimali alieni i čudovišta: svemirski brodovi, tehnologija, roboti, čuda muda, laseri, svemirske bitke, ŽKKK-ŽKKK, kraš-bam... to me je ostavljalo 'ladnim. 

Kad sam te filmove najzad overio, u svojim punoletnim godinama, takođe sam ostao hladan. Ništa pod milim bogom te bajčice meni ne govore, ne znače, ne čine. May the „Force“ be with YOU – it's certainly not doing anything for ME.
            Iz tog razloga sam aktivno ignorisao sve najave i propagandu i merčandajzing oko najnovijeg nastavka ZVEZDANIH RATOVA; niti sam pojurio da gledam film u bioskopu, niti planiram. MOŽDA ga pogledam u nekom trenutku dokonosti jednom kad bude procurio dvd rip, ali bez obaveze, bez hitnoće, bez žurbe. Do tada, evo osvrta na taj film koji je na samoj premijeri odgledao stalni saradnik ovog bloga, Nikola Popević, koji je zahvaljujući stavci „The Cult of Ghoul“ u svom CV-u dogurao do mesta urednika filmskog programa RTS-a!
            Evo šta je on imao da kaže o BUĐENJU SILEDŽIJA.

Znate ono kad neki matori bend odluči da objavi best of album pa pošto shvata da su omatorili i sviraju bolje, ali realno nisu u stanju da naprave kvalitetnije pesme od onih sa prvih albuma, umesto da samo potrpaju stare pesme – oni sve odviraju ponovo, možda malo promene aranžmane, s kvalitetnijom produkcijom u skupljem studiju? E to je Star Wars: The Force Awakens.
SW: TFA je pastiš motiva uglavnom iz prve trilogije, mada se probralo ponešto i iz onih užasavajućih prikvela. Uostalom, Džej Džej Ejbrams ne folira publiku - film počinje scenama reciklaže. Postapokaliptični šmek postimperijalnog sveta sa raspadnutim krstaricama koje čerupa sirotinja vrlo brzo smeni akcija – na sreću ili na žalost... pa, teško je reći. Jer fanovi će biti oduševljeni, ali ovakav kakav je ne nudi ništa novo.
Tu su "novi" telenovelistični porodični sukobi i odnosi, "nova" kafana s vanzemaljcima gde se sklapaju mutni poslovi, "nova" Zvezda smrti koju će napasti iz "nove" baze pobunjenika, "nove" pustinjske, snežne i šumovite planete, tu su "novi" R2D2 (mada uglavnom statira i stari), "novi" Dart Vejder, "novi" Luk Skajvoker (kameo ima i stari), "novi" Imperator koji dokazuje sušu ideja kako na planu priče, tako i na planu dizajna, pošto neobično liči na Azoga, možda čak i Inženjera.


Jedino što tehnologija nije mnogo napredovala, jer tu su stari tai-fajteri i eks-vingovi – zlikovci voze ove prve, a dobri momci ove druge, da ne bude zabune. I jurišnici još uvek nisu naučili da gađaju, mamuta s dva metra ne bi pogodili.

Nije novi Star Wars nezabavan; mračnijeg je tona, enterijeri brodova su više ejlijenovski nego klasični starvorovski. Sve je to fino upakovano, našminkano, humor je doziran, nema one grozne tendencije SW filmova posle Empire Strikes Back da se povremeno pretvaraju u nešto poput preskupe epizode "Mapet šoua". Svedeniji je, po duhu bliži prvoj trilogiji. Međutim, neizbežno je da na sebi ne ponese pečat na kome će pisati jasno: PROIZVOD.
Zabava ali realno šuplja i to u franšizi koja se nikad nije mogla podičiti bogzna kakvom ispunjenošću.



2 коментара:

  1. Uh, Nikola beše preblag prema filmu! Namera mi beše da odem u bioskop i uživam u efektima (istina nikad nisam bio pasionirani ljubitelj franšize), ali je količina debilnosti odnela prevagu nad bilo kakvom zabavom i to nakon prvih 10ak minuta, i to počev od infantilno-glupavih dijaloga (koji god deo filma da se uzme - mada, rekao bih jadni mali crnac prednjači sa idiotlucima koji su ma dati da ih izgovori), tretmana glavnog negativca (komična scena u kojoj ''novi Dart'' skine šlem i progovori izazvala je salve nehotičnog smeha u kino-sali sasvim je ilustrativna), rupa u scenariju (otporaš Po vaskrsne bez ikakvog objašnjenja), verodostojnosti u uobličenju likova (dovoljan je verbalni podsticaj da likovi ovladaju pilotiranjem i rukovanjem svetlosnim mačevima), a tek pojave i odnos omatorelih Han Sola i Leje, njihovo mrmljanje - što bi reko pjevač, ''Sipajte nam još jedan viski, jer srušioooo...'' Eh!!!

    ОдговориИзбриши
  2. može biti da je rivjuer malo smekšao s godinama... ili nije hteo da kvari veselje (za to sam zadužen ja)! verujem ti na neviđeno da si u pravu odnosno da bih slično i ja to doživeo. s druge strane, kako uopšte prići kritikovanju jednog PRODUKTA čiji su ciljni KONZUMENTI, sudeći po box-ofisu, ipak VEOMA ZADOVOLJNI? dakle, PROIZVOD se dobro PRODAO, a KUPCI su, koliko vidim na fejsu, među mojim prijateljima, skoro bez izuzetka ZADOVOLJNI. oni su tu videli nekakvu SILU. ko sam ja da im kažem da tu nema druge SILE osim SILE KAPITALA?

    ОдговориИзбриши