среда, 5. јун 2019.

CHERNOBYL (TV, 2019)


 ***** 
5

            Imao sam 13 godina kad je Črnobilj puko i prosuo svoj gorki pelin preko pola Evrope i Rusije. Prva asocijacija: sećam se kako su nam tog proleća pričali da ne treba jesti zelenu salatu zbog tog oblaka radijacije i padavina iz njega... Bila je ta neka nesreća negde u Rusiji, ali dovoljno mala i dovoljno daleka da bi se nas, u Srbiji, slabo ticala i na nas uticala... A nije bilo medija u kojima bih se detaljnije obavestio (kakva strana štampa, kakav crni internet 1986. godine!) izvan onoga što je državna TV javljala a novine pisale...  
Pomalo me je sramota da priznam kako me kasnije nikad nije dublje zanimalo da dubinski, detaljno pročačkam šta se tamo zapravo dogodilo, kako i zašto, čak ni onda kad sam to mogao. Znao sam, mnogo godina zatim, da je to nekakva grdna katastrofa, užasan događaj, ali fuck, malo li ih je bilo u XX veku, pa da li sam zbog toga svaki od njih potanko istražio? Znao sam da je ta katastrofa poslužila i kao zgodna podloga za hororčiće kao što je ovde-prikazani CHERNOBYL DIARIES (2012) ali nisam se udubljivao.

A onda – ŠLJAAS!
OVO!

I odmah da naglasim: koliko god informativna, odnosno spoznajna dimenzija bila velika i važna, da je samo do nje – ČERNOBIL ne bih proglašavao, kao što činim, jednom od najboljih TV serija (tačnije, mini serija) ikada snimljenih. Ako hoćete fakte, gledajte dokumentarce. A ima ih onoliko, na ovu temu. Igrana serija ima veću ulogu od puko ilustrativne („ovako je to bilo“). A ova je itekako ispunjava.
ČERNOBIL je toliko genijalan zato što, prvo, uzima jednu bogatu, potentnu priču, a onda iz nje izvlači apsolutni maksimum, pripovedajući je na najbolji mogući način (pojasniću dole kako i zašto), sve vreme na umu imajući ljudsku dimenziju događaja, i povrh svega – dosledno i promišljeno od ovoga čineći priču o temi još toliko većoj od same (ionako velike, po sebi) priče.
Drugim rečima, samo da je ovo ultimativna verzija drame o černobilskoj katastrofi, bilo bi to veliko postignuće; ali ono što je čini još daleko većom, i vrednom moje čiste petice, jeste to što je, istovremeno, ovo i priča o nečemu još većem i univerzalnijem, nečem što se tiče svih, i Rusa, i Srba, i Amera (koji su seriju napravili).
I što donekle ima, ali umnogome i nema veze čak ni sa nuklearnom energijom i opasnostima koje od nje prete. Mislim, ako ovde negde i postoji aspekt „Jao, što je strašna ta nuklearna energija; daj da se vratimo uglju – što je sigurno, sigurno je“ – on je na nekom 16-om planu, ako i tu.
1) Znači: možete ČERNOBIL gledati kao perfektnu, uzbudljivu, potresnu, napetu, pametnu rekonstrukciju jednog važnog istorijskog događaja, da vidite „kako je to sve bilo“. I serija savršeno funkcioniše na tom nivou: debeo research, sve lepo istraženo, a onda prikazano odmereno, skockano, jasno i pregledno i za gledanje zanimljivo.
2) Onda: nećete samo fakte, hoćete i ljudsku dramu, pride? Mali ljudi na udaru velikih sila? Ima i toga, na lopate; hell, na kamione. Mali ljudi, velike patnje... Iskušenja od kojih se rastežu i pucaju uobičajene definicije ljudskosti. Humanost i nehumanost... Nevoljna stradanja i svesna žrtvovanja... Tragedije kolko nećete!
3) Oćete napetost...? Stravu...? Užas...? Da se ne lažemo, na pravom ste mestu! Mislim i na ovaj blog, i na ovu seriju. ČERNOBIL sadrži neke od najjezivijih scena viđenih u novijoj istoriji, i perfektno oličava i globalni užas tog događaja sa njegovim konotacijama po ostatak sveta, a naročito za nas, u njegovoj relativnoj (ipak!) blizini – ali i scene noktogrizućeg saspensa vezanog za neke konkretne situacije u kojim se određeni likovi zateknu.
Vrhunac, bar za mene, jeste skoro neizdržljivo napeta i duboko košmarna scena kada tri dobrovoljca, praktično samoubice zarad ostatka čovečanstva, idu ispod već razjebane elektrane, u mračne i poplavljene podrume, direktno ispod jezgra koje se uveliko topi, kako bi u mraku i ispod vode pronašli jedan jebeni ventil kojim se ta vodurina može otpustiti i otprazniti odatle, jer ako tu ostane – taj jedan reaktor koji je puko biće obična petarda u odnosu na ono što može da se desi kad lava odozgo dođe do vode i sve to pretvori u daleko veću i otrovniju bombetinu...

Pritom je na delu jeza najmanje trojaka: 1) arhetipski strah od Podruma (mračno i vlažno mesto); 2) konkretni, još daleko klaustrofobičniji kontekst: jebeno jezgro ti se topi na nekoliko metara iznad glave a ti u toj rupi među cevima treba da tražiš neki poplavljeni ventil!
3) vrhunski primer korišćenja sugestije radi STRAVE I UŽASA: „načelo frustriranja posmatrača“ ((c) by Hrvoje Turković) sa minimumom informacija, koji postaje još minimalniji kad ovim Junacima u jednom trenu nestane i struje u baterijama pa počnu da bazaju po toj vodurini u najcrnjem mraku – a pritom, genijalan i mega-zastrašujući efekat, čujemo odvratno kreštanje njihovih Gajger-brojača koje raste i raste i raste do košmarnog krešenda kakav stvarno odavno nisam video... Sveta jednostavnost na delu...

A ima takvih scena još... Jer, kako serija pokazuje, ma koliko sama inicijalna eksplozija bila veliki i važan događaj, za njom je usledio čitav niz drugih situacija i problema i opasnosti o kojima ni u ono vreme, a ni mnogo kasnije, ništa nije smelo da se zna...
Srećom, većina tih gadnih scenarija nije se dogodila – da jeste, ne znam da li bismo mi bili ovde da o ovome pričamo; ali već i sama blizina i verovatnoća i „za dlaku“ desivost njihova košmarno je potentna za svakoga sa gramom mašte... Oćete kosmičku stravu? Pa, Ktuluovi pipci su topao i nežan zagrljaj u poređenju s Neizrecivim Paklom koji smo svi mi, u Evropi, za dlaku (!), izbegli te 1986. godine.
Plaši vas „Boja izvan ovog svemira“? Pa evo vam je, naživo, blešti i trešti direktno iz jezgra atoma, od zemlje ka nebesima, kao da direktno Azatota priziva... A narod se, beslovestan, još okupio na jednom vidikovcu pa gleda to šarenilo, te boje, te prekrasne otrovne, smrtnosne boje... 

