Listu
najboljih reditelja koji stvaraju u 21. veku podelio sam u tri celine: 1) VETERANI,
2) MODERNI KLASICI i 3) NEKI NOVI KLINCI.
Već
sam nedavno na blogu okačio prvi deo ove liste (VETERANI) gde sam izdvojio
autore pod rubrikom I
DALJE AKTIVNI RELIKTI IZ 20. VEKA. To su oni koji su svoje najznačajnije filmove proizveli u 20. veku, i
mada su tanke šanse da će u ovom proizvesti neko remek-delo na nivou onoga što
su radili ranije, ipak u većini njih još postoji pomena vredna žeravica i
dovoljno nade da se od njih još mogu očekivati velike i vredne stvari.
Sad je kucnuo čas da
izdvojim one reditelje koji su debitovali u 21. veku – ili, ako baš cepidlački
gledano i nisu debitovali (nego snimili film ili dva krajem prošlog veka),
svoje prve masterpisove zbog kojih zaslužuju mesto na ovoj listi (MODERNI
KLASICI) napravili su posle 2000. godine.
Evo koji su ti: tamo gde
treba ima i poneki komentar. Kod svakoga je izdvojen najbolji mu film, a
ponegde i nekolicina. Ako je naslov zaplavljen, znači da ima link ka mojoj kritici na blogu ( = klikći
pa čitaj).
Najbolji reditelji 21. veka: MODERNI
KLASICI
Po redosledu mog uvažavanja
(i verovatnoće da isporuče
još nešto vrhunsko).
Alfonso
Cuaron
Vrhunski talentovan
režiser, što uključuje i maestralno korišćenje najnovijih tehnologija,
nadahnutu vizuelnost, vrhunsku veštinu kreiranja i upravljanju emocija (a da
pamet pritom ne trpi)...
CHILDREN OF
MEN
Na Hong-jin
Iako, posle spektakularnog
debija, naredna dva filma nisu dosegla (neponovljivu?) snagu prvenca, to su i
dalje natprosečni i itekako relevantni filmovi: solidni THE YELLOW
SEA a naročito najsvežiji, THE
WAILING. Ipak, ništa nije kao prvi put:
Peter
Strickland
Nepredvidivi ludak,
predivan vispren originalan duh, vrhunski istančana vizuelnost...
Chan-Wook
Park
Nepredvidivi genije: ume i
od govna da napravi pitu (STOKER)
i od pite – govno (I'M
A CYBORG, BUT THAT'S OK), ume da uprska naizgled sigurnu pobedu (THIRST).
Ipak, upravo je potpisao jedan od filmova godine (THE
HANDMAIDEN). Vrhunci su mu, ipak, (pomalo zabrinjavajuće) na samom
početku:
SYMPATHY FOR
MR. VENGEANCE
& OLDBOY
Bong Joon-ho
U svojim najboljim
momentima ume da bude visceralan, žestok i sentimentalan, pa i pametan, na
pametan način. U drugim, pritisne ga njegova korejskost (MOTHER).
Vrhunski mu ostaje:
MEMORIES OF A
MURDER
Mel Gibson
Nek priča ko šta oće, ali
ovaj looney tune je prvorazredan reditelj sposoban da proizvede impakt onako
kako to umeju samo najveći. Ako ima Azatota, ovaj čovek će jednog dana
napraviti horor... Sve moje molitve usmerene su u tom pravcu. Napravio je najbolji
film ove godine (HACKSAW
RIDGE) i jedan od najboljih filmova 21. veka:
Pascal Laugier
Ovaj čovek poznaje užas i
ume da ga prenese na ekran! Opraštam mu i pipanje u mraku (SAINT ANGE)
i posrnuće (THE TALL
MAN) zbog:
Fabrice du
Welz
Unikatno wicked spirit i
audio-vizuelni maestro koji ne ide utabanim stazama. Nepredvidiv, žestok,
mračan, bizarno vickast... Odlični su CALVAIRE i ALLELUIA
ali, bato, kakav je samo atmosferično-vizuelni i konotativni masterpis njegov
Dennis
Villeneuve
Njegov najnoviji ARRIVAL
predstavlja solidno, srednje-uspelo ali i blago-zabrinjavajuće koketiranje sa
mejnstrimom. Ipak, još ima nade da nam Vilnev postane thinking man's SF
director izražene vizuelnosti (dogodine gledamo njegov nastavak BLEJD RANERA a
zatim je u planu da radi novu verziju DINE!). Do tada, rani remek:
Kim Jee-Woon
Yorgos
Lanthimos
Dobar je bio LOBSTER (iako
je posustao u drugoj polovini) i veoma obećava njegov naredni, koji mi je u
vrhu najočekivanijih za 2017. a dok njega ne vidimo, ostaje vrh:
Kyoshi
Kurosawa
Sticajem okolnosti, na
blogu sam pisao o nekim novijim i srednjačkim Kjošijevim filmovima kao što su LOFT (2005) i RETRIBUTION
(2006), ali glavni razlozi za njegovo prisustvo na ovoj listi su
njegovi nešto stariji (nedostižni?) filmovi CURE (1997) i PULSE (2000).
Njegov najnoviji hororčić, CREEPY
(2015) je sasvim solidan (3-).