4) A hteli biste da gledate dobre glumce, ne nužno zvezde nego pre svega likove kojima verujete? Ima i to: Džared Haris pre svih, ovde razbija na trista načina iako me nije naročito impresionirao u TERRORU (pre svega zbog scenarija te serije), ali ovde na svojim ramenima nosi popriličnu težinu ČERNOBILA...
A moram pohvaliti i Stelana Skarsgarda, koga odavno nisam video ovako totalno posvećenog i dobrog u nečemu...
A tu je i obilje drugih većih i manjih uloga i epizoda, a svi kastovani i odglumljeni perfektno.
5) A hteli biste i da je sve ostalo napravljeno pametno, i s pažnjom? Vrhunska scenografija i kostimi; odlična kamera; sjajni efekti, kako vizuelni (kompjuterski i pirotehnički) tako i efekti maske (upotrebljeni s merom, bez senzacionalizma, ali dovoljno da vam se prevrne stomak od najmanjeg nagoveštaja toga šta su oni najgore ozračeni imali da istrpe!).
A povrh svega, specijalni Zlatni Ghoul za izuzetan mračno-ambijentalno-industrijski skor (by Hildur Guðnadóttir) koji je na momente jeziviji od većine horor skorova, a na druge momente – tužniji i melanholičniji od većine melodrama. Ukratko najbolji skor koji se pojavio još od Jorkovog za novu SUSPIRIU; danima ga već vrtim na repeat... Obrati pažnju na ovu temu, recimo – ovde.

6) A, preko hleba pogače, još i da saznate nešto više o tom periodu, da u dajdžestu pojmite Rusiji tog doba, tik pred Pere Stojka: jer priča o Črnobilju je, zapravo, priča o Rusiji, u malom. Jer, lepo je reko drug Gorbačov:


A svaka priča o Rusiji je, bar donekle, i priča o Srbiji – jer, ista smo govna:
Što reče neko, sreća što je Krško u Sloveniji, a ne u Srbiji... Jer sa našom trejd-mark negativnom selekcijom i jedva-priučenim partijskim kadrovima na odgovornim mestima ne bi nam ostala ni šljiva za ispod smestiti se.
7) Međutim, ova serija je više čak i od toga: jer ona snažno, saosećajno, prodorno, ubedljivo denuncira svaki autoritarni sistem na planeti i pokazuje kako funkcionišu mračni političarski mozgovi svuda gde ih ima (osim, možda, na Islandu i u par nordijskih zemalja).
Pokazuje koliko su aparatčici sposobni da žrtvuju zarad svojih guzica, koliko toga su spremni da unište kako bi prikrili svoju nekompetenciju, koliko su nesposobni da uče na greškama i orni da ih što pre ponove i još prodube, koliko mrze svaku pamet i individualnost, koliko je podsticanje nestručnosti i uvlakačkog neupitnog poslušništva duboko kontraproduktivno, kakva pošast leži iza svakog sistema zasnovanog na Laži, i na mržnji prema Istini...
Jer, to je zapravo prava tema ove genijalne serije: pošast Laži i njeno korodivno dejstvo gnusnije i od  radioaktivnosti, jer je isto tako protivživotno i uništiteljsko za sve što je humano. To je jasno izrečeno već u prvim rečima kojima 1. epizoda počinje: „What is the cost of lies? It's not that we'll mistake them for the truth. The real danger is that if we hear enough lies, then we no longer recognize the truth at all.“
U tome je poenta, o tome je ova serija. I jeziva je, naročito, zato što ne možete da kažete: „Pih, to je daleka istorija; to što je bilo pre trijes godina u zemlji koje odavno više nema (SSSR), u nekakvom propalom režimu, to nema nikakve veze sa mnom i mojim životom ovde, u modernoj, demokratskoj, naprednoj Srbiji.“
Ne možete to reći, ako ste je pažljivo gledali i dobro razumeli, jer ćete i u njoj prepoznati prototip ovog našeg bolesnog Sistema zasnovanog na Lažima, koji ponajviše mrzi istinu i čini sve što može da je zatre, da je iskrivi, deformiše, ogadi, izvitoperi i pervertira toliko da više niko niti zna šta je istina, niti (što je najveći horor, a i Psihov krajnji cilj) ga je briga!  
Da, ČERNOBIL je lako mogla da bude sasvim lokalna pričica, sa tim odmakom: „Bilo je to nekada davno u jednoj zemlji seljaka, Slovena, ali takvo što nikad se ne bi moglo desiti na našem prosvećenom, svetlom, istinoljubivom, germansko-anglosaksonskom Zapadu...“ A ona to nije!
Morali biste biti baš zadrti Rusoljub pa da u ovoj seriji osetite antiruski sentiment (kojeg, inače, često ima u američkim serijama i filmovima). Ona je daleko iznad toga.
Kao prvo, ovoj pripovesti prišla je sa dozom poštovanja kakvu ne znam kad je zadnji put dobilo nešto američko što se iole tiče ruskih likova i događaja.
Kao drugo, držala se fakata koji su takvi kakvi su: nepovoljni po tadašnji arhaično-ideologizovani i samouništiteljsko-birokratizovani sistem.
Kao treće, itekako je ujednačena u prikazu tog društva i njegovih činilaca, pokazujući mali milion heroja. Neki od njih su „mali“ ljudi, vatrogasci i rudari i drugi „fizikalci“ koji su, ne žaleći svoje živote, išli protiv Nemogućeg, i rvali se sa onim što lepo opisaše u seriji kao „Događaj kakav se nikada nije desio u istoriji ove planete.“ (Dobro, sve je ovo mnogo složenije nego što imam vremena i volje da razglabam: mnogi od njih nisu se ni pitali hoće li, nego su bili poslati, neobavešteni o punom riziku po svoje zdravlje i živote...)
Drugi heroji su isto tako i hrabri naučnici, oni koji nisu kupili diplome ili se uvlačili Savezu Komunista, nego su Znali svoje Znanje, i nisu žalili ni karijere ni živote da zauzdaju dvoglavu aždaju u kojoj se ne zna koja je glava gora, da li pomahnitala Radijacija, da li Totalitarni sistem korupcije i laži.
Kažu neki na fejsbuku: „Pih, ne mogu da gledam seriju o Rusima i Ukrajincima koji govore na engleskom jeziku, i koje igraju tamo neki Englezi i Ameri.“ Pa OK, ne morate. Sačekajte još par decenija, ili vekova, dok sami Rusi ne reše da naprave seriju o ovom događaju. Imali su više od 30 godina za to, pa to nisu uradili. Upitajte se ZAŠTO. Ali da vam kažem ja: 1) sve i da su hteli, ne bi ni mogli ni umeli da naprave nešto ovakvo, ama ni upola takvo; i 2) posle ove serije nema ni smisla pokušavati: od ovoga ne može bolje.
Jedan od trista kvaliteta ove serije je baš i to što pokazuje svu slojevitost ove storije. Da, istina je da je nesreća kao što je Černobil mogla da se desi samo u Istočnom bloku (a deo odgovora zašto je to tako uključuje i jezivo otkriće u poslednjoj epizodi, u sceni suđenja; spojler – hteli su da prođu jeftinije!). 
ALI, možda isto toliko važno ako ne i više: samo u Rusiji je moglo sve to i da se sanira, i ublaži, i zaleči, tako brzo i efikasno – jer ipak su imali i Stručnjake, i Heroje: te male ljude, stotine i hiljade njih, koji su naučeni da ginu za viši cilj, kojima nije bio problem da daju svoje živote kako bi se spasila zemlja – da ne kažem Zemlja. U Americi, malo teže... Tamo bi mnogo više bilo „Da ja spasim svoju guzicu, i sa familijom da pobegnem što dalje, a Svet nek spasavaju drugi!“ 

Ipak, teško je gledajući taj neverovatni niz grotesknih zbitija u Černobilu te noći, i narednih dana, a ne pomisliti na vrhunce američkog crnog humora i satire - konkretno, černobilski real-life scenario kao da su pisali scenaristi SIMPSONOVIH nadahnuti obilatim dozama Vilijama Barouza, jer ova spadala koja su umalo oduvala pola Evrope ruske su verzije Homera Simpsona i doktora Benveja...
I zato, čuvajte se: serija je duboko potresna, dirljiva, melanholična, zastrašujuća, užasavajuća – ALI, nikad s tim ne preteruje, nema eksploatacijsko-senzacionalističkih momenata, inscenirano je sve sa zadivljujućom odmerenošću.
Na delu je poetika „manje je više“, ali ne u svom bednom „nemam para, nemam talenta, nemam ništa, pa sam prinuđen na minimalizam“, već u svom genijalnom promišljenom izdanju, gde se vidi onaj jedan u sto primera kada je taj postupak bolji i učinkovitiji.
Strašnije je videti tu katastrofu izdaleka, kao u seriji, kroz prozor iz obližnjeg Pripjata, nego drmati i tresti pirotehnikom izbliza (što su lako mogli, jer para je ovde itekako bilo za razmetanja te vrste, da im je bilo do toga); mada, vidimo i neke kadrove izbliza, i to što vidimo itekako je zastrašujuće...
Tih par sekundi pogleda u srce ekplodiralog jezgra reaktora – fuck, pa to je na mene delovalo kao blesak kosmičke strave jednak prizoru Jog-Sotota...
Onih par sekundi kad vidiš kako poskakuju oni metalni poklopci na podu, svaki od njih težak tonu, tik pred eksploziju – pa jebote, to je strašnije od prizora vrata koja tek što nisu popustila pred naletima vukodlaka s druge strane...
Takođe, ne potenciraju se telesna sakaćenja, deformacije i raspadanja od radijacije koliko bi neki drugi to možda forsirali – ali to (relativno) malo što se vidi ne da je upečatljivo i nezaboravno nego će vam garantovano ubiti apetit na neko vreme...
Bilo je tu mnogo više prostora da se gudi violinama i da se muze melodrama na tone – i to bi sigurno bio slučaj u ruskoj verziji, da je napravljena – ali ovde se i ti strašni ljudski gubici sugerišu sa ukusom i merom, dozirano, ali tim efektnije (recimo, sudbina vatrogaščeve žene, tj. to što zadesi njene voljene).
I koliko god ova serija sadržala upečatljive i nezaboravne prizore (a ima ih, itekakao!) – njeni najveći efekti postignuti su kroz sugestiju, kroz jedva-pokazano, kroz neizrečeno... I zato što su tako inteligentno postignuti – ova serija će vas dugo, dugo proganjati. Kao što i treba.

Ono što ona jeste i što govori ne treba i ne sme da se ikada smetne s uma, a mržnja prema Sistemima Laži, koju aktivno podstiče, i treba stalno da tinja i plamti.
PS: Ova serija, u teoriji, nikad ne bi smela da bude ovoliko dobra koliko jeste. Scenarista je ranije pisao SCARY MOVIE 2 i 3 i još nekolicine neupečatljivih (blago rečeno) komedijica a reditelj je dosad radio samo neke muzičke spotove i epizode serija, suštinski: odradek. Ona čini nekoliko BIG NO-NO grehova: počinje samoubistvom glavnog junaka. NE prikazuje vam odmah u 1. epizodi sve što se, kako i zašto, desilo u sudbonosnoj noći katastrofe. Mada ima glavne likove koje prati, nisu oni u centru zbivanja, nego su DEŠAVANJA. Završava se izobiljem NATPISA o tome šta je bilo posle svega... A opet, ovde, sve to ne da ne smeta nego je odlično, smisleno, i pomaže seriji. Da, čak i ti natpisi na kraju uspevaju da budu potresni – i rečiti...
PPS: Indikativno za to koliko je zrela i odmerena serija vidi se i u tome kako je tretiran Gorbačov, taj nekadašnji miljenik Zapada: ne kao nekakav ruski Obama, nego, što i jeste, kao tek nešto liberalniji ali nimalo anđeoski politikant i vrhovni aparatčik.


65 коментара:

  1. Moja jedina zamerka seriji jeste njezin ne naročito suptilan antikomunizam, oličen u kvazizlokobnim prikazima Lenjina i Marksa kroz spomenike, biste, slike i govore kojekatvih autoritarnih aparatčika. Kao da je avet komunizma direktno prouzročila horor. Marks i Lenjin imaju veze s černobiljskom katastrofom koliko i Adam Smit s američkim sletanjem na Mesec, što će reći - nikakve. No Ameri ne mogu da odole. Inače, voistinu odlična serija...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. možeš li navesti neki primer tih "kvazizlokobnih prikaza Lenjina i Marksa kroz spomenike, biste, slike" - na koji su tačno način slikani i prikazivani ovi likovi, i kojim postupcima (kadriranje, osvetljenje, uglovi snimanja....?) su učinjeni "zlokobnim"? ja nigde nisam primetio to o čemu ti pričaš. te su slike i biste bile sveprisutne u svakoj komunjarskoj zemlji, pa i u rusiji. ali da ih serija nešto potencira zarad nekog navodnog "ne naročito suptilnog antikomunizma" - to nigde u seriji ne videh.

      Избриши
    2. Recimo, kada ona naučnica iz Minska čeka da je primi onaj debeli politikant, pa zakoluta očima na Lenjinovu uramljenu sliku, verovatno stoga što je Lenjin bio jedan od glavnig graditelja čitavog korumpiranog sistema u kojem je jedna takva katastrofa uopšte moguća (to joj ja iz očiju nesuptilno čitam). Ili kada onaj matori započinje svoj autoritativni govor u atomskom skloništu, započinje ga pozivanjem na Lenjina, čija slika ili neki bakrorez (ne mogu tačno da se setim) visi tu negde u pozadini. Ili kada se upravnici elektrane sastanu ispred zgrade i polako shvataju kakvu su nevolju proizveli, to čine pod Lenjinovom nesuptilnom bistom, u čijoj se pozadini odvija nezamislivo (ne sećam se da li se vidi dim iz reaktora). Ili u kabinetu radne grupe kojom predsedava Gorbačov, tu im nad glavama nesuptilno visi jedan uramljeni Marks. Ima još primera, al ko će svega da se seti, morao bi da repriziram. Sve u svemu, slike i biste i imena drugova Marksa i Lenjina kroz celu seriju javljaju se u tom sveopštem kontekstu oslikane katastrofe, za koju kao da i oni sami snose odgovornost, i u tom smislu sam rekao da su njigovi prikazi "zlokobni", a "kvazi" sam dodao jer nema ničega po sebi zlokobnog u prikazima Lenjina i Marksa (što je, doduše, moj ideološki stav). E sad, to naturanje portreta aveti može da se pravda težnjom ka što realističnijem prikazu epohe, ali ja bih dozvolio sebi slobodu da ne budem tako naivan, i rekao bih da je to tipičan američki ekranizovani antikomunizam.