Kim Ki-Duk
Ludi pesnik brutalnosti,
ljubavi i patetike: vrlo dobri su mu The Isle, Samaritan Girl, Spring, Summer,
Fall, Winter... And Spring, ali vrhunac, za sada, jeste:
Andrey
Zvyagintsev
Vozvrashchenie
Helen
Cattet, Bruno Forzani
Gaspar Noe
CARNE & I
STAND ALONE
& IRREVERSIBLE
Svi su izgledi da Noje neće
nikad više ni blizu prići svojim počecima, ali... ko zna? Lud je on.
Koji
Shiraishi
Odličan: Noroi: The Curse
Vrlo dobar: GROTESQUE
Solidan: Sadako
vs Kayako
Cristian
Mungiu
BEYOND THE
HILLS
Jaume
Balaguero
FRAGILE
Alexandre Aja
Napravio je jedan od
najboljih horora ovog veka, HAUTE TENSION. Ako neko u to sumnja,
moje objašnjenje tog masterpisa (da, uključujući i zloglasni, neshvaćeni,
navodno loš „twist“!) imate OVDE.
Ne verujem da će ikad više
prići tom nivou, ali već i samo zbog tog jednog filma mesto mu je ovde. Plus,
još je mlad...
NASTAVIĆE SE:
u idućem delu – NEKI NOVI KLINCI (reditelji sa jednim
ili dva filma do sada)
Pored Kurosawe, KKD i Chan-Wook Park ja bi izdvojio i rezisere Nuri Bilge Ceylan i Tetsuya Nakashima, ciji su mi filmovi, za sada, vrhunac ovoga vijeka.
ОдговориИзбришиMedju rezisere iz Juzne Koreje dodao bih Yoo Ha. Režirao odlican A Dirty Carnival.
ОдговориИзбришиA Dirty Carnival nisam gledo, ali evo skidam ga, pa ću overiti - hvala na preporuci. Čejlana možda stavim među 1-trick-ponije. Nakašimu sam isto stavio tamo (vidi nastavak, tj. 3. deo)
ОдговориИзбришиNe pratim rediteljski svet, ali smatram da je Brian Cox školski primer glumca sa svim atributima, pa čak i nesavršenošću oko koje mu zameraju zbog škotskog akcentovanja.
ОдговориИзбришиHitoshi Matsumoto je predstavljen screen shot-om iz Simbola, a nema ga na listi?!
ОдговориИзбришиIzuzetno cenim i Zhangke Jia i Toshiaki Toyodu, a Sang-soo Hong, Wong Kar-Wai, i Tsai Ming-liang su mi grešna zadovoljstva;)
Matsumoto i Jia su zvezde 3. dela, sa po JEDNIM remekom iza sebe. Ovi ostali meni nisu za vrh, mada respektujem (neke).
ОдговориИзбришиРефн није успео да се избори за своје место иако је снимио неколико одличних фимова и једно мерак-дело? Није ваљда толико засрао са стилским вежбама у последње време? :)
ОдговориИзбришиnisi pazio na času: refn je tamo gde mu je mesto (u prvom delu liste) a ne ovde, među debitantnima iz 21. veka.
ОдговориИзбришиЧини ми се да се Рефн уклапа у овакво одређење (као и Гашпар и Дуки):
ОдговориИзбришиSad je kucnuo čas da izdvojim one reditelje koji su debitovali u 21. veku – ili, ako baš cepidlački gledano i nisu debitovali (nego snimili film ili dva krajem prošlog veka), svoje prve masterpisove zbog kojih zaslužuju mesto na ovoj listi (MODERNI KLASICI) napravili su posle 2000. godine.
А не у овакво:
...prvi deo ove liste (VETERANI) gde sam izdvojio autore pod rubrikom I DALJE AKTIVNI RELIKTI IZ 20. VEKA. To su oni koji su svoje najznačajnije filmove proizveli u 20. veku, i mada su tanke šanse da će u ovom proizvesti neko remek-delo na nivou onoga što su radili ranije, ipak u većini njih još postoji pomena vredna žeravica i dovoljno nade da se od njih još mogu očekivati velike i vredne stvari.
istorija će pokazati! činilo mi se da refn ipak ima previše odličnih filmova u prošlom veku da bih ga stavljao uz one koj isu prve remeke (ili prvo bilo šta) napravili u ovom. ali te finese su nebitne, važno je da je refn prisutan na listi, manje je bitno u kojem njenom delu.
ОдговориИзбришиR.I.P. Kim Ki-Duk
ОдговориИзбришиZa sada je Kim Ki-Duk, po meni, u vrhu po učinku u ovom veku. Tu negde u rangu veterana kakvi su Takashi Miike, Lars von Trier, Nicolas Winding Refn i Sion Sono.
ОдговориИзбришиJednostavno moraju se odgledati 3-Iron, Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring, The Isle, Time, Samaritan Girl, Pieta, The Bow, Dream, Moebius, Amen.
holy moly, vraća se Riget/The Kingdom!
ОдговориИзбриши"Von Trier has penned the script, again with Niels Vørsel, and will direct all five episodes under the title The Kingdom Exodus. Plot specifics are unknown but it is expected to explore unsolved stories of the hospital as well as reigniting old feuds between the Swedes and the Danes."