      Избриши
    3. I da, mali dodatak, kad si spomenuo kadriranje, osvetljenje itd, nema tu nikakve suptilnosti u izvedbi, nije ovo režiro Kjubrik. Dovoljno im je da ture uramljenu sliku, jerbo tako je najlakše ekranizovati antikomunizam, a verovatno i najučinkovitije za publiku.

      Избриши
    4. bojim se da si ti stvorio svoju predrasudu o ovome i da je zaludno pričati objektivno - jer to što ti pominješ objektivno nema veze: ti učitavaš zlu nameru u nešto što je u to vreme bio obavezan deo dekora svake kom. zemlje, pa tako i rusije. naveo si primere scena u kojima se negde u pozadini vidi marks ili lenjin, ili ih neko pominje (pa, fuck, nuklearka se ZVALA po lenjinu, ima smisla što je to pomenuto), ali nisi pokazao kako se to i gde vidi zlonamernost, zlokobnost itsl. namera. dakle, nameru si ti učitao...

      Избриши
    5. Ulažem prigovor na upotrebu pojma "objektivno", dal se uopšte može biti objektivan prilikom kritike i tako to, ali to bi nas odvelo u drugom smeru.

      Mislim da naučnicino oči u oči s Lenjinovim portretom i njeno kolutanje očima ne može da se čita nikako drugačije nego kao antikomunizam. S obzirom na to šta Lenjin jeste i šta simbolizuje, taj momenat u seriji ničemu drugom ne služi i ne može drugačije da se objasni. A što se ostatka serije tiče, visoka učestalost pojave drugova Lenjina i Marksa (sigurno više od deset puta u pet sati trajanja) govori o tome da oni nisu samo puki dekor, već da igraju itekako značajnu ulogu u oslikanoj katastrofičnoj atmosferi serije. Ta uloga je sporedna, i baš zato što je tako sporedna jeste ideološka, jer ne pokazuje nikavu stvarnu vezu između Lenjina-Marksa i katastrofe, koje veze zapravo i nema. I da se razumemo, ja nemam ništa protiv kritike autoritarnog poretka u SSSR-u osamdesetih i autoritarizma uopšte, i mislim da serija to čini na dobar način.

      Moj prigovor jeste cepanje dlake koja mi je upala u tanjir vrlo ukusne supe. Smeta, jebiga...

      Избриши
    6. Kao neko ko odbija da se ponovo pretplati na HBO paket🙂,koji sam imala i redovno ga preskakala, i ko je sasvim slucajno cuo za Hbo go i besplatan mjesec,i slucajno vidio chernobyl, i naravno, zaintrigiran sa tim sta su sad pa to Ameri smislili,je li to neka provokacija i sto bas sada, o seriji mogu reci sledece. Dakle,sam pocetak serije,ispovjest Legasova, banalizovana prica o istini i lazi,samoubistvo,skoro da sam odustala. Posto se naravno sjecam da su godinama ljudi posle dogadjaja na ovim prostorima strahovali da je sve kontaminirano,upravo zelena salata, kao sto ste rekli, uvod je bio razocaravajuci,u smislu, na drugom ste kontinentu, sta vi znate. Ali onda, onda...bum. Serija ostavlja tako malo prostora da odahnete, odnosno, ne ostavlja ga!!.Cak ona recenica Serbine"20 nasipanja danas, sve ide po planu", je meni najdramaticnija recenica u cijeloj seriji, jer
      upravo fingira taj osjecaj da je sve gotovo, da moze da se predahne.Licno, najbolja uloga je upravo njegova, sto mogu osporiti ljudi koji u politici vide samo zlo,ali se eto na kraju desava upravo to da su sasvim slucajno poslali jedinog dobrog covjeka. Serija ima propusta, mozda upravo u dijalozima, moguce da su upravo rusi bijesni zbog toga,ali u atmosferi nikako. To je takva atmosfera prisutnosti da nadilazi bilo koji dokumentarac, bilo koju ispovjest. I na kraju, iako cijeli svijet gleda seriju, komentarise, mozda najupecatljivije ce je dozivjeti oni koji su bili mali kao ja npr, kad se to dogodilo, jer je mozda upravo cernobyl bio nas prvi susret sa smrcu.

      Избриши
  2. Iščekivao rivju i (poklonjenu) trojčicu u najboljem slučaju :(( ne znam, izgleda da sam među retkim mračiteljima i zanovetalima koje ovo nije pogodilo onoliko koliko su želeli, a želeo sam.. Za moj ukus - neubedljivo, sterilno, zbrzano, rekla-kazala ništa ne pokazala, lišeno osećaja globalne pretnje i apokaliptičnog ugođaja, dijalozi i likovi na nivou svakog posleratnog domaćeg filma (nešto bolje odglumljeni, doduše), plotlajnovi koji ne odu nigde, o klinački neubedljivom i nepotpunom prikazu zla komunizma i SSSR-a (koliko god mrzeo oba) - jeftino, stereotipno i sve u tiradama, posebno bole silni sirasti one-lineri i to što svaka šuša može da odbrusi visokim funkcionerima..... ma ne znam. Možda sam propustio nešto, možda sam imao nerealna očekivanja, možda nekad repriziram, za sad nemam preterano pozitivno mišljenje, ali mi je drago da ste toliko uživali u nečemu ove godine, bez obzira na razlike u mišljenju...

    ОдговориИзбриши
  3. velika i široka priča je kondenzovana: naučile su vas te više epizodne i višesezonske serijetine-pantljičare da vam se sve crta i rasteže ubeskraj, pa ne umete da percipirate nešto što traje 'samo' pet sata. šta je to 'neubedljivo', kako zaboga 'sterilno', gde vide 'rekla-kazala ništa ne pokazala'...? koji to plotlajnovi nisu nigde otišli? nepotpun prikaz zla komunizma i SSSR-a - pa koliko sati misliš da je potrebno za POTPUN prikaz tog zla? koliko sezona od po 13 epizoda, pa da to bude POTPUNO?

    ОдговориИзбриши
  4. U New Yorkeru ima zanimljiv tekst o tome šta serija, kao, pogađa a šta griješi; ukratko, žale se na isto ono što su svojevremeno neki prigovarali The Lives of Others, znači, odgovornost u smislu sistem-pojedinac itd. tralala. Ako bih se složio u vezi Lives, onda ovdje ne bih. Osim toga zvuče usiljeno, kao da po svaku cijenu hoće da seru o nečemu, a i teško im je vjerovati, posebno danas, kad vidiš koliko im fale le nuances kad se radi u le Donaldu... i o savremenoj politici... U redu.

    Nego, koliko uopšte ima Gul-petica za nešto iz ove decenije?

    I još: uskoro će se ukazati novi le #NWR to jest Too Old To Die Young. On je trenutno u totalnom autizam-modu, teški larp, i boli ga đon za sve. Nevjerujem recenzijama (i pored toga što su odgledali samo dve random epizode) što se tiče njega, može biti dobro a može biti Only God rastegnut na desetak sati.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. ovo je toliko promašeno, toliko sitničavo-nebitno, toliko bez smisla da mi je neverovatno je njujorker OVO objavio. 'zanimljiv' je samo po tome koliko je jadan, koliko usiljeno cepa dlake nadvoje ne bi li našo manu... pazi molim te, ako friz frejmuješ neki kadar, pa ga uvećaš, videćeš da takve prozore nisu imali 1986. ŽASU!

      Избриши
    2. Ovo bi bio primjer jednog od bolji tekstova na tom sajtu, makar u zadnje vrijeme. Reakcije putinland-medija su ili blago zbunjene ili jednako sitničarske, takođe spominju stolariju i slično. Uglavnom, što si i sam napisao, imali su 30 godina, nisu ništa uradili, rezultat je mnogo bolji nego što smije biti u ovoj klimi, i kraj priče. (Mogu izmaštati Chernobylu u verziji Aleksei Balabanova na primjer, u Cargo 200 stilu, to bi se dalo pogledati)

      Избриши
  5. Mislio sam da cu umreti mlad pre no vidim da si necem dao celu peticu!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. eto, sad kad si je video - možeš da mreš!

      Избриши
    2. Bio je tu i Breaking Bad do S4 mada ne znam da li je skliznuo sad

      Избриши
    3. Evo i ja se čudom čudim. Petica! Kakva li je to serija kad je Gula smekšala? Ovoliko. Treba mu zabraniti da gleda te nepogode:)

      Избриши
  6. Dejane ipak mislim da je Slavisa Jesic ocekivao od tebe da se ne odusevljavas propagandom koju americki i zapadni autori(filmadzije, pisci, novinari...) serviraju o Sovjetima, Rusima i slicnim sistemima i slepo verujes svemu sto sto nudi njihova istina o komunistickom rezimu i ondasnjem SSSR-u. Vidim da je i ovom prvom komentatoru nesto slicno zasmetalo.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Talicni, RUSSIA INSIDER je takodje vrlo zadovoljna serijom, to ti je glavni ruski news hub na Internetu
      https://russia-insider.com/en/hbo-series-about-chernobyl-disaster-wildly-popular-highest-ratings-ever/ri27133

      Избриши
    2. Ma ja znam da nije glavni motiv snimanja ove serije da se prikaze da je komunizam negativno drzavno, drustveno uredjenje niti je u ovoj kritici najveca paznja posvecena komunizmu, socijalizmu, staljinu... Samo konstatujem da prva dva komentara kao glavnu zamerku seriji nalaze povrsni antikomunizam. seriju cu da pocnem da gledam danas a zavrsim sutra pa cu sam da prosudim.

      Избриши
    3. To uopste NE MORA da bude ni glavni ni motiv, a da svejedno, istovremeno, serija bude napravljena zato sto je danas najvaznije da govorimo o ruskim propustima, istorijskim greskama; nezamislivo je da se ovako nesto napravi na temu Fukujame, jer to je deo Svetog Zapada, na kome se takve tragedije dogadjaju iz organizacionih razloga, a ne zbog ''LAZI''.

      Избриши
    4. Razumem sta hoces da kazes i donekle se slazem. Mada zamisliva je i ta varijanta ako rade neki autori poput Majkl Cimino, Oliver Stone... Pitaj Ghoula on sigurno bolje zna od kojih rezisera i scenarista mozes da ocekujes takve stvari

      Избриши
  7. pa jeste, ja sam mlad i zelen po pitanju propagande, gutam to ko malo dete, naročito ako je amerićka a sproću-ruska - to neupitno prihvatam, nesvesno čak, i eto... ipak sam ja godinu dana živeo u americi a ne u rusiji... njiov sam čoek... vrbovali me a da nisam to ni osetio. evo, sad se jasno vidi.

    ОдговориИзбриши
  8. ovo me je navelo, kako to da Rusi sami nisu u stanju da produkuju posten horor vec vekovima, i pretpostavljam da je to stoga sto bez katolicizma nema ni pravog uzasa

    ОдговориИзбриши
  9. Pa i nisam neki ljubitelj serijskog programa, pogotovo prenaduvane HBO produkcije, tako da ovo Vaše nagađanje, u mom slučaju, sigurno ne predstavlja problem jer ih baš iz tog razloga i izbegavam - nemam ni vremena ni živaca za toliku količinu filera, žvakanja, pasiranja, crtanja, kako god.
    Avaj, niko nije tražio 70 epizoda, ali 8 bi odradilo posao, tempa radi..da malo prodiše. Ne žalim se ja da je ovo skroz negledljivo i da nema svojih momenata, nego da je dosta toga samo čačnuto, da se previše zbrzava, preskače i da to nedovoljno posvećivanje pažnje ili pak preletanje preko nekih potencijalno zanimljivih, napetih, šokantnih, jezivih, srceparajućih deonica GUŠI silan potencijal ove priče do te mere da me na kraju ostavlja potpuno ravnodušnim. U ovom slučaju, meni ovo manje nikako nije bilo više.
    Potpuni u smislu da se zaista pokaže moć tog 'totalitarnog sistema korupcija i laži', kako ste ga i sami nazvali. U jednoj sceni partiji se veruje više nego vlastitim čulima i zdravom razumu, partija iznad svega, ne iz ličnog uverenja nego jer te partija prisili na to, ponizi te, sažvaće i ispljune ako samo povisiš ton, a pritom si istaknut član iste ili pak intelektualac koji je svojim znanjem i zalaganjem uradio nešto za tu državu... u narednoj prosipanje pameti i vređanje visokih partijskih činovnika da bi ljudi skrinšatovali te prepatetične one-linere i pravili jeftine motivacione postere i tako stalno u krug, malo straha, malo kurčenja, malo ''ooooo živimo u državi koja nikad neće priznati svoju grešku'' ''oooo živimo u državi koja će uraditi sve da sačuva iluziju neuništivosti'' za one koji ne shvataju šta se dešava, malo šaljemo dva vojnika da čuvaju ministra i budu pretnja za par desetina rudara koje će pobiti ako se pobune, pa pobij mater mu jebem nisu jedini rudari , nije se dogodilo al svakako je manje tragično nego onaj metiljavi ulickani ministar kog uprljaju a on stoji kao neki cmizdravac, taj čovek treba biti predstavnik pretnje zastrašujuće skoro kao i sam reaktor (??), prikaži poneku smrt čisto da se stekne svest o tome da govna polako dolaze do nosa, da ne govorim o zlu zvanom Gorbačov koje je ovde toliko protraćeno i umanjeno, pa ona presmašna scena sa KGB likom, pa patetična lekcija iz ruske istorije koju nam izdeklamuje baka muzara s kojom vojnik ne može da izađe na kraj, to što je činjenica da je partija odmagala ćak i dok je 'pomagala' samo kako bi sačuvala pomenutu iluziju neuništivosti - nije se dovoljno poradilo na tome, da je bilo 8 epizoda i maalooo više vremena, ovako - katastrofa čačnuta, politička intriga čačnuta, ljudske žrtve čačnute, posledice čačnute, nekom je čaša polu puna, nekom polu prazna, ja sam od ovih drugih i tako.
    Ili sam se samo navikao na to da se Srbija pretvara u totalitarističku državu pa mi je sve ovo delovalo previše pitomo kad se uporedi sa Vučićevim lažima, sabotažama, kamuflažama i zataškivanjima, ne isključujem ni tu mogućnost.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Imali su više od 30 godina za to, pa to nisu uradili. Upitajte se ZAŠTO. -- nisu je napravili jer nisu zeleli da reklamiraju sopstveni prljavi ves ZA DZABE, Amerikancima. To je jedno, a drugo ZASTO se sada u ovom istorijskom momentu sa elitne americke televizije prica o Cernobilu???

      Избриши
    2. A sta ti mislis zasto bas sada? Posto i mene stvarno iznenadjuje ovakav uspeh serije i pored toga sto se radi o mozda i najvecoj katastrofi, i sto je sama serija vrhunska, ipak o cernobilu se vec i snimalo i pisalo i pevalo kolko hoces. Sto rece neko ovde u komentarima ovo vec sada ima vecu popularnost od igre tronova.

      Избриши
    3. Talicni ja mislim da je to zato sto Amerikanci polusvesno shvataju da SAMI polako ali sigurno hrle u ruke istom tom Staljinizmu kome se ova serija implicite podsmeva, pa je ovo njihov ''bezbedan'' nacin da uzas te cinjenice prerade psiholoski. No, i pored toga, ja mislim da ne postoji nikakva mogucnost da odande ikada dodje bilo kakva pozitivna misao o slovenskoj civilizaciji, pa se ovo uklapa u vekovni trend pljuvanja i blatjenja Rusije.

      Избриши
  10. SSSR su 90-ih razvalili i opljačkali izdajnici i teški kriminalci iz KGB-a, i dobili smo tajkunsku mafijašku Rusiju, koja je do guše odgovornoa za situaciju na Balkanu u zadnje 3 decenije. Da mi batalimo to pljuvanje po komunizmu, i veličanje današnjeg poretka - a koji je na istoku proizvod neokapitalističke ruske mafije, i starog imperijalizma sa Zapada.

    Što se 1986. godine tiče, interesantno je da se cela katastrofa dešava u turbulentnoj godini na političkom planu SSSR-a, što naravno ima odjeka na čitavoj planeti. Nekako se i poklopilo sa SFRJ katastrofom oko finansijske afere Agrokomers. Oba događaja su poslužila kao uvertira za krupne promene u staroj birokratiji, navodna "antibirokratska revolucija", koja je zapravo dovela na vlast daleko gore birokratske ološe. Nakon Agrokomerca, koji je bio bomba u pogledu poverenja naroda u državu i SKJ, 1987. se tik pred 8. sednicu SKS, par nedelja pre, desio slučaj Keljmendi u Paraćinskoj JNA kasarni. Ono kada je Albanac pobio na spavanju 4 vojnika i 5 njih ranio. Taj događaj je poslužio kao bomba za podrivanje ugleda JNA, i direktna inicijalna kapisla za PUČ koji je sprovela klika na čelu sa Slobodanem Miloševićem na pomenutoj sednici.

    Elem, da ne dužim dalje, kao neko ko ozbiljno obraća pažnju na teorije zavere - pre mi se čini da su svi pomenuti događaji, uključujući i ČERNOBIL - zapravo perfidno osmišljene i realizovane SABOTAŽE, što na birokratskom nivou, što direktno na terenu. A sve u cilju provlačenja raznih radikalnih i brzih krupnih političkih agendi.

    CIA, snajka, CIA... al nije samo CIA; beše tu i KGB, i UDBA. Otrgnuti kontroli, i kreatori politike kriminalnim sredstvima. Ništa novo.

    Vreme nakon Černobila, ili nakon naše "Antibirokratske revolucije" je dalo još goru kataklizmu za SFRJ i SSSR, ali se o tome manje piše. To je tiho umiranje miliona, ali bez spektakla Černobila.

    ОдговориИзбриши
  11. ..živimo na malom ostrvu neznanja i nije nam suđeno da putujem daleko..

    ОдговориИзбриши
  12. https://www.vice.com/rs/article/j5wbq4/dugogodisnja-opsesija-krega-mejzina-da-serija-cernobilj-bude-zastrasujuce-tacna

    ОдговориИзбриши
  13. Seriju tek treba da gledam, ali u ovoj knjizi ima mnogo potresnih ispovesti očevidaca, žitelja i naučnika tako da ide dobro u paketu sa serijom. https://www.laguna.rs/n3071_knjiga_cernobiljska_molitva_laguna.html

    ОдговориИзбриши
  14. Meni je interesantna tema i sviđa mi se poenta cele priče. Bilo je uzbudljivo gledati, vrlo jezivo i zlokobno, mada bih voleo da je toga bilo još više. Ali daleko je od savršenstva. Dijalozi nisu realistični, tako pravi ljudi ne govore. Zatim nedostaje suplitnosti, mnogo toga je usiljeno, prenaglašeno i stereotipno. Nije u potpunosti iskoriščen potencijal određenih scena npr. scena o kojoj govoriš sa poplavnjenim podrumima sjajno počinje, napeto i jezivo ali za sekund ih vidimo kako izlaze i samo sam slegao ramenima u fazonu "Šta, i to je to?". Moralo je da potraje duže. Ili na primer dobar deo toga što je urađeno sa onim rudarima je totalno bezveze počevši od onog usiljenog prikaza tapšanja ministra od strane svakog rudara posebno, dovoljno je bilo da je to uradio samo glavni rudar, jer ovako je ispalo nepotrebno i fejk. Generalno serije ima elemenata treša. Ali u pitanju je TV produkt a ne bioskopski film, pa se dobar deo nedostataka može oprostiti. U principu rekao bih odlična serija ali ne za ocenu 5, to što se mene tiče mogu da dobiju samo Riget i novi Twin Peaks od svih serija koje sam do sada odgledao. Prijao mi je Chernobyl ali nisam nešto siguran da ću mu se uskoro vraćati. Radije ću reprizirati jedan domaći film koji mi je 2-3 puta pao na pamet tokom gledanja ove serije i koji je za mene superiorniji: Variola Vera.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Slozio bih se sa umerenim hvalospevima. Serija je skroz dobra, ali ja licno uopste nisam ocekivao ovakav "impakt", narocito ne vecu gledanost od famozne Igre tronova.

      Iako serija ima dosta kvaliteta, moj utisak je da je mogla da bude dosta bolja uz nekog jaceg rezisera.

      Избриши
    2. ...i meni je superiornija Variola Vera. Prve i druga ep. odlicne,treca solidna 4 bas losa i 5 odlicna rese sve. Prve tri sam pogledala u dahu. I te tri su me najvise i podsetile na Variolu zapravo vise taj uzasni osecaj nelagodnosti koji ne pusta ...4 ep. mi je bila spora i uzasno mi je zasmetala scena sa staricom koju ubijaju jer nece da napusti ognjiste, mogli su naslino da je odvuku ali sad bas da ubijes djuturum bezveze. razumem da su morali ubijali su i zivotinje ali ipak...

      Избриши
    3. agota, gledaj bolje: babu nisu ubili nego samo kravu, koju bio ionako ubili, s babom ili bez. plus, pre toga baba održi finu dajdžest lekciju o tome šta je taj narod sve tamo istrpeo, i njen lik i ponašanje je baš lep omaž narodu tog kraja. divna scena u svakom pogledu.

      Избриши
    4. Аутор је уклонио коментар.

      Избриши
    5. u pravu si.upravo sam reprizirala scenu. mislila sam, kad joj je klonula glava da je mrtva. ali kasnije ide kadar kad pomera prste na saci koji mi je promakao. hvala u svakom slucaju. genijalna scena.

      Избриши
  15. https://en.wikipedia.org/wiki/Three_Mile_Island_accident

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. da, i šta s tim? jel sam ja negde reko da se nuklearne nesreće ne mogu dešavati na zapadu (ili dalekom istoku)? ne, reko sam da se ovako nešto kao u černobilu moglo desiti samo u istočnom bloku: dakle, ovakav splet nemara, nadrkanosti, neznanja i nespremnosti u spoju sa gomilom LAŽI, PRIKRIVANJA i svega drugog što je na kraju navelo našeg dobrog docu da se samoubije 2 godine kasnije. koliko je trebalo amerima da razotkriju sve što se dešavalo tamo, i da o tome pišu u svim novinama? a koliko je i šta je trebalo pa da rusi saznaju ISTINU? da se ubije glavni roket sajentist pa da tek onda, jedva, objave njegov članak odbijen 2 godine ranije!

      Избриши
    2. "koliko je trebalo amerima da razotkriju sve što se dešavalo tamo, i da o tome pišu u svim novinama?"

      Pretpostavljaš nešto što prvo treba da se dokaže.

      HBO nije snimio seriju o svojoj nuklearnoj katastrofi, iako, ako si već spomenuo Simpsone, Homer radi upravo tu. Nije snimio ni o Fukušimi.

      https://i.redd.it/y7hgd76jt0f21.jpg


      Избриши
    3. ah, da. antiruska zavera je iza ovoga! LOL. ova njihova bedasta poludupasta polukatastrofa mi deluje napadno nefilmično nezanimljiva - možda za jedan tv filmić; ili za nešto poput KINESKOG SINDROMA. dakle, ameri su snimili film o tome i PRE nego što se desilo, a rusi nisu ni 30 godina NAKON što se desilo. VELIKA RAZLIKA koju rusofili nekako ne uviđaju. a što nisu ameri snimili o fukušimi? pa zato što to već ne bi mogli da izvedu sa engleskoameričkim glumcima...

      Избриши
    4. Te iste godine kada je snimljen KINESKI SINDROM snimio je Tarkovski Stalkera. Slučajno? Ne bih rekao! :)

      Избриши
    5. naravno, čak i kad prave film o svom sopstvenom sranju, ameri moraju da ocrne komunističku zemlju, KINU! slučajnos? ne bi reko! što se ne zove ENGLESKI SINDROM???

      Избриши
    6. "ova njihova bedasta poludupasta polukatastrofa mi deluje napadno nefilmično nezanimljiva"

      koja njihova bedasta nekatastrofa? Ono što si pročito na Wiki ili ono što se stvarno desilo? Rekoh, pretpostavljaš nešto što treba prvo da se dokaže. U slučaju Wiki, jedino što piše je da je međunarodna agencija istražila slučaj, a ne piše da je tu agenciju osnovala SAD. Judge, jury and executioner, too. Piše na Wiki u small printu i da još uvijek nije istražena kompletna posljedica po razvoj karcinoma u oblasti i slično. Ima tu materijala, al treba udariti po kapitalistima i njihovim homerovskim ekspertima.

      Elem, nije nikakva tajna da je SAD u stanju opadanja kao sila, a budući šta je HBO već demonstrirao na drugim serijama ideološku apologiju feudalizma i prosvećenog apsolutizma (u GoT recimo), sasvim je jasno da HBO, inače kupljen pre neku godinu od AT&T, itekako mijenja svoju poziciju, ako je ikada i imao neku alternativnu. Ovako krupna ideološka zapomaganja da je socijalizam (a ne Rusi) bad bad govori samo u prilog tome da neće još dugo. Očajničke teme se vade iz naftalina da se zadrži hegemonija (jopet, već viđeno u GoT).

      Ništa ne sporim, možda je Černobil odlična serija. I Rifenštal je odlična rediteljka. Samo stavljam stvari na svoje mjesto.

      Избриши
  16. vi bre ljudi ne razumete osnovne princpie stilizacije pri umetničkoj naraciji: odakle vam uopšte ideja da ljudi na filmu i u serijama treba da govore 'realistično'?! i istovremeno dajete peticu rigetu i tvin piksu, koji baš pršte od realizma svuda, pa i u dijalozima! da, ima nekih omaški u detaljima, poput toga sa rudarima (pa i ono kasnije kad su full frontal: rusi su bre veći puritanci od amera (poglejte samo totalitarnu cenzuru po pitanju golotinje, homosexualnosti itd) - nema šanse da bi oni tada išli bez gaća u rupu. uostalom, postoje snimci... ali sve su to SITNICE... najviše me nerviraju ljudi koji nisu u stanju da razluče bitno od nebitnog, pa se tako vataju za sporedne budalaštine a izmiču im krupne stvari...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Stilizacija Rigeta i Twin Peaksa je drugačija i dijalozi su joj prilagođeni. Te serije ne pretenduju na realizam. A Chernobyl pretenduje a nije u tome dosledan. Tebi je smetalo u Nolanovom Betmenu što inspektor i novinarka pričaju kao filozofi a ne smeta ti onaj govor babe u štali! Ima tu gomila omaški,npr. znaš kad bi Legasovu glavni čovek KGB-a dolazio lično i pretio haha Pa taj ga nije video u životu. Sve je to prikazano onako kako to zamišlja "mali Perica". Ali ponavaljam da se pored svega meni serija svidela. Prijala je sve vreme trajanja i na kraju je poentirala.

      Избриши
  17. jedini realizam je snimak CCTV. uncut & unedited. SVE ostalo je stilizacija. čak i kad se 'pretenduje na realizam'. dakle, to što ti zameraš kao nedostatke ja vidim kao nužne i neizbežne stvari kad se SAŽIMA jedna ogromna, slojevita priča na samo pet sati trajanja. ne kažem da se nije to moglo još malkice bolje uraditi, ali ovako kako je - ja nemam većih zamerki.

    ОдговориИзбриши
  18. https://youtu.be/RMo7jUs0GMs

    Ovde imate sjajan prilog na temu nuklearnih proba i šta je sada sa svim tim mestima. Uklapa se u ludilo mozga na temu.

    ОдговориИзбриши
  19. https://youtu.be/N8__v9EswN4

    Imate ovde intervju sa Đatlovim iz 90-ih (eng titl)

    ОдговориИзбриши
  20. Радио Слободна Европа направио је кратак прилог са некадашњим радницима Чернобиља где коментаришу серију. Најзанимљивији је човек, а о политичкој обојености овог ни-близу-петице дела већ је овде било говора, који каже да она тројица шефова нису били зликовци као што су приказани. Јасно, РСЕ сигурно није проруски оријентисана и нема разлога да јој се припише тако нешто. https://www.youtube.com/watch?v=YTinsyjtAao

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Prikaz ličnosti u seriji nema veze sa stvarnim uzorima, uglavnom je promašaj. To se odnosi i na glavne "junake". Ali nisam siguran da to može umanjiti kvalitet serije. Jer npr. koliko god ja ne podnosio Vučića sasvim je zamislivo da neko snimi odličan film u kom će on biti prikazan kao pozitivna ličnost. A u ovoj seriji čak i nisu toliko radikalne promene u odnostu na stvarnost. Slažem se da je daleko od petice ali iz razloga što je scenario nedovoljno dobar, i što je ovo u supštini jedan generički proizvod kome fali autorski pečat.

      Избриши
    2. Izvinjavam se na tipkarskim greškama.

      Избриши
    3. Meni je ludilo mozga da je ovo radio autor generčkih komedija tipa Hangover ili Scary Movie, to mi je potpuno neverovatno, da lik isporuci ovakav soc-realizam. Sto se tice scenaria nemam vecih zamerki, ko zna i ume bolje nek izvoli. Bujrum! Detalji, poput momenata kad vatrogasac stavlja ruku na stomak svojoj trudnoj zeni- to je trenutak u kome je opisana citava naivnost ljudi koji nisu svesni svog neprijatelja. Gde ces veci horor. Strava.

      Избриши
    4. meni je stvarno neverovatno, ali i fascinantno, da neke ljude koji uopšte nisu glupi ipak treba podsećati da je UMETNOST = LAŽ KOJA GOVORI ISTINU, i da joj je apsurdno suditi kao nekakvom novinskom feljtonu, ili non-fiction knjizi ili dokumentarnom filmu! pazi molim te, nije sve baš tako bilo! taj i taj lik nije bio onakav! onaj nije reko baš tim rečima ono! u, jbt!

      Избриши
    5. Ах, па нећемо тако јер ова уметнос' је заснована на истинитим догађајима и прилично је ружно људе који су страдали приказивати као неспособњаковиће и/или негативце, и то под њиховим стварним именима, само очекује негативца.

      Сети се шта си писао о филму Hitchcock и колико си критиковао искривљивање чињеница. Е, то је сад овде исто то. И потпуно ћу избећи залажење у оно о чему се већ прича(ло), тренутна политика, Укранијина, Русија, СССР, итд.

      Још ово - мучећи се да гледам серију, што ми се иначе увек догађа са Ејч-Би-О продукцијама, а као неко кога је Чернобиљски инцидент интересовао и раније па сам помало и знао, запањило ме је како су приказане жртве радијације. Један доктор, Американац (важно је нагласити), наводно има искуства и тврди да је ова фиксија по истинитим догађајима чак и штетна: https://www.forbes.com/sites/michaelshellenberger/2019/06/11/top-ucla-doctor-denounces-depiction-of-radiation-in-hbos-chernobyl-as-wrong-and-dangerous/

      Избриши
    6. Zombi klasik iz jednog drugog slučaja: https://icantbelieveitsnonfiction.com/2018/02/14/hisashi-ouchi-and-masato-shinohara/

      - nakon što su mi, tokom godina, 999 puta podvalili lažne thumbnails, iza koji su zapravo bili ova dvojica u svakojakim pozama, guglao sam o čemu se radi; tako da ovo.

      Избриши
    7. Појео ми сајт део одговора из неког разлога. Дакле:

      ...и то под њиховим стварним именима, само зато што публика очекује негативца.

      Избриши
  21. Vidim da oko ove serije svima smeta politicka obojenost. I da vecina tvrdi kako tamo nije moguce snimiti nista sto kritikuje angloamericku kulturu i sistem. Pa zar nije snimljen dokumentarac o kulama blizankinjama koji govori o tome da nisu bas najodgovorniji teroristi iz al kaide za to. Ima jos puno takvih stvari. I zasto (skoro) niko ovde ne pise o kvalitetu serije nego samo o propagandi...

    ОдговориИзбриши
  22. Džon Ford, Kopola, Sidni Lamet, Oliver Stoun, Skorseze, Karpenter (ljubimac na ovom blogu), Stiv Mekvin (reditelj)... samo neka od imena autora koji u svojim filmovima nude vrlo raznovrsne kritike društva kome sami pripadaju. To su neka imena koja su mi prva pala na pamet. Ima ih još mnogo. I to su samo Ameri, a gdi su Francuzi, gdi su Nemci, Italijani... Najubitačnija kritika „Zapada“ dolazi upravo sa „Zapada“ (i današnja Rusija je itekako deo "Zapada", a to je oduvek i bila), i u filmu, i u umetnosti uopšte, i u filozofiji, i u politici, i u svemu. Tako da taj prigovor da "zapadnjaci" ne gledaju u svoje dvorište nema nikakvog smisla.

    A verujem da bi, recimo, Zvjagincev napravio bolju seriju o Černobilju nego što je to uradio HBO, prisniju i strastveniju, kritički daleko ubitačniju, bez nepotrebnih ideoloških upliva, kao što su, da parafraziram: ameri su sleteli na Mesec, a mi ne mož da očistimo krov. Trt Milojke

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Kad si ti video nesto od Karpentera da bilo sta kritikuje, podrzava ili hvali bilo kakav sistem ili ideologiju? Isto vazi i ia Zvjaginceva. Oni se jednostavno drugim stvarima bave. Slazem se sa tobom nacelno ali ova dvojica ne spadaju u tu grupu.

      Избриши
    2. Itekako spadaju. Što se Karpentera tiče, remek delce zvano "They Live" je alegorija o kapitalizmu, uvrežilo se takvo čitanje tog filma, a i sam sam sklon takvom čitanju. "They Live" ti je obavezna lektira na belosvetskoj levici. A Zvjagincovljev "Levijatan" je, između ostalog, ubitačna kritika savremene Rusije. I ne samo "Levijatan". Nisam ni reko da spomenuti autori hvale bilo kakav sistem ili ideologiju, ali mislim da "iznutra" kritikuju sistem u kome žive.

      Избриши
    3. Ne znam kako mi je i zašto Džon Ford zalutao na ovu listu, sumnjiv tip, ali mislim da ovi drugi pripadaju.

      Избриши
  23. Ovo je tako studiozan video sadržaj, da odgledam par minuta pa guglam, tipa koliko rentgena je bezbedno za telo. Mysterium tremendum! A moglo je sve da ode u penis i da ovde danas možda bude nuklearna zima ili da podsećamo deformitetima na Veliku Rasu HPL-a.

    ОдговориИзбриши
  24. Bejah u Cernbilju pre par dana, oduvana sam utiscima, plus serija. Nemam reci.

    ОдговориИзбриши
  25. Narode, ako vam se dopala ova serija, dopašće vam se i ruski film Leviathan iz 2014., realistična drama o razuzdanom javnom sektoru savremene Rusije u nekoj tamo severnjačkoj guberniji, u kojoj još vladaju nedodirljivi "aparatčiki" koji rešavaju svoju vlastodršku egzistenciju, a da Putin i ne zna na koji način (a i da zna, isto mu se hvata, nekog političkog soma ionako mora postaviti). Film me je kupio i sitnim, ingenioznim kadrovima. Preporuka.

    https://www.imdb.com/title/tt2802154/

    ОдговориИзбриши